Beroepsmoslim Mohamed Ajouaou misbruikt/stookt moslimhetze om zichzelf te promoten.
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/5 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 45

Onderwerp: Beroepsmoslim Mohamed Ajouaou misbruikt/stookt moslimhetze om zichzelf te promoten.

Very Important Prikker Zwarte Schaap's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2001
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      49

Standaard Beroepsmoslim Mohamed Ajouaou misbruikt/stookt moslimhetze om zichzelf te promoten.

Achtergrond

Moslimjeugd voert religieus schrikbewind

Van onze verslaggeefster Janny Groen

DEN HAAG/TILBURG - Marokkaanse ouders slagen er niet in een antwoord te vinden op de radicalisering van moslimjongeren. Zij kijken de andere kant op, terwijl een confrontatie beter zou zijn.

Hij vergelijkt de radicalisering van de moslimjeugd met een 'kleine tsunami die over de Marokkaanse gemeenschap spoelt'. Hij onderschrijft daarmee de analyse van de AIVD die stelt dat de Marokkanen in Nederland nauwelijks verweer hebben op het radicaliseringproces. 'De machteloosheid is zo groot. Ouders weten niet wat ze moeten doen.'

Mohammed Ajouaou, moslimtheoloog in dienst van de Brabantse welzijnsorganisatie Prisma, beschrijft het proces dat volgens hem veel gezinnen tot radeloosheid drijft. 'Het begint met het opdringen van een religieuze levensstijl door meestal een zoon, maar steeds vaker ook een dochter. De zoon komt de huiskamer binnen en heeft commentaar op de gordijnen die open zijn. Dan kunnen vreemde mannen de vrouwen zien zitten, dat kan niet. Van de islam moeten vrouwen beschermd worden, zeggen ze.

'Dan wordt druk uitgeoefend op moeder en zusters om een hoofddoek te gaan dragen. De televisie moet uit, want daarop is muziek te horen en dat is niet islamitisch. In de volgende fase worden vrouwen van de mannen gescheiden zodra er bezoek komt.'

Volgens Ajouaou wordt in veel Marokkaanse gezinnen in stilte geleden. Net als ouders van drugsverslaafden, zijn Marokkaanse ouders niet snel bereid hun radicaliserende kinderen de toegang tot het huis te ontzeggen.

Educatieve invloed hebben ze in die fase niet. Ook al niet doordat hun kinderen vaak hoger opgeleid zijn.

Bovendien is er voor radicalen geen afkickcentrum. Met lede ogen kijken de ouders toe hoe hun zonen of dochters steeds heftiger bidden, baarden laten staan, hun kleding aanpassen, al hun bezigheden door een morele zeef halen.

Ajouaou: 'Een student rechten stopt met zijn studie, omdat hij alleen de wetten van God mag volgen. Een scholier, die een bijbaantje heeft, neemt ontslag. Hij wil de kans niet lopen dat hij varkensvlees moet inpakken.'

Contrastrategieën zijn (nog) niet ontwikkeld , zegt Ajouaou. Getroffen gezinnen worstelen vaak in een isolement. Want gematigde moslims zijn geneigd die gezinnen te mijden. Die hebben geen zin in een gespannen sfeer, in een confrontatie met radicale opvattingen. Familieleden proberen zelf maar wat uit. Ajouaou zegt dat broers en zusters van moslima's die plotseling een niqaab (allesbedekkende sluier) dragen, die meiden de toegang tot hun huis ontzeggen.

'Ouders doen dat meestal niet, maar zusters, broers en vrienden wel. Mijn vrouw heeft een paar vriendinnen, van wie een eenniqaab droeg. In een vrije samenleving met een open communicatie verstoort de niqaab de sociale verhoudingen.'

Ajouaou zegt dat zo'n 'niqaab-bezoekverbod' twee kanten op kan werken. De moslima kan verder in de armen van de radicalen worden gedreven. 'Maar ze kan ook gaan nadenken over de sociale consequenties. De vriendin van mijn vrouw draagt nu een hoofddoek en komt weer bij mij thuis.'

Ajouaou en ook Abderrahim Kajouane, sociaal cultureel werker bij de Haagse welzijnsorganisatie MCI, kennen veel radicale jongeren. Ze weten precies welke moskeeën 'gevaarlijk' zijn en welke imams met hun radicale opvattingen de maatschappij ondermijnen. Beiden: 'Dat zijn geen Marokkaanse imams. Ze komen uit Saudi-Arabië, Syrië, Iran, Egypte.' Kajouane zegt dat intern heftig wordt gediscussieerd over hoe de radicalen moeten worden aangepakt, maar dat ze er niet uitkomen.

'Die imams blijven binnen de grenzen van de wet. Juridisch is het moeilijk te bewijzen dat ze ondermijnend bezig zijn. De AIVD moet ze scherp in de gaten houden. Maar wat moeten we als Marokkaanse gemeenschap?' Marokko en Tunesië treden keihard op tegen radicalen, zegt hij. Radicale moskeeën worden gesloten. 'In Tunesië worden radicalen met lange baarden door de douane gedwongen hun baarden af te scheren. Maar dat helpt ook niet, keihard optreden leidt slechts tot ontploffingen.' De vraag die steeds terugkeert, is: moet je radicalen het democratisch proces gunnen, terwijl je weet dat ze er misbruik van maken om zo de democratie de nek om te draaien?

Op de dag van de inval in de Haagse Antheunisstraat, een week na de moord op Theo van Gogh, riep Kajouane een crisisberaad bijeen van Marokkaanse sleutelfiguren uit de stad. 'We hebben de jongeren opgeroepen zich gedeisd te houden, niet te provoceren. Ouders vroegen we met hun kinderen te praten, hen op het hart te drukken die dag geen verkeerde dingen te zeggen.'

Kajouane realiseert zich dat hij door radicale jongeren wordt gezien als een subsidiehoer en weinig invloed op hen heeft. 'Toch moet je met hen blijven praten', zegt hij. Radicale jongeren houdt hij voor dat hij zijn democratische opvattingen niet ventileert om bij de autochtonen in het gevlei te komen, maar omdat ze passen in een lange, internationale traditie van mensenrechten die ook in Marokko wordt gekoesterd.

Ajouaou ligt tijdens bijeenkomsten met moslimjongeren vaak onder vuur. Hij wordt uitgemaakt voor alles en nog wat, dat hij geen moslim is, de profeet beledigt. Hij stuit echter ook geregeld op ex-radicalen. Jongeren die 'religieus verzadigd' zijn geraakt en zich uiteindelijk weer matigen, omdat de maatschappelijke consequenties voor hen ondraaglijk worden. 'We moeten er voor waken het radicalisme als definitief eindstation te zien', zegt hij.

'Sommige jongeren vallen van het ene uiterste in het andere. Ik ken een jongen van 18, die heel knap was . Hij mocht gratis disco's in, mits hij daar uitdagend danste. Die jongen voelde zich op een gegeven moment misbruikt en is doorgeschoten. Hij is nu radicaal-religieus.'

Hij wil maar zeggen: zoals jongeren van het hedonisme in de strenge orthodoxie kunnen schieten, zo kunnen ze ook weer in gematigd vaarwater komen. Zo'n ex-radicaal heeft zich bij Ajouaou gemeld als vrijwilliger. 'Hij kan andere jongeren behoeden voor radicalisering. Hij heeft het proces doorgemaakt. Heeft op hen meer invloed dan de ouders, of professionele hulpverleners als ik.'

Bron: De Volkskrant 08/01/05
      Voices of the proƒit$ or the prophets?
      The services are for your personal and non-commercial use. You may not modify, copy, distribute, transmit, display, perform, reproduce, publish, license, create derivative works from, transfer, or sell any information, products or services obtained from Zwarte Schaap™ without his permission. ©opyrights by Zwarte Schaap™ 2001-2006

www.zwarteschaap.nl

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      33

Standaard

Naar aanleiding hiervan heb ik een vraag aan Ron Haleber.
      Eerder spraken wij over een al of niet geladen door emotie zijn van deze problematiek. Als ik dit hier -en ook elders- lees en meemaak, dan komt het op mij toch over dat dit een psychologisch probleem is en geen godsdienstig probleem. De godsdienst is het platform waarop zich het probleem afspeelt, maar de kern is psychologisch.

Hoe zie jij dat, Ron?

Very Important Prikker Zwarte Schaap's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2001
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      49

Standaard

Geplaatst door Wortel
      Eerder spraken wij over een al of niet geladen door emotie zijn van deze problematiek. Als ik dit hier -en ook elders- lees en meemaak, dan komt het op mij toch over dat dit een psychologisch probleem is en geen godsdienstig probleem. De godsdienst is het platform waarop zich het probleem afspeelt, maar de kern is psychologisch.

Hoe zie jij dat, Ron?
      Het zijn hoofdzakelijk kunstmatig gecreerde problemen waarop maatschappelijk werkers, culturele antropologen, pedagogen, politici, media en ander beroepsgespuis zich op richten.

Het is niets meer en niets minder dan dat de jongeren toegang hebben tot de bronnen die voorheen hun ouders geen toegang toe hadden. Dit mede onder invloed van de mediahetze dat de jongeren meer dan andere jongeren dwingt tot onderzoek en een keuze te maken. Kiezen zij voor de assimilatiemodel of kiezen zij voor hun eigen identiteit gezuiverd van onzin en bijgeloof?

Dit zijn processen die spelen bij alle migranten waar dagelijks een afweging gemaakt moet worden voor de dwingende meerderheidscultuur of de onder vuur genomen minderheidscultuur? Zij proberen dat voor zichzelf zo harmonieus mogelijk tot stand te brengen. (Maar de langdurige hetze zorgt eruiteindelijk voor dat velen er achter komen dat ze er toch niet bijhoren.)

Elke jongere maakt op de weg naar volwassenheid een soort herwaardering van zichzelf mee. Het is in feite iets positiefs, het geeft aan dat de besproken Marokkaanse jongeren serieus met zichzelf en hun leven bezig zijn. Maar egotrippende azijnpissers en subsiedie-afhankelijke beroepsmoslims moeten bij tijd en wijle hun stem laten horen om aan te geven dat het geinvesteerde geld goed wordt benut, en meneer kan weer een schouderklopje krijgen dat hij een goede moslim is en hij zijn publieke status bevestigd heeft.
      Voices of the proƒit$ or the prophets?
      The services are for your personal and non-commercial use. You may not modify, copy, distribute, transmit, display, perform, reproduce, publish, license, create derivative works from, transfer, or sell any information, products or services obtained from Zwarte Schaap™ without his permission. ©opyrights by Zwarte Schaap™ 2001-2006

www.zwarteschaap.nl

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      21

Standaard

Geplaatst door Zwarte Schaap
      Kiezen zij voor de assimilatiemodel of kiezen zij voor hun eigen identiteit gezuiverd van onzin en bijgeloof?
      Je kiest toch niet voor orthodoxie omdat dat "je identiteit" is? Er is niet een "eigen identiteit" die ergens klaarligt en waarvoor je kan "kiezen". Het is andersom. Je reflecteert over het leven en beslist dan wat je de beste manier lijkt om in het leven te staan, op grond van argumenten. Vervolgens wordt dat je identiteit, omdat je er op grond van reflectie voor gekozen hebt.

Anders slaat het nergens op. Iets volgen "omdat het je achtergrond is", zonder na te denken over de objectieve waarde ervan lijkt me onzinnig.

Overigens zeg je zelf dat de ouders heel andere denkbeelden hebben. Hoezo is orthodoxie dan "de eigen identiteit", als de opvoeding en achtergrond van die jongeren kennelijk heel anders is?
      OK, een halfie dan.

Islamoloog Ron Haleber's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      30

Standaard

Geplaatst door Wortel

Hoe zie jij dat, Ron?
      Wortel, natuurlijk spelen onlustgevoelens, heimwee naar een (onbekende) veilige thuishaven, gevoelens van opstandigheid tegen oudere generaties en van een niet geaccepteerd worden (voorbeeld ZS) een belangrijke rol. Ook is het een onderdeel van de hypes van jeugdcultuur die jongeren bevliegt net als kleding en muziekmodes die komen en gaan... Bij velen zal het dus vooral een soort kuddegedrag zijn... Daarnaast een om aandacht vragen vanuit een sentmenteel isolement (cf. ook ZS).

