"Mocro: Shur"
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/5 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 42

    Onderwerp: "Mocro: Shur"

    1. #1
      Incognito ergo dum Orakel's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Berichten
      8.496
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      38

      Question "Mocro: Shur"

      Mocro: Shur

      door Hasna El Maroudi
      stuur artikel door -- 29 reacties

      Terwijl ik mijn hond Dinah probeer beet te houden, gluur ik door mijn kamerraam. Ik zie een vrouw liggen maar hoor een man. Ik hoor hem angstaanjagend schreeuwen en ik krijg er kippevel van. Zijn geschreeuw doet mijn hond als een gek tekeer gaan. Het ene moment blaft en springt hij tegen het raam op, dan weer kruipt hij piepend als een pup in een hoekje van de kamer. Dan krijg ik hem te pakken en gluur ik weer door mijn kamerraam. De vrouw ligt op de grond, nog geen vijf meter van mijn raam vandaan.

      Twee politieagenten in militaire uniform houden haar stevig op de grond gedrukt. Een derde man houdt haar hoofd omhoog en giet een beetje water over haar heen. Het lijkt te werken en ze houdt op met schreeuwen. Zodra de politieagenten haar echter loslaten begint mijn hond weer te blaffen en nog geen twee seconden later hoor ik die ijzingwekkende schreeuw weer. Ik zie hoe haar ogen naar achteren draaien en hoe ze wild met haar handen om zich heen slaat. De derde man rent de politiepost in. Hij komt naar buiten met in zijn linkerhand de koran. Hij plaatst zijn rechterhand op haar voorhoofd en leest een vers op. Onmiddelijk kalmeert ze. Dinah houdt op met blaffen en loopt de kamer uit. Langzaam draai ik me om en loop hem achterna.

      Trillend op mijn benen sta ik in de huiskamer. Noem het voodoo, winti of zwarte magie. Noem het zoals je wilt, het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer. Het is hekserij, vaak voortgekomen uit jaloezie of onmacht. Al eeuwenlang wordt er in de Arabische samenleving gebruik gemaakt van dit soort enge rituelen. Mensen krijgen verkeerde dingen zoals hagedissengif voorgeschoteld. Onwetend dat dit goedje in hun eten zit, smullen ze van hun zogenaamde koningsmaaltijd om vervolgens met spoed te worden opgenomen in het ziekenhuis. De klinische diagnose luidt voedselvergiftiging, de spirituele luidt shur.

      Wanneer ik op vakantie ben in Marokko en mijn tante vraagt of ik blijf eten, zie ik mijn moeder panisch uit haar ooghoeken kijken. Door middel van acrobatische oogbewegingen probeert ze mij duidelijk te maken dat ik niet mee mag gaan. Gauw verzin ik een smoes en maak me uit de voeten. Wanneer een nichtje de volgende dag tijdens het avondeten vraagt of ik blijf slapen roep ik enthousiast: "Ja, leuk!" Direct voel ik mijn moeders voet, die zich onder de tafel door een weg heeft gebaand naar de mijne. Een harde stamp op mijn voet en het is mij duidelijk. "Sorry, ik had eigenlijk al met mijn buurmeisje afgesproken", excuseer ik mezelf.

      Wanneer de visite is verdwenen en mijn moeder vraagt of ik wil helpen afruimen snauw ik haar af. Ik voel me schuldig omdat ik dankzij mijn moeders hysterische waanideeën tegen mijn nichtje heb moeten liegen. Zwarte magie is kant-en-klare bullshit.

      Mijn moeder is bang, doodsbang. Dankzij de verhalen van kennissen wordt mijn moeder elk jaar banger. Vroeger bleef ik dagenlang bij nichtjes slapen en at ik wekelijks bij mijn tantes. Helaas hebben verhalen over bezeten mensen haar gezonde verstand overgenomen. Elke uitnodiging accepteert ze dankbaar, maar zelden leeft ze ze na. Op bezoek gaan bij kennisen en vrienden doen we alleen als zij niet weten dat we komen. Zo hebben ze niet de tijd om iets voor te bereiden. Het gevolg is alleen ook dat we vaak voor een gesloten deur staan.

      Trillend op mijn benen sta ik in de huiskamer. Kwispelend loopt Dinah de achtertuin in en ik loop haar snel achterna. Ik zie hoe de vrouw door de politieagenten in een auto wordt gedragen en meegenomen. Terwijl de auto wegrijdt staart ze me aan. Ze legt een hand op het raam en heel snel, in een flits van een seconde zie ik hem. In een flits van een seconde zie ik wat er in haar zit. Een slechte geest.

      Nooit geloofde ik in voodoo, of winti, of zwarte magie. Noem het zoals je wilt, het komt toch allemaal op hetzelfde neer. Nooit geloofde ik in slechte geesten, maar tegenwoordig geloof ik in alles.

      http://www.nrc.nl/scholieren

      brrrr...
      Everybody dies, but not everybody really lives.

    2. #2
        
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Berichten
      10.120
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14401

      Standaard

      En of shur bestaat.... Een neef van mij studeerde ooit toegepaste wiskunde en natuurkunde op uni niveau in Marokko. Gezonde mooie jongen met een stralende toekomst. Op 1 dag kreeg hij ook wat toegediend (van 2 vrouwen uit jaloezie) en hij werd gek, ziek, mager. Geen dokter die wist wat er aan de hand was. Hij ging enkele keren te voet van Zagora naar Casablanca en terug....

      Zo'n 5tal jaren terug ging een vrouw op bedevaart en toen zij in SA aankwam raakte ze haar groepje kwijt maar verrichtte wel alle rituelen in haar eentje. Toen ze aankwam in SA ging ze naar een imam om te vragen of het geen probleem was dat ze haar eigen mensen had verloren en dat ze alles zelf had gedaan. Hij vroeg haar of ze er zorg voor had gedragen dat ze alle mensen die ze ooit in haar leven tekort heeft gedaan (geld schuldig, ruzie etc.) had gevraagd om vergiffenis alvorens op bedevaart te gaan. Ze zei dat er 2 meisjes waren waar ze ooit shur op heeft uitgevoerd; dat ze nooit zouden trouwen. De imam zei tegen haar dat ze die 2 meisjes moest opzoeken en moest vragen om vergiffenis anders zou de bedevaart noch haar gebed haar geen hulp bieden op de dag des oordeels. Ze zocht ze op en 1tje bleek dood te zijn en het andere meisje (vrouw op dat moment) zei:'Ik vergeef jou niet, zoals je mijn leven en dat van mijn zus hebt vergiftigd zal ik jou jouw hiernamaals tot hel maken insha'Allah...'

      Shur bestaat trouwens ook als tovermiddel. David Copperfield bijv. maakt daar handig gebruik van. Hij maakt gebruik van 3 shurboeken; 2 joodse en 1 arabische. Joodse shur schijnt de gevaarlijkste te zijn. In Marokko heb je een underground shur boek genaam 'Tsghayr Shayatien' wat zoiets wil zeggen als 'Laten lukken door de Duivelen'. In dat boek staat van alles op het gebied van tovenarij; hoe je een pakje kaarten tegen een raam aan kan gooien waarna er 1 kaart opeens tegen het raam is geplakt, maar dan aan de binnenkant.... Of hoe je een rijksdaalder in een bierflesje krijgt, hoe je dingen werkelijk kunt laten zweven, zelfs hoe je kan vliegen zoals Copperfield en Blaine (streetmagic) doen.... Je kan zelfs bepaalde dingen doen in de moskee/synagoge en als je naar buiten loopt dan staat de rode man met hoorntjes op je te wachten om te doen wat je wil....

      Alles draait om het pleasen van de duivel, je doet wat voor hem en hij doet wat voor jou.... Ik zelf heb te veel gezien en meegemaakt om het niet te geloven. Shur staat overigens ook vermeld in de geschriften van God (Thora, Evangelie, Koran).

    3. #3
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      kattenmand
      Berichten
      45.132
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      21765

      Standaard

      Of een ouija bord.........

    4. #4
      Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Berichten
      130
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      20

      Standaard

      Jullie zien spoken!!


      Zei de zelf


      Zijn grootste truc was: "Mensen doen geloven dat hij niet bestond..."

    5. #5
        
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Berichten
      10.120
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14401

      Standaard

      Geplaatst door ~Panthera~
      Of een ouija bord.........
      Ouija...?

      ps: Hij bestaat toch Jimmy...?

    6. #6
      Incognito ergo dum Orakel's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Berichten
      8.496
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      38

      Standaard

      Geplaatst door Ourzazate
      En of shur bestaat.... Een neef van mij studeerde ooit toegepaste wiskunde en natuurkunde op uni niveau in Marokko. Gezonde mooie jongen met een stralende toekomst. Op 1 dag kreeg hij ook wat toegediend (van 2 vrouwen uit jaloezie) en hij werd gek, ziek, mager. Geen dokter die wist wat er aan de hand was. Hij ging enkele keren te voet van Zagora naar Casablanca en terug....

      Zo'n 5tal jaren terug ging een vrouw op bedevaart en toen zij in SA aankwam raakte ze haar groepje kwijt maar verrichtte wel alle rituelen in haar eentje. Toen ze aankwam in SA ging ze naar een imam om te vragen of het geen probleem was dat ze haar eigen mensen had verloren en dat ze alles zelf had gedaan. Hij vroeg haar of ze er zorg voor had gedragen dat ze alle mensen die ze ooit in haar leven tekort heeft gedaan (geld schuldig, ruzie etc.) had gevraagd om vergiffenis alvorens op bedevaart te gaan. Ze zei dat er 2 meisjes waren waar ze ooit shur op heeft uitgevoerd; dat ze nooit zouden trouwen. De imam zei tegen haar dat ze die 2 meisjes moest opzoeken en moest vragen om vergiffenis anders zou de bedevaart noch haar gebed haar geen hulp bieden op de dag des oordeels. Ze zocht ze op en 1tje bleek dood te zijn en het andere meisje (vrouw op dat moment) zei:'Ik vergeef jou niet, zoals je mijn leven en dat van mijn zus hebt vergiftigd zal ik jou jouw hiernamaals tot hel maken insha'Allah...'

      Shur bestaat trouwens ook als tovermiddel. David Copperfield bijv. maakt daar handig gebruik van. Hij maakt gebruik van 3 shurboeken; 2 joodse en 1 arabische. Joodse shur schijnt de gevaarlijkste te zijn. In Marokko heb je een underground shur boek genaam 'Tsghayr Shayatien' wat zoiets wil zeggen als 'Laten lukken door de Duivelen'. In dat boek staat van alles op het gebied van tovenarij; hoe je een pakje kaarten tegen een raam aan kan gooien waarna er 1 kaart opeens tegen het raam is geplakt, maar dan aan de binnenkant.... Of hoe je een rijksdaalder in een bierflesje krijgt, hoe je dingen werkelijk kunt laten zweven, zelfs hoe je kan vliegen zoals Copperfield en Blaine (streetmagic) doen.... Je kan zelfs bepaalde dingen doen in de moskee/synagoge en als je naar buiten loopt dan staat de rode man met hoorntjes op je te wachten om te doen wat je wil....

      Alles draait om het pleasen van de duivel, je doet wat voor hem en hij doet wat voor jou.... Ik zelf heb te veel gezien en meegemaakt om het niet te geloven. Shur staat overigens ook vermeld in de geschriften van God (Thora, Evangelie, Koran).
      Ik heb er 'nooit' in geloofd, maar dat kwam ook omdat ik er lange tijd helemaal geen weet van heb gehad dat het bestond.
      Tot me broer uit Algerije terug kwam en zo'n stuk gevouwen koper had met daarin bepaalde Koranspreuken.

      Toen ik na dik 20 jaar weer es naar Marokko ging, werd ik gewaarschuwd dat ik niet bij anderen thuis moest eten. Ze zouden via shur kunnen proberen mij te lijmen aan een toekomstige vrouw.
      Ze beseften niet dat die aspirant-vrouwen beter shur konden toepassen om te voorkomen dat ik voor ze zou vallen, maar da's een ander verhaal.

      Maar is de vatbaarheid hiervoor niet afhankelijk van de mate waarin je
      ervoor openstaat?
      Everybody dies, but not everybody really lives.

    7. #7
      Very Important Prikker Dutchguy's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2002
      Locatie
      Patagonia
      Berichten
      3.806
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      28

      Standaard

      Geplaatst door Orakel

      Maar is de vatbaarheid hiervoor niet afhankelijk van de mate waarin je
      ervoor openstaat?
      Ik zie mezelf als een nuchter mens maar iets dergelijks heb ik ook meegemaakt, dat ik een gezicht achter een gezicht zag. Zeer angstige ervaring. Het betrof hier iemand die automutuleerde. Ik weet voor mezelf in ieder geval dat er meer is tussen hemel en aarde en dat is voor mij genoeg.

