PDA

Bekijk Volledige Versie : Rutte: bijstand controleren door huisbezoek



Robbedoes
09-06-04, 11:18
Rutte: bijstand controleren door huisbezoek
DEN HAAG - Staatssecretaris Rutte (Sociale Zaken) vraagt gemeenten om via huisbezoeken te controleren of mensen terecht een bijstandsuitkering krijgen.

Dat heeft een woordvoerster van het ministerie woensdag gezegd.

De VVD'er verwacht minimaal 400 miljoen euro aan fraude boven water te halen. Dat is vier keer zoveel als nu. Het inzetten van extra sociaal rechercheurs die gemeenten moeten inzetten loont, aldus de staatssecretaris.

In Amsterdam vinden al thuiscontroles plaats. Daar steeg in het eerste kwartaal het aantal afgewezen aanvragen van 29 naar 45 procent. Rutte kan de maatregel niet dwingend opleggen. Binnenkort praat de staatssecretaris met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over dit onderwerp.

Het aantal cliënten van de sociale dienst in Amsterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar niet noemenswaardig toegenomen. De hoofdstad breekt hiermee met de landelijke trend. Door de verslechterde economische situatie is in de rest van het land een duidelijk toename te zien van het aantal bijstandsklanten.

Sinds dit jaar zijn de gemeenten zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van de bijstand. Opsporing van fraude is voor hen dus financieel aantrekkelijk. Het opgehaalde geld zouden gemeenten kunnen gebruiken om mensen met een uitkering weer aan het werk te helpen. Rutte verwees verder naar een recente steekproef in Utrecht. Daarvan zou de helft van de uitkeringen onterecht zijn.




:duim:

taouanza
09-06-04, 11:23
:duim:
Dan is iedereen de doofpotaffaire vergeten van de bouwfraude.
Ik had het nog gezegd.:hihi:

TonH
09-06-04, 11:30
20 Jaar geleden waren periodieke huisbezoekjes door SD-ambtenaren heel gewoon. (Tandenborstels tellen e.d.) 'k Dacht dat dat nog steeds zo was.
Moeten er ook nog maandelijks briefjes ingeleverd worden?

David
09-06-04, 11:34
Geplaatst door TonH
20 Jaar geleden waren periodieke huisbezoekjes door SD-ambtenaren heel gewoon. (Tandenborstels tellen e.d.) 'k Dacht dat dat nog steeds zo was.
Moeten er ook nog maandelijks briefjes ingeleverd worden?

Vijftien jaar geleden had ik ook nog even een uitkering. Toen kwam er ook af en toe een dame langs om te praten en de boel te controleren. En inderdaad, elke maand een briefje inleveren. Zo nieuw is het dus allemaal niet.

Robbedoes
09-06-04, 11:35
De bouwfraude heeft volgens mij geen enkele connectie met bijstandsfraude.

Ook ik ben er voor dat bouwbedrijven maar vooral leidinggevenden daar gestraft worden voor hun gesjoemel, maar als alle bedrijven daar aan mee gedaan hebben kun je niet alle bedrijven hard straffen, daar je dan kans hebt dat de bouwwereld kapot gaat.

De meeste bouwbedrijven hebben nu openheid van zaken gegeven aan de NMA, en men kijkt wel uit om het nog weer te flikken.

Maar ik vindt het uitstekend dat bijstandsfraude, en wel relatief makkelijk op te sporen, gestraft wordt.

mark61
09-06-04, 12:08
Geplaatst door Robbedoes
De bouwfraude heeft volgens mij geen enkele connectie met bijstandsfraude.

Volgens mij wel. Het gaat simpelweg over fraude en de wet overtreden.


Ook ik ben er voor dat bouwbedrijven maar vooral leidinggevenden daar gestraft worden voor hun gesjoemel, maar als alle bedrijven daar aan mee gedaan hebben kun je niet alle bedrijven hard straffen, daar je dan kans hebt dat de bouwwereld kapot gaat.

De bouwwereld gaat echt niet kapot als er een paar directeuren worden opgesloten. Het is typerend dat de voorgestelde straffen altijd alleen maar uit boetes bestaan, die misschien wel een bedrijf in zijn voortbestaan kunnen bedreigen. Hoewel zulke boetes meestal niet hoger zijn dan het genoten illegale voordeel.

Robbedoes
09-06-04, 12:23
De bouwwereld gaat echt niet kapot als er een paar directeuren worden opgesloten.

Ik ben er ook voor dat deze direkteuren gestraft worden, als de bedrijven maar niet tegen die torenhoge boetes oplopen.

nard
09-06-04, 14:06
Geplaatst door Robbedoes
Ik ben er ook voor dat deze direkteuren gestraft worden, als de bedrijven maar niet tegen die torenhoge boetes oplopen.

Toch wel hoor. Financieel bestraffen werkt uitstekend bij commerciele organisaties. Dat maakt direct duidelijk dat dergelijk gedrag niet winstgevend is.
En, dat ben ik met jou een, directeuren fors straffen.


maar t ging over bijstand: goeie zaak! Gewoon controleren. 't Is tenslotte gemeenschapsgeld, dat is een forse verantwoordelijkheid.