PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nederland is doelwit terreurgroep'



Isaac
09-06-04, 15:05
Gesprekken afgeluisterd

Door onze correspondent Steven Adolf

MADRID, 9 JUNI. Nederland is een van de Europese doelwitten van Al-Qaeda. Dat blijkt uit afgeluisterde gesprekken van een van de hoofdverdachten van de terreuraanslagen in Madrid van 11 maart.

In vrijgegeven transcripties van de gesprekken verklaart de man, Ahmed Rabei Osman S., dat in Nederland een terreurgroep heeft klaargestaan om in actie te komen. Een van de aangesloten terroristen zou nog steeds beschikbaar zijn voor het plegen van aanslagen.

In de gesprekken, die vandaag onder meer door het dagblad El Pais werden gepubliceerd, vertrouwt S. zijn gesprekspartner toe dat de aanslagen in Madrid door hem zijn voorbereid. ,,De aanslag in Madrid is een project van mij geweest, en degenen die zijn omgekomen als martelaren waren mijn beste vrienden.'' In hetzelfde gesprek gaat S. in op de verdere organisatie van activiteiten en waarschuwt hij zijn gesprekspartner voor het bestaan van een groep in Nederland. ,,Je moet weten dat er een groep klaarstond in Nederland. Later, om verschillende redenen, is die knoop uiteengevallen. Op dit moment staat er nog maar één klaar, hij is zenuwachtig, komt net uit de gevangenis, maar alles op zijn tijd.''

In een ander gesprek legt S. het internationale karakter van Al-Qaeda uit en onderstreept het belang van de aanwezigheid in verschillende landen. Als dekmantel voor het verkrijgen van de vereiste documenten is alles geoorloofd, aldus S., inclusief trouwen met ,,christen-vrouwen'' ,,omdat die documenten nuttig zijn moeten we overal aanwezig zijn, in Duitsland, Nederland, Londen''.

S., Mohammed de Egyptenaar, is een 33-jarige Marokkaan die door de politie wordt beschouwd als een belangrijke schakel in het Al-Qaeda-netwerk in Europa. Als officier in het Egyptische leger gold hij als een expert in explosieven. Later zou hij in trainingskampen van Afghanistan van Al-Qaeda zijn voorbereid voor de terreurcampagnes. Hij verbleef vervolgens enige jaren in Madrid, waar hij in nauw contact stond met een aantal van de hoofdverdachten rond de aanslagen van de elfde maart. De politie raakte zijn spoor bijster, maar wist hem uiteindelijk in Italië terug te vinden. Zijn gesprekken werden lange tijd afgeluisterd, maar de politie arresteerde hem uit angst dat hij binnen enkele weken opnieuw een aanslag zou voorbereiden, ditmaal in Irak.

Zowel de Spaanse als de Italiaanse autoriteiten menen dat zij met de arrestatie van S. een belangrijke vangst hebben gedaan. Volgens de Italiaanse minister Pisanu van Binnenlandse Zaken is 'de Egyptenaar' een man met een duidelijke samenhangende ideologie en slagkracht en vermoedelijk onder belangrijkste daders van de aanslagen op 11 maart op stations in Madrid. Daarbij kwamen zeker 190 mensen om het leven en vielen vele honderden gewonden.


9 juni 2004

Mill
09-06-04, 15:34
Je kan erop wachten.

Max Stirner
09-06-04, 15:47
,,Je moet weten dat er een groep klaarstond in Nederland. Later, om verschillende redenen, is die knoop uiteengevallen. Op dit moment staat er nog maar één klaar, hij is zenuwachtig, komt net uit de gevangenis, maar alles op zijn tijd.''

Ik vraag me af of dat een van die gasten is die onlangs wegens 'onrechtmatig verkregen bewijs' vrijuit gingen.

Bofko
09-06-04, 15:49
Geplaatst door Isaac
Later, om verschillende redenen, is die knoop uiteengevallen. Op dit moment staat er nog maar één klaar, hij is zenuwachtig, komt net uit de gevangenis, maar alles op zijn tijd.''



Uit deze passage lijkt me dat de dreiging in het recente verleden groter is geweest dan nu. Bovendien moet die ene overgeblevene toch redelijk gemakkelijk te identificeren zijn.

taouanza
09-06-04, 15:53
Geplaatst door Bofko
Uit deze passage lijkt me dat de dreiging in het recente verleden groter is geweest dan nu. Bovendien moet die ene overgeblevene toch redelijk gemakkelijk te identificeren zijn.

Een zenuwachtig persoon herken je zo.

Joesoef
09-06-04, 15:58
Geplaatst door taouanza
Een zenuwachtig persoon herken je zo.


SHIT, ik ben ontdekt :loog:

taouanza
09-06-04, 15:59
Geplaatst door Joesoef
SHIT, ik ben ontdekt :loog:


:hihi: