PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanhoudende islamofobie is gevaarlijk



Marsipulami
02-06-04, 23:49
Aanhoudende islamofobie is gevaarlijk

LONDEN - Aanhoudende en onbeheerste islamofobie kan leiden tot rellen en toenemend extremisme. Een door de regering ingesteld orgaan, de Commissie voor Britse Moslims en Islamofobie, waarschuwt daarvoor vandaag in een rapport.


De commissie constateert dat na de aanslagen van 11 september 2001 het leven voor moslims in Groot-Brittannië in het algemeen zwaarder is geworden. Moslims en moskeeën krijgen vaker te maken met geweld. Ook overheidsinstanties discrimineren moslims. Veel moslims, speciaal jongeren, zouden daardoor van de Britse cultuur vervreemd zijn geraakt, waardoor een tijdbom dreigt te ontstaan.

De integratie van moslims wordt bedreigd door onwetendheid en onverdraagzaamheid, zegt commissielid Richard Stone. Hij wijst er op dat veel van de zestig aanbevelingen die de commissie in 1997 deed, niet zijn overgenomen. Positieve ontwikkelingen die zich sinds 1997 hebben voorgedaan, worden door de commissie grotendeels op rekening geschoven van moslimorganisaties.

Ook de Britse Moslimraad, die aan het rapport meewerkte, zegt dat er weinig vooruitgang is geboekt ten aanzien van ,,de verschrikking van islamofobie''.

De raad meent dat de regering weinig heeft gedaan om moslimburgers te beschermen tegen ,,discriminatie, laster, pesterijen en diefstal''.

Een adviseur van de commissie, imam Abduljalil Sajid, waarschuwt dat veel Britse organisaties ,,institutioneel islamofobisch'' zijn. Zo worden moslims sinds 11 september niet zelden door agenten lastig gevallen die daarbij gebruik maken van omstreden aanhoudings- en fouilleringsbevoegdheden.

02/06/2004 ht

©Copyright De Standaard

850
02-06-04, 23:52
:o Pythagoras had deze topic ook al geopend vanmiddag

Orakel
02-06-04, 23:54
Geplaatst door 850
:o Pythagoras had deze topic ook al geopend vanmiddag

:duim: Geef niks. Mag best nog 3 keer geplaatst worden.

850
02-06-04, 23:56
Geplaatst door Orakel
:duim: Geef niks. Mag best nog 3 keer geplaatst worden.

Open dan die ene topic gewoon 3x achter elkaar.....

Marsipulami
03-06-04, 00:03
Ik vind dat er maar eens een einde moet komen aan het islamofoob gezwets t.a.v van onze moslim medeburgers. Het westen toont daarmee alleen maar zijn achterlijkheid.

Bram
03-06-04, 00:04
Geplaatst door Marsipulami
Het westen toont daarmee alleen maar zijn achterlijkheid.

Is het altijd al geweest, gezien de geschiedenis.

Robbedoes
03-06-04, 00:04
Hoe gevaarlijk is de anti-westerse houding van veel mensen in islamitische kringen? Hoe moet ik die noemen, westenfobie?

Natuurlijk is polarisatie niet de handigste manier van communicatie, maar om islamofobie als enige oorzaak van de huidige situatie in de wereld te beschouwen getuigt ook van vernauwd denken.
Aan beide zijden is onbegrip groot.

850
03-06-04, 00:18
Geplaatst door Marsipulami
Het westen toont daarmee alleen maar zijn achterlijkheid.

Hoezo hakken met de botte bijl?! Jij en ik zijn ook onderdeel van het westen.

Marsipulami
03-06-04, 00:22
Geplaatst door 850
Hoezo hakken met de botte bijl?! Jij en ik zijn ook onderdeel van het westen.

De wereld is van iedereen, het westen is daar deel van.

850
03-06-04, 00:23
Geplaatst door Marsipulami
De wereld is van iedereen, het westen is daar deel van.

:knipoog: De wereld is van niemand. We zijn hier op aarde slechts te gast.

Robbedoes
03-06-04, 00:31
Ik heb mijn eigen hektares op deze wereld, dat is al twee eeuwen van mijn familie, behoort dus alleen maar aan mij, en mijn vrouw en kinderen. :stout: Ik wl weleens een stuk verhuren, maar dan nog blijft het van mij :ego:

Het blijft heilige a-theïstische grond :engel:

850
03-06-04, 00:39
Geplaatst door Robbedoes
Ik heb mijn eigen hektares op deze wereld, dat is al twee eeuwen van mijn familie, behoort dus alleen maar aan mij, en mijn vrouw en kinderen. :stout: Ik wl weleens een stuk verhuren, maar dan nog blijft het van mij :ego:

Het blijft heilige a-theïstische grond :engel:

:lachu: Je komt er nog wel achter dat de erfpacht in handen is van GOD en zijn rekening zal peperduur zijn

Robbedoes
03-06-04, 00:55
Ik heb niets in pacht, ik ben de trotse eigenaar van al die hektares. Zelfs goddelijke pachtheren ken ik niet. :wohaa:

Robbedoes
03-06-04, 00:55
Hoe gevaarlijk is de anti-westerse houding van veel mensen in islamitische kringen? Hoe moet ik die noemen, westenfobie?

Natuurlijk is polarisatie niet de handigste manier van communicatie, maar om islamofobie als enige oorzaak van de huidige situatie in de wereld te beschouwen getuigt ook van vernauwd denken.
Aan beide zijden is onbegrip groot.

Rob T
03-06-04, 01:01
Geplaatst door Robbedoes
Hoe gevaarlijk is de anti-westerse houding van veel mensen in islamitische kringen? Hoe moet ik die noemen, westenfobie?

Natuurlijk is polarisatie niet de handigste manier van communicatie, maar om islamofobie als enige oorzaak van de huidige situatie in de wereld te beschouwen getuigt ook van vernauwd denken.
Aan beide zijden is onbegrip groot.
Robbedoes, je verwoord hiermee uitstekend mijn gedachte. Ik volsta dus met het aanhalen van jouw woorden.

Faithless
03-06-04, 01:13
Kritiek op moslims islamofobie noemen, is dat niet hetzelfde als kritiek op Israel antisemitisme noemen?

850
03-06-04, 01:24
Geplaatst door Faithless
Kritiek op moslims islamofobie noemen, is dat niet hetzelfde als kritiek op Israel antisemitisme noemen?

Wat denk je zelf?

Faithless
03-06-04, 01:28
Het zijn beiden dooddoeners.... beiden een gemakkelijke uitweg voor diegenen die niet met kritiek om kunnen gaan.

850
03-06-04, 01:39
Geplaatst door Faithless
Het zijn beiden dooddoeners.... beiden een gemakkelijke uitweg voor diegenen die met tegen kritiek om kunnen gaan.

Daar heb je mischien wel gelijk in ja. Dat Israhel veel kritiek krijgt is natuurlijk te verwachten gezien hun houding. Dat ze slecht met die kritiek omspringen is een ander verhaal.
Maar is veel van de kritiek op de islam ook wel terecht?

Dawud
03-06-04, 07:39
Maar is veel van de kritiek op de islam ook wel terecht?

Ja.

Robbedoes
03-06-04, 10:34
Maar is veel van de kritiek op de islam ook wel terecht?

Dacht het wel, (net als op het christendom en jodendom)

Faithless
03-06-04, 10:43
Geplaatst door 850
Daar heb je mischien wel gelijk in ja. Dat Israhel veel kritiek krijgt is natuurlijk te verwachten gezien hun houding. Dat ze slecht met die kritiek omspringen is een ander verhaal.
Maar is veel van de kritiek op de islam ook wel terecht?

euh... kritiek op Israel, natuurlijk! Kritiek op islam, islamofobie....

is ie zo goed?