PDA

Bekijk Volledige Versie : Big Brother versus Allah



Isaac
05-06-04, 13:04
4-06-2004
Big Brother versus Allah

Door Sjak Jansen

Big Brother op de Arabische tv, dat moest wel fout gaan. De VPRO doet morgen uitgebreid verslag.

Meer dan twee jaar van voorbereiding. De bouw van een Big Brotherhuis annex tv-studio op een eiland in de Perzische Golf, dat eerst moest worden opgespoten. En dan moeten meemaken dat al na negen uitzendingen van de geplande 100 de opnamen worden verboden, omdat Big Brother toch als een 'bedreiging voor de islam' wordt gezien.
Ontgoocheling bij producent Endemol, die met het reality-programma heel de wereld veroverde en voor het Midden-Oosten juist een gekuiste versie had gemaakt. Verdriet bij de 12 bewoners, voor wie 100.000 dollar klaar lag als ze de 100 dagen in het huis hadden volgemaakt.
In een speciale dubbelaflevering van Tegenlicht doet de VPRO morgenavond uitgebreid verslag van de lange voorbereiding en het abrupte einde van Big Brother op de Saoedische zender MBC, die - zo laat regisseur Sarah Vos zien - gesluierde cameravrouwen naar het Big Brotherhuis heeft afgevaardigd. Vrouwen die vijf keer per dag hun werk onderbreken om te bidden. En die de zes vrouwelijke bewoners van het Big Brotherhuis alleen filmen als ze volledig aangekleed zijn. Dus niet in de badkamer, daar mocht Endemol zelfs geen camera installeren. En niet in het toilet, daar verbood MBC zelfs een veiligheidscamera op te hangen.
Vlak voor het begin van de opnamen trokken enkele kandidaten zich alsnog terug, uit vrees voor reacties uit hun omgeving. Een van de afhaaksters: ,,Ze zullen mijn vader vermoorden als ik wekenlang met jongens onder één dak verblijf.''
De 12 die uiteindelijk het huis met gescheiden gebeds- en badkamers ingaan, behoren tot een vrijgevochten bovenlaag. Een Egyptische vrouw gaat zelfs zover voor de camera's te roepen dat ze met deelname aan het programma 'haar man voor schut wil zetten'. Ze draagt dan ook geen hoofddoek. Niet dat dat veel zegt. Sarah Vos laat treffend zien hoe gesluierde vrouwen in modehuizen stilstaan bij het sexy ondergoed en twijfelen met welke lingerie ze naar de kassa zullen gaan. Ook heeft de documentairemaakster vastgelegd hoe gesluierde vrouwen in een warenhuis achteloos voorbijlopen aan de tv-schermen waarop juist Big Brother vertoond wordt en hoe de Amerikaanse film The Truman Show vóór Big Brother op MBC wordt uitgezonden zonder dat er een wanklank klinkt.
De dubbele moraal onder de zwarte sluiers is uiteindelijk meer het thema van haar film geworden dan de clash tussen twee culturen - de conservatieve islam en het westerse kapitalisme - die zij dacht te zullen filmen in het Midden-Oosten. De supermarkten in het golfstaatje Bahrein staan vol met Amerikaanse producten en ook via de satelliettelevisie is het westen allang doorgedrongen in de vorm van programma's als Idols en De Zwakste Schakel, waarin vrouwen mannen genadeloos afzeiken. Een jongere generatie in de Arabische wereld omarmt wel de islam, maar probeert zich los te maken van allerlei dogma's die moslim-geestelijken uitdragen. En uiteindelijk ook hebben geleid tot een protestdemonstratie voor het Big Brotherhuis, die de aanzet was tot het stopzetten van de real life soap.
De exacte reden is Endemol, noch Sarah Vos duidelijk geworden. Zij heeft nooit een censurerende imam gezien. ,,Dat gebeurt onzichtbaar'', zegt ze in de VPRO-Gids. ,,Soms merkten we wel dat alles nauwlettend in de gaten werd gehouden. Op een gegeven moment gingen de bewoners sporten in het huis, toen werd meteen gebeld door de Saoedische eigenaar van de zender dat de vrouwen hun benen niet uit elkaar mochten doen, want dan toonden ze zich bereidwillig om een man te ontvangen. Die ontzichtbare controle, dat is natuurlijk de échte Big Brother.''

Tegenlicht, morgen 20.55 uur, Nederland 3

Isaac
05-06-04, 13:05
Wat een klucht!

Simon
05-06-04, 13:10
Wel komisch dit en inderdaad een soort dubbele moraal: als je een Big Brother huis wil zien moet je maar eens de harem vertrekken van het Topkapi paleis bezoeken in Istanbul.

En als je daar toch bent vergeet daar dan niet een kistje met baardharen van de profeet Mohammed te bekijken, een voetafdruk van de profeet, evenals een vlag, mantel en een tand van hem.

Mähden
05-06-04, 14:42
en een haar, ik weet niet uit welke streek, van Johannes de Doper.

Turkish_boy
05-06-04, 18:23
Geplaatst door Mähden
en een haar, ik weet niet uit welke streek, van Johannes de Doper.

Wat bedoel je daarmee :auw:

Turkish_boy
05-06-04, 18:25
In Turkije hebben ze twee Big Brothers gehad aleen heete het anders
Biri Bizi Gözetliyor(vertaling=Iemand kijkt naar ons) Allebij met succes afgerond. Allebij waren ze leuk en ze hebben alebij kijkcijferrecords gebroken.

Bofko
05-06-04, 18:27
Geplaatst door Turkish_boy
Wat bedoel je daarmee :auw:

Ik denk dat de schaamstreek bedoeld wordt.

Sou
05-06-04, 22:46
Geplaatst door Turkish_boy
In Turkije hebben ze twee Big Brothers gehad aleen heete het anders
Biri Bizi Gözetliyor(vertaling=Iemand kijkt naar ons) Allebij met succes afgerond. Allebij waren ze leuk en ze hebben alebij kijkcijferrecords gebroken.


Allebei? Oh wauw....




Thalla,
Sou

taouanza
06-06-04, 09:18
Ik begrijp die 'dubbele moraal' niet.
Dus de westerlingen komen erachter dat die moslims ook gewoon mensen zijn en gaan zich daarover verbazen.
Waarom zou een gesluierde vrouw geen sexy lingerie kopen?
Daar gaat ze toch niet mee over straat?

Het leuke is van verschillende culturen ontdekken ,vind ik,is zien dat ondanks de verschillen we allemaal dezelfde mensen zijn.
Maar als moslims gewoon mensen blijken te zijn dan is het hypocriet en dubbel moraal.

Trouwens er zijn andere Big Brothers die wel een succes waren. Zo was er een BB met vrijgezelle meisjes en moesten ze een man vinden onder de kijkers. Maar dat was een succes dus niet interressant voor de Nederlandse media.:rolleyes:
Ik vind persoonlijk dat hele BB belachelijk.

Nou dit zullen jullie ook wel heel schokkend vinden:
Sommige van die langesluierde meisjes spreken heel goed Nederlands en kunnen als de beste breakdancen, hiphoppen en Indische films parodieren.
Nou pas op voor je hart.:moe:

Simon
06-06-04, 09:45
Geplaatst door taouanza
Ik begrijp die 'dubbele moraal' niet.

De dubbele moraal is natuurlijk dat er flink in het programma geinvesteerd wordt en men al lang weet wat het voor programma het is omdat het er barst van de schotels en het programma al in vele landen is uitgezonden. En dan bij het eerste protest gaat de knop om.
Verder is de dubbele moraal dat men er wel kijkt naar alles wat God verboden heeft als het uit het verderfelijke westen komt maar zodra het een produkt van eigen bodem is dan ligt het blijkbaar heel anders.

Maar ik ga het vanavond wel zien op TV bij de VPRO.

taouanza
06-06-04, 09:51
Geplaatst door Simon
De dubbele moraal is natuurlijk dat er flink in het programma geinvesteerd wordt en men al lang weet wat het voor programma het is omdat het er barst van de schotels en het programma al in vele landen is uitgezonden. En dan bij het eerste protest gaat de knop om.
Verder is de dubbele moraal dat men er wel kijkt naar alles wat God verboden heeft als het uit het verderfelijke westen komt maar zodra het een produkt van eigen bodem is dan ligt het blijkbaar heel anders.

Maar ik ga het vanavond wel zien op TV bij de VPRO.

Maar dat bedoelde ik niet ik heb toch als voorbeeld lingerie genoemd.
En ik zelf heb ook nooit naar BB gekeken maar wel naar de Truman Show gekeken wat in overigens helemaal niet zo geweldig vond als werd beweerd. Heb ik ook nu een dubbele moraal?

Simon
06-06-04, 10:35
Geplaatst door taouanza
Maar dat bedoelde ik niet ik heb toch als voorbeeld lingerie genoemd.
En ik zelf heb ook nooit naar BB gekeken maar wel naar de Truman Show gekeken wat in overigens helemaal niet zo geweldig vond als werd beweerd. Heb ik ook nu een dubbele moraal?

Het gaat er mij om dat je suggereert dat er verbazing zou zijn omdat 'westerlingen' er achter komen dat gesluierde vrouwen ook sexy lingerie kopen maar dat is nergens beweerd als je goed leest. Dat maak jij er van.

taouanza
06-06-04, 10:42
Geplaatst door Simon
Het gaat er mij om dat je suggereert dat er verbazing zou zijn omdat 'westerlingen' er achter komen dat gesluierde vrouwen ook sexy lingerie kopen maar dat is nergens beweerd als je goed leest. Dat maak jij er van.


Fijn wil je dan zo vriendelijk zijn mij uit te leggen wat ze wel bedoelen met deze tekst?


Niet dat dat veel zegt. Sarah Vos laat treffend zien hoe gesluierde vrouwen in modehuizen stilstaan bij het sexy ondergoed en twijfelen met welke lingerie ze naar de kassa zullen gaan. Ook heeft de documentairemaakster vastgelegd hoe gesluierde vrouwen in een warenhuis achteloos voorbijlopen aan de tv-schermen waarop juist Big Brother vertoond wordt en hoe de Amerikaanse film The Truman Show vóór Big Brother op MBC wordt uitgezonden zonder dat er een wanklank klinkt.
De dubbele moraal onder de zwarte sluiers is uiteindelijk meer het thema van haar film geworden dan de clash tussen twee culturen - de conservatieve islam en het westerse kapitalisme - die zij dacht te zullen filmen in het Midden-Oosten. De supermarkten in het golfstaatje Bahrein staan vol met Amerikaanse producten en ook via de satelliettelevisie is het westen allang doorgedrongen in de vorm van programma's als Idols en De Zwakste Schakel, waarin vrouwen mannen genadeloos

Simon
06-06-04, 13:29
Geplaatst door taouanza
Fijn wil je dan zo vriendelijk zijn mij uit te leggen wat ze wel bedoelen met deze tekst?


Volgens mij had ik dat al hierboven uitgelegd. Blijkbaar zijn importproducten die in strijd zijn met de strenge saoedische moraal minder een probleem dan producten die in eigen land geproduceerd worden. Als er 'made in SA' op staat dan gaat men plotseling demonstreren.

taouanza
07-06-04, 11:23
Geplaatst door Simon
Volgens mij had ik dat al hierboven uitgelegd. Blijkbaar zijn importproducten die in strijd zijn met de strenge saoedische moraal minder een probleem dan producten die in eigen land geproduceerd worden. Als er 'made in SA' op staat dan gaat men plotseling demonstreren.

Ja dat de regering daar niet deugd dat wisten we allemaal al. Maar ik begrijp niet wat dat te maken heeft met een gesluierde vrouw die winkelt.
En het is logisch dat Saoudie alleen Saoudie controleert omdat ze alleen Saoudie KAN controleren.
Maar heb je het gezien en wat vond je ervan?
Ik heb gehoord dat de Nederlandse producenten het saaie tv vinden omdat er geen sex in voor kwam.:rolleyes:

nard
07-06-04, 11:32
Geplaatst door taouanza

Trouwens er zijn andere Big Brothers die wel een succes waren. Zo was er een BB met vrijgezelle meisjes en moesten ze een man vinden onder de kijkers. Maar dat was een succes dus niet interressant voor de Nederlandse media.:rolleyes:
Ik vind persoonlijk dat hele BB belachelijk.


Ik ook. Echt een symptoom van een overvette en verzadigde cultuur die van gekkigheid niet meer weten wat voor verstrooiing (!!) ze moeten verzinnen.
Gezonde zaak dat ze dat in Arabië verbieden.



Nou dit zullen jullie ook wel heel schokkend vinden:
Sommige van die langesluierde meisjes spreken heel goed Nederlands en kunnen als de beste breakdancen, hiphoppen en Indische films parodieren.
Nou pas op voor je hart.:moe:

Breakdance in burqa? :schrik:

Ik kan een lichte trilling van de mondhoeken niet bedwingen ....

taouanza
07-06-04, 11:34
Geplaatst door nard
Ik ook. Echt een symptoom van een overvette en verzadigde cultuur die van gekkigheid niet meer weten wat voor verstrooiing (!!) ze moeten verzinnen.
Gezonde zaak dat ze dat in Arabië verbieden.



Breakdance in burqa? :schrik:

Ik kan een lichte trilling van de mondhoeken niet bedwingen ....

Ben jij wel eens een moslima tegen gekomen ZONDER burqa?:rolleyes:

nard
07-06-04, 11:36
Geplaatst door taouanza
Ben jij wel eens een moslima tegen gekomen ZONDER burqa?:rolleyes:

je hebt het zelf over langgesluierde moslimdames, dus daar gaat mijn opmerking over.

En nu je vraag: ja, ik ben wel eens moslima's tegen gekomen zonder burqa. :geenrolleyes:

taouanza
07-06-04, 11:39
Geplaatst door nard
je hebt het zelf over langgesluierde moslimdames, dus daar gaat mijn opmerking over.

En nu je vraag: ja, ik ben wel eens moslima's tegen gekomen zonder burqa. :geenrolleyes:

een sluier is geen burqa.

nard
07-06-04, 11:41
Geplaatst door taouanza
een sluier is geen burqa.

heb je gelijk in. Maar de beginrijm was zo dwingend, dat ik niet kon nalaten het zo neer te zetten.

Zeg nou zelf:
"Breakdance in burqa"

klinkt toch veel beter dan:

"Breakdance in lange sluier" ?

Maar als ik je er mee stoor, dan wil ik het wel veranderen hoor :)

taouanza
07-06-04, 11:48
Geplaatst door nard
heb je gelijk in. Maar de beginrijm was zo dwingend, dat ik niet kon nalaten het zo neer te zetten.

Zeg nou zelf:
"Breakdance in burqa"

klinkt toch veel beter dan:

"Breakdance in lange sluier" ?

Maar als ik je er mee stoor, dan wil ik het wel veranderen hoor :)

Ik vind je toch niet aardig.:)
Ik heb je replys gelezen in het topic over Dijkstal.:rolleyes:

nard
07-06-04, 11:49
Geplaatst door taouanza
Ik vind je toch niet aardig.:)
Ik heb je replys gelezen in het topic over Dijkstal.:rolleyes:

:D :D

Ik vraag niet of je me aardig vind, maar of ik mijn beginrijm moet veranderen.

taouanza
07-06-04, 11:53
Geplaatst door nard
:D :D

Ik vraag niet of je me aardig vind, maar of ik mijn beginrijm moet veranderen.

Ach wat doet mijn mening er toe?
Ik ben toch een minderheid die zich moet aanpassen aan de meerderheid.:rolleyes:

nard
07-06-04, 11:54
Geplaatst door taouanza
Nee hoeft niet maakt toch niet uit.:)

Oké, nu ik zeker weet dat jij er niets op tegen hebt laat ik het zo staan.



Goed?
;)

nard
07-06-04, 11:56
Geplaatst door taouanza
Ach wat doet mijn mening er toe?
Ik ben toch een minderheid die zich moet aanpassen aan de meerderheid.:rolleyes:

Ach, Taouanza, dat is niet éérlijk! Dat je dat nou precies tegen mij zegt ....

Je wéét hoe ik je mening altijd op prijs stel en hoe goed wij altijd weer op één lijn weten uit te komen.

:haha:

Simon
07-06-04, 12:08
Geplaatst door taouanza
Ja dat de regering daar niet deugd dat wisten we allemaal al. Maar ik begrijp niet wat dat te maken heeft met een gesluierde vrouw die winkelt.
En het is logisch dat Saoudie alleen Saoudie controleert omdat ze alleen Saoudie KAN controleren.
Maar heb je het gezien en wat vond je ervan?
Ik heb gehoord dat de Nederlandse producenten het saaie tv vinden omdat er geen sex in voor kwam.:rolleyes:

