PDA

Bekijk Volledige Versie : Karremans wacht opsporingsbevel, Nederlandse politiek vreest 'internationale blamage'



Zwarte Schaap
08-06-04, 13:27
Karremans wacht opsporingsbevel

Nederlandse politiek vreest 'internationale blamage'


Tegen voormalig Dutchbat-commandant kolonel b.d. Thom Karremans dreigt een internationaal opsporingsbevel te worden uitgevaardigd. Hij moet voor het Joegoslavië Tribunaal verschijnen om daar te getuigen tegen een Bosnisch-Servische officier, maar is spoorloos. De Nederlandse regering heeft tot vrijdag de tijd gekregen om Karremans te vinden. Hij kan zich ook eigener beweging voor die tijd in Den Haag melden om tussen 16 en 22 juni voor het Tribunaal te komen.

Den Haag - Het Tribunaal zoekt hem al enige weken omdat de Amerikaanse advocaat Michael Karnavas de Nederlander wil horen in de zaak tegen de Bosnisch-Servische officier Vidoje Blagojevic. Blagojevic staat terecht voor zijn vermeende aandeel in de massamoord op zo'n zevenduizend moslims in de enclave Srebrenica in juli 1995.

,,Ik hoop dat het niet tot een opsporingsbevel hoeft te komen,'' zegt Karnavas. ,,Maar de medewerking van de Nederlandse regering is tot nu toe beschamend geweest. Ik kan langzaamaan niets anders.'' Ook rechters en aanklagers bij het Tribunaal bekritiseerden vorige week de gebrekkige Nederlandse medewerking in de kwestie.

Als het komt tot een opsporingsbevel blameert Nederland zich internationaal, zo vinden regeringspartijen CDA, VVD en D66 en de grootste oppositiepartij PvdA. De ministeries van Defensie en Buitenlandse Zaken blijken al weken te treuzelen met het traceren van Karremans. CDA, VVD en D66 vinden dat Nederland de morele plicht heeft om het Tribunaal te helpen. Den Haag is de zetel van het Tribunaal, het Internationaal Gerechtshof en het Internationale Strafhof. Dat schept verplichtingen, zo vinden de fracties.

Henk Jan Ormel (CDA): ,,Als Nederland al niet meewerkt is het hek van de dam. De regering moet zich daarom inspannen, maar als ze hem vinden en Karremans wil niet getuigen, dan houdt het op.''

Ook de VVD vindt dat de verantwoordelijkheid voor het kabinet daar eindigt. Kamerlid Wilders gelooft niet in onwil, zoals het Tribunaal suggereert. ,,Nederland kan zich dat niet permitteren. Als gastland moet het de uiterste medewerking geven. Vrijdag moet het kabinet dan maar aantonen wat het gedaan heeft.''

Voormalig voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie Srebrenica, Bert Bakker (D66), zegt: ,,Ik kan me voorstellen dat Karremans zo langzamerhand wat rust wil. Maar het is als land niet te verkopen dat je boos bent op de Fransen omdat die een cruciale generaal niet laten getuigen voor onze commissie, en dan zelf niet met het Tribunaal meewerkt.''

Het kabinet blameert zich, vindt Kamerlid Bert Koenders. ,,Er wordt kennelijk al langer niet meegewerkt aan een eenvoudig verzoek. Dat is belemmering van de rechtsgang. Onaanvaardbaar. Nederland roept wel dat Kroatië niet bij de EU mag omdat het niet samenwerkt met het Tribunaal, maar doet dat zelf ook niet.''


Bron: Rotterdams Dagblad 08/06/04

Sawda
08-06-04, 13:40
Onlangs hoorde ik op radio 1 dat hij gewoon in Spanje verblijft.
Het is best wel lachwekkend hoe zij er achter zijn gekomen namelijk door zijn Nederlandse buurman.

Pytaghoras
08-06-04, 14:18
Geplaatst door Sawda
Onlangs hoorde ik op radio 1 dat hij gewoon in Spanje verblijft.
Het is best wel lachwekkend hoe zij er achter zijn gekomen namelijk door zijn Nederlandse buurman.

Ja, wie niets te verbergen heeft, hoeft toch niet bang te zijn? Misschien heeft hij direct of indirect meegedaan aan die massamoorden, vandaar dat hij niet wil getuigen.