Natuurlijk zijn dit allemaal aanleidingen waarbij de psychologie het antwoord en de verklaringen paraat heeft, maar verklaart het ook de oorzaak?

Mij lijkt het me al te gemakkelijk het daarmee af te doen. Wat hierboven beschreven wordt is toch op de eerste plaats een levensbeschouwlijke crisis waar mensen in terecht komen.

Op dat punt moeten we - lijkt me - Schaap gelijk geven: "Elke jongere maakt op de weg naar volwassenheid een soort herwaardering van zichzelf mee. Het is in feite iets positiefs, het geeft aan dat de besproken Marokkaanse jongeren serieus met zichzelf en hun leven bezig zijn."

Af en toe stijgt Schaap toch even uit boven wat hij noemt "egotrippend azijnpissen" waar hij erg aan lijdt maar wat hij in zichzelf niet herkent en dus op de buitenwereld projecteert En dan zegt hij ongewild toch iets verstandigs.

Godsdienst is in het universum van Marokkanen - maar ook van veel anderen - nu eenmaal een belangrijk oriëntatiepunt. Een kompas dat vele kanten uit kan slaan en zigzagt voor het de juiste richting aangeeft. Dus "het zoeken naar een eigen identiteit" zoals men het uit den treure noemt.

Het is alleen erg jammer dat het vooral een "reactie" is op wat de consumptiemaatschappij biedt, op de hoorn des overvloeds en men dus terugvalt op iets dat daar aan vooraf zou gaan... Men ontdoet zich van alle eigen creativiteit en zelfverwerkelijking en wil een soort basale oervorm van geloven buiten zichzelf herontdekken... Een oermodel repeteren, zoekt zijn heil in het herhalen van wat men als het enig ware en absolute ziet.

Alles wat daarvoor in de weg staat moet vernietigd worden. Men wil het onmogelijke, een oerwereld herscheppen vanuit het niets... Ze trekken zich als monniken terug uit het bestaande - maar niet op een vreedzame maar gewelddadige manier via een Armageddon...

In wezen identificeren die mensen zich met God die de wereld uit het niets schept. Dat is tot mislukken gedoemd en roept een nihilistisch drama op, een ramp waarbij ze zelf ook het liefst het einde van de dood over zichzelf afroepen..

Ik lees net een Marokkaans tijdschrift: http://www.telquel-online.com/156/sujet1.shtml waar Marokkanen in Marokko het op hun eigen manier proberen te verklaren: het is hier Babylon:

Een Marokkaan op de wallen: "Cela fait trois ans que je suis en Hollande. Je n’ai pas de papiers. Je vis dans la rue. Quand on m’embarque, je dis que je suis libanais et on me libère", raconte-t-il. C’est d’ailleurs en prison qu’il tombe dans le milieu. "Il y a beaucoup de Marocains dans les prisons. Beaucoup ne vivent que de la vente de drogue et du trafic de hashish marocain, largement apprécié ici. Les autres sont là pour vol, agressions, etc.".

La discussion se poursuit dans un coffee shop, plus discret. A l’étage, cinq personnes baignent dans une fumée ici non suspecte. Au rez-de-chaussée, une jeune fille, au look Barbie, sert les boissons entre deux coups de tricot. Elle est d’origine marocaine mais refuse de dévoiler son nom ou de se laisser prendre en photo. Sa famille réside à Rabat et elle parle un arabe presque parfait. Pour elle, "on n’est pas inquiété si on vit sa vie tranquillement. Bien sûr que nous aussi, on a nos islamistes et nos extrémistes, mais ce qu’a fait ce Marocain est un fait divers. Le problème, c’est que la Hollande est un petit pays qui n’a jamais connu un crime comme celui-là. Des fous, il y en a partout.
      La religion rend les gens fous, regardez ce que fait Bush. Le problème est que maintenant tout va changer, et pour tous les Hollandais d’origine étrangère dans ce pays".