Nou het was wel een interessante documentaire. Uiteindelijk blijkt achter de schermen geregeld te worden of een uitzending op de buis kan door een beperkte groep machthebbers die lui op hun reet zitten en bepalen wat goed is voor de mensen. Ik ben dan blij dat wij een ander systeem hebben waarin dit soort ingrepen van hogerhand niet tot nauwelijks mogelijk zijn. In de documentaire blijken het toch wat zedenpredikers die uiteindelijk de stekker er uit kunnen trekken.
De opzet van Big Brother leek mij redelijk aangepast aan de Midden Oosten kijker maar religieuzen blijken dan uiteindelijk oppermachtig. En blijkbaar is MBC erg afhankelijk van die mensen. Voor mij weer een teken dat scheiding van kerk en staat zeer wenselijk is. Ik denk n.l. dat er best een breed publiek voor die uitzendingen was geweest.

taouanza
07-06-04, 12:20
Geplaatst door nard
Ach, Taouanza, dat is niet éérlijk! Dat je dat nou precies tegen mij zegt ....

Je wéét hoe ik je mening altijd op prijs stel en hoe goed wij altijd weer op één lijn weten uit te komen.

:haha:

Jaja, zo'n slecht geheugen heb ik nou ook weer niet.:hihi:

taouanza
07-06-04, 12:21
Geplaatst door Simon
Nou het was wel een interessante documentaire. Uiteindelijk blijkt achter de schermen geregeld te worden of een uitzending op de buis kan door een beperkte groep machthebbers die lui op hun reet zitten en bepalen wat goed is voor de mensen. Ik ben dan blij dat wij een ander systeem hebben waarin dit soort ingrepen van hogerhand niet tot nauwelijks mogelijk zijn. In de documentaire blijken het toch wat zedenpredikers die uiteindelijk de stekker er uit kunnen trekken.
De opzet van Big Brother leek mij redelijk aangepast aan de Midden Oosten kijker maar religieuzen blijken dan uiteindelijk oppermachtig. En blijkbaar is MBC erg afhankelijk van die mensen. Voor mij weer een teken dat scheiding van kerk en staat zeer wenselijk is. Ik denk n.l. dat er best een breed publiek voor die uitzendingen was geweest.

Maar een groot verlies is het niet, vind ik.

Simon
07-06-04, 12:38
Geplaatst door taouanza
Maar een groot verlies is het niet, vind ik.

Dat is maar hoe je het bekijkt. Inhoudelijk is het natuurlijk verder niet een belangrijk programma maar dat je zoiets moet kunnen uitzenden vind ik op zich weer wel van belang. De documentaire eindigde dan ook met de woorden van de religieuze bobo ... "ach ja we hebben hier nu eenmaal censuur".

taouanza
07-06-04, 12:45
Geplaatst door Simon
Dat is maar hoe je het bekijkt. Inhoudelijk is het natuurlijk verder niet een belangrijk programma maar dat je zoiets moet kunnen uitzenden vind ik op zich weer wel van belang. De documentaire eindigde dan ook met de woorden van de religieuze bobo ... "ach ja we hebben hier nu eenmaal censuur".

Nou ik vind het jammer dat er niet een soort middenweg is, of het is zwart of het is wit. Ik ben blij dat ik een land woon waar iedereen kan doen wat hij of zij wil maar ik weet niet of dat altijd wil zien.
Daar mag je het niet zien hier moet je het zien. Er wordt genoeg troep op primetime uitgezonden en zoals ik eerder had geplaats al die billboards ik had ook liever gekozen omdat niet te zien en zeker niet mijn kind.

Simon
07-06-04, 12:57
Geplaatst door taouanza
Daar mag je het niet zien hier moet je het zien.

Hoezo? Er zit toch een aan/uit knop op je TV. En je kan ook naar een ander kanaal zappen. Er wordt bijzonder veel rommel uitgezonden. Maar er wordt - zeker bij de commerciëlen - zeer nauwkeurig gevolgd of er mensen naar kijken. En als dat niet zo is verdwijnt het snel genoeg van de buis. Overigens vind ik Big Brother geen rommel maar na de eerste reeks had ik het wel gehad.

taouanza
07-06-04, 13:22
Geplaatst door Simon
Hoezo? Er zit toch een aan/uit knop op je TV. En je kan ook naar een ander kanaal zappen. Er wordt bijzonder veel rommel uitgezonden. Maar er wordt - zeker bij de commerciëlen - zeer nauwkeurig gevolgd of er mensen naar kijken. En als dat niet zo is verdwijnt het snel genoeg van de buis. Overigens vind ik Big Brother geen rommel maar na de eerste reeks had ik het wel gehad.

Je hebt een stukje overgeslagen.