PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders blijven in Iraq



TonH
09-06-04, 11:15
D66 is om: militairen mogen langer in Zuid-Irak blijven
Van onze politieke redactie

DEN HAAG - D66 stemt alsnog in met verlenging van de Nederlandse militaire missie in Irak. Dit verklaarde D66-leider Boris Dittrich vandaag. Daarmee is de regering verlost van een probleem.

De fractieleiders van de coalitiepartijen VVD en CDA waarschuwden eerder voor gevolgen voor de coalitie als D66 bij dit belangrijke onderwerp een afwijkend standpunt zou innemen.

De PvdA staat onder druk om D66 te volgen. Dittrich vindt dat partijleider Wouter Bos nog voor de Europese verkiezingen van morgen uitsluitsel moet geven.

Vorige maand, toen een Nederlandse militair omkwam, vertoonde D66 grote aarzelingen over een langer verblijf in Irak. Volgens Dittrich is er een nieuwe situatie, nu de VN-Veiligheidsraad gisteravond heeft ingestemd met een resolutie die de Irakezen meer zeggenschap geeft over het bestuur van hun land.

Dittrich: ''Toen wij onze bedenkingen uitten, lag niets op tafel bij de VN. Met de resolutie is aan onze voorwaarden voldaan: een serieuze VN-rol, een nieuwe Iraakse regering die wil dat de buitenlandse troepen blijven, en de veiligheidssituatie in Zuid-Irak is relatief goed. Daarmee is er voor ons geen beletsel meer. Ik vind het eerlijk dit vóór de verkiezingen te zeggen.''

© Het Parool, 09-06-2004

Robbedoes
09-06-04, 11:19
Zoals ik eerder zei, en velen met mij, dat de VN een mandaat moet geven voor de troepen in Irak is nu dus een feit.

Dus mogen van mij de Nederlandse troepen van mij daar blijven, maar het lijkt me wel dat nu er ook steeds meer Iraakse politie en veiligheidsagenten zijn, er minder heenkunnen dan voorgenomen.

TonH
09-06-04, 11:20
Geplaatst door TonH
De PvdA staat onder druk om D66 te volgen. Dittrich vindt dat partijleider Wouter Bos nog voor de Europese verkiezingen van morgen uitsluitsel moet geven.

Bos zal dat nooit doen. Hij is veel te bang om kiezers te verliezen door eindelijk ergens eens een hard standpunt over te verwoorden. Maar uit de mond van Dittrich is deze oproep meer dan onbeschaamd.

Julien
09-06-04, 11:21
In het geval van Nederland kan ik begrijpen dat ze er langer willen blijven. De hele wereld steunt het, dus waarom niet?

Isaac
09-06-04, 11:21
Geplaatst door TonH
Maar uit de mond van Dittrich is deze oproep meer dan onbeschaamd.

Leg uit?

TonH
09-06-04, 11:29
Geplaatst door Isaac
Leg uit?

Hij heeft zelf voortdurend lopen dralen tot vandaag. Nu ligt er een halfhartige resolutie op tafel die hij als reddingsboei grijpt. Dan ga je toch niet als zgn. flinkerd een lange neus trekken tegen de PvdA?

TonH
09-06-04, 12:09
Dittrich: ''Toen wij onze bedenkingen uitten, lag niets op tafel bij de VN. Met de resolutie is aan onze voorwaarden voldaan: een serieuze VN-rol,

En dat hij dit met droge ogen kan beweren....


The Security Council decides that the Special Representative of the Secretary General and the United Nations Assistance Mission for Iraq (UNAMI), as requested by the Government of Iraq, shall take a leading role in:


assisting in convening a national conference to select a Consultative Council [a body of about 100 members which will advise the interim government and also have the power of veto over its orders] during the month of July 2004
advising and supporting the Iraqi authorities on the process for holding elections
promoting dialogue and consensus-building on the drafting of a national constitution

De VN krijgt een bijrol in op een paar gebieden die er minder toe doen. De echte zeggenschap blijft elders liggen.

MokroMike
09-06-04, 12:18
Geplaatst door Julien
In het geval van Nederland kan ik begrijpen dat ze er langer willen blijven. De hele wereld steunt het, dus waarom niet?

sinds wanneer is de VN-veiligheidsraad "de hele wereld" ?

Julien
09-06-04, 12:31
Geplaatst door MokroMike
sinds wanneer is de VN-veiligheidsraad "de hele wereld" ?

het is een vertegenwoordiging van de hele wereld (Algerije zit er ook in; een Islamitisch land). ik heb cnn gevolgd, voor- en tegenstanders reageren enthousiast.

noem jij mij dan een land wat tegen is?

MokroMike
10-06-04, 00:12
Geplaatst door Julien
het is een vertegenwoordiging van de hele wereld (Algerije zit er ook in; een Islamitisch land). ik heb cnn gevolgd, voor- en tegenstanders reageren enthousiast.

noem jij mij dan een land wat tegen is?

Sinds waneer heeft Algerije een vertegenwoordiger van haar volk in de Vn zitten ?

Julien
10-06-04, 17:43
Geplaatst door MokroMike
Sinds waneer heeft Algerije een vertegenwoordiger van haar volk in de Vn zitten ?

sinds dit jaar, elk jaar zit er een ander land.