PDA

Bekijk Volledige Versie : Soedan / 'Ze mochten ons allemaal doden'



echnaton
03-06-04, 08:10
Soedan / 'Ze mochten ons allemaal doden'
door Ilona Eveleens

Duizenden dorpen in West-Soedan zijn verwoest. Het leger en Arabische milities hebben bewoners vermoord of verjaagd. Reportage uit het dorp Kailek.

KAILEK - Een vers graf is bedekt met twee takken. De dikke doornen moeten dieren ervan weerhouden om in het heuveltje te wroeten. Het graf ligt aan de rand van Kailek, waar elk huis is afgebrand. De grond ligt bezaaid met scherven van aarden potten. Een schoolschrift met op de kaft een Engelse voetballer ontsnapte aan de vlammen; de bladzijden ritselen in de wind.

Kailek was een groot dorp met stenen gebouwen en lemen hutten. Nu resten slechts omhulsels zonder daken. Hier woonden vooral leden van de Furstam, een volk van Afrikaanse boeren. Zij verdienden goed met verbouw van gierst, vruchten en groente. Nu zijn ze hun vruchtbare akkers ontvlucht, naar het stadje Kas, 60 kilometer oostelijker.

Begin februari vielen milities en het Soedanese leger Kailek aan. ,,Mannen op paarden en kamelen kwamen het dorp binnengereden, samen met auto's vol met militairen. Ze doodden iedereen die niet snel genoeg weg kon komen: oude mensen, gehandicapten en kleine kinderen'', vertelt dorpsoudste Adam Hussein (zijn echte naam moet geheim blijven). ,,Ahmed abu Kamasha, de lokale militieleider, riep dat hij toestemming had ons allemaal te doden. Daar steekt natuurlijk de regering achter, die de Janjaweed-militie gebruikt om Afrikanen te doden.''

De oude man, in een smoezelig wit gewaad en met dito tulband op het hoofd, onderstreept zijn woorden met weidse gebaren. Hij is een van de overlevenden van de aanval op Kailek, die honderden mensen het leven kostte. Zijn huis is nu een afdakje van stro, bevestigd aan de muur van de middelbare school in Kas.

Het leger trok zich na twee dagen terug, maar de Janjaweed -milities samengesteld uit leden van gearabiseerde herdersvolken- bleven achter. Ze pakten bewoners op die de heuvels waren ingevlucht. De vrouwen mochten naar de ruïnes van hun huizen terugkeren. ,,De mannen moesten in een cirkel rond de mangoboom bij het politiebureau gaan zitten. We mochten die plek niet verlaten. De vrouwen mochten ons water brengen, maar voedsel was er niet. De Janjaweed hadden alles gestolen of verbrand. Zelfs om onze behoefte te doen mochten we maar een paar stappen buiten de kring doen'', vertelt Adam Hussein.

De mannen van Kailek werden twee maanden lang op deze manier gegijzeld. ,,Elke dag werden er een paar uit de kring gehaald en een eindje verderop geëxecuteerd. Ook de vrouwen konden het dorp niet verlaten. Zij werden door vele mannen tegelijk verkracht'', vertelt Adam Hussein. Hij kreeg na 17 dagen toestemming om de situatie te bespreken met Ahmed Ngabu, de districtsbestuurder. ,,Maar die verordonneerde dat de bevolking moest blijven waar ze was, evenals de Janjaweed.''

Aan de macabere gijzeling kwam pas een einde toen een buitenlandse hulpverlener zijn beklag deed bij de districtsbestuurder. Kort daarop vertrokken de Janjaweed, en konden de inwoners van Kailek te voet naar Kas trekken.

In Darfur leefden van oudsher de Afrikaanse boerenvolken vreedzaam samen met de gearabiseerde herdersvolken. Het kwam weleens tot conflicten in het droge seizoen als er gebrek aan water en weidegrond ontstond. De conflicten werden evenwel altijd opgelost door de traditionele leiders.

Begin vorig jaar werd het Soedanese Bevrijdingsleger (SLA) opgericht. Het vecht naar eigen zeggen voor een nieuw Soedan waarin niet 'de Arabische kliek' de macht uitoefent, maar ook gemarginaliseerde volken zoals in Darfur. De regering zette de Janjaweed in om het leger te helpen in de strijd tegen deze SLA. Ook in de oorlog met Zuid-Soedan maakte de regering in Khartoem gebruik van gearabiseerde milities.

Naast moordpartijen passen de Arabieren ook massale verkrachtingen toe, om Afrikanen te vernederen en 'Arabieren' te kweken. Op de kale vloer van een lokaal van de middelbare school zit een twintigtal vrouwen. Twee hebben kleine baby's in hun armen. Een oude man grijpt naar zijn hoofd terwijl hij roept: ,,Deze vrouwen zijn allemaal verkracht. We hebben er 67 geteld. Ze zijn niet door één man maar door meerderen dagenlang verkracht.''

De jongste is Fatima (15 jaar). Tien dagen lang werd ze door mannen van de Janjaweed misbruikt. Als de verkrachters even pauzeerden bonden ze haar handen en voeten om te voorkomen dat ze wegliep. ,,Ik huilde en huilde. Ik kon me niet verweren, want zij hadden wapens. De pijn is minder geworden maar ik heb geen controle meer over mezelf. Ik plas en poep uit de verkeerde gaatjes en weet nooit wanneer ik moet'', vertelt ze verlegen.

Na tien dagen lieten ze haar achter. Mensen informeerden haar moeder, die haar naar huis droeg. Ze kon niet meer zitten of staan. ,,De Janjaweed kregen me te pakken tijdens de vlucht voor hun aanval op Kailek. Toen ik terugkwam, was het dorp afgebrand en hadden ze mijn vader vermoord'', zegt Fatima.

Naast haar zit Khadia (35). Haar oudste dochter heeft dezelfde leeftijd als Fatima ,,maar gelukkig is die niet verkracht'', fluistert ze. ,,Mij grepen ze wel. Vier mannen verkrachtten mij ook tien dagen lang. Ik ben nu drie maanden zwanger.'' Ze voegt eraan toe: ,,De verkrachting was een marteling. Niet alleen voor mijn lijf maar ook voor mijn hoofd. De Janjaweed doen dat alleen met vrouwen van de Fur-stam, ze zouden dat niet met hun eigen vrouwen, zusters en dochters doen.''

De zandweg tussen Kas en Kailek voert langs talloze verbrande en verlaten dorpen. Wel zijn overal grote kuddes koeien en kamelen te zien. Aan de rand van Bromga, een eveneens volledig verwoest dorp, wordt een markt gehouden. In de aanbieding zijn vee, fleurige jurken, dadels en hopen zout. De meeste handelaren en kopers lijken gearabiseerde bewoners van Darfur te zijn, maar voor buitenstaanders is het verschil tussen Afrikanen en Arabieren moeilijk waarneembaar. Beide groepen hebben alle kleurschakeringen, van lichtbruin tot diepzwart.

Een Engelssprekende jongeman probeert ons aan te klampen maar wordt verjaagd door Hafez Medien, de districtsbeambte voor humanitaire zaken. De jongeman geeft niet op en mompelt even later in het voorbijgaan: ,,Er zijn rare dingen gebeurd in Kailek.'' Een passerende koper scheldt hem uit voor leugenaar en haalt Hafez Medien erbij, die de jongeman een fikse uitbrander geeft. De autoriteiten lijkt er alles aan gelegen om hun versie van de gebeurtenissen naar buiten te brengen: de rebellen van de SLA hebben de schuld, of anders of gewone bandietenbendes.

In het gehucht Gundulo verzamelen enkele oude mannen en vrouwen houten palen. Ze willen daarmee in Kas droge onderkomens bouwen, voor het regenseizoen aanbreekt. Op slechts honderden meters bivakkeert een groepje Janjaweed. ,,Natuurlijk zijn we bang voor ze. Gisteren bekogelden ze ons nog met stenen. Maar we hebben geen keuze. We hebben geen geld om nieuwe palen te kopen'', vertelt een grijsaard, die met zijn handen een paal uit de droge aarde graaft.

De Soedanese overheid, onder aanvoering van president Omar al Bashir, heeft de bevolking opgeroepen huiswaarts te keren en te planten voor een nieuwe oogst. De ontheemden van Kailek weigeren. Ze willen veiligheidsgaranties in de vorm van buitenlandse waarnemers en eisen compensatie van de regering voor hun verliezen. Ze voelen zich in Kas het veiligst, ook al worden bij tijd en wijle Furs die zich even buiten de stadsgrenzen begeven door ronddolende Janjaweed vermoord of verkracht.

De autoriteiten in Kas verzekeren dat Kailek weer veilig is. Maar noch politie, noch leger zijn er te ontdekken, alleen gewapende mannen op paarden en kamelen. Kailek zelf is overgenomen door twee zieltogende ezels, een viertal scharminkels van honden en zwart-witte ibissen, die de overvloedige vliegende mieren vreten. Verder heerst in het dorp alleen doodse stilte. Er hangt nog altijd een brandlucht.

Trouw

Mark
03-06-04, 08:16
Moslims doen dit niet het moet wel allemaal verzonnen zijn door die stoute negers.

BniMakaada
03-06-04, 08:18
ALS de verhalen kloppen zijn het een stel beesten.

BniMakaada
03-06-04, 08:20
Geplaatst door Mark
Moslims doen dit niet het moet wel allemaal verzonnen zijn door die stoute negers.

Mark,

Probeer het volgende: CTRL + F en dan moslim / islam intypen. Moet jij eens kijken wat de resultaten zijn.....

Ik hoop dat je zo slim bent om te begrijpen wat ik bedoel....

echnaton
03-06-04, 08:22
Geplaatst door BniMakaada
ALS de verhalen kloppen zijn het een stel beesten. '

Je hoeft er niet aan te twijfelen. Het zijn geen propagandasites waar deze verhalen vandaan komen. Sinds december j.l. zijn reportages over Darfoer verschenen in alle serieuze kranten. Allemaal hebben ze dezelfde strekking. Het bovenstaande verhaal, dat vanmorgen in Trouw stond, is nog het meest gruwelijk.

BniMakaada
03-06-04, 08:24
Geplaatst door echnaton
'

Je hoeft er niet aan te twijfelen. Het zijn geen propagandasites waar deze verhalen vandaan komen. Sinds december j.l. zijn reportages over Darfoer verschenen in alle serieuze kranten. Allemaal hebben ze dezelfde strekking. Het bovenstaande verhaal, dat vanmorgen in Trouw stond, is nog het meest gruwelijk.

Ik ga te lang mee om de media blindelings te vertrouwen. Nogmaals, ALS het daadwerkelijk gebeurt is zijn het beesten die enkel de doodstraf verdient.

Mark
03-06-04, 08:24
Geplaatst door BniMakaada
Mark,

Probeer het volgende: CTRL + F en dan moslim / islam intypen. Moet jij eens kijken wat de resultaten zijn.....

Ik hoop dat je zo slim bent om te begrijpen wat ik bedoel....

Zo bedoel ik het niet bni ;) De slachtoffers zijn denk ik ook wel moslims.

het was meer een soort reactie op het feit dat dit soort dingen worden ontkend met dat soort dooddoeners.

BniMakaada
03-06-04, 08:27
Geplaatst door Mark
Zo bedoel ik het niet bni ;) De slachtoffers zijn denk ik ook wel moslims.

Ok ;)


Geplaatst door Mark
het was meer een soort reactie op het feit dat dit soort dingen worden ontkend met dat soort dooddoeners.

De religie die achter deze daders schuilt is voor mij even niet relevant. Voor zover ik weet is er geen enkele religie die dit zomaar goedkeurt.

Mark
03-06-04, 08:31
Geplaatst door BniMakaada
De religie die achter deze daders schuilt is voor mij even niet relevant. Voor zover ik weet is er geen enkele religie die dit zomaar goedkeurt.

het is een etnische reiniging die politiek gemotiveerd is, maar wordt uitgevoerd door een regering die zich op religie baseerd. De etnische reiniging gaat op basis van ras en religie.

echnaton
03-06-04, 08:35
Geplaatst door BniMakaada
Ok ;)



De religie die achter deze daders schuilt is voor mij even niet relevant. Voor zover ik weet is er geen enkele religie die dit zomaar goedkeurt.

Ik vind ook dat de islam dit niet goedkeurt. De religie is in zoverre toch wel relevant dat het gebeurt door een fundamentalistisch-islamitische regering.

BniMakaada
03-06-04, 08:36
Eerst zeg je dit:


Geplaatst door Mark
De slachtoffers zijn denk ik ook wel moslims.

En dan dit:


Geplaatst door Mark
De etnische reiniging gaat op basis van ras en religie.

Mark
03-06-04, 08:37
Geplaatst door BniMakaada
Eerst zeg je dit:

En dan dit:

ja dat klopt inderdaad niet, ik twijfel nu, zijn die slachtoffers nou ook moslims of niet??

wie weet het?

BniMakaada
03-06-04, 08:38
Geplaatst door echnaton
Ik vind ook dat de islam dit niet goedkeurt. De religie is in zoverre toch wel relevant dat het gebeurt door een fundamentalistisch-islamitische regering.

Ik zeg dat de religie voor mij hier even niet van belang is. Ik kan het ook omdraaien en zeggen dat ik religie hier wel een belangrijk aspect vind. Daar achteraan zeg ik dan ook gelijk dat dit soort daden vele lichtjaren van de islam af staan.

echnaton
03-06-04, 08:38
Geplaatst door Mark
ja dat klopt inderdaad niet, ik twijfel nu, zijn die slachtoffers nou ook moslims of niet??

wie weet het?

De slachtoffers zijn allemaal moslims. In Zuid-Soedan wonen wel christenen maar niet in Darfoer, dat in het westen ligt.

BniMakaada
03-06-04, 08:39
Geplaatst door Mark
ja dat klopt inderdaad niet, ik twijfel nu, zijn die slachtoffers nou ook moslims of niet??

wie weet het?

Daarom zeg ik dus dat religie ff niet van belang is. Het gaat hier om beestachtige daden die geen enkele religie (hoop ik) toestaat.

Mark
03-06-04, 09:07
Geplaatst door echnaton
De slachtoffers zijn allemaal moslims. In Zuid-Soedan wonen wel christenen maar niet in Darfoer, dat in het westen ligt.

ok, dan is het dus op basis van racisme gefundeerd

BniMakaada
03-06-04, 09:16
Geplaatst door Mark
ok, dan is het dus op basis van racisme gefundeerd

Ik zou zeggen op "dolheid".

Mark
03-06-04, 09:18
Geplaatst door BniMakaada
Ik zou zeggen op "dolheid".

De wreedheid van de martelingen en verkrachtingen ontstaat waarschijnlijk uit een soort geweldsorgie en tijdelijke krankzinnigheid zoals je ook in rwanda en bosnie zag.

Maar de hoofdlijnen lijken mij gedirigeerd door de overheid om dit deel van Afrika te arabiseren.

Rob T
03-06-04, 09:38
Maar de islam is en blijft een vredige religie. :duim:

Laten we maar gauw weer gaan praten over wat de Amerikanen in Irak doen, dat is véél erger!

Mark
03-06-04, 09:43
Geplaatst door Rob T
Maar de islam is en blijft een vredige religie. :duim:

Laten we maar gauw weer gaan praten over wat de Amerikanen in Irak doen, dat is véél erger!

De praktijk komt niet altijd overeen met de theorie, ik denk zelf dat religies op zich (welke dan ook) altijd gevaarlijk kunnen worden misbruikt. Mensen die denken dat zij God aan hun kant hebben en zich alleen daardoor laten lijden zijn tot alles in staat en hoeven nergens verantwoording voor af te leggen. Ook wanneer hun ideeen vervormd zijn en in feite niet te verantwoorden zijn door de religie waarop zij zich beroepen.

Het vergelijken met de Amerikanen is krom omdat de misdaden van de een de (mindere) misdaden van de ander nooit recht kunnen praten. De Amerikanen zien zich als een voorbeeld voor de wereld en moeten zich dan zo gedragen ook als anderen zich misdragen.

Wel moeten conflicten in perspectief worden geplaatst, de conflicten in Congo en Soedan lijken mij op dit moment de meest tragische in de wereld maar krijgen niet de aandacht die daarbij hoort.

BniMakaada
03-06-04, 10:14
Ik word af en toe moe van mensen zoals Rob

Robbedoes
03-06-04, 10:19
BniMakaada als jij eens zou toegeven dat veel islamitische landen net zulke grote fouten maken als bijv. westerse landen (zoals de VS) dan hoef je van nioemand moe te worden, daar we het dan zo eens zijn.

Als een islamitisch land zoveel macht zou hebben als de VS deden ze precies hetzelfde.

Zwarte Schaap
03-06-04, 10:28
Sudan: The human price of oilExcerpts from the Amnesty International press statement


Massive human rights violations by Sudanese security forces, various government allied militias and armed opposition groups, are clearly linked to foreign companies' oil operations, Amnesty International stated as it released its report Sudan: The human price of oil today.
"The civilian population living in oil fields and surrounding areas has been deliberately targeted for massive human rights abuses -- forced displacement, aerial bombardments, strafing villages from helicopter gunships, unlawful killings, torture including rape and abduction," said Maina Kiai, Amnesty International's Director for Africa.

"Foreign companies* are turning a blind eye to the human rights violations committed by government security forces and their allied troops in the name of protecting the security of oil-producing areas," Amnesty International said.

"Respect for human rights should be the central issue for any company which is involved in a war-torn environment such as southern Sudan -- the silence of powerful oil companies in the face of injustice and human rights violations is not neutral."

Around the town of Bentiu, government troops reportedly cleared the area using helicopter gunships, some allegedly piloted by Iraqi soldiers, and aerial cluster bombardment by high-altitude Antonov planes. In addition, government troops on the ground reportedly drove people out of their homes by committing gross human rights violations; male villagers were killed in mass executions; women and children were nailed to trees with iron spikes. Reports from other villages claim that soldiers slit the throats of children and killed male civilians who had been interrogated by hammering nails into their foreheads.

Rebel forces have also carried out attacks and raids on civilians in attempts to gain control over oil-rich areas. A former commander stated that these forces had summarily executed scores of civilians, raped and abducted women and burned and destroyed homesteads.

Military tactics such as the destruction of harvests, looting of livestock and permanent military occupation of the area, are being used to prevent the return of the displaced population. The risk of famine to displaced civilians is heightening since no harvests can be expected.
Chinese workers were apparently involved in the displacement of civilians during the construction of the pipeline. Sudanese civilians who escaped attacks reported that the Chinese workers were armed and appeared willing to use their guns.

Mujahedin fighters from Afghanistan and Malaysia have been reportedly used to protect the staff and property of companies involved in building the oil pipeline. Helicopters flown by foreign pilots have been used to ferry armed opposition troops to areas in which fighting was taking place; these troops are alleged to have subsequently carried out atrocities against civilians.

"Companies are responsible for the impact of their operations on the local community," Amnesty International said. The alleged involvement of security firms, as military advisors and trainers for the troops of the government-allied South Sudan Defence Force (SSDF) raises further questions as to the extent to which the involvement of the oil companies is directly or indirectly contributing to the conflict, the organization said.

There is increasing evidence that child combatants are being used in the conflict. A former commander of a rebel force, employed by the government to protect oil installations, informed Amnesty International that child combatants are commonly used as fighters. Children are also being taken from the streets of Khartoum and forcibly recruited to the Popular Defence Force, without their parents' knowledge and most of them are sent to the frontline.

There is a clear connection between the new-found oil wealth and the government's ability to purchase arms. Polish tanks arrived in Sudan on the day of the first export shipment of oil. Further arms transfers to Sudan from China and Bulgaria have also been reported. In particular the organization invites the many foreign companies operating in Sudan to engage in a positive dialogue to promote human rights, including *Lundin Oil AB (Sweden), Petronas (Malaysia), ÖMV-Sudan GmbH (Austria), Sudapet (Sudan), Talisman Energy (Canada), Agip (Italy), Elf-Aquitainei (France), Gulf Petroleum Company (Qatar), National Iranian Gas Company (Iran), TotalFina (France), Royal Dutch Shell (The Netherlands) and China National Petroleum Corporation (CNPC). CNPC is in turn owned by the People's Republic of China. In addition, Denim Pipeline Construction Ltd (Canada) and Roll'n Oil Field Industries (Canada) which have been involved in construction work in the oilfields and on the pipeline. The UK-based companies Weir Pumps Ltd and Allen Power Engineering Ltd have contracts to provide and maintain the oil pumps. The main part of the 1,600 kilometre-long pipeline was built by companies from the People's Republic of China, who were sold the pipeline tubing by the Europipe consortium. German-based Mannesmann (which holds one third of Europipe consortium shares) supplied more than 500km of pipes.

echnaton
03-06-04, 10:45
Dit verhaal dat Schaap plaatste gaat niet over Darfoer maar over Zuid-Soedan. Er wordt onder andere gesproken over Iraakse soldaten (sic) die vliegtuigen van de regering bemannen. Het moet dus ook al meer dan een jaar oud zijn, misschien wel 2 of 3 jaar.
Bovendien heeft Schaap precies ditzelfde verhaal ook al in december geplaatst toen hier op dit forum ook al een discussie woedde over Soedan en Darfoer.
Schaap zei toen dat hij ermee wilde aantonen dat de westerse oliemaatschappijen verantwoordelijk waren voor het geweld in Darfoer. Misschien kan hij het beste een cursus Engels nemenen zich afvragen welke landen allemaal bij het westen horen (zie de laatste alinea).

Zwarte Schaap
03-06-04, 11:05
Geplaatst door echnaton
Dit verhaal dat Schaap plaatste gaat niet over Darfoer maar over Zuid-Soedan. Er wordt onder andere gesproken over Iraakse soldaten (sic) die vliegtuigen van de regering bemannen. Het moet dus ook al meer dan een jaar oud zijn, misschien wel 2 of 3 jaar.
Bovendien heeft Schaap precies ditzelfde verhaal ook al in december geplaatst toen hier op dit forum ook al een discussie woedde over Soedan en Darfoer.
Schaap zei toen dat hij ermee wilde aantonen dat de westerse oliemaatschappijen verantwoordelijk waren voor het geweld in Darfoer. Misschien kan hij het beste een cursus Engels nemenen zich afvragen welke landen allemaal bij het westen horen (zie de laatste alinea).

