PDA

Bekijk Volledige Versie : Voortgaande wording van Palestina......



nard
07-06-04, 08:51
Nos Nieuws
Het Israëlische kabinet heeft ingestemd met een aangepast plan van premier Sharon voor de terugtrekking uit de Gazastrook. Een belangrijk verschil met het oorspronkelijke plan is dat er nu niet beslist hoefde te worden over ontmanteling van de joodse nederzettingen.

Sharon bereikte een compromis met opstandige ministers uit zijn eigen Likudpartij. Daardoor stemden uiteindelijk 14 bewindslieden voor en zeven ministers tegen het plan, waardoor het werd aangenomen.

Het plan voorziet in de terugtrekking van Israëlische militairen uit de Gazastrook, maar ook in de ontmanteling van de 21 joodse nederzettingen in dat gebied en enkele nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.

Afgesproken is dat de voorbereiding van die ontmanteling en de terugtrekking van militairen nu van start kan gaan, maar een definitieve beslissing over een vertrek uit de Gazastrook wordt pas genomen in maart 2005.

Hooggerechtshof
De stemming in het kabinet had plaats ondanks een verzoek van het Israëlische hooggerechtshof. Het hof had Sharon gevraagd de stemming tot dinsdag uit te stellen. Het hof buigt zich over de rechtmatigheid van het ontslag van twee ultrarechtse ministers uit de regering. Beiden gelden als verklaard tegenstander van Sharons aanpak.

Als gevolg van het kabinetsbesluit stapt coalitiepartner Nationale Religieuze Partij mogelijk uit de regering. Het vertrek van de NRP, die de kolonisten steunt, zou betekenen dat Sharon nog maar kan rekenen op 55 van de 120 zetels in het parlement.




Oslo akkoorden 1993

ARTICLE XIII
REDEPLOYMENT OF ISRAELI FORCES

After the entry into force of this Declaration of Principles, and not later than the eve of elections for the Council, a redeployment of Israeli military forces in the West Bank and the Gaza Strip will take place , in addition to withdrawal of Israeli forces carried out in accordance with Article XIV.

In redeploying its military forces, Israel will be guided by the principle that its military forces should be redeployed outside populated areas.

Further redeployments to specified locations will be gradually implemented commensurate with the assumption of responsibility for public order and internal security by the Palestinian police force pursuant to Article VIII above.


ARTICLE XIV
ISRAELI WITHDRAWAL FROM THE GAZA STRIP AND JERICHO AREA

Israel will withdraw from the Gaza Strip and Jericho area, as detailed in the protocol attached as Annex II.


En wederom is er maar één partij die stap voor stap uitvoert wat is afgesproken, door alle terreur heen, en de blik gericht houdt op het einddoel; de wording van de Palestijnse staat.
Terwijl de Palestijnse Autoriteit niets kan en wil bijdragen, schakelt Sharon de ministers uit, die hem tegenwerken in de verwerkelijking van deze doelstelling, om weer een nieuwe stap te zetten in de richting van een autonome Palestijnse staat. Simpel; hij doet wat is afgesproken (Oslo-overeenstemming) terwijl er alle reden is om dat niet te doen.

Mijn hartgrondige complimenten voor deze nieuwe stap!

freya
07-06-04, 09:44
Geplaatst door nard
En wederom is er maar één partij die stap voor stap uitvoert wat is afgesproken, door alle terreur heen, en de blik gericht houdt op het einddoel; de wording van de Palestijnse staat.
Terwijl de Palestijnse Autoriteit niets kan en wil bijdragen, schakelt Sharon de ministers uit, die hem tegenwerken in de verwerkelijking van deze doelstelling, om weer een nieuwe stap te zetten in de richting van een autonome Palestijnse staat. Simpel; hij doet wat is afgesproken (Oslo-overeenstemming) terwijl er alle reden is om dat niet te doen.

Mijn hartgrondige complimenten voor deze nieuwe stap!

:haha:

Denk je werkelijk dat dat het doel van Sharon is?

:haha:


Soms heeft die naieviteit ook wel iets schattigs hoor :slapen:

nl-x
07-06-04, 09:49
Geplaatst door nard
En wederom is er maar één partij die stap voor stap uitvoert wat is afgesproken, door alle terreur heen, en de blik gericht houdt op het einddoel; de wording van de Palestijnse staat.
Terwijl de Palestijnse Autoriteit niets kan en wil bijdragen, schakelt Sharon de ministers uit, die hem tegenwerken in de verwerkelijking van deze doelstelling, om weer een nieuwe stap te zetten in de richting van een autonome Palestijnse staat. Simpel; hij doet wat is afgesproken (Oslo-overeenstemming) terwijl er alle reden is om dat niet te doen.

Mijn hartgrondige complimenten voor deze nieuwe stap!

Zeg eens Nard, in die nu wel 11-jaar-oude olso-akkoorden. Staat daar ook in dat hij landje-pik mag spelen bij zn terugtrekking? En dat hij naar believen 1 artiekel mocht uitkiezen waaraan hij zich hoeft te houden?

nard
07-06-04, 09:53
Geplaatst door nl-x
Zeg eens Nard, in die nu wel 11-jaar-oude olso-akkoorden. Staat daar ook in dat hij landje-pik mag spelen bij zn terugtrekking? En dat hij naar believen 1 artiekel mocht uitkiezen waaraan hij zich hoeft te houden?

Zin 1: wat doet de leeftijd van een verdrag ter zake?
Zin 2: Nee. Dat was ook mijn stelling niet.
Zin 3: Hij houdt zich aan veel artikelen. Veel meer dan de Palestijnen zich houden. Alleen ik haal in het kader van dit nieuwsbericht deze twee artikelen aan, omdat ze specifiek van toepassing zijn.

Mijn boodschap was: Sharon en consorten zetten eigenstandig een nieuwe stap in het vredesproces. Terwijl er inmiddels alleen al om redenen van veiligheid voldoende aanleiding is om dat niet te doen.

freya
07-06-04, 10:03
Geplaatst door nard

Mijn boodschap was: Sharon en consorten zetten eigenstandig een nieuwe stap in het vredesproces.

Hou op! Ik kan niet meer!

Lig hier bijna op de grond te rollen van het lachen

nard
07-06-04, 10:10
Geplaatst door freya
Hou op! Ik kan niet meer!

Lig hier bijna op de grond te rollen van het lachen

Laat ik jou lachen? :boos:

;)

Oké ....



Nard
Sharon is hier bezig met een zeer slinks plan om via terugtrekking uit de Gaza-strook de Palestijnen murw te beuken door ze volledig aan hun lot over te laten.


Zo beter dan?

Simon
07-06-04, 10:14
Geplaatst door nard

Mijn boodschap was: Sharon en consorten zetten eigenstandig een nieuwe stap in het vredesproces. Terwijl er inmiddels alleen al om redenen van veiligheid voldoende aanleiding is om dat niet te doen.

Hij zal wel moeten, juist om redenen van veiligheid. Maar wat hij eenzijdig gaat opleggen is natuurlijk geen status quo waar de Palestijnen mee kunnen leven. Met name wat betreft de westelijke jordaanoever denk ik dat de 'oplossing' van sjaron wel eens zeer akelig zal kunnen zijn maar daar staat dan tegenover dat hij de Gaza strook 'opgeeft'. Het meest verwerpelijk vind ik nog dat deze oplossing buiten de palestijnen om gezocht wordt.

freya
07-06-04, 10:16
Geplaatst door nard

Zo beter dan?

Tja dan is mijn vrolijke bui meteen weer over ja :(

Als ik denk aan hoe de Gaza nu effectief afgesloten kan worden.
Hulpgoederen en voedsel worden nu al tegengehouden, groot deel van de kinderen is ondervoed.

Er wonen te veel mensen op een te klein stukje land, terwijl elke mogelijkheden tot economische ontwikkeling door Israel gesaboteerd wordt.

nard
07-06-04, 10:18
Geplaatst door freya
Tja dan is mijn vrolijke bui meteen weer over ja :(

Als ik denk aan hoe de Gaza nu effectief afgesloten kan worden.
Hulpgoederen en voedsel worden nu al tegengehouden, groot deel van de kinderen is ondervoed.

Er wonen te veel mensen op een te klein stukje land, terwijl elke mogelijkheden tot economische ontwikkeling door Israel gesaboteerd wordt.


Mooi!
Prettig voor mezelf om te weten hoe ik op jouw golflengte moet komen...

;)

freya
07-06-04, 10:18
Geplaatst door Simon
Hij zal wel moeten, juist om redenen van veiligheid. Maar wat hij eenzijdig gaat opleggen is natuurlijk geen status quo waar de Palestijnen mee kunnen leven. Met name wat betreft de westelijke jordaanoever denk ik dat de 'oplossing' van sjaron wel eens zeer akelig zal kunnen zijn maar daar staat dan tegenover dat hij de Gaza strook 'opgeeft'. Het meest verwerpelijk vind ik nog dat deze oplossing buiten de palestijnen om gezocht wordt.

Voor alle duidelijkheid:
De kolonisten van Gaza worden naar de West Bank overgebracht.
Dat is onderdeel van het plan :moe:

Julien
07-06-04, 12:39
Geplaatst door freya
Voor alle duidelijkheid:
De kolonisten van Gaza worden naar de West Bank overgebracht.
Dat is onderdeel van het plan :moe:

maar op het Journaal werd gezegd dat de Palestijnse autoriteit de plannen van Sharon TOEJUICHT!

vanuit het veilige Nederland kunnen we makkelijk praten, maar wie weet zijn de Palestijnen er best wel blij mee? Wat de achterliggende ideeen van Sharon ook zijn, het is een stap in goede richting!

(maar nog lang niet genoeg!)

observer
07-06-04, 12:49
tactisch gezien is het een meesterzet

als sharon gaza kan destabiliseren (voor zover nog nodig) is de palestijnse staat alleen maar verder weg

de pa zal geen controle hebben over gaza , dus gaza zal een soort mogadishu worden waar per straat of wijk er een sterke man komt

die clans zullen meer tegen elkaar dan tegen israel vechten, voor zover dat nog mogelijk zal zijn.

uiteindelijk zal men ertoe komen om de zaak te stabiliseren, de enige die dat kan doen is egypte.

gaza was oorspronkelijk deel van egypte dus als er troepen in gaza komen zal dat als een hernieuwde claim op gaza gezien worden.

exit palestina, egypte blij israel blij

volgende stap herverdeling westbank met jordanie

en ja ik weet dat officieel men afstand heeft gedaan maar denk je nu werkelijk dat als ze een kans krijgen ze hun land niet terug willen