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      33

Standaard

Bedankt voor je reactie, Ron. Ik heb nu helaas weer eens geen tijd maar kom hier zeker op terug want deze analyse vind ik zeer herkenbaar en belangwekkend. Ik moest, toen ik je las, even denken aan de terugkeer naar de oermythe versus het functionele denken in de westerse maatschappij, zoals bijvoorbeeld Karen Armstrong daarover schrijft.

"Elke jongere maakt op de weg naar volwassenheid een soort herwaardering van zichzelf mee. Het is in feite iets positiefs, het geeft aan dat de besproken Marokkaanse jongeren serieus met zichzelf en hun leven bezig zijn."
      Roerend mee eens, Zwart Schaap. Maar het gaat om het herkennen van de krachten die in dit gebeuren ten diepste aan het werk zijn.

fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072957

Standaard

Zeg Schaap, is het voor jou mogelijk dat een NLMarokkaan überhaupt kritiek heeft op iets dat met Marokkanen te maken heeft zonder een assimilant met valse persoonlijke motieven te zijn? Zo ja, kan je een voorbeeld noemen? Zo nee, geeft dat niet te denken over jou?

Kan en mag een NLMarokkaan in het openbaar kritiek uiten en tegelijk integer zijn?
      viejo pendejo se extravia

Ingeschreven
      Nov 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      30

Standaard

Geplaatst door mark61
      Zeg Schaap, is het voor jou mogelijk dat een NLMarokkaan überhaupt kritiek heeft op iets dat met Marokkanen te maken heeft zonder een assimilant met valse persoonlijke motieven te zijn? Zo ja, kan je een voorbeeld noemen? Zo nee, geeft dat niet te denken over jou?

Kan en mag een NLMarokkaan in het openbaar kritiek uiten en tegelijk integer zijn?
      Ik zette hier net uit het Marokkaanse tijdschrift Tel Quel de foto neer van een Marokkaan die aan alle eisen van Schaap voldoet...

Maar mark61, wij zitten er maar mee... Of zie jij hier geen probleem?

fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072957

Standaard

Geplaatst door Ron Haleber
      Ik zette hier net uit het Marokkaanse tijdschrift Tel Quel de foto neer van een Marokkaan die aan alle eisen van Schaap voldoet...

De hier op het forum natuurlijk compleet onbekende TelQuel is een instrument van de duivel, dat weet jij ook wel.

Maar mark61, wij zitten er maar mee... Of zie jij hier geen probleem?
      Jazeker. Als iedereen met een onwelgevallige boodschap standaard wordt afgebrand als te kwader trouw, slechts gedreven door persoonlijke ambitie en het diepe verlangen te slijmen bij Hoellandi's, dan heb je een probleem ja.
      viejo pendejo se extravia

Ingeschreven
      Nov 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      30

Standaard

Geplaatst door mark61
      De hier op het forum natuurlijk compleet onbekende TelQuel is een instrument van de duivel, dat weet jij ook wel.

Jazeker. Als iedereen met een onwelgevallige boodschap standaard wordt afgebrand als te kwader trouw, slechts gedreven door persoonlijke ambitie en het diepe verlangen te slijmen bij Hoellandi's, dan heb je een probleem ja.
      Je doet maar of je het niet begrijpt!

Het gaat er op dit forum helemaal niet om of de boodschap al of niet welgevallig is. Het gaat erom of het de Enig Ware boodschap is!

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Wit-Rusland:EU stookt betogers op
      Door ~Panthera~ in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 2
      Laatste Bericht: 27-03-06, 00:38
    2. Mohamed B durfde zichzelf niet te doden
      Door PaysBas in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 25
      Laatste Bericht: 11-07-05, 15:59
    3. Beroepsmoslim El Madkouri: Laat imams Anne Frank en Harry Mulisch gaan lezen
      Door Zwarte Schaap in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 62
      Laatste Bericht: 12-01-05, 23:56
    4. Reacties: 12
      Laatste Bericht: 23-11-04, 19:17
    5. Gevangene stookt alcohol in cel
      Door Waterval in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 1
      Laatste Bericht: 27-05-03, 15:15

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten