PDA

Bekijk Volledige Versie : Buurtbewoners voelen zich beledigd.



Isaac
04-06-04, 13:55
Matglas tegen bloot

van onze redactie regio
AMSTERDAM - Bewoners van de Amsterdamse Jacob van Lennepkade die moeite hebben met een muurschildering van een naakte vrouw krijgen daarvoor alle begrip van het stadsbestuur. Het Stadsdeel Oud-West zet voor hen gratis matglas in de kozijnen en betaalt ook nog vitrage en planten.

Het pakket van matglas, vitrage en planten moet afbeelding op de muur aan de blik van de overburen onttrekken. Het aanbod geldt voor vier huisadressen, heeft Saranna Mareau, portefeuillehouder Welzijn en Kunst van het stadsdeel beslist.

De opwinding ontstond na klachten van Marokkaanse bewoners. Het stadsdeel voorvoelde dat de allochtone bewoners moeite met het kunstwerk zouden hebben en zocht hen op. De bewoners zeiden toen, dat ze het plan liever niet uitgewerkt zouden zien, maar dat ze het niet wilden tegenhouden als andere bewoners wel enthousiast waren. Uit eerder buurtonderzoek bleek dat dat het geval was.

Het ontwerp van kunstenaar Rombout Oomen (1975) werd in september vorig jaar aan de buurtbewoners getoond. De meeste bewoners waren erg positief. ,,Het was een blinde muur die vroeg om zo'n mooie schildering,'' zegt een buurtbewoner.

Oomen vindt het jammer dat de mensen hebben geklaagd. ,,Ik vind het vervelend dat hun woongenot wordt aangetast en begrijp hun standpunten. Maar ze wonen wel in Amsterdam.'' Ook autochtone vrouwen hebben geklaagd over het naaktschilderij, zegt Paul van Battum van het Sociaal Wijk Beheer. ,,Ze vinden dat de vrouw geportretteerd wordt als lustobject.'' Tot nu toe is er nog geen aanvraag voor matglas ingediend.

Isaac
04-06-04, 14:03
Joepieeee! M'n eerste strafpuntjes. :D

David
04-06-04, 14:04
Geplaatst door Isaac
Joepieeee! M'n eerste strafpuntjes. :D


Tja, je was die klagende autochtone ouwe vrouwtjes ook vergeten in je kop. Het is hun schuld.

TonH
04-06-04, 14:09
Voor de 'buitenlui' :boer: wat info:

http://www.oudwest.amsterdam.nl/live/index.jsp?nav=1482&loc=296&det=32072

En die punten zul je wel verdient hebben. :haha:

Simon
04-06-04, 14:14
Geplaatst door TonH
Voor de 'buitenlui' :boer: wat info:

http://www.oudwest.amsterdam.nl/live/index.jsp?nav=1482&loc=296&det=32072

En die punten zul je wel verdient hebben. :haha:

wel goed dat je daar maar 30 mag rijden ...

enfin, op AT5 begreep ik dat de schildering naar aanleiding van een gedicht van Jacob van Lennep is gemaakt. die letters zullen dat gedicht verbeelden al ziet het er volgens mij in het echt anders uit en hebben ze dit ge-photoshopt.

Zwarte Schaap
04-06-04, 14:22
Ik zou als buurtbewoner met een paar verfbommetjes of met een andere techniek de vrouw van wat kledingsstukken voorzien. Interactieve kunst laten we maar zeggen.

TonH
04-06-04, 14:27
Geplaatst door Simon
wel goed dat je daar maar 30 mag rijden ...

enfin, op AT5 begreep ik dat de schildering naar aanleiding van een gedicht van Jacob van Lennep is gemaakt. die letters zullen dat gedicht verbeelden al ziet het er volgens mij in het echt anders uit en hebben ze dit ge-photoshopt.

Met 30 tegen een Amsterdammertje is hard genoeg :fplet:

En ge-photoshopt? Op http://www.at5.nl/index/video.asp?year=2004&month=6&day=1 staat de reportage van AT5.

nl-x
04-06-04, 14:27
Wat een lelijke schildering :ego:

taouanza
04-06-04, 14:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik zou als buurtbewoner met een paar verfbommetjes of met een andere techniek de vrouw van wat kledingsstukken voorzien. Interactieve kunst laten we maar zeggen.

:haha:

amadeus
04-06-04, 15:01
Een paar vijgebladeren op de strategische plaatsen op hun eigen ramen zou best wel leuk kunnen zijn. Moeten ze er natuurlijk ook weer niet naast gaan piepen.

TonH
04-06-04, 15:14
Geplaatst door amadeus
Een paar vijgebladeren op de strategische plaatsen op hun eigen ramen zou best wel leuk kunnen zijn. Moeten ze er natuurlijk ook weer niet naast gaan piepen.

Dat is precies wat de wethouder ook voorstelde :D

:verward:

Ok, waar werk je!!! :duivels:

sjaakie
04-06-04, 15:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik zou als buurtbewoner met een paar verfbommetjes of met een andere techniek de vrouw van wat kledingsstukken voorzien. Interactieve kunst laten we maar zeggen.

Gaat niet ze heeft een anti graffiti behandeling gehad

Hylke
04-06-04, 18:46
Moeten de belastingbetalers betalen om voorzieningen te creëren waardoor bepaalde mensen in Nederland dit soort kunst niet hoeven te zien?

We wonen toch in Nederland!!

Joesoef
04-06-04, 18:55
Gelukkig dat die anti graffiti lagen maar een tijdje helpen. Het is weer typisch hollands, een kunstenaar mag doen wat hij wil omdat we in een land wonen waar alles moet kunnen.

Matglas voor de bewoners omdat ze dag in dag uit tegen een blote dame aan MOETEN kijken.

Als je er last van hebt dan verhuis je toch, is de volgende stap.

Turkish_boy
04-06-04, 19:00
Sorry voor die gast maar ik denk meer dat hij overbesekst is dan dat ie een kunstenaar is. Ik vind dit walgelijk en een mislukte plaatje.

http://www.oudwest.amsterdam.nl/live/img.db?31867+s(405)

Mill
04-06-04, 19:02
Geplaatst door Joesoef
Gelukkig dat die anti graffiti lagen maar een tijdje helpen. Het is weer typisch hollands, een kunstenaar mag doen wat hij wil omdat we in een land wonen waar alles moet kunnen.

Matglas voor de bewoners omdat ze dag in dag uit tegen een blote dame aan MOETEN kijken.

Als je er last van hebt dan verhuis je toch, is de volgende stap.

Ik heb verder geen mening over dit kunstwerk hoor, maar als hier iemand durft te zeggen dat 'ie niet tegen een minaret aan wil kijken, dan krijgt 'ie het hele prikbord over zich heen. 'k Zie geen principieel verschil.

Overigens vind ik beide gevallen gezeik.

Al Sawt
04-06-04, 19:03
Bericht is foutief en misleidend.

Er wonen daar nauwelijks Marokkanen.

Want die omgeving ken ik als m`n broekzak.
In Nassaukade en Jacob van Lennepstraat wonen voornamelijk autochtone bevolking. De allochtone populatie, is daar zeer nihil.

Het is een coridor tussen Oud-west en de centrum. Waardoor de prijzen daar zeer hoog zijn, invergelijking met de situatie van de huizen.


Geplaatst door Isaac
Matglas tegen bloot

De opwinding ontstond na klachten van Marokkaanse bewoners. Het stadsdeel voorvoelde dat de allochtone bewoners moeite met het kunstwerk zouden hebben en zocht hen op. Tegenstrijdig is die bericht wel.

Men spreekt eerst over klachten van Marokkaanse bewoners. (Hoe wist men trouwens dat het Marokkanen waren?)

Vervolgens wordt er meegedeeld, dat het een preventieve maatregel van de stadsdeel was.

Dutchguy
04-06-04, 19:07
Geplaatst door Mill
Ik heb verder geen mening over dit kunstwerk hoor, maar als hier iemand durft te zeggen dat 'ie niet tegen een minaret aan wil kijken, dan krijgt 'ie het hele prikbord over zich heen. 'k Zie geen principieel verschil.

Overigens vind ik beide gevallen gezeik.

Daar ben ik het mee eens.

Joesoef
04-06-04, 19:18
Geplaatst door Al Sawt
Bericht is foutief en misleidend.

Er wonen daar nauwelijks Marokkanen.

Want die omgeving ken ik als m`n broekzak.
In Nassaukade en Jacob van Lennepstraat wonen voornamelijk autochtone bevolking. De allochtone populatie, is daar zeer nihil.




Klopt. Klachten komen van autochtone bewoners. Apartementje is wat minder waard geworden nu ze uitzicht hebben op een bosje schaamhaar.

Goodnight
04-06-04, 19:22
De opwinding ontstond na klachten van Marokkaanse bewoners. [/QUOTE


[QUOTE]'' Ook autochtone vrouwen hebben geklaagd over het naaktschilderij, zegt Paul van Battum van het Sociaal Wijk Beheer. ,,Ze vinden dat de vrouw geportretteerd wordt als lustobject.''


[QUOTE]
Tot nu toe is er nog geen aanvraag voor matglas ingediend. [/B][/QUOTE


:vreemd:

Joesoef
04-06-04, 19:49
Geplaatst door Goodnight
[QUOTE]
Tot nu toe is er nog geen aanvraag voor matglas ingediend. [/QUOTE


:vreemd: [/B]

Zie je wel, al die autochtonen zijn perverselingen :hihi:

Dutchguy
04-06-04, 19:54
Geplaatst door Joesoef
Zie je wel, al die autochtonen zijn perverselingen :hihi:

De glazenwassers komen tegenwoordig elke week langs. :wink:

TonH
04-06-04, 23:47
Geplaatst door Joesoef
Klopt. Klachten komen van autochtone bewoners. Apartementje is wat minder waard geworden nu ze uitzicht hebben op een bosje schaamhaar.

Die AT5 reportage die ik eerder linkte, is gefilmd uit panden t.o. de muurschildering en er wordt een oudere Suri en een Marokaan o.i.d. geïnterviewd. Voor mij mag je die autochtoon noemen hoor, Maar die zijn in ieder geval niet blij...

Overigens bedacht ik me dat we in Amsterdam ook eens een ophaalbrug in de buurt van de Hortus (?) hadden waar onder een enorme poster van een naakte vrouw was gehangen. Die zag je in vol ornaat wanneer de brug open ging. Gaf ook geseik... :D

Joesoef
04-06-04, 23:58
Geplaatst door TonH
Overigens bedacht ik me dat we in Amsterdam ook eens een ophaalbrug in de buurt van de Hortus (?) hadden waar onder een enorme poster van een naakte vrouw was gehangen. Die zag je in vol ornaat wanneer de brug open ging. Gaf ook geseik... :D

Ja AT5, de staatsomroep van amsterdamse gemeenteraad. Nu weet ik hoe journalisten in het algemeen werken en die zoeken de mensen voor hun verhaal. En ja, ze zijn wat vooringenomen. Maar goed, maakt niet uit.

Maar die brug bij de Hortus is toch al weer een tijdje geleden hoor. Was een foto van een soort gelijk iets, een dame waarbij je onder haar rokje kon kijken (was geheel zwart gemaakt, je zag dus niets). Een feministische groepering heeft toen tientallen keren de foto's beklad. De gemeente heeft dat niet volgehouden en nu hangt er typografische kunst. Uitleg moet ik je daar helaas van schuldig blijven.


Oja, ik heb die punten ook verdient hoor, ga ik niet heilig over doen.

TonH
05-06-04, 00:13
Geplaatst door Joesoef
Ja AT5, de staatsomroep van amsterdamse gemeenteraad. Nu weet ik hoe journalisten in het algemeen werken en die zoeken de mensen voor hun verhaal. En ja, ze zijn wat vooringenomen. Maar goed, maakt niet uit.

Maar die brug bij de Hortus is toch al weer een tijdje geleden hoor. Was een foto van een soort gelijk iets, een dame waarbij je onder haar rokje kon kijken (was geheel zwart gemaakt, je zag dus niets). Een feministische groepering heeft toen tientallen keren de foto's beklad. De gemeente heeft dat niet volgehouden en nu hangt er typografische kunst. Uitleg moet ik je daar helaas van schuldig blijven.

Ja, de AT5 verslaggever komt zelden buiten de Stopera. Vandaar veel berichten over de Centrale stad en ook over Stadsdeel Centrum. Dus dit was al weer veel te veel periferie.


Oja, ik heb die punten ook verdient hoor, ga ik niet heilig over doen.

Tegen wie zeg je dit? :confused:

Niet dat je geen gelijk hebt, wat betreft die punten. Die Volkert opmerking heeft al tot processen geleid... En bij menig ander zou ik hem gemeld hebben. :p