PDA

Bekijk Volledige Versie : Tentamenvraag



Cohen
04-06-04, 14:32
een vraag aan jullie:

Waarom is het ene land rijker dan het andere?

Dit was de laatste vraag van het tentamen van International Finance. Wat is volgens jullie het antwoord?

TonH
04-06-04, 14:34
Geplaatst door Cohen
een vraag aan jullie:

Waarom is het ene land rijker dan het andere?

Dit was de laatste vraag van het tentamen van International Finance. Wat is volgens jullie het antwoord?

Wat heb je zelf geantwoord? :student:

Isaac
04-06-04, 14:36
Daar is geen simpel antwoord op te geven. Is een combinatie van veel factoren. Waaronder:

- beschikbare natuurlijke hulpbronnen in een land.
- geografie
- klimaat
- cultuur
- etc

Cohen
04-06-04, 14:39
Geplaatst door Isaac
Daar is geen simpel antwoord op te geven. Is een combinatie van veel factoren. Waaronder:

- beschikbare natuurlijke hulpbronnen in een land.
- geografie
- klimaat
- cultuur
- etc

historische oorzaken zoals kolonisatie etc. indd Ik heb er een moeilijk lang verhaal van gemaakt. Het heeft zoveel factoren.

Isaac
04-06-04, 14:42
Geplaatst door Cohen
historische oorzaken zoals kolonisatie etc. indd Ik heb er een moeilijk lang verhaal van gemaakt. Het heeft zoveel factoren.

Hoop niet dat je teveel nadruk op kolonisatie hebt gelegd. Het heeft wel enige invloed, maar niet veel.

Alhoewel er velen zijn die dit ontkennen.

TonH
04-06-04, 14:43
Geplaatst door Isaac
Daar is geen simpel antwoord op te geven. Is een combinatie van veel factoren. Waaronder:

- beschikbare natuurlijke hulpbronnen in een land.
- geografie
- klimaat
- cultuur
- etc


Geplaatst door Cohen
historische oorzaken zoals kolonisatie etc. indd Ik heb er een moeilijk lang verhaal van gemaakt. Het heeft zoveel factoren.

Zit je volgens mij in de goede richtingen. Alleen 'bestuur' ontbreekt nog.

Maar ik ben bang dat het juiste antwoord ook afhangt van de tentaminatoren. :verward:

David
04-06-04, 14:46
Geplaatst door TonH
Zit je volgens mij in de goede richtingen. Alleen 'bestuur' ontbreekt nog.

Maar ik ben bang dat het juiste antwoord ook afhangt van de tentaminatoren. :verward:


De meeste landen zijn in de loop van de geschiedenis een tijd rijk en een tijd arm, een tijd belangrijk en een tijd niet.

TonH
04-06-04, 14:53
Geplaatst door David
De meeste landen zijn in de loop van de geschiedenis een tijd rijk en een tijd arm, een tijd belangrijk en een tijd niet.

En er zijn landen waarbij dat NIET wel heel erg lang duurt. In sommige gevallen al meer dan 2000 jaar :droef:

Maar goed, die hebben tenminste Cultuur! :jumping:

David
04-06-04, 14:59
Geplaatst door TonH
En er zijn landen waarbij dat NIET wel heel erg lang duurt. In sommige gevallen al meer dan 2000 jaar :droef:

Maar goed, die hebben tenminste Cultuur! :jumping:


Het leven is oneerlijk.

TonH
04-06-04, 15:01
Geplaatst door David
Het leven is oneerlijk.

Nee, op sommige plekken is het verrūkkūlūk :p

nard
04-06-04, 15:58
Geplaatst door TonH
En er zijn landen waarbij dat NIET wel heel erg lang duurt. In sommige gevallen al meer dan 2000 jaar :droef:

Maar goed, die hebben tenminste Cultuur! :jumping:

:D

Dat klinkt op zijn minst suggestief .....

TonH
04-06-04, 16:04
Geplaatst door nard
:D

Dat klinkt op zijn minst suggestief .....

[Zwarte Schaap]Kun je dat beargumenteren?...[/Zwarte Schaap]

Cohen
04-06-04, 18:43
Geplaatst door Isaac
Hoop niet dat je teveel nadruk op kolonisatie hebt gelegd. Het heeft wel enige invloed, maar niet veel.

Alhoewel er velen zijn die dit ontkennen.

Voor de landen die op dit moment arm zijn, is dit de main oorzaak, ouwe. Maar goed, een persoon die structureel pro-kolonisatie (lees: Palestina - Irak - Afghanistan - Filipijnen etc. etc. ) is, wil de feiten natuurlijk verdraaien, je zou zo bij het cidi kunnen gaan werken.

Isaac
04-06-04, 18:58
Geplaatst door Cohen
Voor de landen die op dit moment arm zijn, is dit de main oorzaak, ouwe. Maar goed, een persoon die structureel pro-kolonisatie (lees: Palestina - Irak - Afghanistan - Filipijnen etc. etc. ) is, wil de feiten natuurlijk verdraaien, je zou zo bij het cidi kunnen gaan werken.

Huh?

Laat ook maar. Tegen zoveel vooroordelen sta ik machteloos.

Turkish_boy
04-06-04, 19:12
Geplaatst door Cohen
een vraag aan jullie:

Waarom is het ene land rijker dan het andere?

Dat ligt aan 2 dingen

Ten 1ste: het verleden. ALs een land in het verleden veel landen heeft leegeplundert dat is het nu rijk terwijl de landen waar al die rijkdommen vandaan komen de mensen liggen te creperen.

Ten 2dė: Oorlogen. Oorlog kost geld dus een land die om de 10 jaar oorlog ingaat is armer dan een land die om de 50 jaar een oorlogje ingaat.
Tenzij het de bezzette gebieden begin leeg te roven. Kijk maar naar Amerika die hebben wel rakketen van 1mln Dollar per stuk afgevuurt maar krijgen olie terug, dus maken ze het goed en houden ze misschien zelfs geld over.