PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezinnen gedumpt in Marokko



Isaac
10-06-04, 07:50
Papieren vrouwen en kinderen afgepakt

Door Marc Kruyswijk

Elk jaar laten naar schatting dertig in Nederland wonende Marokkanen na familiebezoek of vakantie hun gezin achter in Marokko. Huwelijksproblemen zijn vaak het motief.

De schatting is afkomstig van het het Nederlands Steunpunt Remigranten in Berkane in Noord-Marokko. Doordat de mannen meestal ook de papieren van hun vrouw en kinderen in beslag nemen, kunnen de gezinsleden niet of alleen met veel moeite terug naar Nederland. Het afgelopen jaar heeft de organisatie al 40 van dergelijke zaken in behandeling genomen.
Na bemiddeling konden in 27 gevallen de vrouw en kinderen alsnog met grote vertraging terug naar Nederland. Over de afgelopen jaren zijn geen cijfers bekend. Naar schatting gaat het om ongeveer 30 gevallen per jaar.
Volgens Mohammed Sayem, consulent bij het steunpunt, proberen de mannen op deze manier wraak te nemen op hun vrouwen voor een slechte relatie. ,,Ze hebben dan telkens ruzie en kiezen voor de makkelijkste weg.'' De gevolgen zijn het ernstigst voor vrouwen die korter dan drie jaar zijn getrouwd. Zij hebben doorgaans een verblijfsvergunning, maar nog niet de Nederlandse nationaliteit. Ze moeten een ingewikkelde papierwinkel doorwerken voor ze naar Nederland terug kunnen.
,,De meeste vrouwen die dit overkomt, komen uit het noordoosten van Marokko, zegt Sayem. ,,Zij moeten herhaaldelijk naar de Nederlandse ambassade in Rabat. Vaak duurt de procedure een tot anderhalf jaar, maar er is ook een geval bekend waarbij een kind vier jaar geduld moest hebben.''
De Marokkaanse Fatima (niet haar echte naam) werd enkele jaren geleden door haar man in Marokko gedumpt. Het kostte haar bijna een jaar om weer terug te komen in Nederland, waar ze nu bij familie woont. ,,Ik wilde vooral terug omdat mijn zoontje grotendeels is opgegroeid in Nederland. In Marokko blijven was daarom voor ons geen keuze.''
Ze wil niet in detail treden over de reden dat haar echtgenoot zijn gezin achterliet in Marokko. ,,Dat is te pijnlijk. Zeg maar dat na een paar jaar bleek dat wij gewoon niet bij elkaar pasten.''

taouanza
10-06-04, 07:55
Geplaatst door Isaac
Papieren vrouwen en kinderen afgepakt

Door Marc Kruyswijk

Elk jaar laten naar schatting dertig in Nederland wonende Marokkanen na familiebezoek of vakantie hun gezin achter in Marokko. Huwelijksproblemen zijn vaak het motief.

De schatting is afkomstig van het het Nederlands Steunpunt Remigranten in Berkane in Noord-Marokko. Doordat de mannen meestal ook de papieren van hun vrouw en kinderen in beslag nemen, kunnen de gezinsleden niet of alleen met veel moeite terug naar Nederland. Het afgelopen jaar heeft de organisatie al 40 van dergelijke zaken in behandeling genomen.
Na bemiddeling konden in 27 gevallen de vrouw en kinderen alsnog met grote vertraging terug naar Nederland. Over de afgelopen jaren zijn geen cijfers bekend. Naar schatting gaat het om ongeveer 30 gevallen per jaar.
Volgens Mohammed Sayem, consulent bij het steunpunt, proberen de mannen op deze manier wraak te nemen op hun vrouwen voor een slechte relatie. ,,Ze hebben dan telkens ruzie en kiezen voor de makkelijkste weg.'' De gevolgen zijn het ernstigst voor vrouwen die korter dan drie jaar zijn getrouwd. Zij hebben doorgaans een verblijfsvergunning, maar nog niet de Nederlandse nationaliteit. Ze moeten een ingewikkelde papierwinkel doorwerken voor ze naar Nederland terug kunnen.
,,De meeste vrouwen die dit overkomt, komen uit het noordoosten van Marokko, zegt Sayem. ,,Zij moeten herhaaldelijk naar de Nederlandse ambassade in Rabat. Vaak duurt de procedure een tot anderhalf jaar, maar er is ook een geval bekend waarbij een kind vier jaar geduld moest hebben.''
De Marokkaanse Fatima (niet haar echte naam) werd enkele jaren geleden door haar man in Marokko gedumpt. Het kostte haar bijna een jaar om weer terug te komen in Nederland, waar ze nu bij familie woont. ,,Ik wilde vooral terug omdat mijn zoontje grotendeels is opgegroeid in Nederland. In Marokko blijven was daarom voor ons geen keuze.''
Ze wil niet in detail treden over de reden dat haar echtgenoot zijn gezin achterliet in Marokko. ,,Dat is te pijnlijk. Zeg maar dat na een paar jaar bleek dat wij gewoon niet bij elkaar pasten.''

Denk je dat het voor een autochtoon 4 jaar zou duren voordat ze terug kan?

NIS
10-06-04, 08:02
Als Den Haag zich nou ook hier druk om gaat maken. De betreffende mannen heel zwaar straffen. Nee.. dat doet Eurlings nie.. het interesseert hem geen bal wat de allochtoon overkomt! :boos:

taouanza
10-06-04, 08:15
Geplaatst door NIS
Als Den Haag zich nou ook hier druk om gaat maken. De betreffende mannen heel zwaar straffen. Nee.. dat doet Eurlings nie.. het interesseert hem geen bal wat de allochtoon overkomt! :boos:

Tjah hallo ze gaan toch niet allochtonen terughalen die ze lekker kwijt zijn?!
Het vuile werk wordt voor hun gedaan!

sienia
10-06-04, 08:55
Geplaatst door taouanza
Tjah hallo ze gaan toch niet allochtonen terughalen die ze lekker kwijt zijn?!
Het vuile werk wordt voor hun gedaan!

Niet helemaal.
Die mannen halen net zo vrolijk een nieuwe vrouw uit Marokko om een nieuw gezinnetje mee te stichten.
Nu maar hopen dat de nieuwe vrouw lering trekt uit wat de eerste vrouw is overkomen.

Tomas
10-06-04, 08:58
Geplaatst door sienia

Nu maar hopen dat de nieuwe vrouw lering trekt uit wat de eerste vrouw is overkomen.

Of ze komt het nooit te weten, of ze komt er telaat achter of ze vindt dat ie groot gelijk had. Kortom, hij vindt wel weer wat nieuws.

nl-x
10-06-04, 09:15
Meestal weten ze het, en boeit het ze geen flikker. Ze denken gewoon dat het hen zelf niet overkomt...

observer
10-06-04, 09:27
Geplaatst door taouanza
Denk je dat het voor een autochtoon 4 jaar zou duren voordat ze terug kan? slap hoor, een marokaanse man flikt wat en er meteen een rascistisch toontje aan plakken

je kunt lezen dat veel van deze vrouwen niet de nederlandse nationaliteit hebben en ik denk dat als ze dat wel hebben de man de marokaanse wet nog steeds kan gebruiken omdat ze ook nog markokaans staatsburger
zijn

zo'n autochtoon (de ratten) hebben dat probleem niet want die zijn geen marokaans staatsburger en kunnen dus gewoon paspoort halen en dan kan de man ze niet tegenhouden

Goodnight
10-06-04, 09:29
Zijn er ook gevallen bekend waarin de vrouw de man achterliet in marokko?

Volgens mij is er werk aan de winkel voor onze grote 'heldin' AHA.

taouanza
10-06-04, 09:33
Geplaatst door Goodnight
Zijn er ook gevallen bekend waarin de vrouw de man achterliet in marokko?

Volgens mij is er werk aan de winkel voor onze grote 'heldin' AHA.

gaat ze daarmee scoren denk je?

Goodnight
10-06-04, 09:36
Geplaatst door taouanza
gaat ze daarmee scoren denk je?

Zijn het er maar 30 per jaar?

Naaah...nee ze richt zich liever op de onderdrukte moslimaatjes in NL...ownee daar heeft ze het te druk voor.
Ze moet een collumn schrijven waarin ze tegen die hele verderfelijke islam kan schoppen.

taouanza
10-06-04, 09:39
Geplaatst door Goodnight
Zijn het er maar 30 per jaar?

Naaah...nee ze richt zich liever op de onderdrukte moslimaatjes in NL...ownee daar heeft ze het te druk voor.
Ze moet een collumn schrijven waarin ze tegen die hele verderfelijke islam kan schoppen.

Nou weet je wat ik gister heb gehoord?
Ze is voor morgenavond uitgenodigd voor een debat dat werd georganiseerd door moslimas en mevrouw vroeg hoeveel het schuift.
Dus je moet betalen om 'gered' te worden.:rolleyes:

Tomas
10-06-04, 09:42
't doet me als man toch altijd weer goed dat de kift sterker is dan de verontwaardiging over onrecht.

Goodnight
10-06-04, 09:42
ja, ja dat krijg je ervan als je een celebrity uitndoigt.
Maar volgens mij doen al die politici dat.

Alleen vind ik het belachelijk als je beweert voor iets te strijden maar wel een flink bedrag voor wil ontvangen.

Ik kan het eerlijk gezegd niet rijmen.

taouanza
10-06-04, 09:50
Geplaatst door Goodnight
ja, ja dat krijg je ervan als je een celebrity uitndoigt.
Maar volgens mij doen al die politici dat.

Alleen vind ik het belachelijk als je beweert voor iets te strijden maar wel een flink bedrag voor wil ontvangen.

Ik kan het eerlijk gezegd niet rijmen.

Ja dat bedoel ik
Dat is toch net zoiets als geldinzamelen voor een voedselaktie en dan de voeding verkopen?
Stemmen winnen om de moslima's te redden en dan vervolgens geld voor vragen.
Trouwens waarom zouden ze betalen voor iemand die hun mening niet vertegenwoordigd?
Zou Michiel Smit ook geld vragen aan moslims om deel te nemen aan hun debat?:hihi:
Echt ik kan er met mijn hoofd niet bij?

taouanza
10-06-04, 09:50
Geplaatst door Tomas
't doet me als man toch altijd weer goed dat de kift sterker is dan de verontwaardiging over onrecht.

Hoe bedoel je?

sienia
10-06-04, 09:57
Moeten we ons ook niet bezig houden met meiden die na een vakantie verloofd terugkomen?
Maw vaak emotioneel gechanteerd of anders om toch maar in te stemmen.

Tomas
10-06-04, 10:01
Geplaatst door taouanza
Hoe bedoel je?

Gewoon, als je de hoeveelheid woorden die jullie gebruiken vergelijkt tussen de verontwaardiging over vrouwenonrecht en de afkeer van AHA, dan is dat laatste dus belangrijker.

Goodnight
10-06-04, 10:06
Geplaatst door Tomas
Gewoon, als je de hoeveelheid woorden die jullie gebruiken vergelijkt tussen de verontwaardiging over vrouwenonrecht en de afkeer van AHA, dan is dat laatste dus belangrijker.

wE MOETEN TOCH IEMAND DE SCHULD GEVEN...TJSEESSSS...DAT JE DAT NIET SNAPT ZEG.

taouanza
10-06-04, 10:09
Geplaatst door Tomas
Gewoon, als je de hoeveelheid woorden die jullie gebruiken vergelijkt tussen de verontwaardiging over vrouwenonrecht en de afkeer van AHA, dan is dat laatste dus belangrijker.

Nou dan begrijpt je het niet.
Zij beweerd de moslimas te willen helpen maar schenkt geen aandacht aan zulke problemen. Wij zitten niet in de regering dus wij kunnen het niet veranderen en onze vertegenwoordigers doen het ook niet. En dat nemen we ze kwalijk. Ik kan natuurlijk zoals van me verwacht wordt schelden op die mannen maar dat lost niks op. Ik weet dat ongestraft hiermee weg kunnen komen. En dat laaste is het probleem. En wie gaat dat oplossen? Ik zie het Ayaan niet doen.
Maar dat mag ik niet zeggen, ik mag geen kritiek hebben op Ayaan (zover gaat de bevrijding en emancipatie van de moslimas: ze moeten hun bek houden)
Natuurlijk gaat niemand tegen me zeggen dat ik me mond moet dichthouden maar er zijn andere manieren:
Zoals zeggen dat ik de vrijheid van meningsuiting van Ayaan wil inperken. Van mij mag ze zeggen wat ze wil maar ze moet haar taak als vertegenwoordig wel uitvoeren. Dus echt dingen veranderen ipv van collumn schrijven.
Krabbenmentaliteit
niet tegen kritiek kunnen tegen de islam.
En weet ik veel wat voor onzin.

Ik moet gewoon God op mijn blote knieeen danken dat iemand het voor me wil opnemen.
Ondertussen heeft mevrouw een VIPstatus zichzelf toegeeigend en gaat de ellende gewoon door.
Het is te misselijk voor woorden maar maak jij er maar gerust kift van.:moe:

sienia
10-06-04, 10:10
Geplaatst door Goodnight
wE MOETEN TOCH IEMAND DE SCHULD GEVEN...TJSEESSSS...DAT JE DAT NIET SNAPT ZEG.

Iig de mensen die er iets aan zouden kunnen doen maar het aantal van 30 te weinig vinden.

:hihi:

Volgens mij ligt het veel hoger, al die verhalen die je hoort....

mark61
10-06-04, 11:21
Geplaatst door Tomas
't doet me als man toch altijd weer goed dat de kift sterker is dan de verontwaardiging over onrecht.

Ik kan het niet helpen maar dat heb je weer fijn gezegd.

mark61
10-06-04, 11:30
Geplaatst door taouanza
Nou dan begrijpt je het niet.
Zij beweerd de moslimas te willen helpen maar schenkt geen aandacht aan zulke problemen. Wij zitten niet in de regering dus wij kunnen het niet veranderen en onze vertegenwoordigers doen het ook niet. En dat nemen we ze kwalijk. Ik kan natuurlijk zoals van me verwacht wordt schelden op die mannen maar dat lost niks op.

Waarom ga je zelf niet in de politiek? Dat kan namelijk, in NL. De dingen waarmee AHA bezig is of zegt bezig te zijn gaan miljoenen vrouwen aan, dus dat heeft meer prioriteit. En is trouwens verbonden aan dit specifieke onrecht. Waarom is er geen vrouwenpartij? Waarom staat iedereen aan de zijlijn te klagen en doet er zelf niks aan? Kan ik niet, geen tijd, ja wat? En als er dan vrouwen zijn als bijv. de Naima's (Azough en el-Bezaz), dan krijgen ze steevast de wind van voren, met name van moslima's. Waarom moet jij eigenlijk gered worden door een Somalische als er ca. 125.000 Marokkaansen in NL zijn, en ca. 600.000 moslima's? Waar zijn die dan allemaal? Op Maroc.nl aan het klagen over hoe slecht de Hollanders, de mannen, de wereld is? Richt een partij op! Mijn handtekening en eerste bijdrage heb je.


Van mij mag ze zeggen wat ze wil maar ze moet haar taak als vertegenwoordig wel uitvoeren. Dus echt dingen veranderen ipv van column schrijven.

Schrijf dan zelf een column. Ik denk werkelijk dat ze haar best doet, maar vrouwenzaken zijn geen prioriteit (meer) in de NL politiek en bij de VVD zijn ze dat natuurlijk ook nooit geweest. Behalve dan misschien wat abortus betreft.


Het is te misselijk voor woorden maar maak jij er maar gerust kift van.:moe:

Zie je hoe je Tomas' woorden weer bevestigt, want dit hele stukje van je gaat weer ALLEEN over AHA. En niet over echte problemen.

Mark

taouanza
10-06-04, 11:37
Geplaatst door mark61
Waarom ga je zelf niet in de politiek? Dat kan namelijk, in NL. De dingen waarmee AHA bezig is of zegt bezig te zijn gaan miljoenen vrouwen aan, dus dat heeft meer prioriteit. En is trouwens verbonden aan dit specifieke onrecht. Waarom is er geen vrouwenpartij? Waarom staat iedereen aan de zijlijn te klagen en doet er zelf niks aan? Kan ik niet, geen tijd, ja wat? En als er dan vrouwen zijn als bijv. de Naima's (Azough en el-Bezaz), dan krijgen ze steevast de wind van voren, met name van moslima's. Waarom moet jij eigenlijk gered worden door een Somalische als er ca. 125.000 Marokkaansen in NL zijn, en ca. 600.000 moslima's? Waar zijn die dan allemaal? Op Maroc.nl aan het klagen over hoe slecht de Hollanders, de mannen, de wereld is? Richt een partij op! Mijn handtekening en eerste bijdrage heb je.



