PDA

Bekijk Volledige Versie : Bush: "Ik zou het niet accepteren dat mijn land bezet zou zijn".



echnaton
03-06-04, 07:32
Vanmorgen zag ik op de site van de Franse krant Le Monde dat president Bush, in het kader van zijn aanstaande bezoek aan Frankrijk een interview had gegeven aan Paris Match. Daarin zei hij de Irakezen goed te kunnen begrijpen in hun verzet tegen de Amerikanen. Hijzelf zou het ook niet accepteren wanneer zijn land bezet zou zijn. De Iraakse verzetsstrijders wil hij daarom geen terroristen noemen.


"Je le dis tout le temps. Je le dis partout. Moi-même, je ne supporterais pas que mon pays soit occupé",

Hij zegt dat hij daarom Irak spoedig zijn souvereiniteit wil teruggeven. Hij garandeert de volledige souvereiniteit vanaf 30 juni as. Bush gaat ook in op de verhouding tussen de VS en Frankrijk en noemt Chirac zijn vriend. Hij erkent ook dat de VS samen moet werken met anderen om iets te kunnen bereiken in de wereld.

Hier de link voor het artikel in Le Monde. Het kost me te veel tijd om het helemaal te vertalen. Bovendien kunnen anderen dat beter. Misschien iets voor Julien of Vgeld?

http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0@2-3218,36-367262,0.html

taouanza
03-06-04, 07:35
:zegniets:

echnaton
03-06-04, 07:42
Geplaatst door taouanza
:zegniets:

Hoezo irritant?
Geef je mening of reageer niet!

taouanza
03-06-04, 07:43
Geplaatst door echnaton
Hoezo irritant?
Geef je mening of reageer niet.


:zegniets:

nard
03-06-04, 07:50
Geplaatst door echnaton
Hoezo irritant?
Geef je mening of reageer niet!

Maak je toch niet druk joh. Taouanza, de professional in het irriteren onder rugdekking van beheer. ;)

Hoe kan je hier nu mensen overtuigen van het feit dat Bush ook op die manier tegen de werkelijkheid aan kijkt?
Knap als 't je lukt.
Ik vind t wel een mooi stukkie.

echnaton
03-06-04, 08:03
Geplaatst door nard
Maak je toch niet druk joh. Taouanza, de professional in het irriteren onder rugdekking van beheer. ;)

Hoe kan je hier nu mensen overtuigen van het feit dat Bush ook op die manier tegen de werkelijkheid aan kijkt?
Knap als 't je lukt.
Ik vind t wel een mooi stukkie.

Dank je Nard.
Ik ga maar eerst koffiedrinken en hoop maar dat over 10 minuten deze topicverkrachtster uit mijn gedachten is verdwenen.

BniMakaada
03-06-04, 08:25
Geplaatst door echnaton
Dank je Nard.
Ik ga maar eerst koffiedrinken en hoop maar dat over 10 minuten deze topicverkrachtster uit mijn gedachten is verdwenen.

:zegniets:

Ben je al terug van de koffie?

sienia
03-06-04, 08:38
Geplaatst door nard
Maak je toch niet druk joh. Taouanza, de professional in het irriteren onder rugdekking van beheer. ;)
:haha:
T bloed onder je nagels!

Joesoef
03-06-04, 08:39
:ziejenuwel:

Maarten
04-06-04, 01:39
En aangezien die palestijnen al 35 jaar bezet worden,
begin je je af te vragen waar die hele War on Terror nou precies over gaat??!

freya
04-06-04, 08:46
Geplaatst door Maarten
En aangezien die palestijnen al 35 jaar bezet worden,
begin je je af te vragen waar die hele War on Terror nou precies over gaat??!

:zegniets:

nard
04-06-04, 09:09
Geplaatst door Maarten
En aangezien die palestijnen al 35 jaar bezet worden,
begin je je af te vragen waar die hele War on Terror nou precies over gaat??!

Palestijnen die op grondgebied wonen waar ze veelal niet horen synoniem aan War on Terror?



:zegniets:

Cohen
04-06-04, 09:11
Geplaatst door Maarten
En aangezien die palestijnen al 35 jaar bezet worden,
begin je je af te vragen waar die hele War on Terror nou precies over gaat??!

pure retoriek van die engnek, tfoe

Kid Capri
04-06-04, 11:50
Geplaatst door nard
Palestijnen die op grondgebied wonen waar ze veelal niet horen synoniem aan War on Terror?



:zegniets:

Ex-fokking-cuse me?

De Palestijnen wonen op grondgebied waar zij veelal niej horen te leven? Ik vraag me af wie Theo van Gogh bedoelde toen hij sprak dat de ene partij niej zal rusten voordat de andere de zee in is gedreven...;).

K.

taouanza
04-06-04, 14:36
Geplaatst door nard
Maak je toch niet druk joh. Taouanza, de professional in het irriteren onder rugdekking van beheer. ;)

Hoe kan je hier nu mensen overtuigen van het feit dat Bush ook op die manier tegen de werkelijkheid aan kijkt?
Knap als 't je lukt.
Ik vind t wel een mooi stukkie.


:zegniets:

850
04-06-04, 15:04
Geplaatst door nard
Maak je toch niet druk joh. Taouanza, de professional in het irriteren onder rugdekking van beheer. ;)

Hoe kan je hier nu mensen overtuigen van het feit dat Bush ook op die manier tegen de werkelijkheid aan kijkt?
Knap als 't je lukt.
Ik vind t wel een mooi stukkie.

:corcky: Dat eerste is waar. :zegniets:

Het tweede slaat totaaal nergens op. Eerst een land binnenvallen. De boel overhoop halen. Dat land in complete chaos storten. De greep op de situatie kwijtraken. En dan gaan mekkeren dat hij het ook niet zou pikken wanneer zijn land bezet zou zijn. :haha: Wat een clown is die vent.

echnaton
04-06-04, 15:39
Geplaatst door 850
:corcky: Dat eerste is waar. :zegniets:

Het tweede slaat totaaal nergens op. Eerst een land binnenvallen. De boel overhoop halen. Dat land in complete chaos storten. De greep op de situatie kwijtraken. En dan gaan mekkeren dat hij het ook niet zou pikken wanneer zijn land bezet zou zijn. :haha: Wat een clown is die vent.

Je eerste opmerking is zeer waar.:zegniets:

Het tweede is een gefragmenteerde voorstelling van de werkelijkheid. Je hebt er wel gelijk in dat Bush de greep op de situatie is kwijtgeraakt.

850
04-06-04, 15:45
Geplaatst door echnaton
Je eerste opmerking is zeer waar.:zegniets:

Het tweede is een gefragmenteerde voorstelling van de werkelijkheid. Je hebt er wel gelijk in dat Bush de greep op de situatie is kwijtgeraakt.

Ik heb het idee dat Bush dat zei omdat hij weet dat er in Europa veel, heel veel aversie is tegen de Amerikaanse inval/bezetting in Irak. Ik verwacht binnenkort wel meer zoet en romig gebrarrel van die vent, daar de verkiezingen steeds dichter bij komen.

Arvid
04-06-04, 16:08
Geplaatst door Maarten
En aangezien die palestijnen al 35 jaar bezet worden,
begin je je af te vragen waar die hele War on Terror nou precies over gaat??!

niet te geloven...je zou je pilletjes toch nemen?

Rabi'ah.
04-06-04, 16:43
Geplaatst door Arvid
niet te geloven...je zou je pilletjes toch nemen?

Ja helemaal mee eens idd, Palestina is namelijk al 55 jaar bezet. :moe:

mark61
04-06-04, 16:59
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja helemaal mee eens idd, Palestina is namelijk al 55 jaar bezet. :moe:

In feite als sinds ca. 1517.

Arvid
04-06-04, 17:08
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja helemaal mee eens idd, Palestina is namelijk al 55 jaar bezet. :moe:

Inderdaad een goede reden om iedereen op straat daarmee lastig te vallen, op elke forum op internet elke topic te verkloten door daarmee aan te komen zetten, in elke email die je schrijft hierover beginnen, tijdens elke college hierover beginnen, elk gesprek hiermee interrumperen, op elke muur graffiti hierover maken,.......

Orakel
04-06-04, 17:54
Welk een zegen moet het zijn om zo naïef de wereld te kunnen beschouwen.

Al Sawt
04-06-04, 17:56
Geplaatst door nard
Palestijnen die op grondgebied wonen waar ze veelal niet horen synoniem aan War on Terror?
Dus het zijn de Palestijnen die uit alle windstreken van de wereld vandaan komen, om op basis van een 2000 jaar oude fabeltje 'Israelische' land komen claimen?

Maarten
04-06-04, 19:48
Geplaatst door Arvid
Inderdaad een goede reden om iedereen op straat daarmee lastig te vallen, op elke forum op internet elke topic te verkloten door daarmee aan te komen zetten, in elke email die je schrijft hierover beginnen, tijdens elke college hierover beginnen, elk gesprek hiermee interrumperen, op elke muur graffiti hierover maken,.......

Ik vroeg me al af waarom je begon over pillen. Maar als ik jou was zou ik zou zeker een keer andere nemen.

Maarten
04-06-04, 20:03
Geplaatst door nard
Palestijnen die op grondgebied wonen waar ze veelal niet horen

Ah! De Pik Botha Revival!!
Heb jij nog ergens een debatingclubje over wie waar hoort, mondiaal?
Is dat voor of na de Bingo?


Geplaatst door nard
Palestijnen die op grondgebied wonen waar ze veelal niet horen synoniem aan War on Terror? :zegniets:

Luister schat.. sinds enige tijd hebben we een War on Terror. Dat valt niet zo op, want er is pas een paar jaar elke dag nieuws over, dus niet elk uur, en er gaan slechts een paar miljard om in alles wat daarmee te maken heeft.
Maar de vraag is: tegen wie gáat dat nou eigenlijk? Gezien de nieuwe moraal van Bush vallen de palestijnen er in elk geval níet meer onder!
Wie wel?
Enkel Al Qaida nog? Rechtvaardigt dat al die miljarden nog, plus de enorme stroom van "infotainment"??! Wie profiteert hiervan? Hebben we hier niet veel meer te maken met een lobby van de militaire industrie, en aanverwanten? Zo maar een vraagje hoor!

Tara
05-06-04, 01:11
Ik heb niks tegen Amerika, de leukste films en serie's komen uit Amerika en ik moet bekennen....het stikt er van de mooie mannen... :cool:

Maar de uitspraak die Bush een hele tijd geleden maakte "Je bent VOOR of TEGEN ons" is me echt in het verkeerde keelgat geschoten!

Ik maak godverd...zelf wel uit waar ik sta, drol.... :zweep:

sjo
05-06-04, 01:33
Geplaatst door mark61
In feite als sinds ca. 1517.

Je bedoelt natuurlijk sinds ca 167

groeten
sjo

Beëlzebub
05-06-04, 10:23
Bush zegt nooit iets zonder een bepaalde bedoeling. Waar hij zich op richt is beïnvloeding van de publieke opinie in de richting van zijn geheime agenda (die overigens alleen voor naïevelingen uit de Bible Belt geheim is). Dat wat hij zegt, is hem bovendien voorgekauwd, want zelf is hij geen groot spreker.

echnaton
05-06-04, 10:30
Geplaatst door Beëlzebub
Bush zegt nooit iets zonder een bepaalde bedoeling. Waar hij zich op richt is beïnvloeding van de publieke opinie in de richting van zijn geheime agenda (die overigens alleen voor naïevelingen uit de Bible Belt geheim is). Dat wat hij zegt, is hem bovendien voorgekauwd, want zelf is hij geen groot spreker.

Wat is volgens jou dan zijn geheime agenda?

Beëlzebub
05-06-04, 10:47
Geplaatst door echnaton
Wat is volgens jou dan zijn geheime agenda?

Vooral ouderwetse zaken als:
-controle over olievoorraden in het Midden Oosten in het neokoloniale belang van de Am. economie en hegemonie
-het in stand houden van het Militair Industriëel Complex door het gaande houden van oorlogen en internat. spanningen
-het steunen van het Groot-Israël-idee waarin I. een voorpost in het olierijke M.O. is en als duidelijk op de kaart zichtbaar H. Land ook nog in zijn bekrompen geloofje past

Nee, volgens mij heeft deze man niets oprechts in zich.

echnaton
05-06-04, 10:48
Geplaatst door Beëlzebub
Vooral ouderwetse zaken als:
-controle over olievoorraden in het Midden Oosten in het neokoloniale belang van de Am. economie en hegemonie
-het in stand houden van het Militair Industriëel Complex door het gaande houden van oorlogen en internat. spanningen
-het steunen van het Groot-Israël-idee waarin I. een voorpost in het olierijke M.O. is en als duidelijk op de kaart zichtbaar H. Land ook nog in zijn bekrompen geloofje past

Nee, volgens mij heeft deze man niets oprechts in zich.

Hoe weet jij dat allemaal?

Beëlzebub
05-06-04, 11:03
Geplaatst door echnaton
Hoe weet jij dat allemaal?

Lezen, kijken, praten met andere geïnteresseerden + je neus gebruiken.

echnaton
05-06-04, 11:30
Geplaatst door Beëlzebub
Lezen, kijken, praten met andere geïnteresseerden + je neus gebruiken.

Dus allemaal persoonlijke interpretaties van onnatrekbare gegevens.

Beëlzebub
05-06-04, 11:51
Geplaatst door echnaton
Dus allemaal persoonlijke interpretaties van onnatrekbare gegevens.

Net zo onnatrekbaar als de uitspraken van Boes en van andere mensen.
Het zijn de conclusies die ik trek en jij trekt de jouwe. Dat mag allemaal.
Waarschijnlijk staat niemand hier zo dicht bij de bronnen, dat hij/zij werkelijk recht van spreken heeft en zich aan persoonlijke interpretaties kan onttrekken. Maar op die manier kan je het forum wel sluiten.
Dat Bush c.s. vaak niet de waarheid spreken, daar hoef je toch werkelijk geen groot ziener voor te zijn, dacht ik zo.

echnaton
05-06-04, 11:54
Geplaatst door Beëlzebub
Net zo onnatrekbaar als de uitspraken van Boes en van andere mensen.
Het zijn de conclusies die ik trek en jij trekt de jouwe. Dat mag allemaal.
Waarschijnlijk staat niemand hier zo dicht bij de bronnen, dat hij/zij werkelijk recht van spreken heeft en zich aan persoonlijke interpretaties kan onttrekken. Maar op die manier kan je het forum wel sluiten.
Dat Bush c.s. vaak niet de waarheid spreken, daar hoef je toch werkelijk geen groot ziener voor te zijn, dacht ik zo.

Nee maar als je het hebt over een geheime agenda van iemand dan moet je dat toch wel ergens op baseren. Als je tenminste wilt dat anderen jouw mening interessant vinden.

Beëlzebub
05-06-04, 12:06
Geplaatst door echnaton
Nee maar als je het hebt over een geheime agenda van iemand dan moet je dat toch wel ergens op baseren. Als je tenminste wilt dat anderen jouw mening interessant vinden.

Leuter niet, vent. Als je naar TV kijkt (niet alleen naar de EO natuurlijk) dan kom je zelf te weten welke discrepanties er bestaan tussen de uitspraken en de daden van Bush en de zijnen. Tenzij je zelf aan een verblinding lijdt die het gevolg is van een persoonlijke vooringenomenheid voor een zeker wereldbeeld.

echnaton
05-06-04, 12:11
Geplaatst door Beëlzebub
Leuter niet, vent. Als je naar TV kijkt (niet alleen naar de EO natuurlijk) dan kom je zelf te weten welke discrepanties er bestaan tussen de uitspraken en de daden van Bush en de zijnen. Tenzij je zelf aan een verblinding lijdt die het gevolg is van een persoonlijke vooringenomenheid voor een zeker wereldbeeld.

Nou, daar vroeg ik juist om. Probeer die discrepanties dan maar eens aan te tonen en uit te leggen. Je zou ook kunnen aantonen dat zijn daden een samenhang hebben waardoor de 'geheime agenda' duidelijk wordt. Dat is wat anders dan zomaar wat napraterij.

Beëlzebub
05-06-04, 12:53
Geplaatst door echnaton
Probeer die discrepanties dan maar eens aan te tonen en uit te leggen. Je zou ook kunnen aantonen dat zijn daden een samenhang hebben waardoor de 'geheime agenda' duidelijk wordt. Dat is wat anders dan zomaar wat napraterij.

Daar heb nu ik geen tijd voor. Dat moet je zelf even uitzoeken. Als je je tenminste echt open kunt stellen voor die informatie.

echnaton
05-06-04, 12:55
Geplaatst door Beëlzebub
Daar heb nu ik geen tijd voor. Dat moet je zelf even uitzoeken. Als je je tenminste echt open kunt stellen voor die informatie.

Dan moet je ook niet zomaar wat roepen.

Beëlzebub
05-06-04, 13:10
Geplaatst door echnaton
Dan moet je ook niet zomaar wat roepen.

Jij roept altijd zomaar dat een ander zomaar wat roept. Sterker nog: Jij bent altijd de eerste die zomaar roept dat wat de ander roept zomaar geroepen is. En dat roept bij mij wel eens wat weerstand op. :haha:

Ik zie dat jij iedere keer als je iets ten nadele van Israël of Neocon-America leest, op voorhand al roept dat het niet waar kan zijn.
Hoe kun je nu zo eenzijdig bezig zijn? Heb je zo'n onwrikbaar geloof in de goedheid van 'onze' Westerse leiders? Wat is jouw geheime agenda. Ik vind dat iedereen vandaag zijn agenda maar eens moet tonen. :duivels:

echnaton
05-06-04, 13:21
Geplaatst door Beëlzebub
Jij roept altijd zomaar dat een ander zomaar wat roept. Sterker nog: Jij bent altijd de eerste die zomaar roept dat wat de ander roept zomaar geroepen is. En dat roept bij mij wel eens wat weerstand op. :haha:

Ik zie dat jij iedere keer als je iets ten nadele van Israël of Neocon-America leest, op voorhand al roept dat het niet waar kan zijn.
Hoe kun je nu zo eenzijdig bezig zijn? Heb je zo'n onwrikbaar geloof in de goedheid van 'onze' Westerse leiders? Wat is jouw geheime agenda. Ik vind dat iedereen vandaag zijn agenda maar eens moet tonen. :duivels:

Heel veel mensen drijven mee op een gemakkelijk anti-amerikanisme. Het is daarbij niet nodig om waar te maken wat je zegt. Je roept maar een paar anti-Bush teksten zijn genoeg en je gaat door voor een diepzinnig en progressief persoon. In jouw geval, en zo zijn er hier op het forum nog een paar, vraag je je helemaal niet af wat Bush werkelijk aan het doen is en wat zijn werkelijke oogmerken zijn. Je praat maar wat slogans na.

Beëlzebub
05-06-04, 13:28
Heel veel mensen drijven mee op een gemakkelijk pro-amerikanisme. Het is daarbij niet nodig om waar te maken wat je zegt. Je roept maar een paar pro-Bush teksten en je gaat door voor een diepzinnig en conservatief persoon. In jouw geval, en zo zijn er hier op het forum nog een paar, vraag je je helemaal niet af wat Bush werkelijk aan het doen is en wat zijn werkelijke oogmerken zijn. Je praat maar wat slogans na.

Beëlzebub
05-06-04, 13:29
Geplaatst door echnaton
Heel veel mensen drijven mee op een gemakkelijk anti-amerikanisme. Het is daarbij niet nodig om waar te maken wat je zegt. Je roept maar een paar anti-Bush teksten zijn genoeg en je gaat door voor een diepzinnig en progressief persoon. In jouw geval, en zo zijn er hier op het forum nog een paar, vraag je je helemaal niet af wat Bush werkelijk aan het doen is en wat zijn werkelijke oogmerken zijn. Je praat maar wat slogans na.

