PDA

Bekijk Volledige Versie : Amsterdam in de uitverkoop



850
07-06-04, 13:39
Uit Het Parool:

Steigerdoeken 'culturele barbarij'
Van een verslaggever

AMSTERDAM - De Werkgroep Buitenreclame, fanatiek strijdend tegen de reclame op steigerdoeken in de stad, heeft de Unesco verzocht Amsterdam te schrappen als kandidaat voor de prestigieuze Werelderfgoedlijst voor bijzonder waardevol stedelijk gebied.

In een brief aan de nationale commissie van Unesco beschuldigt de werkgroep het stadsdeel Centrum van 'culturele barbarij'. De werkgroep wijst erop dat de reclamedoeken in het historisch centrum strijdig zijn met de doelstellingen van de Werelderfgoedlijst.

De werkgroep stelt vast dat het besluit om de megareclames tegen betaling toe te laten 'de slechtst mogelijke aanbeveling zijn voor het streven van Amsterdam om voor de lijst in aanmerking te komen'.

De stadsdeelraad spreekt op 24 juni over het voorstel van het bestuur om de reclame definitief toe te laten. Volgende week komt het onderwerp eerst nog aan de orde in de commissie.

Een politiek spelletje, meent secretaris Rudolf Rijpma namens de werkgroep. ''Het experiment zou aanvankelijk tot eind dit jaar lopen. Vorige week kregen wij plotseling
en bij toeval te horen dat het onderwerp deze maand door het stadsdeelbestuur op de agenda is gezet. Heel onaangenaam.''

Dagelijks bestuurder van het stadsdeel Els Iping ontkent dat er sprake is van boze opzet. ''We moeten het onderwerp nu behandelen omdat we spreken over structurele inkomsten voor het stadsdeel.''

Over de brief van de werkgroep aan de Unesco maakt Iping zich geen al te grote zorgen. ''De Unesco houdt zich bij mijn weten niet bezig met tijdelijke buitenreclame, maar met de fysieke omgeving in een stad. En daar zijn we ontzettend zuinig op,'' aldus de wethouder. Iping wijst op de voorwaarden die het stadsdeelbestuur zelf heeft gesteld aan de voortzetting van de proef met de steigerdoeken. ''We willen geen reclame-uitingen op de grachten en de Dam. Er mag geen reclame worden gemaakt voor alcohol. Ook willen we geen verlichting van steigerdoeken in de nacht.''

De werkgroep heeft er een hard hoofd in. Rudolf Rijpma: ''Als de commissie met het voorstel instemt, hangen er voortaan permanent dertig doeken in de binnenstad. Er is geen stad in Europa waar men het historisch centrum voor een grijpstuiver vergeeft.''

Het stadsdeel verdient jaarlijks 360.000 euro met de doeken.

--------------------


''We willen geen reclame-uitingen op de grachten en de Dam. Er mag geen reclame worden gemaakt voor alcohol."

:auw: Er hang op de hoek van het Koningsplein en Herengracht een idioot groot doek van alcohol-relame. Stelletje deadheads.


:huil2: Mijn stad wordt verpatst aan de commercie

Isaac
07-06-04, 14:00
Geplaatst door 850

:huil2: Mijn stad wordt verpatst aan de commercie

Hoe was het op Dynamo? :hihi:

TonH
07-06-04, 14:09
Geplaatst door 850
:auw: Er hang op de hoek van het Koningsplein en Herengracht een idioot groot doek van alcohol-relame. Stelletje deadheads.


:huil2: Mijn stad wordt verpatst aan de commercie

Het hypocriete zit 'm er vooral in dat het Dagelijks Bestuur van de Binnenstad met twee maten meet:

Enerzijds: Verbod op veel reclame-uitingen van pariculieren (zoals het uitsteken van vlaggen op Krasnapolsky) en alles op alles zetten om dat te handhaven. En dat alles onder het mom van het beeld van de stad opschonen.
Anderzijds: Toestaan van giga-reclameuitingen op 30 prominente bouwplaatsen in de stad, omdat dit geld in het laatje van het stadsdeel brengt. :geld:

850
07-06-04, 14:10
Geplaatst door Isaac
Hoe was het op Dynamo? :hihi:

:huil2: Ik moest het hele weekend werken. Was vannacht pas om 3 uur snachts klaar.

Helaas geen Slayer kunnen zien.

:wohaa: Mischien kan iemad hier op dit forumpie een verslag brengen van het festival

Bofko
07-06-04, 14:14
Geplaatst door TonH
Het hypocriete zit 'm er vooral in dat het Dagelijks Bestuur van de Binnenstad met twee maten meet:

Enerzijds: Verbod op veel reclame-uitingen van pariculieren (zoals het uitsteken van vlaggen op Krasnapolsky) en alles op alles zetten om dat te handhaven. En dat alles onder het mom van het beeld van de stad opschonen.
Anderzijds: Toestaan van giga-reclameuitingen op 30 prominente bouwplaatsen in de stad, omdat dit geld in het laatje van het stadsdeel brengt. :geld:

Lijkt me toch wel een praktische compromis-oplossing. Je zou het toch kunnen zien als minimale reclame met maximale inkomsten.

850
07-06-04, 14:16
Geplaatst door TonH
Het hypocriete zit 'm er vooral in dat het Dagelijks Bestuur van de Binnenstad met twee maten meet:

Enerzijds: Verbod op veel reclame-uitingen van pariculieren (zoals het uitsteken van vlaggen op Krasnapolsky) en alles op alles zetten om dat te handhaven. En dat alles onder het mom van het beeld van de stad opschonen.
Anderzijds: Toestaan van giga-reclameuitingen op 30 prominente bouwplaatsen in de stad, omdat dit geld in het laatje van het stadsdeel brengt. :geld:

Ja tis echt schofterig wat er gaande is. Je mag geen vlag uithangen maar wel van die verdomde klote steiger reclame. Het verknalt het stadsgezicht op een extreme manier.
Ik was een paar dagen terug even op het Koningsplein en het is daar een plaag van die steiger reclames.
:regie: OPROTTEN MET DIE SPAM!
Maar ik snap niet waarom ze voor een paar ton per jaar dit soort bagger accepteren in de stad.
En nu blijkt dat het mischien dus permanent is dat we dit soort shit kunnen verwachten.
:auw:

850
07-06-04, 14:17
Geplaatst door Bofko
Lijkt me toch wel een praktische compromis-oplossing. Je zou het toch kunnen zien als minimale reclame met maximale inkomsten.

:moe: Jij hebt blijkbaar dus nog niet gezien hoe belachelijk groot die steiger-reclames zijn.
Minimale reclame my ass!

TonH
07-06-04, 14:22
Geplaatst door 850
Ja tis echt schofterig wat er gaande is. Je mag geen vlag uithangen maar wel van die verdomde klote steiger reclame. Het verknalt het stadsgezicht op een extreme manier.
Ik was een paar dagen terug even op het Koningsplein en het is daar een plaag van die steiger reclames.
:regie: OPROTTEN MET DIE SPAM!
Maar ik snap niet waarom ze voor een paar ton per jaar dit soort bagger accepteren in de stad.
En nu blijkt dat het mischien dus permanent is dat we dit soort shit kunnen verwachten.
:auw:

Ik snap er ook geen lor van. Want wanneer het om de centen zou gaan leveren die kleine reclameuitingen veel meer belasting op dan die paar ton voor deze enorme lappen.

Of het moet 'm er in zitten dat dat geld naar de Centrale Stad gaat. Maar hiermee maak je miljoenentekorten toch echt niet substantieel kleiner.

850
07-06-04, 14:43
Geplaatst door TonH
Ik snap er ook geen lor van. Want wanneer het om de centen zou gaan leveren die kleine reclameuitingen veel meer belasting op dan die paar ton voor deze enorme lappen.

Of het moet 'm er in zitten dat dat geld naar de Centrale Stad gaat. Maar hiermee maak je miljoenentekorten toch echt niet substantieel kleiner.

:maf3: Tis mij een raadsel dat ze voor die paar ton ff het stadsgezicht om zeep helpen. De kleine gevel/bordreclame vind ik niet storend. Net zo min als een vlag die een hotel, winkel of kraakpand buiten wilt hangen maar die tering steiger reclames zijn zo debiel groot.
:kotsen: Doet me denken aan het CS station in 1993 toen daar een tijdlang die mega-mega reclame van Magnum er hing.

Maar de sneaky bastards gaan nu dus beslissen of de steiger-reclames permanent zal blijven. Dat wordt lachen. Naast dat de halve binnenstad op de schop ligt vanwege metro werkzaamheden worden we waarschijnlijk permanent getrakteerd op mega-reclame.

:ninja2: Reclaim the street!

TonH
07-06-04, 18:00
Geplaatst door 850
:maf3: Tis mij een raadsel dat ze voor die paar ton ff het stadsgezicht om zeep helpen. De kleine gevel/bordreclame vind ik niet storend. Net zo min als een vlag die een hotel, winkel of kraakpand buiten wilt hangen maar die tering steiger reclames zijn zo debiel groot.
:kotsen: Doet me denken aan het CS station in 1993 toen daar een tijdlang die mega-mega reclame van Magnum er hing.

Maar de sneaky bastards gaan nu dus beslissen of de steiger-reclames permanent zal blijven. Dat wordt lachen. Naast dat de halve binnenstad op de schop ligt vanwege metro werkzaamheden worden we waarschijnlijk permanent getrakteerd op mega-reclame.

:ninja2: Reclaim the street!

Coalitie VVD/PvdA/D66 - mail-adressen:

mailto:[email protected]/
mailto: [email protected]/
mailto:[email protected]

Actiegroepje om je bij aan te sluiten:



Buitenreclame

De werkgroep Buitenreclame houdt zich bezig met het gemeentelijk beleid met betrekking tot reclameuitingen op of aan de openbare ruimte, vanuit bezorgdheid over aantasting van het aanzien van de Binnenstad door overmatige of ontsierende reclameuitingen.

Adres: Werkgroep Buitenreclame, p/a Wijkcentrum d’Oude Stadt, Nieuwe Doelenstraat 55, 1012 CP Amsterdam. Telefoon: 020-638 22 05. Fax: 020- 638 40 26.

Contactpersoon-bewoner: Albert Jan Tuijn.

Ondersteuning door het Wijkcentrum: Addy Stoel.

Vergadering om op in te spreken.


24 juni - Stadsdeelraad
De stadsdeelraad vergadert om 20.00 uur.

Hier vindt u tien dagen voor de vergaderdatum de agenda.
http://www.centrum.amsterdam.nl/smartsite.dws?id=1449


Zo... Da's al vast een leuk begin om actie te gaan voeren. Hup 850!!! :D

850
07-06-04, 18:53
Geplaatst door TonH
Coalitie VVD/PvdA/D66 - mail-adressen:

mailto:[email protected]/
mailto: [email protected]/
mailto:[email protected]

Actiegroepje om je bij aan te sluiten:



Vergadering om op in te spreken.



Zo... Da's al vast een leuk begin om actie te gaan voeren. Hup 850!!! :D

Bedankt voor de links. Ik zal die actiegroep eens bellen en te informeren naar hun plannen enzo.
:handbang:Actievoeren is my middle name.
:melig: Desnoods steek ik die steiger-doeken in de fik.

TonH
08-06-04, 21:09
Geplaatst door 850
Bedankt voor de links. Ik zal die actiegroep eens bellen en te informeren naar hun plannen enzo.
:handbang:Actievoeren is my middle name.
:melig: Desnoods steek ik die steiger-doeken in de fik.

Voorstel om te beginnen:

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/archief/steigerdoeken4.jpg

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/archief/steigerdoeken2.jpg

Met protesteren dan... :p

barfly
08-06-04, 21:16
Ik vind de steiger doeken mooier eigenlijk dan de steigers met louter groen, wat is er nou te mierennöken?

~Panthera~
08-06-04, 21:45
:nerd: Das echt geen smoel zeg !!

Zitten jullie lekker mee tot 2007 :lachu:

mvitlongue
08-06-04, 21:46
Zit wat in. Dat laatste plaatje is best mooi. Het is een stuk prettiger om te zien dan een uitgewoond groen vlak. Of erger, oranje.
Maar die mega-reclames van Bacardi: de fik erin.

Trouwens, wat dacht je van Times Square of Piccadilly Circus? Over mega-reclames gesproken. Het kan nog opzichtiger.

850
08-06-04, 21:55
Geplaatst door barfly
Ik vind de steiger doeken mooier eigenlijk dan de steigers met louter groen, wat is er nou te mierennöken?

Zo'n lelijk groen doek is teminste neutraal van beeld. Die reclames daarintegen zijn vreselijk druk en schreeuwerig.
En die reclame word je opgedrongen. Je ontkomt er niet aan. En daar komt bij dat ze het stadsgezicht verstoren.
Van mijn part gooien ze saaie nieuwbouw wijken vol met grote opzichtige doeken maar mijn mooie historische Amsterdamse binnenstad heeft die rommel niet nodig. Het doet afbreuk aan de prachtige architectuur.

:o Me storen aan een beeldvlak van 10 bij 10 meter is niet miereneukuh.

:ninja2: Banzai! War against commercial-terrorism

850
08-06-04, 21:58
Geplaatst door TonH
Voorstel om te beginnen:


Met protesteren dan... :p

:ninja2: Het stadium van protesteren is voorbij.

:) het wordt tijd om een corrigerende tik uit te delen.

TonH
08-06-04, 22:04
Geplaatst door mvitlongue
Zit wat in. Dat laatste plaatje is best mooi. Het is een stuk prettiger om te zien dan een uitgewoond groen vlak. Of erger, oranje.
Maar die mega-reclames van Bacardi: de fik erin.

Trouwens, wat dacht je van Times Square of Piccadilly Circus? Over mega-reclames gesproken. Het kan nog opzichtiger.

Ik heb niks tegen Times Square of Piccadilly Circus. Waar ik wat tegen heb is dat dit soort reclames eerst met vuur en zwaard uit het stadsdeel moeten verdwijnen en dat datzelfde stadsdeelbestuur daarna doodleuk licensies gaat uitgeven voor deze megareclamedoeken, omdat ze daarmee een paar centen binnenhaalt.

http://travel.u.nu/pic/nl/2709.jpg/Leidseplein.jpg


ALS OP HET LEIDSEPLEIN…


Maantje in haar volle luister is weer present
Laat mij zien, hier in het duister, hoe mooi jij bent
Samen lopen wij te dromen, hier hand in hand
Tot straks het licht weer brandt

refr.:
Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan
En het is gezellig op het asfalt in de stad
En bij het Lido zijn de blinden voor de raam vandaan
Dan gaan we kijken naar het sprookje, lieve schat

Zo arm in arm, jij en ik
Lachende naar alle kant
Als kinderen zo blij omdat het licht weer brandt

Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan
Dan gaan we kijken naar het sprookje, lieve schat

Blije mensen voor de ruiten van elk cafe
Zien ons samen gaan daarbuiten en lachen mee
En het maantje mag een maandje in onze waan
Weer met vakantie gaan

refr.

Zo hand in hand, jij en ik
Lachende naar alle kant
Als kinderen zo blij omdat het licht weer brandt

Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan
Dan gaan we kijken naar het sprookje, lieve schat

Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan
Dan gaan we kijken naar het sprookje, lieve schat

Tekst en muziek: Kees Manders

http://www.mainzelahr.de/smile/traurig/trau34.gif

TonH
08-06-04, 22:06
Geplaatst door 850
:ninja2: Het stadium van protesteren is voorbij.

:) het wordt tijd om een corrigerende tik uit te delen.

Ik heb altijd het idee dat Annelize dat niet eens zo erg zou vinden. http://www.mainzelahr.de/smile/cool/ziggi.gif

850
08-06-04, 22:26
Geplaatst door TonH
Ik heb altijd het idee dat Annelize dat niet eens zo erg zou vinden. http://www.mainzelahr.de/smile/cool/ziggi.gif



Mooi zo. Samen staan we sterk
http://www.mainzelahr.de/smile/party/humba.gif

barfly
08-06-04, 22:41
Geplaatst door 850
:ninja2: Het stadium van protesteren is voorbij.

:) het wordt tijd om een corrigerende tik uit te delen.

Het is meer tijd dat barfly de albino gorilla in 850's scheldeltje een venijnig deukje achterlaat

En huilend moet worden afgevoerd naar de wasplaats wegens een vies handje :p

850
08-06-04, 23:30
Geplaatst door barfly
Het is meer tijd dat barfly de albino gorilla in 850's scheldeltje een venijnig deukje achterlaat

En huilend moet worden afgevoerd naar de wasplaats wegens een vies handje :p

:ego: Kijk maar uit. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

:p Door al dat bier in je pens ben je log en langzaam. bandiet Deze lenige kat ontkomt sierlijk aan jouw kingKong praktijken.