Het artikel geeft wat er op de achtergrond speelt. Dit artikel heb ik niet in december geplaatst maar hooguit een weekje of 2 geleden.

Het artikel dat ik in december geplaatst heb was direct van Amnesty gehaald: Hier het eerste hoofdstuk



AI INDEX: AFR 54/001/2000 3 May 2000 1. INTRODUCTION: WINNING OIL - LOSING PEOPLE

Oil seems to have been the final spark for uprisings and the formation of armed opposition groups in Sudan such as the Anyanya II, and the Sudan People's Liberation Army (SPLA) in 1984. One of the SPLA's first armed activities were targeted at the workers of the oil company Chevron, which planned to construct an oil pipeline running from the oil fields of the South to the refineries located in the northern harbour of Port Sudan.

Oil is also a symbol of the Sudanese problem: Sudan's recent history of decolonization, failed nation-building and its continuing political affairs are reflected in the story of oil. Economic factors, such as oil exploration and extraction, show not only that considerations of the global economy dominate political decision-making but also clearly indicate the underlying sources of the conflict in Sudan.

Amnesty International is publishing this report in an effort to make clear the link between the massive human rights violations by the security forces of the Government of Sudan and various government allied militias, and the oil operations by foreign companies. The pattern of human rights violations includes atrocities and the forcible internal displacement of large populations of local people. These violations by government security forces and armed opposition groups are directed at the population living in oil fields and surrounding areas, and is an effort to control, protect or destroy the oil production capacity.

Foreign companies are involved in this lucrative oil production, and they expect the Sudanese government to provide a secure environment, which includes the use of security forces to protect oil company staff and assets. Thus, Amnesty International believes many foreign companies tolerate violations by turning a blind eye to the human rights violations committed by the government security forces or government-allied troops in the name of protecting the security of the oil-producing areas. Some companies allegedly have employed private military and security companies, or have utilized security forces that have conscripted child soldiers.

This document is intended to establish a dialogue with foreign oil companies, raising our concerns about the responsibility that these companies should have in promoting a better human rights environment in the area where they are active in extracting oil

echnaton
03-06-04, 11:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het artikel geeft wat er op de achtergrond speelt. Dit artikel heb ik niet in december geplaatst maar hooguit een weekje of 2 geleden.

Het artikel dat ik in december geplaatst heb was direct van Amnesty gehaald: Hier het eerste hoofdstuk



Oh, het was nog maar twee weken geleden. Nee, dan is 't wat anders. Maar nou even serieus. Je vraagt je toch af wat iemand wil bereiken met het meerdere keren achter elkaar plaatsen van hetzelfde artikel, zonder dat hij de moeite neemt om te kijken of het relevant is. Is dit een automatische artikelplaatspavlovreactie? Hoe vaak krijgen we dit artikel nog te zien?
Schaap, wat heb je nog meer op je harde schijf staan? Gooi het er allemaal maar uit, dan hebben we dat ook weer gehad.

Zwarte Schaap
03-06-04, 11:46
Geplaatst door echnaton


Je vraagt je af wat iemand wil bereiken met het meerdere keren achter elkaar plaatsen van hetzelfde artikel, zonder dat hij de moeite neemt om te kijken of het relevant is. Is dit een automatische artikelplaatspavlovreactie? Hoe vaak krijgen we dit artikel nog te zien?
Schaap, wat heb je nog meer op je harde schijf staan? Gooi het er allemaal maar uit, dan hebben we dat ook weer gehad. [/B]

Het is relevant om te weten wat er op de achtergrond speelt. Des te meer informatie je hebt des te beter kun je een onafhankelijke opinie ontwikkelen.

Je krijgt het net zo vaak te zien als het terzake doende is. Maar zoals ik je al eerder zei dit was de tweede keer dat ik het geplaatst heb, dat van amnesty de derde keer. Wat stoort jou nou aan het feit dat ik achtergrond-info lever?

Mijn harde schijf is vrijwel leeg, ik heb een pc met een harde schijf van 2,25 Gb er is nog ruimte vrij voor 1,78 Gb. Anyhow ik sla vrijwel niets op, ik doe het gewoon allemaal via zoekmachines.

echnaton
03-06-04, 11:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je krijgt het net zo vaak te zien als het terzake doende is. Maar zoals ik je al eerder zei dit was de derde keer dat ik het geplaatst heb, dat van amnesty de vierde keer.

Prikbordterrorisme.

Zwarte Schaap
03-06-04, 12:01
Geplaatst door echnaton
Prikbordterrorisme.

Eenzijdige subjectieve interpretatie.

BniMakaada
03-06-04, 12:10
Geplaatst door Robbedoes
BniMakaada als jij eens zou toegeven dat veel islamitische landen net zulke grote fouten maken als bijv. westerse landen (zoals de VS) dan hoef je van nioemand moe te worden, daar we het dan zo eens zijn.

Als een islamitisch land zoveel macht zou hebben als de VS deden ze precies hetzelfde.

Ik geef toe dat veel landen, waar de meerderheid van de bevolking moslim is, hypocriete leiders heeft die vele, zo niet alle, regels van de islam aan de laars lappen.

Dit wil nog niet zeggen dat de islam niet vredelievend is. Zinloos / onterecht geweld is simpelweg niet toegestaan.

Robbedoes, als jij toegeeft dat dit soort opmerkingen over de islam generaliseren, opruiend, onwaar zijn en dat men ze niet plaatst dan is er voor mij ook geen reden om moe te worden van deze reacties aangezien ze niet zouden voorkomen.

Talisman
03-06-04, 12:15
Geplaatst door BniMakaada
Ik geef toe dat veel landen, waar de meerderheid van de bevolking moslim is, hypocriete leiders heeft die vele, zo niet alle, regels van de islam aan de laars lappen.

Dit wil nog niet zeggen dat de islam niet vredelievend is. Zinloos / onterecht geweld is simpelweg niet toegestaan.

Robbedoes, als jij toegeeft dat dit soort opmerkingen over de islam generaliseren, opruiend, onwaar zijn en dat men ze niet plaatst dan is er voor mij ook geen reden om moe te worden van deze reacties aangezien ze niet zouden voorkomen.

Uitstekend pleidooi voor het scheiden van religie en politiek.

taouanza
03-06-04, 12:49
Geplaatst door echnaton
Soedan / 'Ze mochten ons allemaal doden'
door Ilona Eveleens

Duizenden dorpen in West-Soedan zijn verwoest. Het leger en Arabische milities hebben bewoners vermoord of verjaagd. Reportage uit het dorp Kailek.

KAILEK - Een vers graf is bedekt met twee takken. De dikke doornen moeten dieren ervan weerhouden om in het heuveltje te wroeten. Het graf ligt aan de rand van Kailek, waar elk huis is afgebrand. De grond ligt bezaaid met scherven van aarden potten. Een schoolschrift met op de kaft een Engelse voetballer ontsnapte aan de vlammen; de bladzijden ritselen in de wind.

Kailek was een groot dorp met stenen gebouwen en lemen hutten. Nu resten slechts omhulsels zonder daken. Hier woonden vooral leden van de Furstam, een volk van Afrikaanse boeren. Zij verdienden goed met verbouw van gierst, vruchten en groente. Nu zijn ze hun vruchtbare akkers ontvlucht, naar het stadje Kas, 60 kilometer oostelijker.

Begin februari vielen milities en het Soedanese leger Kailek aan. ,,Mannen op paarden en kamelen kwamen het dorp binnengereden, samen met auto's vol met militairen. Ze doodden iedereen die niet snel genoeg weg kon komen: oude mensen, gehandicapten en kleine kinderen'', vertelt dorpsoudste Adam Hussein (zijn echte naam moet geheim blijven). ,,Ahmed abu Kamasha, de lokale militieleider, riep dat hij toestemming had ons allemaal te doden. Daar steekt natuurlijk de regering achter, die de Janjaweed-militie gebruikt om Afrikanen te doden.''

De oude man, in een smoezelig wit gewaad en met dito tulband op het hoofd, onderstreept zijn woorden met weidse gebaren. Hij is een van de overlevenden van de aanval op Kailek, die honderden mensen het leven kostte. Zijn huis is nu een afdakje van stro, bevestigd aan de muur van de middelbare school in Kas.

Het leger trok zich na twee dagen terug, maar de Janjaweed -milities samengesteld uit leden van gearabiseerde herdersvolken- bleven achter. Ze pakten bewoners op die de heuvels waren ingevlucht. De vrouwen mochten naar de ruïnes van hun huizen terugkeren. ,,De mannen moesten in een cirkel rond de mangoboom bij het politiebureau gaan zitten. We mochten die plek niet verlaten. De vrouwen mochten ons water brengen, maar voedsel was er niet. De Janjaweed hadden alles gestolen of verbrand. Zelfs om onze behoefte te doen mochten we maar een paar stappen buiten de kring doen'', vertelt Adam Hussein.

De mannen van Kailek werden twee maanden lang op deze manier gegijzeld. ,,Elke dag werden er een paar uit de kring gehaald en een eindje verderop geëxecuteerd. Ook de vrouwen konden het dorp niet verlaten. Zij werden door vele mannen tegelijk verkracht'', vertelt Adam Hussein. Hij kreeg na 17 dagen toestemming om de situatie te bespreken met Ahmed Ngabu, de districtsbestuurder. ,,Maar die verordonneerde dat de bevolking moest blijven waar ze was, evenals de Janjaweed.''

Aan de macabere gijzeling kwam pas een einde toen een buitenlandse hulpverlener zijn beklag deed bij de districtsbestuurder. Kort daarop vertrokken de Janjaweed, en konden de inwoners van Kailek te voet naar Kas trekken.

In Darfur leefden van oudsher de Afrikaanse boerenvolken vreedzaam samen met de gearabiseerde herdersvolken. Het kwam weleens tot conflicten in het droge seizoen als er gebrek aan water en weidegrond ontstond. De conflicten werden evenwel altijd opgelost door de traditionele leiders.

Begin vorig jaar werd het Soedanese Bevrijdingsleger (SLA) opgericht. Het vecht naar eigen zeggen voor een nieuw Soedan waarin niet 'de Arabische kliek' de macht uitoefent, maar ook gemarginaliseerde volken zoals in Darfur. De regering zette de Janjaweed in om het leger te helpen in de strijd tegen deze SLA. Ook in de oorlog met Zuid-Soedan maakte de regering in Khartoem gebruik van gearabiseerde milities.

Naast moordpartijen passen de Arabieren ook massale verkrachtingen toe, om Afrikanen te vernederen en 'Arabieren' te kweken. Op de kale vloer van een lokaal van de middelbare school zit een twintigtal vrouwen. Twee hebben kleine baby's in hun armen. Een oude man grijpt naar zijn hoofd terwijl hij roept: ,,Deze vrouwen zijn allemaal verkracht. We hebben er 67 geteld. Ze zijn niet door één man maar door meerderen dagenlang verkracht.''

De jongste is Fatima (15 jaar). Tien dagen lang werd ze door mannen van de Janjaweed misbruikt. Als de verkrachters even pauzeerden bonden ze haar handen en voeten om te voorkomen dat ze wegliep. ,,Ik huilde en huilde. Ik kon me niet verweren, want zij hadden wapens. De pijn is minder geworden maar ik heb geen controle meer over mezelf. Ik plas en poep uit de verkeerde gaatjes en weet nooit wanneer ik moet'', vertelt ze verlegen.

Na tien dagen lieten ze haar achter. Mensen informeerden haar moeder, die haar naar huis droeg. Ze kon niet meer zitten of staan. ,,De Janjaweed kregen me te pakken tijdens de vlucht voor hun aanval op Kailek. Toen ik terugkwam, was het dorp afgebrand en hadden ze mijn vader vermoord'', zegt Fatima.

Naast haar zit Khadia (35). Haar oudste dochter heeft dezelfde leeftijd als Fatima ,,maar gelukkig is die niet verkracht'', fluistert ze. ,,Mij grepen ze wel. Vier mannen verkrachtten mij ook tien dagen lang. Ik ben nu drie maanden zwanger.'' Ze voegt eraan toe: ,,De verkrachting was een marteling. Niet alleen voor mijn lijf maar ook voor mijn hoofd. De Janjaweed doen dat alleen met vrouwen van de Fur-stam, ze zouden dat niet met hun eigen vrouwen, zusters en dochters doen.''

De zandweg tussen Kas en Kailek voert langs talloze verbrande en verlaten dorpen. Wel zijn overal grote kuddes koeien en kamelen te zien. Aan de rand van Bromga, een eveneens volledig verwoest dorp, wordt een markt gehouden. In de aanbieding zijn vee, fleurige jurken, dadels en hopen zout. De meeste handelaren en kopers lijken gearabiseerde bewoners van Darfur te zijn, maar voor buitenstaanders is het verschil tussen Afrikanen en Arabieren moeilijk waarneembaar. Beide groepen hebben alle kleurschakeringen, van lichtbruin tot diepzwart.

Een Engelssprekende jongeman probeert ons aan te klampen maar wordt verjaagd door Hafez Medien, de districtsbeambte voor humanitaire zaken. De jongeman geeft niet op en mompelt even later in het voorbijgaan: ,,Er zijn rare dingen gebeurd in Kailek.'' Een passerende koper scheldt hem uit voor leugenaar en haalt Hafez Medien erbij, die de jongeman een fikse uitbrander geeft. De autoriteiten lijkt er alles aan gelegen om hun versie van de gebeurtenissen naar buiten te brengen: de rebellen van de SLA hebben de schuld, of anders of gewone bandietenbendes.

In het gehucht Gundulo verzamelen enkele oude mannen en vrouwen houten palen. Ze willen daarmee in Kas droge onderkomens bouwen, voor het regenseizoen aanbreekt. Op slechts honderden meters bivakkeert een groepje Janjaweed. ,,Natuurlijk zijn we bang voor ze. Gisteren bekogelden ze ons nog met stenen. Maar we hebben geen keuze. We hebben geen geld om nieuwe palen te kopen'', vertelt een grijsaard, die met zijn handen een paal uit de droge aarde graaft.

De Soedanese overheid, onder aanvoering van president Omar al Bashir, heeft de bevolking opgeroepen huiswaarts te keren en te planten voor een nieuwe oogst. De ontheemden van Kailek weigeren. Ze willen veiligheidsgaranties in de vorm van buitenlandse waarnemers en eisen compensatie van de regering voor hun verliezen. Ze voelen zich in Kas het veiligst, ook al worden bij tijd en wijle Furs die zich even buiten de stadsgrenzen begeven door ronddolende Janjaweed vermoord of verkracht.

De autoriteiten in Kas verzekeren dat Kailek weer veilig is. Maar noch politie, noch leger zijn er te ontdekken, alleen gewapende mannen op paarden en kamelen. Kailek zelf is overgenomen door twee zieltogende ezels, een viertal scharminkels van honden en zwart-witte ibissen, die de overvloedige vliegende mieren vreten. Verder heerst in het dorp alleen doodse stilte. Er hangt nog altijd een brandlucht.

Trouw


Wat afschuwelijk!

Zwarte Schaap
03-06-04, 12:50
Geplaatst door Talisman
Uitstekend pleidooi voor het scheiden van religie en politiek.

Dat is niet logisch wat je zegt. Ze schenden de mensenrechten niet door de Islam, maar door het niet naleven van de Islam.

Het is dus juist een pleidooi voor het naleven van het religieuze moraal.

De leiders verkiezen de winsten van de matriele wereld en negeren daardoor de religieuze moraal die de nadruk legt op de immatriele wereld.

taouanza
03-06-04, 13:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is niet logisch wat je zegt. Ze schenden de mensenrechten niet door de Islam, maar door het niet naleven van de Islam.

Het is dus juist een pleidooi voor het naleven van het religieuze moraal.

De leiders verkiezen de winsten van de matriele wereld en negeren daardoor de religieuze moraal die de nadruk legt op de immatriele wereld.

Er loopt een schaapje ove mijn scherm.:hihi:

Zwarte Schaap
03-06-04, 13:47
Geplaatst door taouanza
Er loopt een schaapje ove mijn scherm.:hihi:

Hij is grappig heh !

Talisman
03-06-04, 13:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is niet logisch wat je zegt. Ze schenden de mensenrechten niet door de Islam, maar door het niet naleven van de Islam.

Het is dus juist een pleidooi voor het naleven van het religieuze moraal.

De leiders verkiezen de winsten van de matriele wereld en negeren daardoor de religieuze moraal die de nadruk legt op de immatriele wereld.

Klinkt fraai, Schaap, maar met alleen bidden vul je je buikje niet, en dat van de kinderen ook niet.

Het niet schenden van mensenrechten kan ook gewoon met gezond verstand te maken hebben, of met eigen moraal, als je wilt. Als jij religie nodig hebt omdat je je anders niet fatsoenlijk kunt gedragen, is dat pover maar het zij zo.
Het nadeel is natuurlijk dat mensen die aangeleerd wordt dat schenden van mensenrechten ook conform de islam is, dat verhaal net zo hard opvolgen: omdat ze hun eigen verstand niet gebruiken.

taouanza
03-06-04, 13:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hij is grappig heh !
Jah:D

Zwarte Schaap
03-06-04, 13:56
Geplaatst door Talisman
Klinkt fraai, Schaap, maar met alleen bidden vul je je buikje niet, en dat van de kinderen ook niet.

Het niet schenden van mensenrechten kan ook gewoon met gezond verstand te maken hebben, of met eigen moraal, als je wilt. Als jij religie nodig hebt omdat je je anders niet fatsoenlijk kunt gedragen, is dat pover maar het zij zo.
Het nadeel is natuurlijk dat mensen die aangeleerd wordt dat schenden van mensenrechten ook conform de islam is, dat verhaal net zo hard opvolgen: omdat ze hun eigen verstand niet gebruiken.

Je dwaalt af en je maakt een domme redenering waar ik echt niet op inga. Ik voel me te goed om op dergelijke rommel in te gaan.

Talisman
03-06-04, 14:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je dwaalt af en je maakt een domme redenering waar ik echt niet op inga. Ik voel me te goed om op dergelijke rommel in te gaan.
Jammer, want ik had net een punt. Dat de islam an sich vreedzaam is, geloof ik best wel.
Maar als mensen alles wat zij doen baseren op (de uitleg van) de islam, kun je ze net zo goed vertellen dat het een heilige daad is om een massamoord te plegen. Weten die mensen veel? Die gebruiken hun eigen verstand of moraal niet, maar luisteren naar iemand wier interpretatie van de islam ze klakkeloos accepteren.

Zwarte Schaap
03-06-04, 14:23
Geplaatst door Talisman
Jammer, want ik had net een punt. Dat de islam an sich vreedzaam is, geloof ik best wel.
Maar als mensen alles wat zij doen baseren op (de uitleg van) de islam, kun je ze net zo goed vertellen dat het een heilige daad is om een massamoord te plegen. Weten die mensen veel? Die gebruiken hun eigen verstand of moraal niet, maar luisteren naar iemand wier interpretatie van de islam ze klakkeloos accepteren.

Believe me, it's too stupid.

Al Sawt
03-06-04, 14:44
Geplaatst door Rob T
Maar de islam is en blijft een vredige religie. :duim:
Vooral in vergelijking met de heersende godsdienst in Europa en Centrale gedeelte van Arfrika.

Talisman
03-06-04, 14:46
Geplaatst door Al Sawt
Vooral in vergelijking met de heersende godsdienst in Europa en Centrale gedeelte van Arfrika.

Mis. Europeanen zijn uit zichzelf bloeddorstig, negatief en destructief.
Daar hebben wij geen godsdienst voor nodig :ego:

Al Sawt
03-06-04, 14:52
Geplaatst door sjeng
die stammen die de lul zijn om het maar effe zo te zeggen in het zuiden en westen van sudan zijn toch christelijk en animistisch? In westen van Soedan, leven alleen moslims.

Geplaatst door sjeng

en die milities die uit de arabische landen komen, die komen toch af op de belofte jihad te kunne voeren? Belofte jihad?
Trouwens welke Arabische milities? Die samen met de verbanning van OBL uit Soedan, eveneens uit Soedan gezet.

Geplaatst door sjeng

Sterven als martelaar als export product voor fundi landen.
i.t.t. tot wat velen beweren denk ik dat de sudanese regering loute rpolitieke doelen nastreeft maar de milities louter religieus bezig zijn. Regering is bezig om de olierijke gebieden te consolideren en de milities voeren geen strijd om relige te verspreiden, maar voor controle van vruchtbare gebieden en waterbronnen.

Best jammer als je beseft dat Soedan immense potenties heeft, om de graanschuur van Afrika te worden.

Al Sawt
03-06-04, 14:53
Geplaatst door Talisman
Mis. Europeanen zijn uit zichzelf bloeddorstig, negatief en destructief.
Daar hebben wij geen godsdienst voor nodig :ego: Welkom terug!

echnaton
03-06-04, 21:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is niet logisch wat je zegt. Ze schenden de mensenrechten niet door de Islam, maar door het niet naleven van de Islam.

Het is dus juist een pleidooi voor het naleven van het religieuze moraal.

De leiders verkiezen de winsten van de matriele wereld en negeren daardoor de religieuze moraal die de nadruk legt op de immatriele wereld.

Maar ze verkondigen wel aan de hele wereld dat ze de islam naleven. De leiders van dit land zijn zeer streng orthodoxe gelovigen. In januari jl moest zelfs het tekenen van een vredesverdrag uitgesteld worden omdat Omar Bashir en zijn kornuiten op bedevaart naar Mekka gingen. Ondertussen konden de Arabische milities hun gang gaan.
Vrome praatjes verkondigen kunnen ze dus wel, maar hun daden zijn daarmee in volslagen tegenspraak. Hoe noemen we dat ook al weer? Er zijn wel meer gelovigen die daar last van hebben.

Zwarte Schaap
03-06-04, 21:42
Geplaatst door echnaton
Maar ze verkondigen wel aan de hele wereld dat ze de islam naleven. De leiders van dit land zijn zeer streng orthodoxe gelovigen. In januari jl moest zelfs het tekenen van een vredesverdrag uitgesteld worden omdat Omar Bashir en zijn kornuiten op bedevaart naar Mekka gingen. Ondertussen konden de Arabische milities hun gang gaan.
Vrome praatjes verkondigen kunnen ze dus wel, maar hun daden zijn daarmee in volslagen tegenspraak. Hoe noemen we dat ook al weer? Er zijn wel meer gelovigen die daar last van hebben.

Alle dictators en/of leiders spelen de vrome gelovige. Heb je vandaag tijdens het tanken nog aan Soedan gedacht?

sjo
03-06-04, 21:51
Geplaatst door echnaton
De slachtoffers zijn allemaal moslims. In Zuid-Soedan wonen wel christenen maar niet in Darfoer, dat in het westen ligt.

In dat zuiden zijn naar schatting 1millioen mensen afgemaakt.

Christenen en Animisten.

groeten
sjo

echnaton
03-06-04, 22:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Alle dictators en/of leiders spelen de vrome gelovige. Heb je vandaag tijdens het tanken nog aan Soedan gedacht?

Ok een confronterende vraag. Ik wil mezelf niet beter voordoen dan ik ben. Ik was € 65,- kwijt en ik heb aan mijn eigen portemonnee gedacht. Vertel eens eerlijk Schaap, rij jij geen auto?

echnaton
03-06-04, 22:44
Geplaatst door sjo
In dat zuiden zijn naar schatting 1millioen mensen afgemaakt.

Christenen en Animisten.

groeten
sjo

Als je vanaf 1980 rekent loopt het aantal tegen de 2 miljoen. Inderdaad christenen en animisten. Nu, hier in het westen zijn het toevallig moslims. Het maakt de moordenaars in Kartoem geen moer uit wie of wat ze doden.

echnaton
04-06-04, 07:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Alle dictators en/of leiders spelen de vrome gelovige.

Dat is dus niet waar, bovendien gaan niet alle leiders op een dergelijke moorddadige manier tekeer. Het regime in Soedan is te vergelijken met de grootste massamoordenaars uit de geschiedenis. Het ongelukkige is dat ze tegelijkertijd zichzelf vrome moslims vinden. Daarmee brengen ze de islam in de hele wereld in opspraak. Omar Bashir en zijn bende zijn een absolute schandvlek voor hun geloof.

Umfriend
04-06-04, 12:34
Dat moslims al nauwelijks demonstreerden tegen islamitisch geweld tegen niet-moslims was ons bekend. Nee, dan moet Israel wat doen, dan is de islamitische wereld te klein. Maar nu moslims moslims uitmoorden, dakloos maken, oogsten vernielen, is de verontwaardiging over Sudan nog steeds bij lange na niet op het hetzelfde niveau als die over Israel.

Over Sudan heb ik op www.islamonline.net nog niets gevonden.

Groet,
Umf.

Rabi'ah.
04-06-04, 12:49
Geplaatst door taouanza
Wat afschuwelijk!

Pfffff Taouanza wat een verademing zeg, jouw reactie. :)
Die is namelijk de eerste zinnige reactie die ik heb gelezen. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

Zwarte Schaap
04-06-04, 12:52
Geplaatst door echnaton
Dat is dus niet waar, bovendien gaan niet alle leiders op een dergelijke moorddadige manier tekeer. Het regime in Soedan is te vergelijken met de grootste massamoordenaars uit de geschiedenis. Het ongelukkige is dat ze tegelijkertijd zichzelf vrome moslims vinden. Daarmee brengen ze de islam in de hele wereld in opspraak. Omar Bashir en zijn bende zijn een absolute schandvlek voor hun geloof.

Los van het feit dat het ingewikkelder in elkaar zit dan wat jij hierboven beschrijft, vraag ik me af waarom de westerse landen hier geen aandacht aan besteden zoals aan Irak? Zijn deze mensen dan niet de moeite waard om te bevrijden? Wat zou er op de achtergrond spelen dat ze hier blind voor zijn. De moordpartijen in Ruanda konden ook voortduren.

Dat is een schandvlek voor de westerse geloofwaaardigheid, oprechtheid en betrokkenheid.

echnaton
04-06-04, 13:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Los van het feit dat het ingewikkelder in elkaar zit dan wat jij hierboven beschrijft, vraag ik me af waarom de westerse landen hier geen aandacht aan besteden zoals aan Irak? Zijn deze mensen dan niet de moeite waard om te bevrijden? Wat zou er op de achtergrond spelen dat ze hier blind voor zijn. De moordpartijen in Ruanda konden ook voortduren.

Dat is een schandvlek voor de westerse geloofwaaardigheid, oprechtheid en betrokkenheid.

Begrijp ik nou goed dat jij er voor pleit dat de westerse landen orde op zaken komen stellen in Soedan?

Ik wil nog wel eens horen wat jij zegt als ze dat werkelijk doen.

Zwarte Schaap
04-06-04, 13:20
Geplaatst door echnaton
Begrijp ik nou goed dat jij er voor pleit dat de westerse landen orde op zaken komen stellen in Soedan?

Ik wil nog wel eens horen wat jij zegt als ze dat werkelijk doen.

Goed lezen, je hebt de vraagteken gemist. Ik probeer een logica te zien in het optreden van westerse landen. In dat kader heb ik jou wat vragen gesteld.

Umfriend
04-06-04, 13:31
Nee, dit laat zien dat de arabische wereld zoveel beter is. Zeg eens, waar grijpen die in? Vooralsnog is het zo dat waar de VS dan ook ingrijpen, ze doen het nooit goed, doen ze het niet, dan is het een schande...."We" kunnen niet alles tegelijk weet je.

Zwarte Schaap
04-06-04, 13:40
Geplaatst door Umfriend
Nee, dit laat zien dat de arabische wereld zoveel beter is. Zeg eens, waar grijpen die in? Vooralsnog is het zo dat waar de VS dan ook ingrijpen, ze doen het nooit goed, doen ze het niet, dan is het een schande...."We" kunnen niet alles tegelijk weet je.

De arabische leiders zijn vrijwel allemaal schooothondjes van het westen. Het enige wat je de arabische wereld kan verwijten is dat ze zich nog steeds niet ontdaan hebben van deze misdadige schoothondjes.

Maar als het arabische volk in in verzet komt dan worden ze weer gezien als moordadige terroristen door zowel de schoothondjes alswel hun westerse beschermheren. Het is een rare vicieuze cirkel waarin het arabische volk zit.

echnaton
04-06-04, 13:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Goed lezen, je hebt de vraagteken gemist. Ik probeer een logica te zien in het optreden van westerse landen. In dat kader heb ik jou wat vragen gesteld.

Laten we ons maar niet wagen aan speculaties want dan belanden we in een oeverloze discussie. De feiten zijn bekend en we weten ook wie de verantwoordelijken zijn voor de moordpartijen. Dat zijn namelijk de Soedanese regering en de Arabische milities. Als jij vindt dat je het westen medeverantwoordelijk moet stellen moet je dat zelf weten maar kom dan met concrete gegevens en geen vage beschuldigingen. Ik wacht met spanning op een publicatie waarin je dit aannemelijk kunt maken. Wel toegespitst op de situatie in Darfoer alsjeblieft en ook graag recent. Dan kunnen we verder praten.

echnaton
04-06-04, 13:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
De arabische leiders zijn vrijwel allemaal schooothondjes van het westen. Het enige wat je de arabische wereld kan verwijten is dat ze zich nog steeds niet ontdaan hebben van deze misdadige schoothondjes.

Maar als het arabische volk in in verzet komt dan worden ze weer gezien als moordadige terroristen door zowel de schoothondjes alswel hun westerse beschermheren. Het is een rare vicieuze cirkel waarin het arabische volk zit.

Hiermee geef je 'het arabische volk' een brevet van onvermogen. Een volk dat een knip voor zijn neus waard is laat zich niet van Marrakech tot Basra koejeneren door schoothondjes.

Zwarte Schaap
04-06-04, 14:03
Geplaatst door echnaton
Hiermee geef je 'het arabische volk' een brevet van onvermogen. Een volk dat een knip voor zijn neus waard is laat zich niet van Marrakech tot Basra koejeneren door schoothondjes.

Dat is jouw interpretatie en als je je daarbij gelukkig voelt het zij zo. Je weet natuurlijk zelf wel waarom je dergelijke interpretaties gebruikt.

echnaton
04-06-04, 14:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is jouw interpretatie en als je je daarbij gelukkig voelt het zij zo. Je weet natuurlijk zelf wel waarom je dergelijke interpretaties gebruikt.

Nee, die conclusie volgt uit jouw interpretatie.

Zwarte Schaap
04-06-04, 14:42
Geplaatst door echnaton
Nee, die conclusie volgt uit jouw interpretatie.

Die conclusie kan jij alleen trekken en waarom weet je zelf wel.

echnaton
04-06-04, 14:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Die conclusie kan jij alleen trekken en waarom weet je zelf wel.

Dat is jouw interpretatie en als je je daarbij gelukkig voelt het zij zo. Je weet natuurlijk zelf wel waarom je dergelijke interpretaties gebruikt

Zwarte Schaap
04-06-04, 14:48
Geplaatst door echnaton
Dat is jouw interpretatie en als je je daarbij gelukkig voelt het zij zo. Je weet natuurlijk zelf wel waarom je dergelijke interpretaties gebruikt
Ga maar door met je verstoppertje spelen, dat doen velen na domme opmerkingen.

echnaton
04-06-04, 15:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ga maar door met je verstoppertje spelen, dat doen velen na domme opmerkingen.

Ik verwijs naar één van mijn vorige berichten. Kom met feiten en presenteer die op een goede manier, dan zal ik er op ingaan maar hou op met dat domme oeverloze gelul in de ruimte alleen maar om te laten zien dat je de langste adem hebt.

Zwarte Schaap
04-06-04, 16:04
Geplaatst door echnaton
Ik verwijs naar één van mijn vorige berichten. Kom met feiten en presenteer die op een goede manier, dan zal ik er op ingaan maar hou op met dat domme oeverloze gelul in de ruimte alleen maar om te laten zien dat je de langste adem hebt. Jij hebt jezelf vastgeluld met je spelletjes en nu mag je lekker in je hoekje zitten.

Tofele Moon
04-06-04, 16:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
De arabische leiders zijn vrijwel allemaal schooothondjes van het westen. Het enige wat je de arabische wereld kan verwijten is dat ze zich nog steeds niet ontdaan hebben van deze misdadige schoothondjes.

Maar als het arabische volk in in verzet komt dan worden ze weer gezien als moordadige terroristen door zowel de schoothondjes alswel hun westerse beschermheren. Het is een rare vicieuze cirkel waarin het arabische volk zit.
Wach ff, time out.
Er komt toch wél arabisch volk in verzet? Wie waren die lieden dan die in Bosnië aan de zijde van hun broeders vochten? Die kruisers opbliezen, flatgebouwen omvlogen en hun eigen landgenoten opbliezen terwijl 'de schroothondjes' dat niet wilden?
Het kán dus wel. Ze komen alleen niet naar Soedan. Waarom dan niet? dát is de vraag.

Moon

Arvid
04-06-04, 16:28
Arabische landen doen niks aan het leed van hun benedenburen. Altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven. Het Arabische volk interesseert ze dat ook geen reet. Als die sjeiks maar goedkope negerslaafjes 1000km verderop kunnen halen vinden ze het wel best. Als die Arabische milities ook nog wat leuks kunnen ophalen van hun talloze moord- en plundertochtjes is het helemaal mooi. En thuis aangekomen maar krokodillentranen huilen om een handvol neergeschoten Palestijnen. Wat een feest, wat een feest....

Zwarte Schaap
04-06-04, 16:34
Geplaatst door Tofele Moon
Wach ff, time out.
Er komt toch wél arabisch volk in verzet? Wie waren die lieden dan die in Bosnië aan de zijde van hun broeders vochten? Die kruisers opbliezen, flatgebouwen omvlogen en hun eigen landgenoten opbliezen terwijl 'de schroothondjes' dat niet wilden?
Het kán dus wel. Ze komen alleen niet naar Soedan. Waarom dan niet? dát is de vraag.

Moon

Gewoon beter lezen:


Maar als het arabische volk in in verzet komt dan worden ze weer gezien als moordadige terroristen door zowel de schoothondjes alswel hun westerse beschermheren. Het is een rare vicieuze cirkel waarin het arabische volk zit.


Los van het feit dat het ingewikkelder in elkaar zit dan wat jij hierboven beschrijft, vraag ik me af waarom de westerse landen hier geen aandacht aan besteden zoals aan Irak? Zijn deze mensen dan niet de moeite waard om te bevrijden? Wat zou er op de achtergrond spelen dat ze hier blind voor zijn. De moordpartijen in Ruanda konden ook voortduren.

Dat is een schandvlek voor de westerse geloofwaaardigheid, oprechtheid en betrokkenheid

Tofele Moon
04-06-04, 16:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Gewoon beter lezen:
Inderdaad:

Geplaatst door Tofele Moon
Het kán dus wel. Ze komen alleen niet naar Soedan. Waarom dan niet? dát is de vraag.
Moon

Zwarte Schaap
04-06-04, 17:18
Geplaatst door Tofele Moon
Inderdaad:

Moon

Over het algemeen bevrijdt een land zichzelf. Je kunt zien dat de mensen van dafoer voor hun rechten opkomen en zie daar hoe de schoothondjes hun gang mogen gaan om het opstandige volk de mond te snoeren.

Tofele Moon
04-06-04, 17:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Over het algemeen bevrijdt een land zichzelf.
Vast wel, maar een knappe jongen die de gemiddelde Europeaan daarvan overtuigd...

moon

Al Sawt
04-06-04, 18:01
Geplaatst door Arvid
Arabische landen doen niks aan het leed van hun benedenburen. Altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven. Het Arabische volk interesseert ze dat ook geen reet. Als die sjeiks maar goedkope negerslaafjes 1000km verderop kunnen halen vinden ze het wel best. Als die Arabische milities ook nog wat leuks kunnen ophalen van hun talloze moord- en plundertochtjes is het helemaal mooi. En thuis aangekomen maar krokodillentranen huilen om een handvol neergeschoten Palestijnen. Wat een feest, wat een feest.... Als je term Arabieren met Europeanen vervangt, dan ben je evenrealistisch in je betoog.

Al Sawt
04-06-04, 18:03
Geplaatst door Tofele Moon
Wach ff, time out.
Er komt toch wél arabisch volk in verzet? Wie waren die lieden dan die in Bosnië aan de zijde van hun broeders vochten? Die kruisers opbliezen, flatgebouwen omvlogen en hun eigen landgenoten opbliezen terwijl 'de schroothondjes' dat niet wilden?
Het kán dus wel. Ze komen alleen niet naar Soedan. Waarom dan niet? dát is de vraag.

Misschien omdat Soedan, geen prioriteit geniet?

echnaton
04-06-04, 20:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jij hebt jezelf vastgeluld met je spelletjes en nu mag je lekker in je hoekje zitten.

Je hebt dus geen nieuwe informatie!

Zwarte Schaap
04-06-04, 20:45
Geplaatst door echnaton
Je hebt dus geen nieuwe informatie!

Wel nieuwe inzichten als je je er voor open voor stelde.

Arvid
04-06-04, 21:17
Geplaatst door Al Sawt
Als je term Arabieren met Europeanen vervangt, dan ben je evenrealistisch in je betoog.

Dat klopt...maar dat is zo vaak besproken.