Schrijf dan zelf een column. Ik denk werkelijk dat ze haar best doet, maar vrouwenzaken zijn geen prioriteit (meer) in de NL politiek en bij de VVD zijn ze dat natuurlijk ook nooit geweest. Behalve dan misschien wat abortus betreft.



Zie je hoe je Tomas' woorden weer bevestigt, want dit hele stukje van je gaat weer ALLEEN over AHA. En niet over echte problemen.

Mark

Ik heb op Naima Azough gestemd.

Enne wat er niet is kan gebeuren.........

Pytaghoras
10-06-04, 12:27
Geplaatst door Goodnight
Zijn er ook gevallen bekend waarin de vrouw de man achterliet in marokko?

Volgens mij is er werk aan de winkel voor onze grote 'heldin' AHA.


Ja, Rkeia de dochter van Abdelsllam l3wer (de blinde). Ze is opgegroeid in Nederland. Nadat ze goed heeft genoten van haar jeugd en toch nog steeds niemand heeft gevonden die een serieuse stap met haar wil nemen in een huwelijksboot, besloot ze toch met de zoon van Al 3arbi te trouwen. Hij heeft haar gezien in souk. Hij verkocht daar slakken.

Rkeia heeft de zoon van Al 3arbi meteen 2 maanden na zijn aankomst in Nederland teruggestuurd naar Marokko. Mensen zeggen dat ze het belachlijk vond hoe hij ging dansen als ze samen uitgingen.

Ze zegt dat hij terug is gegaan naar Marokko omdat hij zijn slakken miste. Meskiena Rkeia heeft geen geluk in liefde :koppel: . Die man is eerder verliefd op slakken dan op Rkeia.

mark61
10-06-04, 13:04
Geplaatst door taouanza
Ik heb op Naima Azough gestemd.

Ik ook. Maar ze haalde het dus niet.

taouanza
10-06-04, 13:27
Geplaatst door mark61
Ik ook. Maar ze haalde het dus niet.

Maar nu wel ze ziet al een tijdje in de 2e kamer..........................zonder bombarie.

mark61
10-06-04, 13:44
Geplaatst door taouanza
Maar nu wel ze ziet al een tijdje in de 2e kamer..........................zonder bombarie.

Wist ik niet eens, kan je nagaan. Ik eis meer Bombarie!

ik wist wel dat ze het net niet had gehaald. no. 9 of zo.

sienia
10-06-04, 14:09
Geplaatst door mark61
Waarom ga je zelf niet in de politiek? Dat kan namelijk, in NL. De dingen waarmee AHA bezig is of zegt bezig te zijn gaan miljoenen vrouwen aan, dus dat heeft meer prioriteit. En is trouwens verbonden aan dit specifieke onrecht. Waarom is er geen vrouwenpartij? Waarom staat iedereen aan de zijlijn te klagen en doet er zelf niks aan? Kan ik niet, geen tijd, ja wat? En als er dan vrouwen zijn als bijv. de Naima's (Azough en el-Bezaz), dan krijgen ze steevast de wind van voren, met name van moslima's. Waarom moet jij eigenlijk gered worden door een Somalische als er ca. 125.000 Marokkaansen in NL zijn, en ca. 600.000 moslima's? Waar zijn die dan allemaal? Op Maroc.nl aan het klagen over hoe slecht de Hollanders, de mannen, de wereld is? Richt een partij op! Mijn handtekening en eerste bijdrage heb je.

Er zijn genoeg marokkaanse moslima´s (zelfs hier int neurden :) ) die actief zijn in stichtingen en commissies met als doel de participatie en integratie van vrouwen te bevorderen. Politiek gezien, op locaal niveau, ziet men er idd niet altijd het belang van in.

taouanza
10-06-04, 14:12
Geplaatst door sienia
Er zijn genoeg marokkaanse moslima´s (zelfs hier int neurden :) ) die actief zijn in stichtingen en commissies met als doel de participatie en integratie van vrouwen te bevorderen. Politiek gezien, op locaal niveau, ziet men er idd niet altijd het belang van in.

Maar die worden niet bedreigd dus boeiend.:slapen:

Robbedoes
10-06-04, 15:39
het interesseert hem geen bal wat de allochtoon overkomt!

Niet wat de allochtoon overkomt, maar wat die Marokkaanse man doet!!