PDA

Bekijk Volledige Versie : Europese verkiezingen en Turkije



TonH
10-06-04, 01:31
Lijsttrekkers over

Turkije

Stelling | Turkije moet lid worden van de Europese Unie


Camiel Eurlings (CDA): Voordat we tot onderhandelen over kunnen gaan moet een land voldoen aan duidelijke en strikte voorwaarden op gebieden als democratie, rechtsstaat, meningsvrijheid, de rol van het leger en economische ontwikkeling.

Max van den Berg (PvdA): Ja, dat geeft stabiliteit en veiligheid in de regio en extra mogelijkheden in de strijd tegen terrorisme. Voorwaarde: geen gesjoemel met de criteria wat betreft rechtsstaat, mensenrechten, onafhankelijkheid kerk en staat en een goed functionerende economie.

Jules Maaten (VVD): Turkije is nu absoluut niet klaar voor het begin van onderhandelingen. Maar ik kijk er in december met een open blik naar. We moeten ons wel aan onze beloftes houden. Afspraak is afspraak.

Kathalijne Buitenweg (GroenLinks): Eens, mits Turkije voldoet aan de voorwaarden. Wanneer het lukt om een democratisch Turkije op te nemen in de EU, deelt Europa een zware klap uit aan Bin Laden en de zijnen.

Hans Blokland (ChristenUnie/SGP): Integendeel, het is beter als het land geen lid wordt van de Europese Unie. Een lidmaatschap van het Aziatische Turkije schept een precedent voor andere niet-Europese landen om lid te kunnen worden, zoals Marokko.

Sophie in 't Veld (D66): Ja, zodra aan de criteria is voldaan. Toetreding van een democratisch Turkije is een belangrijke versterking van de Europese Unie.

Erik Meijer (SP): Turkije mag lid worden, nadat politieke gevangenen zijn vrijgelaten, de Koerden en andere minderheden gelijke rechten hebben, het verbod van partijen en kranten is opgeheven.

Paul van Buitenen (Europa Transparant): Voor mij is niet de vraag óf ze lid worden, maar hóe. Er spelen allerlei geheime agenda's een rol. Die zal ik boven water halen.

Jens van der Vorm-de Rijke (LPF): Nee, voor ons eindigt Europa bij het eindstation van de Orient Express - dat is voor de Bosporus.

Marianne Thieme (Partij voor de Dieren): Op het gebied van mensen- en dierenrechten is Turkije allerminst een voorbeeld voor ons. Turkije is om die reden nog niet klaar voor toetreding.


http://www.nrc.nl/europa/artikel/1086672840670.html
NRC,7 juni 2004

Dit was de stelling die nog het dichts bij NVDD aansloot. Misschien een stimulans om morgen toch maar te gaan stemmen?

Ik zit in ieder geval de hele dag als 'lid 1' achter het tafeltje, zal jullie streng doch vriendelijk ontvangen en je je stemformulier overhandigen. Wanneer er dan nog vragen zijn, dan zal ik die rustig en vriendelijk beantwoorden en desnoods voor je een kruisje op de JUISTE plek zetten. :melig2:

Dawud
10-06-04, 09:07
Duidelijke taal


Jens van der Vorm-de Rijke (LPF): Nee, voor ons eindigt Europa bij het eindstation van de Orient Express - dat is voor de Bosporus.

observer
10-06-04, 10:48
en 1 die te verdedigen is

wat mij irriteerd is die halfslachtige ja maar en mischien en als standpunten (glijpunten)

als je vind dat europa christelijk moet zijn (cu/sgp) zeg dat gewoon

als je vind dat turkije geen europees land is zeg dat dan (dat is niet het zelfde als op europa gericht)

er zijn argumenten genoeg om turkije er nog niet bij te halen ( de economie van turkije bv is nog veel te zwak ) maar dat wordt vaak als rookgordijn gebruikt om de werkelijke discussie te verbergen

mark61
10-06-04, 12:42
Geplaatst door TonH
Dit was de stelling die nog het dichts bij NVDD aansloot. Misschien een stimulans om morgen toch maar te gaan stemmen?

Welke stelling?

CE: dat zegt de EU al 40 jaar, dus dat is een never-neververhaaltje. Verpakt in keurige christelijke taal. Maar eigenlijk gelijk aan het LPFverhaal.

JM: een open blik ja ja. Zin 1 en zinnen 3,4 zijn in volstrekte tegenspraak. Stemt allen VVD!

KB: meest doordenkende van het zootje.

La de rest maar zitten. De Oriënt Expres. Waar en vooral wanneer leeft dit geval eigenlijk?

Turkish_boy
10-06-04, 14:03
DUs 7 van de 10 lijstrekkers vinden dat Turkije erbij mag als ze aan voorwaarden voldoen. Das mooi :turkije: