PDA

Bekijk Volledige Versie : Advocaat: Saddam Hussein wordt gemarteld



NIS
10-06-04, 07:58
AMSTERDAM - Een Jordaanse advocaat die beweert de gevangengenomen Iraakse ex-leider Saddam Hussein te vertegenwoordigen, heeft woensdag gezegd aanwijzingen te hebben dat zijn cliënt wordt gemarteld.

Volgens advocaat Mohammed Rashdan staat in een rapport van 21 januari van het Internationale Rode Kruis, dat Saddam sinds zijn gevangenname in december tweemaal heeft bezocht, dat de Iraakse ex-leider in goede gezondheid verkeerde, maar "licht gewond" was. "Dit is overduidelijk bewijs dat de Iraakse president onderhevig is aan fysieke en mentale martelingen en geweld", aldus Rashdan, die een kopie van het verslag van het Rode Kruis toonde aan verslaggevers. In de kopie werd de naam, geboortedatum en fysieke gesteldheid van Saddam vermeld.

Medewerkers van het Rode Kruis bezochten Saddam zeker twee keer sinds zijn aanhouding op 13 december 2003, een keer in februari en een keer in april. Een medewerker van de Iraakse tak van de organisatie in Jordanië kon niet bevestigen of medewerkers van het Rode Kruis Saddam op 21 januari hebben bezocht.

Rashdan zegt aangesteld te zijn als advocaat van Saddam door diens vrouw. Hij krijgt hulp van twee andere raadslieden, de Fransman Emmanuel Ludot en de Amerikaan Curtis Doebbler. Het is niet zeker of de Amerikaanse bezettingsmacht in Irak Rashdan in geval van een proces zou accepteren als advocaat van Saddam. Rashdan onderhield voorheen banden met de Baath-partij. Het is onduidelijk wanneer het proces tegen Saddam begint.

taouanza
10-06-04, 08:00
Het spijt me zeer maar daar kan ik eerlijk gezegd niet van wakker liggen.:rolleyes:

Simon
10-06-04, 08:03
Licht gewond zijn is toch geen bewijs dat iemand gemarteld wordt? De meeste ongelukken gebeuren in huis zegt consument en veiligheid. Ik denk dat de USA genoeg mensen martelt maar Saddam Hoessein? En dan op een wijze dat het als verwonding zichtbaar is? Als je iemand uit balans wil brengen zodat hij gaat praten dan zijn er genoeg andere middelen.

NIS
10-06-04, 08:04
Geplaatst door taouanza
Het spijt me zeer maar daar kan ik eerlijk gezegd niet van wakker liggen.:rolleyes:

:wow:

observer
10-06-04, 09:50
ik denk dat 99% van de bevolking nog wel wat erger zou willen voor hem

Hylke
10-06-04, 11:07
Deze vreselijke man heeft ook veel te vertellen, en zal af en toe dwingend overgehaald moeten worden om te praten.

mark61
10-06-04, 11:13
Geplaatst door NIS
AMSTERDAM - Een Jordaanse advocaat die beweert de gevangengenomen Iraakse ex-leider Saddam Hussein te vertegenwoordigen, heeft woensdag gezegd aanwijzingen te hebben dat zijn cliënt wordt gemarteld.

Zou dat iemand verbazen?

Taoua:
Het spijt me zeer maar daar kan ik eerlijk gezegd niet van wakker liggen.

Dat zou je wel moeten doen. Beschaving is dat je iemand behandelt volgens jouw beschaafde normen, niet volgens zijn onbeschaafde normen. Dat Bush eventueel zelf een onbeschaafde boef is doet daar niets aan af. Wij de beschaafden (iedereen op dit forum die zich aangesproken voelt) moeten daar van wakker liggen. Naïef zeg je?

taouanza
10-06-04, 11:15
Geplaatst door mark61
Zou dat iemand verbazen?

Taoua:
Het spijt me zeer maar daar kan ik eerlijk gezegd niet van wakker liggen.

Dat zou je wel moeten doen. Beschaving is dat je iemand behandelt volgens jouw beschaafde normen, niet volgens zijn onbeschaafde normen. Dat Bush eventueel zelf een onbeschaafde boef is doet daar niets aan af. Wij de beschaafden (iedereen op dit forum die zich aangesproken voelt) moeten daar van wakker liggen. Naïef zeg je?

Das waar maar je weet dat het allemaal gebeurd en zal blijven gebeuren ondanks de 'bevrijding'. Maar dat het Saddam overkomt vind ik het minst erg.

Pytaghoras
10-06-04, 11:21
Geplaatst door mark61
Zou dat iemand verbazen?

Taoua:
Het spijt me zeer maar daar kan ik eerlijk gezegd niet van wakker liggen.

Dat zou je wel moeten doen. Beschaving is dat je iemand behandelt volgens jouw beschaafde normen, niet volgens zijn onbeschaafde normen. Dat Bush eventueel zelf een onbeschaafde boef is doet daar niets aan af. Wij de beschaafden (iedereen op dit forum die zich aangesproken voelt) moeten daar van wakker liggen. Naïef zeg je?

Toch wil ik heel even onbeschaafde normen hebben om maar voor heel even al die dictators op welke manier dan ook op te ruimen.
Saddam? Wie is Saddam? Ik zou willen dat hetzelfde geldt voor alle arabische leiders, maar niet door de Amerikkanen, wel door het volk zelf. Mensen als Saddam verdienen geen medelijden. Saddam moet afgemaakt worden, liever samen met Bush, Sharon en al die arabische leiders die nog steeds hun volk onderdrukken.

mark61
10-06-04, 11:36
Geplaatst door Pytaghoras
Toch wil ik heel even onbeschaafde normen hebben om maar voor heel even al die dictators op welke manier dan ook op te ruimen.
Saddam? Wie is Saddam? Ik zou willen dat hetzelfde geldt voor alle Arabische leiders, maar niet door de Amerikanen, wel door het volk zelf. Mensen als Saddam verdienen geen medelijden. Saddam moet afgemaakt worden, liever samen met Bush, Sharon en al die Arabische leiders die nog steeds hun volk onderdrukken.

Dat begrijp ik wel, maar de grootste misdaad van de Hitlers en Saddams van deze wereld is dat ze de beschaving vernietigen. Reageer jij dan op dezelfde manier, dan zet je die onmenselijke wrede onbeschaafdheid simpelweg voort. En dan is er dus niets gewonnen. De geschiedenis is vol van revoluties waarin geleden onrecht werd vergolden met hetzelfde onrecht. De volkeren in kwestie werden er dan ook zelden beter van. Pas als die vicieuze cirkel van onbeschaving wordt doorbroken verandert er iets. Beschaving zit in het vermogen je ongeremde wraakgevoelens te beteugelen. Daar is het recht voor uitgevonden, om de vendetta/wraakcyclus te doorbreken. Of je het nou over westers of islamitisch recht hebt. Hoewel ik het mooie van islamitisch recht vindt dat de nabestaanden van een vermoorde kunnen afzien van wraak (in de vorm van de doodstraf) en genoegen kunnen nemen met een boete, en verzoening met de familie van de moordenaar. Als ik het goed begrijp.

Sou
10-06-04, 11:49
Geplaatst door Simon
Licht gewond zijn is toch geen bewijs dat iemand gemarteld wordt? De meeste ongelukken gebeuren in huis zegt consument en veiligheid. Ik denk dat de USA genoeg mensen martelt maar Saddam Hoessein? En dan op een wijze dat het als verwonding zichtbaar is? Als je iemand uit balans wil brengen zodat hij gaat praten dan zijn er genoeg andere middelen.


Misschien dat er binnenkort een video opname in de omloop is...


Why not? Onschuldige mensen die worden ook gemarteld....laat staan een persoon als Saddam.





Thalla,
Sou

mark61
10-06-04, 12:57
Geplaatst door taouanza
Das waar maar je weet dat het allemaal gebeurd en zal blijven gebeuren ondanks de 'bevrijding'. Maar dat het Saddam overkomt vind ik het minst erg.

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik als sukkelaar zou het prachtig vinden als Saddam wordt overgedragen aan de Irakese justitie, als en zodra die op orde is, en een keurig proces krijgt. En dan ws. levenslang. Met regelmatig publiciteit vanuit de gevangenis. Als lichtend teken van de verandering van Irak in een beschaafd land. Maar ik ben dan ook een naïeve sukkel.