Wie mag er beslissen over leven of dood van een kind?
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/5 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 50

Onderwerp: Wie mag er beslissen over leven of dood van een kind?

Incognito ergo dum Orakel's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      34

Standaard Wie mag er beslissen over leven of dood van een kind?

Brits debat over te jonge baby's

Rechter: Charlotte, geboren na 24 weken, mag 'goede dood' sterven

Van onze redactie buitenland
      Trouw - 2004-10-09

PORTSMOUTH - Wie mag er beslissen over leven of dood van een kind: arts of ouders? Die vraag houdt de Britten bezig sinds de ouders van Charlotte naar de rechter stapten om behandeling af te dwingen.

Het dilemma over baby's die in leven worden gehouden louter omdat het kan, heeft sinds kort een naam: Charlotte Wyatt. Het meisje hoeft volgens het Londense hooggerechtshof niet gereanimeerd te worden als het getroffen wordt door een virus of een infectie. Het hof deed deze week uitspraak. Binnenkort sterft het 11 maanden oude meisje waarschijnlijk een 'goede dood' (aldus de rechter) in de armen van haar ouders. Charlotte werd geboren toen ze 24 weken was. Haar longen zijn zwaar beschadigd, ze lijdt voortdurend pijn volgens de artsen, en haar hersenen en nieren werken slecht. De dokters in het St.Mary's Hospital in Portsmouth wilden haar na drie keer reanimeren niet nog eens het leven redden, maar de ouders stapten naar de rechter. De ouders leggen zich neer bij de uitspraak van het hof.

Het is de eerste keer dat een dergelijke dilemma in het openbaar is uitgevochten, maar bepaald niet de eerste keer dat het speelt in Britse ziekenhuizen. ,,Tien jaar geleden zou zo'n jong kind geen kans op overleving hebben'', zei een huisarts tegen de BBC. ,,De medische ontwikkelingen gaan zo snel, dat we nu baby's in leven kunnen houden waarvan de helft zware neurologische problemen kan krijgen.''

Veel Britten hebben moeite met het vonnis, dat de arts het laatste woord geeft. Michael Wilks van de British Medical Association houdt het publiek voor dat het in leven houden van doodzieke baby's een kostbare zaak is. ,,Elke keer als we onnodig behandelen besteden we geld dat aan een ander wordt onthouden.''

Volgens Londense gynaecoloog Ronald Lamont moeten er richtlijnen komen rondom de grens van levensvatbaarheid. Hij verwijst in de Schotse Herald onder meer naar Nederland, waar niet gereanimeerd wordt bij kinderen onder de 26 weken. Lamont is niet voor een leeftijdsgrens, maar voor een beoordeling per kind: hoe zwaar en alert het is, of er bij de baby enige kans op leven is.
      Everybody dies, but not everybody really lives.

fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072960

Standaard

Kweet het niet, Orakel. De ouders, tenzij ze zoiets besluiten als die hierboven?

Er is ergens iets misgegaan dat kinderen wel in leven gehouden kunnen worden, maar dan voor een ellendig leven. In dit geval, en in het geval van bijvoorbeeld Afrika, waar de kindersterfte wel terugloopt, maar het leven verderop niet veel uitzicht biedt.

Very Important Prikker freya's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      38

Standaard

Sterven hoort bij het leven, mensen vergeten dat graag in deze tijd waar technisch steeds meer mogelijk is.

Ik begrijp ouders niet die een kind dat constant pijn heeft per se in leven willen houden. Over wat voor leven hebben we het hier?

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      107

Standaard

Ik denk dat het probleem is dat men in het Westen bang is voor de dood, omdat men over het algemeen steeds meer is aan geloven dat bij de dood alles ophoudt. (En ook al zou alles dan ophouden, dan heeft de persoon in kwestie er ook geen last van, dunkt me)

Dit gecombineerd met het uit het oog verliezen van het belang van de kwaliteit van het leven, een naïef geloof in de maakbaarheid van de mens en het leven door de wetenschap, veroorzaakt zulke drama's.
      "Do you know him; his name is Rasoolullah,
      Do you know him; his name is habibullah,
      Do you know him; his name is sayfullah,
      Sayyidina Mustafa."

fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072960

Standaard

Geplaatst door Rabi'ah.
      Ik denk dat het probleem is dat men in het Westen bang is voor de dood, ...mens en het leven door de wetenschap, veroorzaakt zulke drama's.
      Ik weet niet hoe het met de rest van de westerse wereld is, maar in NL gaat kwantiteit altijd voor kwaliteit. Koop maar s een paar tomaten.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      107

Standaard

Geplaatst door mark61
      Ik weet niet hoe het met de rest van de westerse wereld is, maar in NL gaat kwantiteit altijd voor kwaliteit. Koop maar s een paar tomaten.
      Dat bedoelde ik dus.
      Sayyidina Mustafa."

fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072960

Standaard

Geplaatst door Rabi'ah.
      Dat bedoelde ik dus.
      Ik vrees alleen dat de hele wereld die kant op beweegt. Aan de andere kant is NL voortrekker op het gebied van abortus en euthanasie. Dat gaat ook over kwaliteit van leven. En dan bedoel ik niet veel abortussen, maar helderheid over sexualiteit en voortplanting, met tot voor kort een navenant laag abortuscijfer. Das ook kwaliteit.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      107

Standaard

Geplaatst door mark61
      Ik vrees alleen dat de hele wereld die kant op beweegt. Aan de andere kant is NL voortrekker op het gebied van abortus en euthanasie. Dat gaat ook over kwaliteit van leven. En dan bedoel ik niet veel abortussen, maar helderheid over sexualiteit en voortplanting, met tot voor kort een navenant laag abortuscijfer. Das ook kwaliteit.
      Abortus is wat mij betreft iets anders.

Dat is pure afwenteling van de stommiteit en het gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef van de ouders, die ook voorbehoedsmiddelen hadden kunnen gebruiken voor ze het bed in doken.
      Sayyidina Mustafa."

fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072960

Standaard

Geplaatst door Rabi'ah.
      Abortus is wat mij betreft iets anders.

Dat is pure afwenteling van de stommiteit en het gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef van de ouders, die ook voorbehoedsmiddelen hadden kunnen gebruiken voor ze het bed in doken.
      Dat zeg ik juist. En dat heeft dus te maken met de kwaliteit van het leven van minstens drie personen.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      107

Standaard

Geplaatst door mark61
      Dat zeg ik juist. En dat heeft dus te maken met de kwaliteit van het leven van minstens drie personen.
      Wat ik bedoelde is dat die twee personen die verantwoordelijk zijn voor het leven van die derde persoon, dat vooraf hadden moeten bedenken en niet achteraf hun eigen fouten op een ongeboren kind moeten afwentelen, dat er ook niet gevraagd heeft om verwekt te worden.

Als je "volwassen" genoeg bent om met iemand naar bed te gaan, moet je ook de verantwoordelijkheid voor de mogelijke gevolgen kunnen dragen.
      Sayyidina Mustafa."

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. 'Het overlijden van uw kind was de beste dag in mijn leven'
      Door Marsipulami in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 0
      Laatste Bericht: 02-06-07, 08:43
    2. Jij kan 't kind helpen van de DOOD!
      Door Spitsboef in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 67
      Laatste Bericht: 30-01-06, 16:07
    3. De dood en het geboorte van een kind, toeval?
      Door LiaCarina in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 8
      Laatste Bericht: 14-09-04, 08:34
    4. Kind dood door gamende moeder
      Door Mark in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 1
      Laatste Bericht: 31-08-03, 18:02

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten