PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkse media voor het eerst in Koerdisch



Isaac
09-06-04, 12:33
AMSTERDAM - De Turkse radio en televisie hebben woensdag voor het eerst in de geschiedenis programma's in het Koerdisch uitgezonden. Om de toelating van Turkije tot de Europese Unie mogelijk te maken besloot het parlement al twee jaar geleden uitzendingen in het Koerdisch toe te staan. Door bureaucratische rompslomp bij de staatsomroep TRT was het er, tot ongenoegen van de EU, tot nu toe echter niet van gekomen.

Op de TRT-televisie waren woensdag een nieuwsuitzending in het Koerdische dialect Kirmanji met Turkse ondertiteling en een muziekclip in het Koerdisch te zien. Een nieuwsuitzending voor de radio in het Kirmanji werd gevolgd door een in het Turks vertaalde versie van een half uur. Op vrijdag zullen voortaan programma's worden uitgezonden in het Zaza, een ander Koerdisch dialect. De Turkse radio en televisie zijn deze week ook begonnen met het uitzenden van programma's in het Bosnisch, Arabisch en Circassisch.

Tot 1991 mocht er in Turkije geen Koerdisch worden gesproken. Daarna bleef het gebruik van het Koerdisch in het onderwijs en op radio en tv verboden. Sinds april mag er op particuliere scholen in het Koerdisch worden lesgegeven. Op overheidsscholen mag dit nog altijd niet.

De Koerden worden in Turkije niet erkend als bevolkingsgroep. De Koerdische rebellenbeweging PKK heeft in het zuidoosten van Turkije vijftien jaar voor Koerdische autonomie gevochten. Die oorlog kostte aan 37.000 mensen, overwegend Koerden, het leven. Vorige week zegden de rebellen het eenzijdige bestand op dat ze in 1999 afkondigden nadat PKK-leider Abdullah Öcalan gevangen was genomen.



© 1996-2004 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

Julien
09-06-04, 12:36
hm dat gaat de goede kant op!. ik vind het schritterend om te zien hoe goed Turkije haar best doet om aan de EU-voorwaarden te voldoen. Die mensen willen zó graag bij de E.U. komen, dat het me oneerlijk lijkt om het hen nu nog te weigeren.

:turkije: :turkije: :turkije:

Turkish_boy
09-06-04, 17:19
Geplaatst door Julien
hm dat gaat de goede kant op!. ik vind het schritterend om te zien hoe goed Turkije haar best doet om aan de EU-voorwaarden te voldoen. Die mensen willen zó graag bij de E.U. komen, dat het me oneerlijk lijkt om het hen nu nog te weigeren.

:turkije: :turkije: :turkije:


:turkije:<<<<----- deze smile staat me wel aan.

Juist, maar ik ben wel tegen dat soort uitzendingen het kan het begin zijn van nieuwe terreur.

Robbedoes
09-06-04, 17:49
Juist, maar ik ben wel tegen dat soort uitzendingen het kan het begin zijn van nieuwe terreur.

Is dat geen vrijheidsstrijd van die Koerden?

Turkish_boy
09-06-04, 18:06
Geplaatst door Robbedoes
Is dat geen vrijheidsstrijd van die Koerden?

Ze willen stukken land van Turkije. Ze denken dat dat reel is. Ze leven in een droomwereld. Ze snappen niet dat het Turkse leger gewoon te sterk is. Ze denken dat ze met hun primitieve wapens wat kunnen uitrichten. Ik snap ze niet Turkije is nooit van hun geweest evens als Syrie, Irak, Iran. Laten we zeggen dat ze een eigen land hebben dan zitten ze tussen 4 landen die geen handel met ze willen drijven. Laten we zeggen dat ze olie uit de grond halen. Wat kunnen ze ermee als ze het niet kunnen verkopen? het kan namelijk het land niet uit. Vliegtuig kan niet, oliepijpen moeten door 1 van die 4 landen heen in dit geval Turkije dus kan ook niet, een zee hebben ze niet. Nou hoe krijgen ze al dat olie uit hun grondgebied? Zodra ze met een transprot vliegtuid het grens over gaan worden ze door jagervliegtuigen neergehaalt. Nou ik zeg het je als TR de eu niet word toegelaten verdwijnen die programma's net zo snel als ze gekomen zijn.

Isaac
09-06-04, 18:14
Geplaatst door Turkish_boy
Ze willen stukken land van Turkije. Ze denken dat dat reel is. Ze leven in een droomwereld. Ze snappen niet dat het Turkse leger gewoon te sterk is. Ze denken dat ze met hun primitieve wapens wat kunnen uitrichten. Ik snap ze niet Turkije is nooit van hun geweest evens als Syrie, Irak, Iran. Laten we zeggen dat ze een eigen land hebben dan zitten ze tussen 4 landen die geen handel met ze willen drijven. Laten we zeggen dat ze olie uit de grond halen. Wat kunnen ze ermee als ze het niet kunnen verkopen? het kan namelijk het land niet uit. Vliegtuig kan niet, oliepijpen moeten door 1 van die 4 landen heen in dit geval Turkije dus kan ook niet, een zee hebben ze niet. Nou hoe krijgen ze al dat olie uit hun grondgebied? Zodra ze met een transprot vliegtuid het grens over gaan worden ze door jagervliegtuigen neergehaalt. Nou ik zeg het je als TR de eu niet word toegelaten verdwijnen die programma's net zo snel als ze gekomen zijn.

Ik wil je niet uit je droom helpen hoor, maar volgens mij waren de Koerden eerder in Turkijke dan de Turken zelf.

En dan de kracht van het Turkse leger aanvoeren als argument. :moe: Dan kunnen de Palestijnen het wel vergeten, want het Israelische leger is ook veel sterker.

Robbedoes
09-06-04, 18:19
Ze willen stukken land van Turkije. Ze denken dat dat reel is. Ze leven in een droomwereld. Ze snappen niet dat het Turkse leger gewoon te sterk is. Ze denken dat ze met hun primitieve wapens wat kunnen uitrichten.

Geldt dit ook voor de Tsjetjenen? Voor de mensen uit de westelijke Sahara? Voor de Sudanezen uit westelijk Sudan?

Indonesiërs praten ook zo over de toenmalige Timorezen. Ook praten ze nu nog zo over de Atjehers.

Maar als De Filipino's zo spreken over de moslims in het zuiden, mogen dat geen terroristen genoemd worden door meerdere moslims.

Turkish_boy
10-06-04, 12:57
Geplaatst door Isaac
Ik wil je niet uit je droom helpen hoor, maar volgens mij waren de Koerden eerder in Turkijke dan de Turken zelf.

En dan de kracht van het Turkse leger aanvoeren als argument. :moe: Dan kunnen de Palestijnen het wel vergeten, want het Israelische leger is ook veel sterker.

Nee dat is niet waar. Wij waren er eerder. hunnen/selcuklu/ottomaanse en nog 15 andere Turkse rijken waren er veel eerder.