PDA

Bekijk Volledige Versie : Bonhoeffer en de verlichting



Simon
10-06-04, 07:51
Gisteren was wel een indrukwekkende documentaire over de theoloog Bonhoeffer. Er is veel over deze man te vertellen: zowel over zijn denkwereld als zijn rol in de tweede wereldoorlog onder de nazi's. Hij is opgepakt, gemarteld en uiteindelijk vermoord door de Nazi's in 1945, niet lang voor de bevrijding. Hij ergerde zich bijzonder aan de rol van de kerk in nazi-duitsland die zich corrumpeerde door niet of onvoldoende voor de joden op te komen. Zijn familie zat in het verzet. Dat is ook de reden dat hij uiteindelijk - via een zwager die gekoppeld kon worden aan een aanlag op Hitler - is opgepakt. Maar ook zijn eigen publicaties die zich al vroeg richten tegen Hitler waren reden dat het erg gevaarlijk voor hem was in Duitsland. Hoewel hij vlak voor de oorlog een plaats als hoogleraar aan de universiteit van New York kreeg koos hij er toch voor om terug te keren naar Duitsland omdat hij dat als Gods wil zag.

Voor zijn dood werkte hij aan een boek waarvan ik de gedachte wel interessant vind. Immers, vaak horen wij in het westen dat de verlichting er voor gezorgd heeft dat de maatschappij beter functioneert omdat er een grotere afstand is tussen politiek en religie. De gedachte van Bonhoeffer was juist dat deze afstand er voor gezorgd heeft dat de de kerk met de armen over elkaar toekeek toen het fout ging. Hij zag de verlichting juist als oorzaak van het falen van de maatschappij waarin hij leefde. Hij heeft zijn boek nooit meer kunnen schrijven maar zijn denken hierover wel kunnen delen met anderen in brieven.

http://www.dbonhoeffer.nl/

nard
10-06-04, 11:11
De theoloog Dietrich Bonhöfer heeft gezegd dat de vraag niet moet zijn „hoe ik zelf zo heldhaftig mogelijk uit de strijd tevoorschijn kom” maar „hoe een komende generatie verder kan leven.”

(citaat RD)

Mooie man, Bonhoeffer

Simon
10-06-04, 14:41
Geplaatst door nard
De theoloog Dietrich Bonhöfer heeft gezegd dat de vraag niet moet zijn „hoe ik zelf zo heldhaftig mogelijk uit de strijd tevoorschijn kom” maar „hoe een komende generatie verder kan leven.”

(citaat RD)

Mooie man, Bonhoeffer

En ik hoorde ook in die documentaire dat hij gezegd heeft "alleen wie voor de joden vecht mag Gregoriaans zingen" maar ik heb altijd gedacht dat dat een uitspraak van de theologe Dorothee Sölle was.

nard
10-06-04, 14:42
Geplaatst door Simon
En ik hoorde ook in die documentaire dat hij gezegd heeft "alleen wie voor de joden vecht mag Gregoriaans zingen" maar ik heb altijd gedacht dat dat een uitspraak van de theologe Dorothee Sölle was.

Wat bedoelde hij daarmee?

Simon
10-06-04, 14:53
Geplaatst door nard
Wat bedoelde hij daarmee?

Nou een soort verbinding tussen het spirituele/hogere en het dagelijks geloof hetgeen volgens hem alleen mogelijk was als je met je beide benen op de grond staat en ook je christen zijn werkelijk praktiseert. Het was daarmee waarschijnlijk ook kritiek op de kerk die geen naastenliefde betoonde en de joden in de kou liet staan en de slachtoffers van de nazi's negeerde. Men maakte zich meer druk of men zelf nog wel in vrijheid het geloof kon belijden. Men zong deze "goddelijke" muziek zonder het te verdienen, volgens Bonhoeffer.

nard
10-06-04, 14:56
Geplaatst door Simon
Nou een soort verbinding tussen het spirituele/hogere en het dagelijks geloof hetgeen volgens hem alleen mogelijk was als je met je beide benen op de grond staat en ook je christen zijn werkelijk praktiseert. Het was daarmee waarschijnlijk ook kritiek op de kerk die geen naastenliefde betoonde en de joden in de kou liet staan en de slachtoffers van de nazi's negeerde. Men maakte zich meer druk of men zelf nog wel in vrijheid het geloof kon belijden. Men zong deze "goddelijke" muziek zonder het te verdienen, volgens Bonhoeffer.

Ja, begrijp m.
Ik heb een keer een levensbeschrijving van hem gelezen. Hij was daar heel sterk sturend in binnen de kerk.

jesse
10-06-04, 15:12
Geplaatst door Simon
"alleen wie voor de joden vecht mag Gregoriaans zingen"

Gregoriaanse gezangen zijn terug te voeren op Joodse liturgische muziek (de psalmen)

Simon
10-06-04, 15:30
Geplaatst door jesse
Gregoriaanse gezangen zijn terug te voeren op Joodse liturgische muziek (de psalmen)

Onder andere: "De kerkzang van de christenen heeft haar wortels in de joodse, Griekse en Latijnse liturgische muziek", lees ik op een site over Gregoriaanse muziek.

jesse
10-06-04, 15:37
Geplaatst door Simon
Onder andere: "De kerkzang van de christenen heeft haar wortels in de joodse, Griekse en Latijnse liturgische muziek", lees ik op een site over Gregoriaanse muziek.

Ook goed. Alles goed hier verder?. Moet weer aan het werk. Doei.