PDA

Bekijk Volledige Versie : Herdenking



Shaheed
07-06-04, 08:32
ARROMANCHES - De internationale herdenking van de geallieerde invasie van Normandië zestig jaar geleden had zondag een klein Nederlands tintje. De Nederlandse generaal-majoor bd Rudi Hemmes kreeg in Arromanches uit handen van de Franse president Chirac de onderscheiding behorende bij de titel Chevalier de la Légion d'Honneur (Ridder in het Legioen van Eer) uitgereikt.

Hemmes was een van de veertien veteranen uit evenzoveel landen die de onderscheiding opgespeld kreeg. In totaal zijn elf Nederlandse veteranen door de Franse overheid opgenomen in het Legioen van Eer voor hun rol tijdens D-Day op 6 juni 1944. Om logistieke redenen kregen de tien andere Nederlanders al eerder deze week hun onderscheiding.

Luchtshow

Koningin Beatrix en minister-president Balkenende waren aanwezig bij de plechtigheid in Arromanches. Daar deed een Nederlands stuntteam van vier F-16 straaljagers mee aan de luchtshow. Aan de vlootschouw nam het amfibisch transportschip Rotterdam deel.

De vorstin en premier arriveerden in Arromanches vanuit het nabijgelegen Pont-Audemer, waar zij eerder op de dag deelnamen aan een herdenkingsplechtigheid. De Prinses Irene Brigade, waar Hemmes deel van uitmaakte, had zestig jaar geleden een aandeel in de bevrijding van Pont-Audemer.

Inspectie

De koningin inspecteerde voor de optocht zondagochtend de oud-strijders, drie mannen van de Marineluchtvaartdienst, veertien opvarenden van oorlogsschepen en achttien leden van de Prinses Irene Brigade. De Marineluchtvaartdienst en de boten waren op 6 juni 1944 direct bij de geallieerde landing in Normandië betrokken, de Prinses Irene Brigade droeg op 26 augustus bij aan de bevrijding van Pont-Audemer.

De optocht van Franse deelnemers en Nederlandse veteranen, aangevuld met het Garderegiment en de Johan Willem Friso Kapel trok vervolgens door de hoofdstraat. De Franse premier Raffarin en koningin Beatrix legden kransen bij het kleine monumentje bij het stadhuis. Drie plaquettes zijn erop gemonteerd, waarvan er één de bevrijding toeschrijft aan de Irene Brigade en een andere Belgen, Britten, Canadezen en Nederlanders samen dankt.

Herinneringsmedaille

Na een receptie met de koningin en kregen de Nederlandse oud-strijders tot slot een regionale herinneringsmedaille "voor uw komst toen en nu", aldus een vertegenwoordiger van de prefectuur.

In Scheveningen vond de enige officiële herdenking in Nederland plaats van de geallieerde invasie. Enkele duizenden belangstellenden woonden een kranslegging en een defilé van ongeveer 650 veteranen bij.

Marinemuseum

De herdenking had bij het Marinemonument plaats, omdat de KoninklijkeMarine een belangrijke bijdrage leverde aan de invasie van de geallieerden op D-Day. Zo ondersteunden twee kanonneerboten de invasie door Duitse posities te belagen. Vliegtuigen van de Marine Luchtvaartdienst vernietigden het hoofdkwartier van een Duitse pantserdivisie.

In de periode vlak voor de invasie ruimden Nederlandse mijnenvegers Duitse explosieven. De kruiser Hr. Ms. Sumatra werd voor de Normandische kust tot zinken gebracht om te dienen als golfbreker voor twee kunstmatige havens van de geallieerden. Verder was personeel van de koopvaardij en van de Koninklijke Marine betrokken bij het transport van manschappen en materieel vanuit Engeland naar het Europese vasteland

nl-x
07-06-04, 08:36
Een beetje een belachelijke titel, nietwaar Shaheed?

Hoe durf je de vrijheidsstrijders van toen terrorist te noemen?

Shaheed
07-06-04, 08:46
Geplaatst door nl-x
Een beetje een belachelijke titel, nietwaar Shaheed?

Hoe durf je de vrijheidsstrijders van toen terrorist te noemen?

Zij werden bevrijd door de nazi's en dat hadden ze maar te accepteren.

Dat er ook een aantal onschuldigen werden gedood is slechts collateral damage.

Bofko
07-06-04, 09:07
Geplaatst door Shaheed
Zij werden bevrijd door de nazi's en dat hadden ze maar te accepteren.

Dat er ook een aantal onschuldigen werden gedood is slechts collateral damage.

Marokkanen en Respect (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=99575)

David
07-06-04, 09:09
Geplaatst door Shaheed
Zij werden bevrijd door de nazi's en dat hadden ze maar te accepteren.

Dat er ook een aantal onschuldigen werden gedood is slechts collateral damage.



Gnuif.

nl-x
07-06-04, 09:12
Geplaatst door Shaheed
Zij werden bevrijd door de nazi's en dat hadden ze maar te accepteren.

Dat er ook een aantal onschuldigen werden gedood is slechts collateral damage.

Pardon? Nederland wou (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Irak) zekers wel bevrijd worden. Er werden gedurende/na de bevrijding bijvoorbeeld ook geen aanslagen gepleegd op de bevrijders, door Nederlanders. En de bevrijdingsmacht bleef niet langer dan strikt noodzakelijk was in Nederland.

David
07-06-04, 09:17
Geplaatst door nl-x
Pardon? Nederland wou (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Irak) zekers wel bevrijd worden. Er werden gedurende/na de bevrijding bijvoorbeeld ook geen aanslagen gepleegd op de bevrijders, door Nederlanders. En de bevrijdingsmacht bleef niet langer dan strikt noodzakelijk was in Nederland.


We stonden te blèren van vreugde toen we bevrijd werden!

Trees heeft een Canadees!

Joesoef
07-06-04, 09:17
Salaam Shaheed,

Klap van de molen gekregen, teveel raki gedronken, zonnesteek, liefdesverdriet, avondje wezen stappen met Wilders?????

David
07-06-04, 09:21
Geplaatst door Joesoef
Salaam Shaheed,

Klap van de molen gekregen, teveel raki gedronken, zonnesteek, liefdesverdriet, avondje wezen stappen met Wilders?????


Hé Joesoef, wat een leuke avatar! Dat ben ik, na mijn reïncarnatie!


En niet te veel Shaheed plagen - hij vind het gewoon lekker om af en toe Van goghje te spelen.

Shaheed
07-06-04, 09:26
Geplaatst door nl-x
Pardon? Nederland wou (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Irak) zekers wel bevrijd worden. Er werden gedurende/na de bevrijding bijvoorbeeld ook geen aanslagen gepleegd op de bevrijders, door Nederlanders. En de bevrijdingsmacht bleef niet langer dan strikt noodzakelijk was in Nederland.


Jullie hebben het bij het verkeerde eind!

De bevrijders dat waren de duitsers, Nederland zou een nieuwe vlag, regering en grondwet krijgen.
Ze waren immers veroverd door de duitsers en daar hadden ze zich maar bij neer te leggen.

Dat de duitsers werden aangevallen door zogenaamde vrijheidsstrijders is niks anders dan terrorisme.

David
07-06-04, 09:36
Geplaatst door Shaheed
Jullie hebben het bij het verkeerde eind!

De bevrijders dat waren de duitsers, Nederland zou een nieuwe vlag, regering en grondwet krijgen.
Ze waren immers veroverd door de duitsers en daar hadden ze zich maar bij neer te leggen.

Dat de duitsers werden aangevallen door zogenaamde vrijheidsstrijders is niks anders dan terrorisme.


:haha:

Tomas
07-06-04, 09:37
Geplaatst door David
:haha:

Nieuw hier?

David
07-06-04, 09:42
Geplaatst door Tomas
Nieuw hier?

Kom, kom Tomas: het is David - voorheen Daviddavid, de verdoemde huisnicht!

Tomas
07-06-04, 09:52
Geplaatst door David
Kom, kom Tomas: het is David - voorheen Daviddavid, de verdoemde huisnicht!

En ik ben de laatste hetero geloof ik.

Shaheed
07-06-04, 10:04
Angkor waar blijft mijn recht op meningsuiting?

Welke idioot van een beheerder heeft mijn tekst veranderd?

Het is herdenking der terroristen en niet herdenking.

taouanza
07-06-04, 10:19
Gezellig dit ondanks die smerige 'brownie' van bakker klootwijk.:strik:
Ik neem nog een kopje koffie.

Joepie
07-06-04, 11:20
Geplaatst door Shaheed
Jullie hebben het bij het verkeerde eind!

De bevrijders dat waren de duitsers, Nederland zou een nieuwe vlag, regering en grondwet krijgen.
Ze waren immers veroverd door de duitsers en daar hadden ze zich maar bij neer te leggen.

Dat de duitsers werden aangevallen door zogenaamde vrijheidsstrijders is niks anders dan terrorisme.

ok is dat ook duidelijk: De palestijnen zijn dan zekers terroristen!!! ze moeten zich dus heel vlug neerleggen m.b.t. de onderdrukking door israel!! duh.

Julien
07-06-04, 11:31
Geplaatst door Shaheed
Angkor waar blijft mijn recht op meningsuiting?

Welke idioot van een beheerder heeft mijn tekst veranderd?

Het is herdenking der terroristen en niet herdenking.

:terrorist de enige terrorist hier ben jij, achtelijke sukkel, wat doe je hier in Europa als je geen respect hebt voor de bevrijding van Europa?

echt ik druk me nu nog rustig uit, want ik had hele andere dingen in mijn hoofd toen ik jouw titel las.

mag die duim naar beneden ook weg trouwens? jezus, wat ben jij een gefrustreerd iemand. je zou verplicht 24uur lang een geschiedenisboek over de Tweede Wereldoorlog moeten lezen jij!

taouanza
07-06-04, 11:32
Geplaatst door Joepie
ok is dat ook duidelijk: De palestijnen zijn dan zekers terroristen!!! ze moeten zich dus heel vlug neerleggen m.b.t. de onderdrukking door israel!! duh.


:rolleyes:

Joesoef
07-06-04, 11:37
Geplaatst door David
Hé Joesoef, wat een leuke avatar! Dat ben ik, na mijn reïncarnatie!


:hihi:

Pytaghoras
07-06-04, 11:40
Geplaatst door Julien
:terrorist de enige terrorist hier ben jij, achtelijke sukkel, wat doe je hier in Europa als je geen respect hebt voor de bevrijding van Europa?

echt ik druk me nu nog rustig uit, want ik had hele andere dingen in mijn hoofd toen ik jouw titel las.

mag die duim naar beneden ook weg trouwens? jezus, wat ben jij een gefrustreerd iemand. je zou verplicht 24uur lang een geschiedenisboek over de Tweede Wereldoorlog moeten lezen jij!

ZIe je wat je aangericht hebt Shaheed? Nu moet je een geschiedenisboek gaan lezen, maar dan moet je die ook begrijpen. Als je het niet begrijpt, kan Julien jou het uitleggen.

Maar even dit Shaheed. Als de Duitsers verder gingen, dan was Marokko ook wat je noemt bevrijdt, van de Spanjaarden en de Fransen. Je moet blij zijn dat de Duitsers verslagen werden, anders was je niet geboren.

barneveld
09-06-04, 22:46
Voorthuizense band naar Normandië

VOORTHUIZEN - De doedelzakband The Seaforth Highlanders of Holland uit Voorthuizen speelt op 6 juni tijdens de D-Day herdenkingen in Frankrijk.


6 juni is het zestig jaar geleden dat met de landing op de stranden van Normandië de bevrijding van Europa werd ingeluid. Dit lustrumherdenkingsjaar kon wel eens één van de laatste keren zijn dat hieraan uitgebreid aandacht wordt besteed, gezien de hoge leeftijd van de veteranen die deze invasie daadwerkelijk meegemaakt hebben.

De Voorthuizense band vertrekt morgen met 28 mensen naar Frankrijk. De tocht en het meewerken aan de herdenkingen is voor de Voorthuizense band de ultieme uitdaging in hun nog jonge bestaan. Slechts vijf jaar geleden wist de Major van de band, Frank Jan Boone, een groepje enthousiaste doedelzakspelers met enige ervaring elders opgedaan, samen met een paar drummers te verenigen tot wat nu dus Seaforth Highlanders of Holland heet. In april 1944 bevrijdde het Canadese regiment met die naam de regio Barneveld/Voorthuizen.

De groep, die elke dinsdagavond repeteert, treedt veel op tijdens herdenkingen op plaatsen die voor de Canadese bevrijders van cruciaal belang zijn geweest. Als voorbeelden daarvan noemt Boone de jaarlijkse optredens van zijn “memorial pipes and drums” op de Canadese begraafplaats in Holten en de herdenking bij de gedenkplaat in Wilp op de plaats waar het regiment in 1945 de IJssel overtrok.

Tour de Liberation
De reis naar Normandië beleeft haar hoogtepunt op zaterdag tijdens de massale Tour de Liberation met een groot aantal oude legervoertuigen en de band spelend voorop. ,,Dat wordt wel afzien”, aldus Boone, ,,maar we hebben het er allemaal stuk voor stuk voor over.” Op 6 juni zelf is er een grote herdenking, waarbij ook koningin Beatrix aanwezig is en waarbij de pipemajors, dus ook Frank Jan Boone, hun opwachting maken.

Er gaan ook twee legervoertuigen mee die behoord hebben tot het Canadese regiment. De groep verblijft in een Brits kampement, dat met uit Voorthuizen afkomstige originele legertenten uit die tijd, een getrouwe nabootsing is van een trans-camp uit 1944. The Seaforth Highlanders of Holland keren 7 juni terug



Voorthuizen ligt in gemeente barneveld