PDA

Bekijk Volledige Versie : Lager loon voor mensen uit bijstand



Orakel
04-06-04, 17:52
VVD wil lager minimumloon voor mensen uit bijstand

DEN HAAG (ANP) - De VVD wil het minimumloon voor mensen uit de bijstand die weer gaan werken tijdelijk verlagen. Bijstandsgerechtigden zouden in het eerste jaar 80 procent en in het tweede jaar 90 procent van het minimumloon moeten verdienen.

Dat plan brengen de liberalen woensdag naar voren tijdens het debat over de werkgelegenheid in de Tweede Kamer. Mensen in de bijstand krijgen nu 70 procent van het minimumloon.

Verder wil VVD-Kamerlid Blok dat in CAO's weer een schaal voor het minimumloon wordt ingevoerd. ,,In de landbouw, waar bijvoorbeeld asperges worden gestoken, is het laagste loon 115 procent van het minimum'', aldus Blok. Ook moet weer het minimumjeugdloon in CAO's worden afgesproken. Gebeurt dat niet, dan is Blok er voor dat de minister van Sociale Zaken de afspraken niet algemeen verbindend verklaard voor de gehele bedrijfstak.

Schuiven met geld

Over het plan van de PvdA om werknemers een belastingkorting te geven van 500 euro is hij niet te spreken. ,,Dat is schuiven met geld, omdat zij de voorgenomen verlaging van de onroerendzaakbelasting niet laten doorgaan.''

Het plan van GroenLinks om meer mensen aan het werk te helpen door werkgevers belastingvoordelen te geven als zij uitkeringsgerechtigden aannemen, kan in zijn ogen meer genade vinden. ,,GroenLinks kijkt daarbij naar de reïntegratiebudgetten. Die moeten zij dan wel aanwenden voor de hele arbeidsmarkt.''

Ook het CDA ziet het plan van GroenLinks wel zitten, al weet de fractie nog niet of ze het woensdagavond ook daadwerkelijk zal steunen. ,,Het heeft de charme van de eenvoud.''

barfly
04-06-04, 18:00
Lijkt me een goede stimulans om lekker in de bijstand te blijven :duim:

Zwarte Schaap
04-06-04, 18:09
Geplaatst door barfly
Lijkt me een goede stimulans om lekker in de bijstand te blijven :duim:

De liberalen hebben nooit belang bij een geringe werkloosheid. Hoe hoger de werkloosheid des te beter de onderhandelingspositie voor de bedrijven is.

barfly
04-06-04, 18:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
De liberalen hebben nooit belang bij een geringe werkloosheid. Hoe hoger de werkloosheid des te beter de onderhandelingspositie voor de bedrijven is.

Bij een markt met vraag en aanbod zal dit niet opgaan, als niemand geinterreseerd is om te gaan werken omdat je met in je bed liggen bijna hetzelfde verdient dan heb je al snel een tekort aan arbeidskrachten en znllen de lonen weer naar boven worden bijgesteld.

Wat ik wel denk is dat er een belabberde poging wordt gedaan om de lonen lager te krijgen en zo beter te kunnen concureren met andere landen, al denk ik dat het effect van korte duur zal zijn.