PDA

Bekijk Volledige Versie : Top Taliban was bereid Bin Laden uit te leveren



Zwarte Schaap
05-06-04, 12:46
Top Taliban was bereid Bin Laden uit te leveren

Door onze correspondent Wierd Duk

Berlijn - Nog in 2001, het jaar van de terreuraanslagen in de Verenigde Staten, was het fundamentalistische Afghaanse Taliban-regime bereid om de Saudische terrorist Osama bin Laden uit te leveren aan de Verenigde Staten. Dat meldt het tweede Duitse tv- kanaal, ZDF. De uitlevering liep vast op logistieke gronden.

Amerikaanse functionarissen en vertegenwoordigers van de Taliban ontmoetten elkaar in het geheim in Frankfurt. De spil in het web van onderhandelingen was de Amerikaans-Afghaanse zakenman Kabir Mohabbat, die in de ZDF-documentaire figureert. Volgens deze zegsman zou de minister van Buitenlandse Zaken van de Taliban-staat, Ahmed Mutawakil, tegen hem hebben gezegd: ,,Jullie kunnen hem hebben wanneer jullie willen. Noem ons een land en wij leveren hem uit.''

De Duitse Europarlementariër Elmar Brok bevestigt deze versie. Hij zou Mohabbat in 1999 hebben geholpen contact met de Amerikanen op te nemen. Volgens Brok waren de Taliban van plan om Bin Laden, die destijds in Afghanistan verbleef en er Al-Qaedatrainingskampen had opgericht, uit te leveren aan een derde land of aan het Internationale Gerechtshof in Den Haag. De Taliban zouden uit zijn geweest op internationale erkenning en opheffing van de boycot tegen de moslimstaat. Onder de Taliban was Afghanistan internationaal geïsoleerd geraakt.

De Amerikaans ambassadeur in Berlijn, John Kornblum, werd door Brok ingelicht, waarop zakenman Mohabbat naar Washington werd gesommeerd. De eerste ontmoeting tussen Taliban en Amerikaanse vertegenwoordigers had in 2000 plaats in Frankfurt. De Taliban wilden de onderhandelingen voortzetten in Pakistan om daar over de manier en het tijdstip waarop Bin Laden zou worden uitgeleverd te spreken.

Invasie
Tot 11 september 2001, de dag van de aanslagen in New York en Washington, vielen de onderhandelingen stil. Vijf dagen na de aanslagen echter werden de besprekingen echter hervat, in de Pakistaanse stad Quetta. Over deze ontmoeting hebben Amerikaans media eerder bericht. De Amerikanen stelden in Quetta als eis dat Bin Laden binnen 24 uur zou worden uitgeleverd. Om logistieke redenen konden de Taliban hier niet op ingaan. Enkele weken daarna begon de Amerikaans/ Britse invasie in Afghanistan.

Elmar Brok zou niet persoonlijk bij de ontmoetingen aanwezig zijn geweest. Achteraf, zegt Brok, beschouwt hij het aanbod van de Taliban als 'veel serieuzer dan ik destijds dacht'. ,,Achteraf denk je: was het gelukt, dan was veel mensen zoveel leed bespaard gebleven.''


Bron: Rotterdams Dagblad 05/06/04

Mähden
05-06-04, 12:47
Ook zwarte schaap ?

Simon
05-06-04, 13:06
Echt nieuw is dit niet; ze wilden hem alleen uitleveren onder voorwaarde dat hij door een islamitische rechtbank berecht zou worden. Als de aanval weken later begon dan hadden ze dus al die tijd om hun serieuze intenties te tonen. Ze speelden echter een spelletje om te voorkomen dat Afghanistan aangevallen zou worden. Met andere woorden: ik geloof er niks van. Er zijn familiebanden tussen Omar en OBL en dat op zich geeft al aan dat Omar die uitlevering nooit goedgekeurd zou hebben.

taouanza
10-06-04, 07:43
Geplaatst door Simon
Echt nieuw is dit niet; ze wilden hem alleen uitleveren onder voorwaarde dat hij door een islamitische rechtbank berecht zou worden. Als de aanval weken later begon dan hadden ze dus al die tijd om hun serieuze intenties te tonen. Ze speelden echter een spelletje om te voorkomen dat Afghanistan aangevallen zou worden. Met andere woorden: ik geloof er niks van. Er zijn familiebanden tussen Omar en OBL en dat op zich geeft al aan dat Omar die uitlevering nooit goedgekeurd zou hebben.

Waarom niet?
Zonder OBL hebben de Amerikanen geen 'legitieme' reden om Afganistan aan te vallen.
En B volgens mij zat de Taliban niet echt op een aanval door te wachten. Die kunnen ze nooit winnen.
Ze hebben het verzet tegen Saddam ook nooit gesteund want dan kunnen zij niet de baas spelen.

Simon
10-06-04, 07:59
Geplaatst door taouanza
Waarom niet?
Zonder OBL hebben de Amerikanen geen 'legitieme' reden om Afganistan aan te vallen.
En B volgens mij zat de Taliban niet echt op een aanval door te wachten. Die kunnen ze nooit winnen.
Ze hebben het verzet tegen Saddam ook nooit gesteund want dan kunnen zij niet de baas spelen.

Om de reden die ik noem. Omar had de uiteindelijke zeggenschap in Afghanistan en je levert je familie niet uit aan de USA. Zeker niet in die kringen en zeker niet gezien het feit dat de denkwereld van OBL en Omar bepaald geen gescheiden werelden waren. Ze hadden hem niet voor niks zijn gang laten gaan zoveel jaren op Afghaans grondgebied met zijn trainingskampen en verder was de USA op dat moment al jaren bezig hem uitgeleverd te krijgen. Die vraag was echt niet nieuw.

taouanza
10-06-04, 08:22
Geplaatst door Simon
Om de reden die ik noem. Omar had de uiteindelijke zeggenschap in Afghanistan en je levert je familie niet uit aan de USA. Zeker niet in die kringen en zeker niet gezien het feit dat de denkwereld van OBL en Omar bepaald geen gescheiden werelden waren. Ze hadden hem niet voor niks zijn gang laten gaan zoveel jaren op Afghaans grondgebied met zijn trainingskampen en verder was de USA op dat moment al jaren bezig hem uitgeleverd te krijgen. Die vraag was echt niet nieuw.

Ja maar voor 11sept was er nog geen echte oorlogsdreiging. Je gaat maar tot zo ver om je familie te beschermen. En de relatie tussen OBL en de Taliban was niet echt goed.

Simon
10-06-04, 09:06
Geplaatst door taouanza
Ja maar voor 11sept was er nog geen echte oorlogsdreiging. Je gaat maar tot zo ver om je familie te beschermen. En de relatie tussen OBL en de Taliban was niet echt goed.

Nou ja ze hebben ook na 11/09 weken de tijd gehad om hem uit te leveren. En dat niet gedaan. Maar je gelooft maar wat je wil. Ik denk dat de aanval voorkomen had kunnen worden en snap dat het geduld van de VS beperkt was. Ook onder Clinton hebben ze al lang besprekingen gevoerd om hem uitgeleverd te krijgen omdat OBL ook in verband is gebracht met eerdere aanslagen.