PDA

Bekijk Volledige Versie : Naakte Roosje zit onder de vieze klodders.

Joesoef
09-06-04, 15:52
Zwarte klodders op naakte Roosje

De veelbesproken muurschildering Roosje op de hoek van de Nassaukade en Jacob van Lennepstraat in Oud-West is dinsdagnacht beklad. Onbekenden hebben grote klodders zwarte verf op de edele delen van de naakte Roosje gegooid. De bekladding is deels verwijderd.
De 17-meter hoge muurschildering is een uitbeelding van het gedicht 'Roosje' van Jacob van Lennep. De vrouw is geheel naakt geschilderd, tot ongenoegen van sommige buurtbewoners.
Het stadsdeel had na de klachten aangeboden om hoge planten of matglas te betalen voor mensen die niet de hele dag uitzicht wilden op het schilderij.

Isaac
09-06-04, 16:00
Geplaatst door Joesoef
Zwarte klodders op naakte Roosje

De veelbesproken muurschildering Roosje op de hoek van de Nassaukade en Jacob van Lennepstraat in Oud-West is dinsdagnacht beklad. Onbekenden hebben grote klodders zwarte verf op de edele delen van de naakte Roosje gegooid. De bekladding is deels verwijderd.
De 17-meter hoge muurschildering is een uitbeelding van het gedicht 'Roosje' van Jacob van Lennep. De vrouw is geheel naakt geschilderd, tot ongenoegen van sommige buurtbewoners.
Het stadsdeel had na de klachten aangeboden om hoge planten of matglas te betalen voor mensen die niet de hele dag uitzicht wilden op het schilderij.

De intolerantie van sommigen.....

nl-x
09-06-04, 16:14
Intolerant is trouwens niet hetzelfde als dat je maar te accepteren hebt als iets je wordt opgedrongen tegen je zin in.

Ik overigens zou geen moeite hebben met het beeld.

Ken hier trouwens een leuke soortgelijke Simpons aflevering over... Kennen jullie die ook?

Isaac
09-06-04, 16:20
Geplaatst door nl-x
Intolerant is trouwens niet hetzelfde als dat je maar te accepteren hebt als iets je wordt opgedrongen tegen je zin in.

Wel als de meerderheid van de bewoners enthousiast is.

Je kan zoiets niet laten afhangen van enkele preutse mensen.

Simon
09-06-04, 16:46
Komt allemaal door Zwarte Schaap: die heeft hiet opgeroepen deze muurschildering te bekladden. Is het naakt nu niet meer mogelijk in de kunst gezien de islamisering van onze grote steden?

Gelukkig is het kunstwerk behandeld met een laag graffiti werend materiaal dus het zal er wel af te halen zijn.

Joesoef
09-06-04, 16:54
Geplaatst door Isaac
Wel als de meerderheid van de bewoners enthousiast is.

Je kan zoiets niet laten afhangen van enkele preutse mensen.

Democratie is nu net even meer als de meerderheid beslist, je dient ook rekening met elkaar te houden.

Een muur met Koran citaten zal er nooit komen.

Simon
09-06-04, 17:00
Doet mij overigens denken aan het Vaticaan waar nogal wat naakt in later tijden is aangepast door een paus die de geslachtsdelen niet wou zien. Dan werd een lendendoekje geschilderd. Overigens helaas zonder de mogelijkheid dit zonder beschadiging van het werk weg te halen.
In de sixtijnse kapel - die gebruikt wordt als er een nieuwe Paus gekozen wordt - zijn echter nog heel wat naakten te zien die niet zijn overgeschilderd.

Isaac
09-06-04, 17:03
Geplaatst door Joesoef
Democratie is nu net even meer als de meerderheid beslist, je dient ook rekening met elkaar te houden.

Een muur met Koran citaten zal er nooit komen.

Een soort dictatuur van de minderheid dus?

Dan kunnen d'r alleen nog maar dingen als er unanieme overeenstemming is?

Ik zie trouwens niet in waarom een muur met koran citaten niet zou kunnen.

nl-x
09-06-04, 18:31
Geplaatst door Isaac

Dan kunnen d'r alleen nog maar dingen als er unanieme overeenstemming is?

Ik zie trouwens niet in waarom een muur met koran citaten niet zou kunnen.
Waarom heb ik er toch grote moeite mee dit bericht te geloven?

Isaac
09-06-04, 18:35
Geplaatst door nl-x

Mischien omdat ik een smerige moslimhater ben?

Tomas
09-06-04, 18:39
Met zulke opvallende en openbare "kunstwerken" vind ik dat je rekening moet houden met zoveel mogelijk. Er is geen urgente noodzaak om een naakt op die flat te hebben. Ook zonder draait de wereld zonder problemen door.

Joesoef
09-06-04, 18:40
Geplaatst door Isaac

Wat heb jij in godsnaam tussen je oren zitten, smem? Denk nu is even niet in de zwart wit traditie van Fortuin.

joesoef zei : Democratie is nu net even meer dan dat de meerderheid beslist, je dient ook rekening met elkaar te houden.

De wereldgeschiedenis kent hele nare voorbeelden van democratische processen.

Tomas
09-06-04, 18:41
Geplaatst door nl-x

Als ze niet al te hatelijk zijn, lijkt mij het geen probleem. Ik begrijp echt niet waarom je dit ongeloofwaardig vindt.

Isaac
09-06-04, 19:09
Geplaatst door Joesoef
Wat heb jij in godsnaam tussen je oren zitten, smem? Denk nu is even niet in de zwart wit traditie van Fortuin.

De wereldgeschiedenis kent hele nare voorbeelden van democratische processen.

De wereld kent ook hele nare ondemocratische processen. So fucking what?!

Je kan nooit iedereen behagen. En als de meerderheid van de bewoners graag zo'n mooie muurschildering wil moet dat kunnen.

Dat er toevallig een handjevol preutse migranten woont is pech hebben voor hun.

Toch gek dat je jouw niet hoort als een hele wijk geen opzichtige moskee in de buurt wil hebben.

Joesoef
09-06-04, 19:21
Geplaatst door Isaac
De wereld kent ook hele nare ondemocratische processen. So fucking what?!

En heb jij je bruine hempjes al gestreken?

Goodnight
09-06-04, 19:28
Hahaha...ik bescheur me hier achter mijn pc *gnuif*

Maar goed even over die muurschildering:

Opeens heet het dat 'preutse moslims' er aanstoot aan nemen.
Als ik de het bericht mag geloven wat hier laatst over verscheen waren er ook een aantal autochtone vrouwen die er aanstoot aannamen.
Als reden gaven ze op dat het een vrouwonvriendelijk creatuur is.

Waarom oh waarom hoor ik niets over potentiele feministische daders?

En dit heeft niets met moslim of geen moslim te maken.Het merendeel van de Nederlanders die ik sprak hierover zouden ook niet met een dergelijk kunstwerk geconfronteerd willen worden.

En ik kan me best wel voorstellen als je in die buurt woont en je kijkt er pontificaal tegen en je opgroeiende kinderen ook, zou ik ook niet blij mee zijn.
Het is toch een ongewenste object wat je huiskamer binnendringt en waar je niet voor heb gekozen als muurdecoratie.

Die mensen mogen net als iedere burger in Amsterdam tegen ageren als er iets in de buurt verandert waar ze niet blij mee zijn zonder dat men gelijk gilt dat ze dan moeten verhuizen.
Dat is zo'n dooddoener.

Men weet heus wel dat we in een vrij land wonen en dat je soms geconfronteerd wodt met dingen die je liever niet wil zien laat staan je kinderen.
Maar dat die mensen hun mond dicht houden als makke schaapjes vind ik weer te veel gevraagd.

Overigens vind ik de actie niet goed, gooit alleen maar olie op het vuur en als puntje bij paaltje komt zijn het weer de moslims die zich niet aan willen passen aan onze regels.

Dutchguy
09-06-04, 19:39
Kunst moet prikkelen maar als je de mensen die er de hele dag tegenaan moeten kijken niet in de besluitvorming betrekt schiet het zijn doel voorbij en roept het slechts afkeer op.

Aan de andere kant kun je een uitbraak van 'Anton Pieck'-schimmel verwachten als alleen de publieke stem zou tellen.

Lijkt me toch dat de stadsdeelraad met een beetje meer moeite een tussenweg zou moeten kunnen vinden?

Simon
09-06-04, 19:40
Geplaatst door Goodnight
En dit heeft niets met moslim of geen moslim te maken.Het merendeel van de Nederlanders die ik sprak hierover zouden ook niet met een dergelijk kunstwerk geconfronteerd willen worden.

Nou de bewoners die ik op AT5 zag gaven wel degelijk aan daar niet op uit te willen kijken omdat ze moslim zijn. Dus volgens hen had het er wel mee te maken. Ik zelf wil vrijwel nergens op uit kijken behalve op een duinstrook met daarachter een bos. Maar ja ... de werkelijkheid is wel anders :huil:

Goodnight
09-06-04, 20:57
Geplaatst door Simon
Nou de bewoners die ik op AT5 zag gaven wel degelijk aan daar niet op uit te willen kijken omdat ze moslim zijn. Dus volgens hen had het er wel mee te maken. Ik zelf wil vrijwel nergens op uit kijken behalve op een duinstrook met daarachter een bos. Maar ja ... de werkelijkheid is wel anders :huil:

is wel een giga verschil tussen een duinstrook en een levensgroot naaktschilderij waar je tegen aan moet kijken.

By the way....weet iemand aan welke kant het staat, want als je als moslim gaat bidden en daar ook nog tegen aan moet kijken......

Bovendien heb ik die AT5 uitzendig niet gezien, alleen dat stuk wat hier laatst ook stond en daar werden ook autochtone vrouwen genoemd.

TonH
09-06-04, 21:51
Geplaatst door Goodnight
is wel een giga verschil tussen een duinstrook en een levensgroot naaktschilderij waar je tegen aan moet kijken.

By the way....weet iemand aan welke kant het staat, want als je als moslim gaat bidden en daar ook nog tegen aan moet kijken......

Bovendien heb ik die AT5 uitzendig niet gezien, alleen dat stuk wat hier laatst ook stond en daar werden ook autochtone vrouwen genoemd.

Volgens mij staat het op ZZO. En welke richting moet een Amsterdamse moslim op bidden?

Overigens heeft vanmiddag het Christen Democratisch Appèl haar een rokje aangetrokken en hadden we in AT5 ook een 'witte' mevrouw die blij was dat die zwarte verf gegooid was, want anders had ze het zelf gedaan.

Kunst maakt wat los :D

Joesoef
09-06-04, 22:20
Geplaatst door TonH
Volgens mij staat het op ZZO. En welke richting moet een Amsterdamse moslim op bidden?

Overigens heeft vanmiddag het Christen Democratisch Appèl haar een rokje aangetrokken en hadden we in AT5 ook een 'witte' mevrouw die blij was dat die zwarte verf gegooid was, want anders had ze het zelf gedaan.

Kunst maakt wat los :D

Zometeen blijkt dat het gewoon een of andere psychologisch experiment betrof om te kijken hoe mensen reageren, zich dingen laten opdringen, passiefheid......

Isaac
09-06-04, 22:26
Geplaatst door Goodnight

Is er ook verschil tussen een naaktschilderij en een gigantische moskee in een buurt met bijna alleen maar niet-moslims?

barfly
09-06-04, 22:29
Geplaatst door Joesoef
Zometeen blijkt dat het gewoon een of andere psychologisch experiment betrof om te kijken hoe mensen reageren, zich dingen laten opdringen, passiefheid......

Nee Lennart je bent weer paranoia!

Overigesn bind ik niet dat je vrouwelijk naakt zomaar ergens als kunst kan ophangen, ik vind de FA douche reclames ook te ver gaan en kijk nooit naar Poltergeist op SBS6 omdat er tussendoor langere reclame blokken zitten over geile hettie op 0900... Dan dat Poltergeist nog leuk is.

TonH
09-06-04, 22:37
Geplaatst door Joesoef

De uitkomst van dat experiment stond in Amsterdam natuurlijk allang vast... Er lopen hier heel veel actieve mensen rond.

Zwarte Schaap
09-06-04, 22:48
Geplaatst door Simon
Komt allemaal door Zwarte Schaap: die heeft hiet opgeroepen deze muurschildering te bekladden. Is het naakt nu niet meer mogelijk in de kunst gezien de islamisering van onze grote steden?

Gelukkig is het kunstwerk behandeld met een laag graffiti werend materiaal dus het zal er wel af te halen zijn.

Onzin, je weet niet eens wie de daders zijn en al helemaal niet hun motieven. En dat over de islamisereing van 'onze' grote steden is al helemaal een rare uitspraak.

In Rotterdam hebben we ook een soortgelijk probleem.

http://www.openbarekunst.nl/materiaal/buttplug.jpg

Winkeliers geschrokken van kunstwerk McCarthy

'Zo'n beeld past helemaal niet bij het Schouwburgplein'

Rotterdam _ De winkeliersvereniging Schouwburgplein heeft geschokt gereageerd op het plan voor het beeld 'Santa Claus' bij de Doelen. Penningmeester T. Hendriks noemt het inmiddels omstreden werk van de Amerikaanse kunstenaar McCarthy 'walgelijk'. ,,Zoiets past helemaal niet bij de strakke en zakelijke sfeer van het Schouwburgplein.''

Hendriks vindt vooral het attribuut van de Kerstman -de veelbesproken buttplug- zeer ongepast. ,,En zoiets neerzetten vlakbij de Doelen; dat kan gewoon niet. Daar komt toch wat ouder, wat netter volk. Misschien kost het de Doelen wel klanten. Ik begrijp echt niet dat de commissie die dit beeld selecteerde, deze locatie heeft uitgekozen. En als het nou nog voor eventjes was, voor een zomer bijvoorbeeld, zou het misschien nog kunnen. Maar zo'n kunstwerk hier permanent neerzetten: nee, alsjeblieft niet.'' Het beeld wordt geplaatst op de hoek Karel Doormanstraat, Kruiskade.

Hendriks is ook boos, omdat de winkeliersvereniging niets over het plan gehoord heeft. Pas gisteren hoorde hij via de media van het collegebesluit. ,,Als ondernemers zijn we zo'n beetje iedere dag bezig met de uitstraling van dit plein. Dan lijkt me het ook normaal dat de gemeente ons op de hoogte stelt als er plannen zijn. Voor zover ik weet, heeft niemand er iets over vernomen.''

Dat er geen voorlichting is, steekt de ondernemer vooral omdat hij naar eigen zeggen de gemeente bij 'elke kleine verandering' in moet lichten. ,,Als ik een nieuwe pui wil, gaat er een hele procedure overheen, met welstandscommissie en al. En ook voor zoiets als het uitzetten van een terras gelden heel strenge gemeenteregels. Maar als er zo'n groot en opvallend beeld moet komen, is er blijkbaar geen probleem meer. Dan kunnen ze het er zo neerzetten.''

In overleg met de andere winkeliers wil de penningmeester zo spoedig mogelijk een protestbrief de deur uit doen. ,,Ik ga morgen meteen aan de slag.'' Maar of zo'n actie echt wat uit zal halen; hij betwijfelt het bij voorbaat. ,,Als de politiek dit wil, dan zal het wel doorgaan.''

Inmiddels is echter ook in de raad discussie ontstaan over het beeld. Leefbaar Rotterdam, de grootste partij, wil de 280.000 euro voor het beeld anders besteden. Ook de ChristenUnie-SGP heeft bezwaar aangetekend. Het CDA is verdeeld. Fractievoorzitter L. Geluk heeft bedenkingen; CDA-raadslid F.J. van der Heijden vindt dat het door moet gaan. De PvdA heeft geen bezwaren. Raadslid R. Moti benadrukt dat de expertise voor het samenstellen van een kunstverzameling bij de Internationale Beelden Collectie (IBC) ligt. ,,Daar moeten we ons niet iedere keer tegenaan willen bemoeien.''

Op aanraden van die beeldencommissie heeft het college het besluit tot aankoop van het beeld al genomen. De fracties zouden daar misschien nog een stokje voor kunnen steken, door het onderwerp op de agenda van de gemeenteraad van volgende week te zetten. Blijkt een meerderheid van de raad tegen te zijn, dan zien b en w er wellicht vanaf.

Bron: Rotterdams dagblad 26/02/03

Wethouder zit omhoog met 'Kabouter Buttplug'

Door Jan Booister

Rotterdam _ Cultuurwethouder S. Hulman heeft geen idee waar hij het omstreden beeld 'een kerstman met buttplug' van de Amerikaanse kunstenaar Paul McCarthy een plekje in de stad moet geven. Hij verwacht dat het 'nog heel lang' zal duren aleer er een plek is gevonden.

Op de vraag of dat nog minimaal een half jaar is, antwoordt Hulman: ,,Oh zeker. We kijken naar locaties in het centrum die worden herontwikkeld om te bezien of daar wat kan worden gevonden.''

De wethouder zit klem tussen de Commissie Internationale Beelden Collectie, die zwaarwegende adviezen geeft aan 'het stadhuis' over de plaats waar beelden moeten worden neergezet en de gemeenteraad, die 'Kabouter Buttplug' alleen wil op een plek 'waar mensen zich er niet aan storen, zoals het Museumpark'.

Dat laatste is door de gemeenteraad geëist in een motie, ingediend door VVD en CDA. Daarmee was een plek bij De Doelen niet meer mogelijk. Naar die locatie was onder meer verwezen door genoemde beeldencommissie, onder voorzitterschap van de Rotterdamse zakenman J. van Caldenborgh.

De discussie over het beeld ontstond vorig jaar, kort nadat bekend was dat het was aangekocht. Al meteen was er commotie over de culturele waarde van de creatie van McCarthy. Ook werd gemeld dat het eind 2003 een plek moest hebben in het centrum.

In ieder geval had er voor de kerst van 2003 een advies moeten zijn uitgebracht over de plek waar het beeld moet staan. Maar dat advies is er nog niet. Begin deze maand zijn de fractievoorzitters van CDA, VVD en Leefbaar Rotterdam door Hulman uitgenodigd eens over het probleem te praten met een aantal ambtenaren, onder leiding van het hoofd culturele zaken C. Weeda. Dat gesprek was donderdag 4 maart.

Leefbaar-voorman R. Sørensen liet verstek gaan. CDA'er L. K. Geluk was er wel, net als G. W. van Gent van de VVD. De twee fractieleiders kregen van de voorzitter van de beeldencommissie te horen waarom zij het verkeerd zagen. Het beeld moest 'gewoon' een plekje in het centrum krijgen.

Op hun beurt lieten Van Gent en Geluk weten dat de motie van de gemeenteraad moest worden uitgevoerd. Dus niet op een openbare plek, desnoods in het Museumpark. ,,Dat was en is het standpunt,'' aldus Geluk.

Van Gent opperde nog de gedachte het beeld een tijdje uit te lenen aan een gemeente die het wel enige jaren een plek wil geven. Maar bij De Doelen wil hij het sowieso niet. Ook al zouden er geen bezwaren tegen een plaats in het centrum zijn, aldus Van Gent, dan nog is een plek bij De Doelen niet mooi. Als er opnieuw over een locatie voor de 'sekskabouter' moet worden gestemd, zal Leefbaar Rotterdam dat verdeeld doen. Sørensen meldt dat er op dit punt geen fractiediscipline heerst. ,,Een aantal fractieleden wil het in het centrum een plek geven om te laten zien waar de PvdA de belastingcenten aan uitgeeft en een ander deel wil het elders.'' Het beeld kostte ongeveer een kwart miljoen euro.

Intussen gaat de beeldencommissie nog steeds uit van een plek in het centrum. Er wordt bewust uitgekeken naar een locatie in een stedelijke omgeving, waar sprake is van een 24uurseconomie. ,,Het moet ook een plek zijn waar veel mensen langs lopen,'' aldus een woordvoerder. SantaClaus levert commentaar op het doorgedraaide westerse consumentisme, waarvan de kerstdagen het hoogtepunt vormen

Bron: Rotterdams dagblad 22/03/04

TonH
09-06-04, 22:56
Geplaatst door barfly
Nee Lennart je bent weer paranoia!

Overigesn bind ik niet dat je vrouwelijk naakt zomaar ergens als kunst kan ophangen, ik vind de FA douche reclames ook te ver gaan en kijk nooit naar Poltergeist op SBS6 omdat er tussendoor langere reclame blokken zitten over geile hettie op 0900... Dan dat Poltergeist nog leuk is.

Oef! Van de Venus van Milo naar het 0900-gekreun in één alinea. Da's pas kunst :p

Maar die discussie over wat je in de openbare ruimte als kunst kunt plaatsen is al net zo repetatief als, zeg, hoofddoekjes en Israël op dit Forum. Ik ben er in ieder geval nooit uitgekomen en heb aan menig discussie deelgenomen waarin de participanten aan het eind van de avond elkaars beginposities hadden ingenomen. :maf:

In de jaren 60 had je mensen die een bom legden bij een monument. Datzelfde monument wordt nu gerestaureerd. Een van de vermoedelijke bomleggers van die tijd geeft daar als raadslid nu zijn fiat aan.

Een hit van Jefferson Airplain (of eigenlijk zelfs nog van Grace Sliks band daarvoor!) wordt nu een hit omdat er een dance-versie van gemaakt is.

In de jaren 60 had je de Actie Tomaat. Er is nu een nieuwe generatie die deze tomaatgooiers zelf graag van alles naar het hoofd zou gooien. Zwarte verf op een gedicht van Van Lennip als nieuwe Actie Tomaat?

Orakel
09-06-04, 23:17
Geplaatst door Isaac
Dat er toevallig een handjevol preutse migranten woont is pech hebben voor hun.

Please enlighten me, waar heb je dat gelezen of gezien.

Vreem overigens, de algehele ophef en verontwaardiging over de bekladding.

Probeer als terras-eigenaar es een stoel teveel neer te zetten of een Ola-vlag op te hangen.

Of zoals ik een paar jaar gelee een dakkapel wilde plaatsen.
Koste me een klauw aan geld om de vergunning te krijgen en er werd tot op de centimeter bepaald hoe ie er uit moest zien.

In een andere topic werd er gesproken over de gewenste en ongewenste reclame van bedrijven.

Zijn nog wel een paar v.b. te bedenken volgens mij.