PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nederland gewaarschuwd'



Isaac
04-06-04, 07:48
door Kustaw Bessems
2004-06-04

De Saoedische ambassadeur zegt dat hij Nederland er al een jaar geleden op wees dat een terroristische stichting in Amsterdam haar activiteiten moest stoppen.

DEN HAAG - Waleed el Khereiji begint er ongevraagd over: ,,Ik wil één ding benadrukken. Al meer dan een jaar geleden heb ik de Nederlandse minister van buitenlandse zaken laten weten dat Saoedi-Arabië alle buitenlandse activiteiten van het liefdadigheidsfonds Al-Haramain had verboden.'' Maar het Nederlandse kantoor van Al-Haramain heeft de vorm van een stichting, gevestigd in Amsterdam. ,,Dus Saoedi-Arabië kan daartegen niet optreden. Ik heb gezegd: het is aan jullie autoriteiten om zonodig op grond van jullie wetten te handelen. Ik maakte ons standpunt heel duidelijk'', aldus de Saoedische ambassadeur in Den Haag.

Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten maakten eergisteren bekend dat zij kantoren van Al-Haramain in Nederland en vier andere landen willen laten plaatsen op de internationaal erkende lijst met financiers van het terreurnetwerk Al-Kaida. De tegoeden worden dan bevroren.

Voor El Khereiji staat vast dat Al-Haramain rechtstreeks met het netwerk van Osama bin Laden is verbonden. Nederland erkent al tweeënhalf jaar dat vanuit het wereldwijde fonds Al-Haramain geld naar extremistische moslims gaat, die het voor geweld gebruiken, maar de regering ondernam nooit stappen tegen de Nederlandse vestiging. Nederland werd nu kort voor de actie van de VS en de Saoediërs ingelicht.

De Saoediërs meldden eergisteren ook dat er een nieuwe organisatie komt die álle liefdadigheidsgelden van particulieren in Saoedi-Arabië in de rest van de wereld zal verdelen. Dit onder strikt overheidstoezicht. Bestaande private fondsen worden opgeheven of overgenomen door deze 'nationale commissie'.

,,Het is deel van ons geloof om aan anderen te geven'', zegt El Khereiji. ,,Maar we moeten zeker weten dat alle gelden bij behoeftigen terechtkomen.''

Betekent de nieuwe maatregel ook het einde van de Moslim Wereld Liga in Tilburg, die volgens de inlichtingendienst AIVD met Saoedisch geld een radicale vorm van de islam verspreidt?

El Khereiji: ,,Ook de Liga is geen aan de overheid gelieerde organisatie. En zoals ik zei: ál het geld dat Saoedi-Arabië verlaat, zal via die nieuwe koepelorganisatie gaan.''

Bij Saoedische liefdadigheidsfondsen die van terrorisme worden verdacht, is vaak een van de duizenden Saoedische prinsen betrokken of een andere overheidsfiguur. Al-Haramain werd opgericht onder voorzitterschap van de Saoedische minister van islamitische zaken. De ambassadeur: ,,Stel, ik geef een bedelaar twee euro en hij koopt drugs. Ik wilde dat hij iets te eten zou kopen. Dan kan ik er toch niets aan doen? Zo gaat het met die fondsen ook. En de hoeveelheid geld die weglekt naar terroristen moet ook niet worden overdreven, hoor. Terrorisme is niet duur.''

Saoedi-Arabië strijdt volgens de ambassadeur tegen financiering van terrorisme, maar hoe zit het met het wahabisme, de ultra-orthodoxe Saoedische islam die het land over de hele wereld verbreidt? El Khereiji: ,,Wahabisme bestaat niet. Alleen de islam, ons officiële geloof. Ik heb ook de middelbare school in Saoedi-Arabië doorlopen, ik ben ook geen extremist. Alle religies kennen extremisten. Sommige Joden rijden niet op zaterdag omdat het dan sjabbat is. Ga kijken in Saoedi-Arabië. Denkt u dat de 24 miljoen mensen daar graag westerlingen doden? Het is niet zo.''

Een overgelopen Saoedische diplomaat zei in De Telegraaf dat de ambassade in Den Haag radicale imams betaalt en ophitsende boeken verspreidt. El Khereiji: ,,Alsof ik hier miljoenen zit uit te delen. Had ik die maar. Op onze bankrekening staat niet meer dan wat elke ambassade nodig heeft voor onkosten.'' Volgens VVD-kamerlid Wilders laat de ambassade wél geld stromen naar foute clubs. ,,Oh, betrekt u mij alstublieft niet in een discussie met mijnheer Wilders. Ik heb respect voor hem. Ik heb hem ontmoet en wij hadden een aardige discussie. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen.''

,,Vergeet u niet dat wij slachtoffer zijn van terrorisme.'' Zondag kwamen in de Saoedische oliestad Khobar, 400 kilometer ten oosten van de hoofdstad Riad, 22 mensen om bij een gijzelingsactie, de meesten buitenlanders. ,,Zulke acties duiden er juist op dat de extremisten in paniek zijn. Ze vermoorden wie ze kunnen, omdat ze aan het eind van hun krachten zijn. De Saoedische militairen en veiligheidsdiensten hebben hen hard aangepakt.''

Hij hoopt dat Nederlanders Saoedi-Arabië niet zullen mijden. ,,Dan krijgen de extremisten hun zin.'' Al is het maar omdat de huidige handel tussen de twee landen over en weer 2,4 miljard euro waard is, aldus El Khereiji.