Heel veel mensen drijven mee op een gemakkelijk pro-amerikanisme. Het is daarbij niet nodig om waar te maken wat je zegt. Je roept maar een paar pro-Bush teksten en je gaat door voor een diepzinnig en conservatief persoon. In jouw geval, en zo zijn er hier op het forum nog een paar, vraag je je helemaal niet af wat Bush werkelijk aan het doen is en wat zijn werkelijke oogmerken zijn. Je praat maar wat slogans na.

echnaton
05-06-04, 17:54
Geplaatst door Beëlzebub
Heel veel mensen drijven mee op een gemakkelijk pro-amerikanisme. Het is daarbij niet nodig om waar te maken wat je zegt. Je roept maar een paar pro-Bush teksten en je gaat door voor een diepzinnig en conservatief persoon. In jouw geval, en zo zijn er hier op het forum nog een paar, vraag je je helemaal niet af wat Bush werkelijk aan het doen is en wat zijn werkelijke oogmerken zijn. Je praat maar wat slogans na.

Zwak

Beëlzebub
05-06-04, 18:03
Geplaatst door echnaton
Zwak

Als je iemand's schrijven zwak noemt, omdat hij de zwakheden in jou methoden laat zien, dán noem ik je pas zwak. :fpuh: Dat zijn precies de methoden waarvan iemand als jij zich moet bedienen. Hoe kenmerkend.

echnaton
05-06-04, 18:23
Geplaatst door Beëlzebub
Als je iemand's schrijven zwak noemt, omdat hij de zwakheden in jou methoden laat zien, dán noem ik je pas zwak. :fpuh: Dat zijn precies de methoden waarvan iemand als jij zich moet bedienen. Hoe kenmerkend.

Trouwens vind jij iemand die pro-Bush is werkelijk zo conservatief? Of is juist de conservatief degene die in de Arabische landen alles bij het oude wil laten?

Beëlzebub
05-06-04, 19:32
Geplaatst door echnaton
Trouwens vind jij iemand die pro-Bush is werkelijk zo conservatief? Of is juist de conservatief degene die in de Arabische landen alles bij het oude wil laten?

De Arabische landen moeten de gelegenheid krijgen zelf hun problemen op te lossen. Nu wordt alles daar maar steeds verstoord door mensen/landen die menen beter te weten wat goed is voor de Arabische Wereld. Juist die inmenging is uit den boze. Als Bush zich nu werkelijk zo begaan was met het lot van mensen in andere landen, waarom hebben we hem dan zo weinig gehoord over Congo, Ruanda, Indonesië (misdaden in Atjeh, de Molukken, Irian Barat), Rusland (misdaden in Chechenië), China (Tibet), Sudan, etc.?

taouanza
05-06-04, 19:55
Geplaatst door echnaton
Nee maar als je het hebt over een geheime agenda van iemand dan moet je dat toch wel ergens op baseren. Als je tenminste wilt dat anderen jouw mening interessant vinden.

:haha:

echnaton
05-06-04, 20:11
Geplaatst door Beëlzebub
De Arabische landen moeten de gelegenheid krijgen zelf hun problemen op te lossen. Nu wordt alles daar maar steeds verstoord door mensen/landen die menen beter te weten wat goed is voor de Arabische Wereld. Juist die inmenging is uit den boze. Als Bush zich nu werkelijk zo begaan was met het lot van mensen in andere landen, waarom hebben we hem dan zo weinig gehoord over Congo, Ruanda, Indonesië (misdaden in Atjeh, de Molukken, Irian Barat), Rusland (misdaden in Chechenië), China (Tibet), Sudan, etc.?

Denk je soms dat Amerika alle wereldproblemen kan oplossen? Amerika komt in China en Rusland echt niet aan de bak hoor.
Maar, om maar eens met je laatste voorbeeld te beginnen. Wat denk je wie de grote motor was achter het onlangs getekende vredesakkoord tussen Kartoem en de zuidelijke rebellen? Hiermee heeft Bush een conflict opgelost dat al meer dan 20 jaar speelt. Waarom hoor ik de critici van Bush daar nooit over? Ik denk dat ze het niet eens weten. Ze willen dergelijke feiten niet eens weten

Beëlzebub
06-06-04, 09:55
Geplaatst door echnaton
1- Denk je soms dat Amerika alle wereldproblemen kan oplossen?
2- Amerika komt in China en Rusland echt niet aan de bak hoor.
3-Maar, om maar eens met je laatste voorbeeld te beginnen. Wat denk je wie de grote motor was achter het onlangs getekende vredesakkoord tussen Kartoem en de zuidelijke rebellen? Hiermee heeft Bush een conflict opgelost dat al meer dan 20 jaar speelt. Waarom hoor ik de critici van Bush daar nooit over? Ik denk dat ze het niet eens weten. Ze willen dergelijke feiten niet eens weten

Ad 1- Nee, maar waarom fixeren ze zich dan zo op het M.O.? Olie en Israël.
2- Exact!
3- Amerika moet wel, anders zou zijn optreden in het M.O. wel erg gaan afsteken. Ik zie dat meer als een cosmetische actie. Maar veel verwacht ik daar niet van, want Sudan levert de Amerikanen niet genoeg op.

echnaton
06-06-04, 09:58
Geplaatst door Beëlzebub
Ad 1- Nee, maar waarom fixeren ze zich dan zo op het M.O.? Olie en Israël.
2- Exact!
3- Amerika moet wel, anders zou zijn optreden in het M.O. wel erg gaan afsteken. Ik zie dat meer als een cosmetische actie. Maar veel verwacht ik daar niet van, want Sudan levert de Amerikanen niet genoeg op.

1. Olie is zeker één van de motieven, dat wil ik niet ontkennen.
3. Nou gooi je zo maar in een paar zinnetjes een vredesinitiatief weg waar de regering Bush zich jarenlang ontzettend voor heeft ingespannen en waarvan ik vermoed dat je het bestaan niet eens wist, gezien je eerdere post. Dat vind ik wel heel erg verschrikkelijk gemakkelijk.

Maarten
06-06-04, 11:34
Geplaatst door echnaton

Nou gooi je zo maar in een paar zinnetjes een vredesinitiatief weg waar de regering Bush zich jarenlang ontzettend voor heeft ingespannen en waarvan ik vermoed dat je het bestaan niet eens wist, gezien je eerdere post. Dat vind ik wel heel erg verschrikkelijk gemakkelijk.
Van Kartoem weet ik niets. Maar een vergelijkbaar bericht zag ik over de Amerikaanse inspanningen voor vrede in Angola, tussen de MPLA en Unita. Mooi, denk je dan. Maar Unita is dus een door het oude Zuid Afrika en de VS georganiseerde- en gefinancierde leger ter bestrijding van het communisme in Angola, waar de MPLA het voor het zeggen had.
Denk van die bestrijding wat je wilt, maar het eindresultaat is dat het land tientallen jaren in oorlogssfeer geleefd heeft, en daar dus niets van de grond kwam, en de hele cultuur naar geweld is gaan neigen. Resultaatje hoor.

Als je achter de schermen gaat kijken, dan blijkt eigenlijk dat die Amerikanen niets doen, als ze daar geen profijt van verwachten. En dat het ze ook geen donder uit maakt hoeveel doden daar bij vallen. Uitzondering is misschien WO II en de bevrijding van Europa geweest, die zeker ten dele uit idealisme voortkwam. Maar verder wordt de buitenlandse politiek van de VS vrijwel helemaal gestuurd door het bedrijfsleven. (en hun belangen dus) Amerikanen interesseren zich doorgaans helemaal niet voor hun buitenlandse politiek. Dat blijkt uit de invloed op de verkiezingen. (tenzij er oorlog is) En voor zover er belangstelling is, is die vooral gericht op economie of "infotainment".

Kosovo leek een uitzondering. Daar grepen ze toch maar mooi in. Maar al vrij snel blijkt dan toch weer, dat het bedrijfsleven er mede achter zit: de invloed in de Balkan, de belangen van de militaire industrie, en vooral: olie! Er bleek dat ze tegen alle afspraken in toch weer in het geniep aan het onderhandelen waren over die oliepijplijn, die ze erg graag door de balkan hebben. En bekijk de huidige oliecrisis maar, dan weet je dat ze dat destijds al voorzien hadden..

sjo
07-06-04, 23:17
Geplaatst door Maarten
Van Kartoem weet ik niets. Maar een vergelijkbaar bericht zag ik over de Amerikaanse inspanningen voor vrede in Angola, tussen de MPLA en Unita. Mooi, denk je dan. Maar Unita is dus een door het oude Zuid Afrika en de VS georganiseerde- en gefinancierde leger ter bestrijding van het communisme in Angola, waar de MPLA het voor het zeggen had.
Denk van die bestrijding wat je wilt, maar het eindresultaat is dat het land tientallen jaren in oorlogssfeer geleefd heeft, en daar dus niets van de grond kwam, en de hele cultuur naar geweld is gaan neigen. Resultaatje hoor.

Als je achter de schermen gaat kijken, dan blijkt eigenlijk dat die Amerikanen niets doen, als ze daar geen profijt van verwachten. En dat het ze ook geen donder uit maakt hoeveel doden daar bij vallen. Uitzondering is misschien WO II en de bevrijding van Europa geweest, die zeker ten dele uit idealisme voortkwam. Maar verder wordt de buitenlandse politiek van de VS vrijwel helemaal gestuurd door het bedrijfsleven. (en hun belangen dus) Amerikanen interesseren zich doorgaans helemaal niet voor hun buitenlandse politiek. Dat blijkt uit de invloed op de verkiezingen. (tenzij er oorlog is) En voor zover er belangstelling is, is die vooral gericht op economie of "infotainment".

Kosovo leek een uitzondering. Daar grepen ze toch maar mooi in. Maar al vrij snel blijkt dan toch weer, dat het bedrijfsleven er mede achter zit: de invloed in de Balkan, de belangen van de militaire industrie, en vooral: olie! Er bleek dat ze tegen alle afspraken in toch weer in het geniep aan het onderhandelen waren over die oliepijplijn, die ze erg graag door de balkan hebben. En bekijk de huidige oliecrisis maar, dan weet je dat ze dat destijds al voorzien hadden..

Ideologie en idealisme zijn totaal verdwenen ook uit de Nederlandse en Europesche politiek. Leve de ontzuiling !! Vreemd toch dat Amerikanen altijd afgerekend moeten worden op deze items. Natuurlijk wordt hun buitenlandse politiek door calculerende ambtenaren gemaakt. Wat is er trouwens mis met het veilig stellen en uitbouwen van je economische belangen ?
Als je dat als burger doet word je alom geprezen voor je ambitie. Is er in het Nederlandse bedrijfsleven iets anders dan competitie en "gezonde" (!) rivaliteit te vinden ?

Wat mij hogelijk verbaast is dat Amerikanen verzuimen zich onafhankelijker te maken van die smerige MO-olie. Daar moet toch vanaf te komen zijn ? Lokaties genoeg en het barst er van.
Als het MO een zee van olie heeft dan heeft Rusland een oceaan.
Het plezier dat je daaraan beleven kunt is voor een groot deel gelegen in het tafereel dat het oplevert. Een puisant rijke Arabische bovenlaag die zand vreet en de restanten olie opzuipt.
Extra verdriet en armoede voor de paupers levert het niet op want elk olieland is een familie-bv waar behalve het bovendrijvende schorem niemand iets aan de winst heeft.

Hopeloos om je zo druk te maken over zogenaamd gebrek aan idealisme van Amerikanen. Geen olieboer in het MO heeft ooit van zoiets als ideologie gehoord. Als je zou trachten hen dat uit te leggen zouden ze zich kapot lachen. Vooropgesteld dat ze enig benul van de exercitie hadden.

groeten
sjo