    8. #8
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Locatie
      kattenmand
      Berichten
      45.132
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      21765

      Standaard

      Geplaatst door Ourzazate
      Ouija...?
      -----------

      Dat is een bord met letters, waarop je een voorwerp plaatst (meestal een glas) en dan via vragen probeert in contact te komen met geesten.
      De "geest" antwoord dan door het glas te verschuiven naar de letters, die dan woorden vormen.

      Schijnt nogal eens "kwade" geesten op te roepen.


    9. #9
      Very Important Prikker BiL@L's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Berichten
      3.761
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      29

      Standaard Shur

      “They followed what the Shayaateen (devils) gave out (falsely of the magic) in the lifetime of Sulaymaan (Solomon). Sulaymaan did not disbelieve, but the Shayaateen (devils) disbelieved, teaching men magic and such things that came down at Babylon to the two angels, Haaroot and Maaroot, but neither of these two (angels) taught anyone (such things) till they had said, ‘We are for trial, so disbelieve not (by learning this magic from us).’ And from these (angels) people learn that by which they cause separation between man and his wife, but they could not thus harm anyone except by Allaah’s Leave. And they learn that which harms them and profits them not. And indeed they knew that the buyers of it (magic) would have no share in the Hereafter. And how bad indeed was that for which they sold their ownselves, if they but knew. And if they had believed and guarded themselves from evil and kept their duty to Allaah, far better would have been the reward from their Lord, if they but knew!” [al-Baqarah 2:102-103]

      In these verses, Allaah clearly states that witchcraft (sihr) is kufr and that it is from the teachings of the devils. Allaah has condemned them for that, and they are our enemies. And He has stated that teaching witchcraft is kufr and that it is harmful and not beneficial, so we must beware of it.

      Learning witchcraft is all kufr, hence He stated that the two angels did not teach it to people until they had told them, “We are for trial, so disbelieve not (by learning this magic from us).” Then He says, “but they could not thus harm anyone except by Allaah’s Leave” so it is known that it is kufr and misguidance, and that the practitioners of witchcraft cannot harm anyone except by Allaah’s Leave. What is meant is His universal qadari will (i.e., things that He decrees should happen even though He may dislike them), not His religious shar’i will (i.e., that which He prescribes and which pleases Him) – because Allaah has not prescribed this and has not given permission for it in His sharee’ah; rather He has forbidden it and stated that it is kufr and is from the teachings of the devils. And He has stated that whoever buys it – i.e., learns it – will have no share in the Hereafter. This is a serious warning. Then Allaah says: “And how bad indeed was that for which they sold their ownselves, if they but knew” – what is meant is that they have sold themselves to the devils for this witchcraft. Then Allaah says, “And if they had believed and guarded themselves from evil and kept their duty to Allaah, far better would have been the reward from their Lord, if they but knew!” – this indicates that learning witchcraft and using it is the opposite of faith and piety. There is no power and no strength except with Allaah.


      Majmoo’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li’l-Shaykh Ibn Baaz, 6/371

    10. #10
      Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Berichten
      130
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      20

      Standaard

      Geplaatst door Ourzazate
      Ouija...?

      ps: Hij bestaat toch Jimmy...?

      Ouija...??


      Geen idee of hij bestaat, maar ik geloof in de strijd tussen 'goed en kwaad', omdat wij niet kunnen zien of vat op hebben, geven wij aan deze dingen de naam van 'God of Duivel'.

      Volgens mij is het universum opgebouwd uit elementen van het 'Goede' en het 'Kwade'. Ze houden elkaar in evenwicht...


      Het is een eeuwenoude vraag voor filosofen, theologen,...

      Zoals het zin van het leven, of misschien weet je het al wat de zin ervan is?

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Gelijkaardige Onderwerpen

    1. - Grappige "mocro" filmpjes...
      Door ReTiCeNtt in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 7
      Laatste Bericht: 19-03-07, 19:27
    2. """"Wat is geel en altijd te laat""""
      Door Hay Jouhara in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 15
      Laatste Bericht: 10-03-06, 19:19
    3. Fatoe hoe "Salon" Mocro´s en K.Koppen over Ons "The Hood" praten.
      Door Soulgirl in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 11
      Laatste Bericht: 19-08-03, 10:41
    4. Reacties: 0
      Laatste Bericht: 21-12-02, 19:54
    5. Reacties: 0
      Laatste Bericht: 15-12-02, 19:26

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •