PDA

Bekijk Volledige Versie : Indonesische moslims willen geen vrouw als president



echnaton
04-06-04, 08:42
Deel Indonesië wil geen vrouw als president

Invloedrijke Indonesische geestelijken hebben donderdag gezegd dat de wet het niet toelaat dat een vrouw president wordt. De geestelijken vertegenwoordigen de grootste moslimorganisatie van Indonesië, Nahdatul Ulama. Ze willen kiezers er kennelijk van weerhouden bij de volgende maand te houden presidentsverkiezingen op Megawati Sukarnoputri te stemmen.

NU heeft dertig miljoen kiezers achter zich, maar de organisatie bestaat uit verschillende facties, die doorgaans niet als één blok stemmen. Megawati's running mate, Hasyim Muzadi, is de leider van NU. Hij heeft volgens het Indonesische persbureau Antara laten weten dat de geestelijken niet het officiële standpunt van zijn organisatie vertegenwoordigen. De verkiezingen worden op 5 juli gehouden. Het is voor het eerst dat de Indonesische bevolking rechtstreeks een president kiest. Megawati, de huidige president van Indonesië, staat er in de peilingen overigens niet goed voor.

Trouw

echnaton
04-06-04, 08:46
Als je er goed over nadenkt is het ook vrij revolutionair, een vrouwelijke president in een moslimland. Dat is nog nooit eerder voorgekomen.

Mark
04-06-04, 08:48
Megawati was toch al president? En Buttho in Pakistan.

De titel van deze topic is enigszins misleidend, in feite wil een fractie van een moslimpartij in Indonesie geen vrouw als president.

Of "de moslims" (bijna de gehele bevolking) dat wel of niet wil zal blijken uit hun stemgedrag.

echnaton
04-06-04, 08:53
Geplaatst door Mark
Megawati was toch al president? En Buttho in Pakistan.

De titel van deze topic is enigszins misleidend, in feite wil een fractie van een moslimpartij in Indonesie geen vrouw als president.

Of "de moslims" (bijna de gehele bevolking) dat wel of niet wil zal blijken uit hun stemgedrag.

Ok, het had moeten zijn 'Sommige moslims'. In een titel valt vaak de nuance weg.
Megawati is (was) de eerste. Benazir Bhutto was geen president maar premier.

Mark
04-06-04, 08:55
Geplaatst door echnaton
. Benazir Bhutto was geen president maar premier.

Een wereld van verschil :wink:

echnaton
04-06-04, 09:01
Geplaatst door Mark
Een wereld van verschil :wink:

Toch is er wel een verschil. Een president is hoofd van een staat. Een premier heeft veel meer een gewone baan. Jij zou Balkenende toch ook niet als koning van Nederland accepteren?

Mark
04-06-04, 09:04
Geplaatst door echnaton
Toch is er wel een verschil. Een president is hoofd van een staat. Een premier heeft veel meer een gewone baan. Jij zou Balkenende toch ook niet als koning van Nederland accepteren?

Ik denk dat wat een functie als "president" of "premier" werkelijk inhoudt per land verschilt. Bij ons is de koningin staatshoofd maar haar functie is natuurlijk niet te vergelijken met die van een president van een staat als bijvoorbeeld de USA.

Het gaat erom dat een vrouw de hoogste poltieke functie in een islamitisch land vervult en dat is dus wel gebeurt. Ik denk ook dat de meeste Indonesiers maling zullen hebben aan deze oproep.

Overigens zijn de vrouwelijke presidenten op zich op een hand te tellen, moslim land of niet.

Simon
04-06-04, 09:15
Benazir Bhutto heeft overigens voor TV verklaard ook al onder druk gezet te zijn door kringen rond Osama Bin Laden om af te treden omdat ze een vrouw is. Er werd door deze groep een moordaanslag op haar beraamd om die reden.

mark61
04-06-04, 09:27
Geplaatst door echnaton
Als je er goed over nadenkt is het ook vrij revolutionair, een vrouwelijke president in een moslimland. Dat is nog nooit eerder voorgekomen.

Das een vrij domme opmerking. Daar gaan we voor de zoveelste keer: Pakistan, Bangla Desh twee keer, Turkije en Senegal hebben allemaal vrouwelijke premiers gehad. Die in al die landen muv Senegal belangrijker zijn dan de (ceremoniële) president. Om Mark even aan te vullen.

echnaton
04-06-04, 09:48
Geplaatst door mark61
Das een vrij domme opmerking. Daar gaan we voor de zoveelste keer: Pakistan, Bangla Desh twee keer, Turkije en Senegal hebben allemaal vrouwelijke premiers gehad. Die in al die landen muv Senegal belangrijker zijn dan de (ceremoniële) president. Om Mark even aan te vullen.

Ja hoor, mijnheer de academicus. Het komt er bij jou weliswaar moeizaam uit maar ik waardeer het dat je mij toch gelijk geeft in mijn bewering dat er behalve Megawati nooit een vrouwelijk staatshoofd is geweest in een islamitisch land.

Joesoef
04-06-04, 09:58
echnaton,

Is het niet gewoon eenvoudiger om toe te geven dat je er wat naast hebt gezeten? Zometeen krijgen we weer een ellelange ja nee discussie.

De sharia staat het overigens gewoon aan de vrouw toe. Lees ook maar eens de geschiedenis van de profeet mohammed.

echnaton
04-06-04, 10:07
Geplaatst door Joesoef
echnaton,

Is het niet gewoon eenvoudiger om toe te geven dat je er wat naast hebt gezeten? Zometeen krijgen we weer een ellelange ja nee discussie.

De sharia staat het overigens gewoon aan de vrouw toe. Lees ook maar eens de geschiedenis van de profeet mohammed.

Als ik er naast zit dan geef ik dat ook toe maar ik laat me geen ongelijk opdringen als ik dat niet heb. Als je me een vrouwelijk staatshoofd in een islamitisch land kunt opnoemen trek ik het boetekleed aan en beken ik dat ik ongelijk heb.

taouanza
04-06-04, 10:48
Geplaatst door mark61
Das een vrij domme opmerking. Daar gaan we voor de zoveelste keer: Pakistan, Bangla Desh twee keer, Turkije en Senegal hebben allemaal vrouwelijke premiers gehad. Die in al die landen muv Senegal belangrijker zijn dan de (ceremoniële) president. Om Mark even aan te vullen.

Essaouira heeft een vrouwelijke burgemeester.:student:

Joesoef
04-06-04, 11:33
Geplaatst door echnaton
Als ik er naast zit dan geef ik dat ook toe maar ik laat me geen ongelijk opdringen als ik dat niet heb. Als je me een vrouwelijk staatshoofd in een islamitisch land kunt opnoemen trek ik het boetekleed aan en beken ik dat ik ongelijk heb.

In de tijd vd profeet Mohammed was het heel normaal als vrouwen in de politiek zaten, sterker nog zijn eerste vrouw zat in de politiek.

Daarintegen is het stemrecht voor de Nederlandse vrouw pas ingevoerd. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de eerste vrouwelijke minister.

Daarmee vergeleken steld de vraag Premier of president niets voor.

Rabi'ah.
04-06-04, 12:54
Geplaatst door Mark
Megawati was toch al president? En Buttho in Pakistan.

De titel van deze topic is enigszins misleidend, in feite wil een fractie van een moslimpartij in Indonesie geen vrouw als president.

Of "de moslims" (bijna de gehele bevolking) dat wel of niet wil zal blijken uit hun stemgedrag.

Idd, mee eens. :)
En je vergeet trouwens Tanzu Ciller, die was staatshoofd van Turkije, ook een land waar meer dan negentig procent van de bevolking moslim is.

@ GJ: :moe: :moe: :moe:

Groetjes,

Rabiah.

Rabi'ah.
04-06-04, 12:58
@ Joesoef, Mark en vooral Mark61: Ik bewonder jullie (engelen)geduld. :rolleyes:

Owja en Mark61 ik heb een nieuwe persoonlijke titel voor je: Wandelende encyclopedie. :) :wink: :p

Groetjes,

Rabiah.

vlegeltje
04-06-04, 12:59
Geplaatst door echnaton
Als ik er naast zit dan geef ik dat ook toe maar ik laat me geen ongelijk opdringen als ik dat niet heb. Als je me een vrouwelijk staatshoofd in een islamitisch land kunt opnoemen trek ik het boetekleed aan en beken ik dat ik ongelijk heb.

Sultana Sjadjarat ad-Doerr, staatshoofd van het fatimidische kalifaat in 1250.

Blijkbaar schrijf je het zo: Shajar Al-Durr

nl-x
04-06-04, 13:09
Zeg, maar niet zo gemeen doen tegen Echnaton. Zijn gevoelens zijn begrijpelijk...

Uiteraard hadden Nederland, Frankrijk, Spanje en de VS al veel eerder een vrouwelijke president dan menig ander Islamitisch land.

Rabi'ah.
04-06-04, 13:11
Geplaatst door nl-x
Zeg, maar niet zo gemeen doen tegen Echnaton. Zijn gevoelens zijn begrijpelijk...

Uiteraard hadden Nederland, Frankrijk, Spanje en de VS al veel eerder een vrouwelijke president dan menig ander Islamitisch land.

:haha:

mark61
04-06-04, 13:15
Geplaatst door Rabi'ah.
[BOwja en Mark61 ik heb een nieuwe persoonlijke titel voor je: Wandelende encyclopedie. :) :wink: :p
[/B]

De encyclopedie heet tegenwoordig internet. Zoekt als gij wilt vinden. Hoewel ik voor internet toch al van Sjeicha Haseena en Khaleda Zia had gehoord. Enfin.

Hoezo wandelend, mijn bil zit vastgeplakt hier.

mark61
04-06-04, 13:17
Geplaatst door Rabi'ah.
Idd, mee eens. :)
En je vergeet trouwens Tanzu Ciller, die was staatshoofd van Turkije, ook een land waar meer dan negentig procent van de bevolking moslim is.


En omdat ik altijd wat te zeiken heb: Tansu (Dauwdruppel) Çiller was premier. De belangrijkste politieke functie in Turkije.

;)

Rabi'ah.
04-06-04, 13:21
Geplaatst door mark61
En omdat ik altijd wat te zeiken heb: Tansu (Dauwdruppel) Çiller was premier. De belangrijkste politieke functie in Turkije.

;)


Hehehhehehe........zo ken ik mijn Mark weer, masha'Allah. :) :strik:

Hmz, mooie naam he, ik wist niet dat dat de betekenis van Tanzu was. Ik ken wel een Tanzu, maar da's bepaald geen lief klein dauwdruppeltje. :hihi:

Maarre.......spel je Tanzu nou met een "s" of met een "z"? :confused: :hihi: :p

Groetjes,

Rabiah.

Zwarte Schaap
04-06-04, 13:27
Geplaatst door mark61
En omdat ik altijd wat te zeiken heb: Tansu (Dauwdruppel) Çiller was premier. De belangrijkste politieke functie in Turkije.

;)

En ze was zo corrupt als de neten, zakkenvulster pur sang.

echnaton
04-06-04, 13:54
Geplaatst door Rabi'ah.
Idd, mee eens. :)
En je vergeet trouwens Tanzu Ciller, die was staatshoofd van Turkije, ook een land waar meer dan negentig procent van de bevolking moslim is.

@ GJ: :moe: :moe: :moe:

Groetjes,

Rabiah.

Ciller was geen staatshoofd maar premier.

vlegeltje
04-06-04, 14:20
Geplaatst door vlegeltje
Sultana Sjadjarat ad-Doerr, staatshoofd van het fatimidische kalifaat in 1250.

Blijkbaar schrijf je het zo: Shajar Al-Durr

Ik vergis me, het was niet het fatimidische kalifaat, maar in het tijdperk van de Mammelukken. Ik bedoelde eigenlijk Egypte.

Ze is in 1250 uitgeroepen tot 'staatshoofd', koningin is misschien een betere uitdrukking.
Haar beeltenis stond op de munten.
Ze werd zeer gewaardeerd vanwege haar sociale wetgeving.

Haar mammelukkenleger heeft het kruisvaardersleger van Lodewijk de 9e in de pan gehakt. 30.000 doden aan de Franse kant. En Lodewijk de 9e werd gevangen genomen. Pas na betaling van een immense som losgeld werd hij weer vrij gelaten.

Sultana Shajar Al-Durr is het eerste en meeest bekende vrouwelijke hoofd van een Islamitisch rijk.

En mag ik nu dat boetekleed van U even zien, heer echnaton?

echnaton
04-06-04, 14:34
Geplaatst door vlegeltje
Ik vergis me, het was niet het fatimidische kalifaat, maar in het tijdperk van de Mammelukken. Ik bedoelde eigenlijk Egypte.

Ze is in 1250 uitgeroepen tot 'staatshoofd', koningin is misschien een betere uitdrukking.
Haar beeltenis stond op de munten.
Ze werd zeer gewaardeerd vanwege haar sociale wetgeving.

Haar mammelukkenleger heeft het kruisvaardersleger van Lodewijk de 9e in de pan gehakt. 30.000 doden aan de Franse kant. En Lodewijk de 9e werd gevangen genomen. Pas na betaling van een immense som losgeld werd hij weer vrij gelaten.

Sultana Shajar Al-Durr is het eerste en meeest bekende vrouwelijke hoofd van een Islamitisch rijk.

En mag ik nu dat boetekleed van U even zien, heer echnaton?

Ik kan me er niet veel meer van herinneren maar volgens mij werd ze pas geaccepteerd door haar onderdanen toen ze trouwde met een man, die haar later ook weer verraden heeft. Werd ze ook niet vermoord door haar eigen onderdanen? Of was dat iemand anders? Voor ik het boetekleed laat zien wil ik eerst meer over haar weten.

Cohen
04-06-04, 14:37
Geplaatst door taouanza
Essaouira heeft een vrouwelijke burgemeester.:student:

en een extreem hoge concentratie marokkaanse joden als inwoners

vlegeltje
04-06-04, 15:09
Geplaatst door echnaton
Ik kan me er niet veel meer van herinneren maar volgens mij werd ze pas geaccepteerd door haar onderdanen toen ze trouwde met een man, die haar later ook weer verraden heeft. Werd ze ook niet vermoord door haar eigen onderdanen? Of was dat iemand anders? Voor ik het boetekleed laat zien wil ik eerst meer over haar weten.

Volstrekt irrelevante argumenten.

Ze was 80 dagen als alleenstaande vrouw koningin.

De emirs wilden inderdaad liever een man als staatshoofd, en benoemden Izz-al-Dïn Aybak tot sultan. Shajar-al-Durr trouwde met hem en hield zo de macht in eigen handen. Ze heeft in feite zo'n 8 jaar de dienst uitgemaakt, en met haar begint het roemruchte tijdperk van de mammelukken. Toen Aybak met een andere vrouw wilde trouwen liet zij hem door zijn eunuchen in bad verdrinken.
Kort daarop werd zij door de slavinnen van Aybak vermoord.

Zie: History of the Arabs, Philip K. Hitti

Zij was een vrouwelijk staatshoofd van een islamitisch land.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor jou nagenoeg godsonmogelijk is om dat boetekleed aan te doen. Je zult je er ongetwijfeld onderuit proberen te wurmen.

echnaton
04-06-04, 15:29
Geplaatst door vlegeltje
Volstrekt irrelevante argumenten.

Ze was 80 dagen als alleenstaande vrouw koningin.

De emirs wilden inderdaad liever een man als staatshoofd, en benoemden Izz-al-Dïn Aybak tot sultan. Shajar-al-Durr trouwde met hem en hield zo de macht in eigen handen. Ze heeft in feite zo'n 8 jaar de dienst uitgemaakt, en met haar begint het roemruchte tijdperk van de mammelukken. Toen Aybak met een andere vrouw wilde trouwen liet zij hem door zijn eunuchen in bad verdrinken.
Kort daarop werd zij door de slavinnen van Aybak vermoord.

Zie: History of the Arabs, Philip K. Hitti

Zij was een vrouwelijk staatshoofd van een islamitisch land.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor jou nagenoeg godsonmogelijk is om dat boetekleed aan te doen. Je zult je er ongetwijfeld onderuit proberen te wurmen.


Ik ga eerst naar de bieb.

vlegeltje
04-06-04, 15:39
Geplaatst door echnaton
Ik ga eerst naar de bieb.

zie je wel :hihi:

neem deze dan ook ff mee:

Fatima Mernissi, The Forgotten Queens of Islam, University of Minnesota Press, 1993
Charis Waddy, Women in Muslim History, Longman, 1980
Wiebke Walther, Woman in Islam, Abner Schram, Montclair, NJ, 1981

echnaton
04-06-04, 15:42
Geplaatst door vlegeltje
zie je wel :hihi:

neem deze dan ook ff mee:

Fatima Mernissi, The Forgotten Queens of Islam, University of Minnesota Press, 1993
Charis Waddy, Women in Muslim History, Longman, 1980
Wiebke Walther, Woman in Islam, Abner Schram, Montclair, NJ, 1981

Heb je geen Nederlandse titel?

mark61
04-06-04, 15:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
En ze was zo corrupt als de neten, zakkenvulster pur sang.

Tan = dageraad

su = water.

mark61
04-06-04, 15:45
Geplaatst door Zwarte Schaap
En ze was zo corrupt als de neten, zakkenvulster pur sang.

Ook dat. Geheel geëmancipeerd zullen we maar zeggen.

mark61
04-06-04, 15:49
Geplaatst door vlegeltje
Ik vergis me, het was niet het fatimidische kalifaat, maar in het tijdperk van de Mammelukken. Ik bedoelde eigenlijk Egypte.

Daar heb je het al. Wie waren die Mamlukken? Turkse slaven. Die konden zich nog net herinneren dat voor de islam de vrouwen gewoon meevochten op het slagveld.

vlegeltje
04-06-04, 15:58
Geplaatst door echnaton
Heb je geen Nederlandse titel?

Er is bedroevend weinig Nederlandstalige literatuur over dit onderwerp.

Zoals er ook 0,0 % aandacht wordt besteed aan het Ottomaanse rijk in het geschiedenis onderwijs in Nederland.

Probeer maar eens een fatsoenlijk Nederlandstalig boek te vinden over het Byzantijnse rijk. Is er niet.

Wat dat betreft zijn er nogal wat blinde vlekken.

Sorry, maar je zult toch Engels moeten leren ;)

vlegeltje
04-06-04, 16:04
Geplaatst door mark61
Daar heb je het al. Wie waren die Mamlukken? Turkse slaven. Die konden zich nog net herinneren dat voor de islam de vrouwen gewoon meevochten op het slagveld.

Shajar al-Durr was blijkbaar een Turkse of Armeense slavin die zich heeft opgewerkt tot sultana.

Een soort American dream, van krantenjongen tot...

Ze heeft een Qubba laten bouwen die nog steeds te bezichtigen is in Caïro:

http://web.mit.edu/4.615/www/images/3025.jpg

Rabi'ah.
04-06-04, 16:07
Geplaatst door mark61
Daar heb je het al. Wie waren die Mamlukken? Turkse slaven. Die konden zich nog net herinneren dat voor de islam de vrouwen gewoon meevochten op het slagveld.

Owja, en vrouwen die meevechten op het slagveld is natuurlijk hét grote voorbeeld voor ons moslima's vandaag de dag. :rolleyes:

mark61
04-06-04, 16:10
Geplaatst door Rabi'ah.
Owja, en vrouwen die meevechten op het slagveld is natuurlijk hét grote voorbeeld voor ons moslima's vandaag de dag. :rolleyes:

Als je wat beters weet...

Kan je die mannen, zonen en vaders dan niet terugslepen van het slagveld? Kan je ze niet zo opvoeden dat het niet eens bij ze opkomt erheen te gaan? Ga anders mee en behoed ze voor het ergste... :staart:

Rabi'ah.
04-06-04, 16:16
Geplaatst door mark61
Als je wat beters weet...

Kan je die mannen, zonen en vaders dan niet terugslepen van het slagveld? Kan je ze niet zo opvoeden dat het niet eens bij ze opkomt erheen te gaan? Ga anders mee en behoed ze voor het ergste... :staart:

Ja sorry Mark maar ben nu ff erg uit me doen. Iets beters kan ik nu idd niet bedenken.

mark61
04-06-04, 16:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja sorry Mark maar ben nu ff erg uit me doen. Iets beters kan ik nu idd niet bedenken.

Sorry hoor. Wou je niet meteen in een crisis storten.:hihi:

echnaton
04-06-04, 20:01
Wat een vrouw die Shajar Al-Durr! Jammer dat ze zo beroerd aan haar einde kwam. Ze werd door de slavinnen van haar tweede man, die eerder door haar gedood was, vermoord en van de stadsmuren naar beneden gegooid. Ze was inderdaad een tijd sultane, dus staatshoofd. dat kon ze onder andere volhouden omdat ze aan niemand vertelde dat haar eerste man was overleden. Later hertrouwde ze, om in het zadel te blijven dus. Haar regering werd aangevochten door haar stiefzoon die zichzelf als opvolger van zijn vader zag. Haar regering was dus niet probleemloos, juist omdat ze een vrouw was.

Maar Vlegeltje, je hebt gelijk Megawati is dus niet de eerste maar dat was Al-Durr. Hierbij trek ik dus een klein boetekleedje aan.
:knife_hea :engel:

Informatie over Shajar Al-Durr kun je vinden in De Kruistochten van Antony Bridge, Utrecht 1982.

Ik heb ook nog de volgende website gevonden:

http://www.eternalegypt.org/EternalEgyptWebsiteWeb/HomeServlet?ee_website_action_key=action.display.m odule&module_id=186&language_id=1&story_id=21

Zwarte Schaap
04-06-04, 20:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Owja, en vrouwen die meevechten op het slagveld is natuurlijk hét grote voorbeeld voor ons moslima's vandaag de dag. :rolleyes:

Vele Amazigh en Turkse vrouwen hebben begin 20ste eeuw manmoedig gestreden en hun leven gegeven in de strijd tegen de kolonisatoren en imperialisten.

taouanza
05-06-04, 08:30
Geplaatst door vlegeltje
zie je wel :hihi:

neem deze dan ook ff mee:

Fatima Mernissi, The Forgotten Queens of Islam, University of Minnesota Press, 1993
Charis Waddy, Women in Muslim History, Longman, 1980
Wiebke Walther, Woman in Islam, Abner Schram, Montclair, NJ, 1981

zijn deze ook in het Nederlands verkrijgbaar?

Goh en we dachten dat ZS zo koppig was.:rolleyes:
Je moet je ook bedenken dat GJ zowiezo een eigen versie van de werkelijkheid heeft.

echnaton
05-06-04, 11:51
Geplaatst door taouanza
zijn deze ook in het Nederlands verkrijgbaar?

Goh en we dachten dat ZS zo koppig was.:rolleyes:
Je moet je ook bedenken dat GJ zowiezo een eigen versie van de werkelijkheid heeft.

Me vergelijken met ZS! Nou heb je me echt beledigd. Lees ook even mijn laatste bericht in deze topic!