Haar lichaam spreidde zich gelaten en nam de helft van een zitbank in beslag. Ze droeg een zachtgele jurk gemaakt van een stof waar vele euro's voor waren neergeteld. Vast niet een model die in de smaak zou vallen bij de dames van nu, maar hij paste bij haar en haar entourage. Getooid met een goudkleurige hoofddoek en een weshma of tatoo uit het verleden, maakt zij een koninklijke indruk op mij. Haar blanke gelaat nog steeds gegroefd met de schoonheidstrekken van haar jeugd glimlachte vriendelijk. Ik zat op de grond en zij hoog op die ouwe bank. Wanneer zij opstond schreed zij elegant, haar jurk streelde de grond en haar voeten zette zich stevig af. De gouden armbanden rinkelden wanneer haar armen zwaaiden door de lucht. Zij kwam daar vandaan waar het zand rood schitterde in de stralen van de hete zon. Mijn bloed heeft het voorrecht gehad ontsproten te zijn uit deze heldhaftige bron, via de vrouwelijke lijn. Deze is absoluut niet blauw, want arrogantie is haar vreemd. Het is rood, net zo rood als haar rulle zand. Voeten hebben daar gelopen, koninklijk. In mijn moeder en in mijn moeders tong, als een spiegel zie ik de geschiedenis van dáár vandaan, achter die bergen. In mijn moeder zie ik het verleden van deze markante vrouw. Mijn ogen openen zich en ik zie háár weer koninklijk terugschrijden naar die hoge zitbank. "Is dat jouw dochter ?" hoor ik een voor mij bekende maar helaas onverstaanbare taal. De bevooroordeelde geest zou haar beschreven hebben als die gezette ongeletterde vrouw, maar voor mij was zij royalty.
Bladwijzers