PDA

Bekijk Volledige Versie : Poept u maar



barneveld
03-06-04, 22:37
Een paar dagen geleden schreef ik dat het deze zomer serieus kan stinken in Athene. Het rioleringsstelsel is namelijk te smal voor toiletpapier, zo dacht ik serieus en met mij eigenlijk iedereen. Wanneer mensen dat toch doortrekken raakt de hele boel verstopt. Niet waar, zegt Reinold de Vries, die werkt voor een Grieks bedrijf in de Rioolzuiveringsinstallaties. Het systeem is inmiddels gemoderniseerd en daarom hoeven mensen in de grote stad niet bang te zijn voor drollen met heimwee. Ongeacht het aantal meters wc-papier is het afscheid van een boodschap ook in Athene definitief.


Zelfs de Grieken geloven dat hun vieze papier in een prullenbakje moet en niet in de bak. In de hete zomer is dat behoorlijk onhygiënisch, zo’n permanente bacteriebom aan je voeten. “Tot in een niet zo heel ver verleden was het overgrote deel van Griekenland niet aangesloten op een centraal riolering stelsel”, zegt De Vries. “Ieder huis had dus zijn eigen beerput. Inmiddels zijn de meeste steden en zeker de gebouwen en stadia van de Olympische Spelen aangesloten op een rioleringstelsel. In Athene leidt dit buizenstelsel uiteindelijk naar een uiterst moderne rioolzuiveringsinstallatie genaamd Psytalia, gelegen op een eilandje vlak voor de kust, zijnde de grootste aanbestedingsklus van de laatste jaren op dit gebied in Europa.”


Dat klinkt een stuk beter. Ik ga het meteen vieren op het toilet