PDA

Bekijk Volledige Versie : AIVD: geen bewijs geldstromen voor 'jihad'



Zwarte Schaap
05-06-04, 15:41
AIVD: geen bewijs geldstromen voor 'jihad'


Door een onzer redacteuren


ROTTERDAM, 5 JUNI. De invloed van door Saoedi-Arabië gefinancierde islamitische organisaties in Nederland heeft de afgelopen jaren niet geleid tot directe ondersteuning van de internationale, gewapende jihad.

Dat stelt de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in een notitie die minister van Binnenlandse Zaken Remkes (VVD) gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

In de notitie Saoedische invloeden in Nederland stelt de AIVD naar al bekend was dat verschillende grote Saoedische welzijns- en missieorganisaties dependances hebben in Nederland: De Muslim World League, de stichting Al-Waqf al-Islami en de stichting Al-Haramain. Deze week kondigde de Saoedische regering aan de laatste stichting te zullen ontbinden vanwege haar vermeende ondersteuning van de terreurorganisatie Al-Qaeda.

De Nederlandse tak van Al-Haramain, die nauw is verbonden met de El-Tawheed moskee in Amsterdam, leidt volgens de AIVD echter vooral een ,,papieren bestaan''.

De AIVD constateert dat de Saoedische welzijns- en missieorganisaties tot doel hebben de in Saoedi-Arabië vigerende, puriteinse vorm van islam te verspreiden. Volgens de AIVD moet er onderscheid worden gemaakt tussen twee vormen van dit zogenoemde salafisme (ook vaak wahhabisme genoemd). Zo zijn er Saoedische moslims die het gezag van het Saoedische koningshuis onderschrijven. Hoewel zeer conservatief en vaak anti-Westers, dient deze stroming te worden onderscheiden van 'jihadistische' salafisten die strijd willen voeren tegen het huis Saud en de Westerse wereld, aldus de AIVD. In Nederland draagt een aantal moskeeorganisaties het salafisme uit, waaronder de El-Tawheed en de Al-Fourqaan moskee in Eindhoven.

Inmiddels worden de progagandisten van de jihad uit de moskeeën geweerd en hebben de imams van de 'Saoedische' moskeeën hun toon gematigd, aldus de veiligheidsdienst. Het gevolg is wel dat het 'circuit' van radicale moslims is verschoven naar een alternatief, ondergronds circuit, dat in besloten kring en via (besloten communities) op internet actief is.


Bron: NRC-Handelsblad 05/06/04

Isaac
05-06-04, 15:44
Nu is de AIVD natuurlijk weer een betrouwbaar instituut. Of niet Zwarte Schaap?

Zwarte Schaap
05-06-04, 15:47
Geplaatst door Isaac
Nu is de AIVD natuurlijk weer een betrouwbaar instituut. Of niet Zwarte Schaap?

Is het dan nu voor jou ineens onbetrouwbaar geworden?

Isaac
05-06-04, 15:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Is het dan nu voor jou ineens onbetrouwbaar geworden?

Nee hoor. Maar het valt me bij jou altijd op dat je je mening per nieuwsbericht bijstelt.

Bij negatieve geluiden over moslims in de media gaat het van: hetze, opruiers, etc.

Maar bij positieve berichten is er niets meer over van die scepsis.

Wat consequenter in je meningen zou je sieren.

ZbaqZbaq
05-06-04, 15:55
Ik geloof alleen Geert Wilders.
:lachu:

Rabi'ah.
05-06-04, 16:36
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ik geloof alleen Geert Wilders.
:lachu:

:hihi:

Zwarte Schaap
05-06-04, 16:45
Geplaatst door Isaac
Nee hoor. Maar het valt me bij jou altijd op dat je je mening per nieuwsbericht bijstelt.

Bij negatieve geluiden over moslims in de media gaat het van: hetze, opruiers, etc.

Maar bij positieve berichten is er niets meer over van die scepsis.

Wat consequenter in je meningen zou je sieren.

Dit is nu echt zo een domme reaktie van waarbij ik denk dat het meer om mijn persoon gaat dan om het nieuwsfeit.

Waar haal jij vandaan dat ik geen scepsis heb ten opzichte van de AIVD? Ik heb helemaal geen mening gegeven inzake deze nieuwsfeit.

Ben je boos dat ik een nieuwsbericht plaats dat niet past bij jouw vooroordelen?

taouanza
05-06-04, 19:44
Geplaatst door Isaac
Nee hoor. Maar het valt me bij jou altijd op dat je je mening per nieuwsbericht bijstelt.

Bij negatieve geluiden over moslims in de media gaat het van: hetze, opruiers, etc.

Maar bij positieve berichten is er niets meer over van die scepsis.

Wat consequenter in je meningen zou je sieren.

hoor wie het zegt. Het AIVDrapport waarin staat dat de media jongeren in de 'jihad' drijft kon volgens sommige ook de prullenbak in.

taouanza
05-06-04, 19:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit is nu echt zo een domme reaktie van waarbij ik denk dat het meer om mijn persoon gaat dan om het nieuwsfeit.

Waar haal jij vandaan dat ik geen scepsis heb ten opzichte van de AIVD? Ik heb helemaal geen mening gegeven inzake deze nieuwsfeit.

Ben je boos dat ik een nieuwsbericht plaats dat niet past bij jouw vooroordelen?

Dat is zijn slecht geweten.:rolleyes:

antiapartheid
05-06-04, 20:38
vrijdag jongstleden lieten drie AIVDers zich besneden volgengs de leer van de Islam.

Isaac
05-06-04, 20:57
Geplaatst door taouanza
hoor wie het zegt. Het AIVDrapport waarin staat dat de media jongeren in de 'jihad' drijft kon volgens sommige ook de prullenbak in.

Dan daag ik je uit om aan te wijzen waar ik dat ooit heb gezegd.

taouanza
05-06-04, 20:59
Geplaatst door Isaac
Dan daag ik je uit om aan te wijzen waar ik dat ooit heb gezegd.

Ik zei 'sommige' je hebt hier zoveel onzin dat je door bomen het bos niet meer kan zien.

taouanza
05-06-04, 21:01
Geplaatst door taouanza
Ik zei 'sommige' je hebt hier zoveel onzin dat je door bomen het bos niet meer kan zien.

Maar ik heb het al gevind je zei het niet maar Wilders en daar was jij het mee eens


Geplaatst door Isaac
Soms is hij iets te fel. Maar toch vind ik het een prachtvent. :duim:

Een parel in een oceaan van nietszeggendheid.

Isaac
05-06-04, 21:10
Geplaatst door taouanza
Maar ik heb het al gevind je zei het niet maar Wilders en daar was jij het mee eens

Dus iemand een prachtvent vinden, staat gelijk aan 't met hem eens zijn?

taouanza
05-06-04, 21:13
Geplaatst door Isaac
Dus iemand een prachtvent vinden, staat gelijk aan 't met hem eens zijn?

Oh sorry ik wist niet dat je het over zijn kapsel had.:moe:

Isaac
05-06-04, 21:19
Geplaatst door taouanza
Oh sorry ik wist niet dat je het over zijn kapsel had.:moe:

Ik doelde meer op zijn onverschrokken manier waarop ie z'n mening geeft.

Je kan 't met 'm eens zijn of niet. Maar hij spreekt duidelijke taal. De meeste anderen in het parlement hebben hun mond vol met meel.

Z'n kapsel mag er trouwens ook zijn. :hihi:

taouanza
05-06-04, 21:20
Geplaatst door Isaac
Ik doelde meer op zijn onverschrokken manier waarop ie z'n mening geeft.

Je kan 't met 'm eens zijn of niet. Maar hij spreekt duidelijke taal. De meeste anderen in het parlement hebben hun mond vol met meel.

Z'n kapsel mag er trouwens ook zijn. :hihi:

:moe:

Isaac
05-06-04, 21:23
Geplaatst door taouanza
:moe:

:lole: :boogie: :handbang: :zwaai: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa:

taouanza
05-06-04, 21:44
Geplaatst door Isaac
:lole: :boogie: :handbang: :zwaai: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa: :wohaa:

Sommige mensen overschatten hun belangrijkheid.:rolleyes:

Isaac
05-06-04, 22:17
Geplaatst door taouanza
Sommige mensen overschatten hun belangrijkheid.:rolleyes:

Auw! :tranen: