PDA

Bekijk Volledige Versie : Israëlische soldaten / 'We werden mensen zonder geweten'



echnaton
09-06-04, 17:04
Israëlische soldaten / 'We werden mensen zonder geweten'
door Inez Polak
2004-06-09

Israëlische soldaten doen een boekje open over hoe zij optreden tegen de Palestijnen. Foto's moeten landgenoten wakker schudden.

TEL AVIV - Aan de muur hangen tussen de foto's drie rekjes met sleutels, autosleutels. ,,Afgepakt van Palestijnen'', legt Joeda uit. ,,Dat deden de soldaten als een soort straf, of uit balorigheid.''

De tentoonstelling, onder de titel 'We doorbreken het zwijgen', is opgezet in een achterafzaaltje in Tel Aviv door zojuist afgezwaaide soldaten. De meesten hebben maanden achtereen in Hebron gediend. Ze beschrijven het nu als een hel. ,,Het ergste'', zegt een van hen, ,,is dat onze diensttijd daar ons tot mensen zonder geweten heeft gemaakt. Toen ik eruit was besefte ik hoe onmenselijk we ons gedragen, hoe gemakkelijk het is om erin mee te gaan.''

De foto's zijn niet eens echt schokkend. Een beetje fotoredactie op een krant krijgt dit soort platen dagelijks binnen. Het enige verschil is dat deze 'kiekjes' zijn gemaakt door de soldaten zelf, gewoon om iets van de sfeer thuis te kunnen laten zien. Zoals de groepsfoto met de lachende soldaten en de graffiti, veel graffiti op de muren. 'Arabs to the Gas chambers', luidt er een, en 'wraak' naast een davidsster, aangebracht door de Joodse kolonisten op het ijzeren luik van een Palestijnse winkel. Er is het beeld van het Palestijnse kind vanuit het vizier van een geweer. En de foto van de Palestijnse man, geblinddoekt achter in een auto.

Het idee van de fototentoonstelling kwam van Joeda. ,,Na de dienst kreeg ik in de gaten dat we allemaal nog de gebeurtenissen van daar met ons meeslepen, dat we in die uniformen niet de mensen waren die we dachten te zijn. Ik heb toen een paar mensen gepolst of ze er wat voor voelden onze foto's tentoon te stellen. Binnen een dag was het rond.''

Ze hebben onderling afgesproken dat ze geen interviews aan de buitenlandse pers geven, dat hun boodschap voor binnenlands gebruik is. Joeda: ,,We willen Hebron naar Tel Aviv brengen, we willen dat de mensen hier weten wat wij daar doen, dat ze beseffen dat die situatie onhoudbaar is.'' Maar in de loop van het gesprek blijkt de drang te vertellen te groot. Stuk voor stuk zitten ze met hun herinneringen.

,,Deze foto's'', zegt Jona, ,,laten zien waar ik niet van houd in mijzelf.'' Twee keer heeft hij maanden lang in Hebron gediend. ,,De eerste keer stoorde ik me nog aan een bepaald soort gedrag. De tweede keer was ik al afgestompt. Het enige waar ik aan kon denken was 'hoe kom ik hier weer levend uit'. Nu wil ik al te graag denken dat ik al die dingen niet heb gedaan, maar ik heb ze gedaan, omdat ik die agressie in me heb.''

De tentoonstelling heeft in Israël de nodige publiciteit gekregen. De kranten brachten de foto's met het verhaal. De televisie wijdde er een achtergrondprogramma aan, waarin de soldaten soms hakkelend vertellen. Zoals over die keer dat ze uit pure verveling een traangasgranaat naar een schoolplein wierpen. Of de keren dat ze opdracht hadden een huis binnen te vallen op zoek naar een verdachte en na afloop bleek dat ze zich in het huis vergist hadden. Er was de oneindige verveling tijdens de wacht en dat schemeruurtje waarin ze maar raak schoten: 'Zie je die auto daar, kan je hem een lekke band bezorgen?' 'Zie je dat raam daar, haal je dat? Oeps, raak.'

De legerwoordvoerder deed onmiddellijk een verklaring uitgaan dat de militaire politie een onderzoek zal instellen naar het vermeende geweld tegen Palestijnen en het vernielen van eigendom. ,,De Israëlische strijdkrachten'', aldus de verklaring, ,,voeden hun soldaten op volgens hoge morele normen .''

Net dezelfde week verschenen er ook berichten over arrestaties van soldaten die zich hadden misdragen en nu vervolgd worden. Leden van de beruchte grenspolitie hadden Palestijnen geslagen, gedwongen hun schoenen te kussen en grind te eten.

,,Wij zijn geen uitzonderingen, het zijn geen excessen, het is een routine die zich herhaalt'', benadrukt Joeda.

,,De jongens hier zijn heel gewone goede jongens'', zegt Jossi, vader van een van de afgezwaaide soldaten. Hij is er trots op dat zijn zoon meedoet aan de tentoonstelling, de zaak naar buiten brengt. ,,Ik ken de situaties, ,,ik heb zelf ook gediend. Misschien dat vroeger de verhoudingen iets minder scherp waren. Maar ik weet ook dat een soldaat niet echt de middelen heeft om de situatie op het moment zelf te kunnen beoordelen of meteen kan handelen. Ik weet dat mijn zoon in het leger alles doet om excessen te voorkomen. Maar de situatie is gewoon onhoudbaar.''

Bij de ingang gaat een vrouw de discussie aan. ,,Waarom weigeren jullie geen dienst?'' ,,We willen geen dienst weigeren'', luidt het antwoord, ,,We willen ons land dienen. We willen alleen dat we niet in een situatie worden geplaatst, zonder toezicht, waarin wij de wet zijn, wij de macht vertegenwoordigen.''

In twee hoeken van de zaal staan video's met schermen waarop de afgezwaaide soldaten hun verhalen vertellen, soms is de stem vervormd en het gezicht onherkenbaar. Zoals bij die ene soldaat die vertelt hoe ze tijdens hun dienst ineens een ijzeren staaf zagen en vreesden dat het om een bom ging. ,,We hebben toen een Palestijn erop afgestuurd om de staaf te checken.'' En een ander, ook al incognito, vertelt dat hij vreest voor zijn reservistendienst naar Hebron terug te keren: ,,Ik heb ontdekt wat macht met me doet, hoe ik ervan geniet.''

Trouw

echnaton
09-06-04, 17:06
Een prima initiatief van mensen die zich kwetsbaar durven op te stellen. En passend bij een open samenleving. Nu maar hopen dat propagandisten er niet mee aan de haal gaan.

taouanza
09-06-04, 20:52
Geplaatst door echnaton
Een prima initiatief van mensen die zich kwetsbaar durven op te stellen. En passend bij een open samenleving. Nu maar hopen dat propagandisten er niet mee aan de haal gaan.

Hufter dat je er bent!Elke keer denk ik dat je niet lager kan zakken weet je toch weer je zelf te overtreffen.:kotsen:

Isaac
09-06-04, 21:01
Geplaatst door taouanza
Hufter dat je er bent!Elke keer denk ik dat je niet lager kan zakken weet je toch weer je zelf te overtreffen.:kotsen:

Mis ik iets?

Joesoef
09-06-04, 21:38
Geplaatst door echnaton
Een prima initiatief van mensen die zich kwetsbaar durven op te stellen. En passend bij een open samenleving . Nu maar hopen dat propagandisten er niet mee aan de haal gaan.

Wanneer is die openheid begonnen, gisteren?

Die terreur is er al decenia lang..........

freya
09-06-04, 22:31
Geplaatst door echnaton
Een prima initiatief van mensen die zich kwetsbaar durven op te stellen.

Gut gut, nu is het ineens een prima initiatief :moe:

:kotsen2:


En passend bij een open samenleving.

Zo open dat hier jarenlang over gezwegen is :moe:

:kotsen2:


Nu maar hopen dat propagandisten er niet mee aan de haal gaan.

Zodra een palestijn hetzelfde verhaal van de andere kant gezien vertelt is het propaganda, nietwaar GJ? :moe:

:kotsen2:

Arvid
09-06-04, 22:36
Die gast zit hier simpelweg te trollen, waarom reageren jullie nog op hem? Gewoon negeren, dat is de beste oplossing.....

freya
09-06-04, 22:40
Geplaatst door Arvid
Die gast zit hier simpelweg te trollen, waarom reageren jullie nog op hem? Gewoon negeren, dat is de beste oplossing.....

Je hebt gelijk :(

Maar die gast haalt gewoon het bloed onder je nagels vandaan :mad:

Orakel
09-06-04, 22:59
Geplaatst door echnaton
Een prima initiatief van mensen die zich kwetsbaar durven op te stellen. En passend bij een open samenleving. Nu maar hopen dat propagandisten er niet mee aan de haal gaan.

:hihi: Deed ut zeer? Niks gebroken? Je heb wel humor.

echnaton
10-06-04, 06:24
Geplaatst door Orakel
:hihi: Deed ut zeer? Niks gebroken? Je heb wel humor.

Dank je Orakel, ik heb het overleefd. Het is erg warm en het loopt tegen de vakantie. Overal kom je mensen tegen die even tot rust moeten komen.

echnaton
10-06-04, 06:34
Geplaatst door Joesoef
Wanneer is die openheid begonnen, gisteren?

Die terreur is er al decenia lang..........

Gelukkig toch een serieuze reactie. Joesoef, je vindt toch ook dat die openheid een goede zaak is? Beter laat dan nooit. Er zijn trouwens wel meer blijken geweest van Israëlische openheid. Zo heb ik deze winter een film gezien over soldaten bij checkpoints. Die had nooit gemaakt kunnen worden zonder medewerking van de Israëlies.
Ik vind overigens jouw woord terreur hier niet op de goede plaats. Wel kun je hier zien dat macht kan corrumperen. Dat geldt voor alle mensen of het nu Joden zijn of Arabieren.

Goodnight
10-06-04, 07:48
Zou je ook zo gereageerd hebben als het een Palestijnse tentoonstelling was geweest GJ?

Het initiatief op zich vind ik prima, al begrijp ik de bedoeling erachter helemaal niet.

Ik heb namelijk alleen uit begrepen dat die soldaten schrokken van wat macht met hen deed.
nergens heb ik iets gelezen over berouw, of dat ze het erg vonden voor die Palestijnen.
het enige wat ik uit het hele stuk lees, is wat het met hen deed.

dat brengt mij tot de conclusie: walgelijk dat je andermans leed nog zo kan uitbuiten door het JOUW leed te maken!

Gewoon misselijkmakend!!!!

En by the way: dit soort dingen verschijnt al langer in de openheid.Alleen nu het van Israelische ex-soldaatjes ( die roepen en schreeuwen om aandacht) is het opeens DE WAARHEID van deze eeuw voor jou!

taouanza
10-06-04, 07:51
Geplaatst door Goodnight
Zou je ook zo gereageerd hebben als het een Palestijnse tentoonstelling was geweest GJ?

Het initiatief op zich vind ik prima, al begrijp ik de bedoeling erachter helemaal niet.

Ik heb namelijk alleen uit begrepen dat die soldaten schrokken van wat macht met hen deed.
nergens heb ik iets gelezen over berouw, of dat ze het erg vonden voor die Palestijnen.
het enige wat ik uit het hele stuk lees, is wat het met hen deed.

dat brengt mij tot de conclusie: walgelijk dat je andermans leed nog zo kan uitbuiten door het JOUW leed te maken!

Gewoon misselijkmakend!!!!

En by the way: dit soort dingen verschijnt al langer in de openheid.Alleen nu het van Israelische ex-soldaatjes ( die roepen en schreeuwen om aandacht) is het opeens DE WAARHEID van deze eeuw voor jou!


Wallahiela.:rolleyes:

echnaton
10-06-04, 08:08
Geplaatst door Goodnight
Zou je ook zo gereageerd hebben als het een Palestijnse tentoonstelling was geweest GJ?

Het initiatief op zich vind ik prima, al begrijp ik de bedoeling erachter helemaal niet.

Ik heb namelijk alleen uit begrepen dat die soldaten schrokken van wat macht met hen deed.
nergens heb ik iets gelezen over berouw, of dat ze het erg vonden voor die Palestijnen.
het enige wat ik uit het hele stuk lees, is wat het met hen deed.

dat brengt mij tot de conclusie: walgelijk dat je andermans leed nog zo kan uitbuiten door het JOUW leed te maken!

Gewoon misselijkmakend!!!!

En by the way: dit soort dingen verschijnt al langer in de openheid.Alleen nu het van Israelische ex-soldaatjes ( die roepen en schreeuwen om aandacht) is het opeens DE WAARHEID van deze eeuw voor jou!

Ik vind dat je gedeeltelijk gelijk hebt, het gaat niet over de Palestijnen. Ik vind het toch een goede tenstoonstelling omdat het hier om zelfreflectie gaat. Het is waar dat het onderwerp van deze tentoonstelling niet het leed van de Palestijnen is. Het gaat over de soldaten, hoe zij reageren op de omstandigheden. Ik begrijp niet dat je dat misselijkmakend vindt want het is toch een legitiem onderwerp. Het is altijd goed dat mensen nadenken over zichzelf en hun gedrag. Als dit leidt tot gedragsverandering van de soldaten, zullen toch ook de Palestijnen daarvan profiteren. Als meer mensen overal ter wereld tot zelfreflectie in staat waren dan zou er misschien minder leed aan anderen worden aangedaan.
Tenslotte, het is altijd goed dat mensen nadenken over zichzelf. De Israëlische soldaten doen dat. Zou het ook niet eens tijd worden dat de Palestijnen hetzelfde doen?

freya
10-06-04, 08:36
Geplaatst door echnaton
Ik vind dat je gedeeltelijk gelijk hebt, het gaat niet over de Palestijnen. Ik vind het toch een goede tenstoonstelling omdat het hier om zelfreflectie gaat. Het is waar dat het onderwerp van deze tentoonstelling niet het leed van de Palestijnen is. Het gaat over de soldaten, hoe zij reageren op de omstandigheden. Ik begrijp niet dat je dat misselijkmakend vindt want het is toch een legitiem onderwerp. Het is altijd goed dat mensen nadenken over zichzelf en hun gedrag. Als dit leidt tot gedragsverandering van de soldaten, zullen toch ook de Palestijnen daarvan profiteren. Als meer mensen overal ter wereld tot zelfreflectie in staat waren dan zou er misschien minder leed aan anderen worden aangedaan.
Tenslotte, het is altijd goed dat mensen nadenken over zichzelf. De Israëlische soldaten doen dat. Zou het ook niet eens tijd worden dat de Palestijnen hetzelfde doen?

:fuckit2:

Na 35! jaar bezetting en onderdrukking komt er een film en een tentoonstelling en jij durft de openheid van Israel te roemen :mad:

Wanneer geef je nu eindelijk eens toe dat de klachten van Palestijnen terecht zijn, dat ze onderdrukt en collectief mishandeld worden en dat hun verzet een wanhoopsdaad is?!

Goodnight
10-06-04, 09:23
Geplaatst door echnaton
Tenslotte, het is altijd goed dat mensen nadenken over zichzelf. De Israëlische soldaten doen dat. Zou het ook niet eens tijd worden dat de Palestijnen hetzelfde doen?

Heel mooi dat ze dat doen, nadenken over zichzelf.
Ik denk dat de situtaie van de Palestijnen ietsie piestie anders is vind je ook niet?( natuurlijk niet...stomme vraag)

Goodnight
10-06-04, 09:26
Geplaatst door freya
:fuckit2:


Wanneer geef je nu eindelijk eens toe dat de klachten van Palestijnen terecht zijn, dat ze onderdrukt en collectief mishandeld worden en dat hun verzet een wanhoopsdaad is?!

Wanneer Kerst, Pasen, Jaarwisseling, Pinksteren, Hemelsvaartsdag en moederdag gezamelijk op dag in augustus vallen.

:D

freya
10-06-04, 09:53
Geplaatst door Goodnight
Wanneer Kerst, Pasen, Jaarwisseling, Pinksteren, Hemelsvaartsdag en moederdag gezamelijk op dag in augustus vallen.

:D

:haha:

echnaton
10-06-04, 10:28
Geplaatst door Goodnight
Wanneer Kerst, Pasen, Jaarwisseling, Pinksteren, Hemelsvaartsdag en moederdag gezamelijk op dag in augustus vallen.

:D

:melig2:

Goodnight, altijd geniet ik weer van jouw originaliteit en de manier waarop je de dingen zegt.

Goodnight
10-06-04, 11:09
Geplaatst door echnaton
:melig2:

Goodnight, altijd geniet ik weer van jouw originaliteit en de manier waarop je de dingen zegt.

hehe....wel ontopic blijven aub!