PDA

Bekijk Volledige Versie : Straf burgemeester na homohuwelijk



Zwarte Schaap
05-06-04, 22:30
Straf burgemeester na homohuwelijk

PARIJS - De Franse regering neemt strafmaatregelen tegen de burgemeester van Bègles (nabij Bordeaux), die zaterdag het eerste homohuwelijk in Frankrijk sloot. Minister De Villepin van Binnenlandse Zaken zei dat er een 'sanctieprocedure' in werking wordt gesteld.

Burgemeester Noël Mamère - ook parlementslid voor de Franse Groenen - had ondanks waarschuwingen uit de hoogste politieke kringen geweigerd af te zien van zijn plan om twee mannen in de echt te verbinden.

President Chirac en minister Perben van Justitie hadden zich fel tegen het huwelijk gekeerd. Perben betitelde een dergelijke verbintenis "van nul en generlei waarde". Premier Raffarin dreigde Mamère in het parlement zijn burgemeestersfunctie door de ministerraad te laten afnemen. Ook dreigde hij met strafrechtelijke vervolging, omdat Mamère zijn boekje te buiten zou gaan.

Namens Justitie had de procureur-generaal van Bordeaux Mamère daarom de wacht al aangezegd. Mamère zou helemaal niet het recht hebben Stéphane, een 33-jarige verpleger, en Bertrand, een winkelbediende van 31, te trouwen, aangezien zij niet in Bègles wonen.

Het homohuwelijk verhit momenteel de politieke gemoederen in Frankrijk en overschaduwt de komende Europese verkiezingen. De rechtse partijen zijn vierkant tegen, links is verdeeld.


Bron: De Telegraaf 05/06/04

Orakel
05-06-04, 22:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Straf burgemeester na homohuwelijk

President Chirac en minister Perben van Justitie hadden zich fel tegen het huwelijk gekeerd. Perben betitelde een dergelijke verbintenis "van nul en generlei waarde".

Vreemd. Op welke gronden zouden ze in Frankrijk tegen zijn?
Geloof is in ieder geval uitgesloten.....toch..... Juul?

barfly
05-06-04, 22:50
Geplaatst door Orakel
Vreemd. Op welke gronden zouden ze in Frankrijk tegen zijn?
Geloof is in ieder geval uitgesloten.....toch..... Juul?

Omdat het ehhhh, smerig is en ehhhh, onnatuurlijk ennehhhhhhhh nah gewoon not done maar dan in het frans!?

Orakel
05-06-04, 23:09
Geplaatst door barfly
Omdat het ehhhh, smerig is en ehhhh, onnatuurlijk ennehhhhhhhh nah gewoon not done maar dan in het frans!?

:D
kes ku ti di poepoe?

barfly
05-06-04, 23:11
Geplaatst door Orakel
:D
kes ku ti di poepoe?

Bah poep! Bah!








Wabutekuntda?

Orakel
05-06-04, 23:15
Geplaatst door barfly

Wabutekuntda?

Geen idee! Maar 't klinkt wel erotisch.

Julien
06-06-04, 18:31
Geplaatst door Orakel
Vreemd. Op welke gronden zouden ze in Frankrijk tegen zijn?
Geloof is in ieder geval uitgesloten.....toch..... Juul?

Klopt, het heeft ook niks met geloof te maken. Wel is de Franse grondwet heilig (net als de grondwet in de V.S.) en in de Franse wet wordt er gesproken van een " hyménée entre hommes et femmes "(huwelijk tussen man en vrouw). Een huwelijk tussen man/ man en vrouw/ vrouw is dus uitgesloten.

ik heb persoonlijk niks tegen een homohuwelijk trouwens, maar ik respecteer ook de heilige grondwet.

Bofko
06-06-04, 18:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Straf burgemeester na homohuwelijk

Namens Justitie had de procureur-generaal van Bordeaux Mamère daarom de wacht al aangezegd. Mamère zou helemaal niet het recht hebben Stéphane, een 33-jarige verpleger, en Bertrand, een winkelbediende van 31, te trouwen, aangezien zij niet in Bègles wonen .

Bron: De Telegraaf 05/06/04

Volgens mij heeft iedereen tot nu toe over de essentie van dit bericht heen gelezen.

Burgemeester Mamère is dus niet grondwettelijk de wacht aangezegd vanwege het trouwen van 2 homo´s. Men heeft blijkbaar moeten zoeken om een andere reden te vinden.

David
07-06-04, 11:09
Gerommel in de marge van een aantal tragische, achterhaalde figuren. Je houdt het toch niet tegen.

Tomas
07-06-04, 11:12
Geplaatst door Julien
Klopt, het heeft ook niks met geloof te maken. Wel is de Franse grondwet heilig (net als de grondwet in de V.S.) en in de Franse wet wordt er gesproken van een " hyménée entre hommes et femmes "(huwelijk tussen man en vrouw). Een huwelijk tussen man/ man en vrouw/ vrouw is dus uitgesloten.

ik heb persoonlijk niks tegen een homohuwelijk trouwens, maar ik respecteer ook de heilige grondwet.

Hebben jullie in jullie primitieve grondwet geen artikel tegen discriminatie op geslacht, danwel sexualiteit?

David
07-06-04, 11:15
Geplaatst door Julien
Klopt, het heeft ook niks met geloof te maken. Wel is de Franse grondwet heilig (net als de grondwet in de V.S.) en in de Franse wet wordt er gesproken van een " hyménée entre hommes et femmes "(huwelijk tussen man en vrouw). Een huwelijk tussen man/ man en vrouw/ vrouw is dus uitgesloten.

ik heb persoonlijk niks tegen een homohuwelijk trouwens, maar ik respecteer ook de heilige grondwet.


Laat ze dat "heilige" egalité dan ook maar meteen schrappen uit hun "heilige" grondwet.

taouanza
07-06-04, 11:15
Geplaatst door Julien
ik heb persoonlijk niks tegen een homohuwelijk trouwens, maar ik respecteer ook de heilige grondwet.

Die Julien toch. :jeweetog:

Simon
07-06-04, 11:16
Gewoon voor de rechter laten komen want die hebben meer verstand van dit soort zaken dan politici.

Julien
07-06-04, 12:15
Geplaatst door Tomas
Hebben jullie in jullie primitieve grondwet geen artikel tegen discriminatie op geslacht, danwel sexualiteit?

het is ook een verschil in taal. Overal in de Franse grondwet is duidelijk te lezen dat een koppel bestaat uit een man en vrouw, omdat het Frans de -e- toevoeging kent voor woorden/ werkwoorden van vrouwen (geldt overigens ook voor Spanje en Italie), in tegenstelling tot het Nederland. Daar is niks primitiefs aan, is een taalverschil.

maar ik ben bereid toe te geven dat het Franse volk nog lang niet zo ver is als de Nederlanders. Nederland is beter in het doorbreken van taboes (homoseksualiteit, drugs, prostitutie, euthenasie, multiculturele samenleving etc.). Wij zijn wat dat betreft veel conservatiever (katholiek) ondanks dat we meer geseculariseerd zijn, maar qua normen en waarden is er inderdaad een wereld van verschil tussen NL en landen als Frankrijk.

taouanza
07-06-04, 12:31
Geplaatst door Julien
het is ook een verschil in taal. Overal in de Franse grondwet is duidelijk te lezen dat een koppel bestaat uit een man en vrouw, omdat het Frans de -e- toevoeging kent voor woorden/ werkwoorden van vrouwen (geldt overigens ook voor Spanje en Italie), in tegenstelling tot het Nederland. Daar is niks primitiefs aan, is een taalverschil.

maar ik ben bereid toe te geven dat het Franse volk nog lang niet zo ver is als de Nederlanders. Nederland is beter in het doorbreken van taboes (homoseksualiteit, drugs, prostitutie, euthenasie, multiculturele samenleving etc.). Wij zijn wat dat betreft veel conservatiever (katholiek) ondanks dat we meer geseculariseerd zijn, maar qua normen en waarden is er inderdaad een wereld van verschil tussen NL en landen als Frankrijk.


Your so darn cute.:hihi: