Rellen in Afghanistan na blasfemie door Amerikanen
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Rellen in Afghanistan na blasfemie door Amerikanen

Companion of Earth Spoetnik's Avatar
      Ingeschreven
      Aug 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2186

Standaard Rellen in Afghanistan na blasfemie door Amerikanen

Riots over US Koran 'desecration'

At least four people have been killed and many injured after police opened fire to break up an anti-US protest in eastern Afghanistan, officials say.

Hundreds of students rioted in the city of Jalalabad over reports that the Koran was desecrated at the US prison camp in Guantanamo Bay, Cuba.

President Hamid Karzai has said the violence showed the inability of Afghan authorities to handle such protests.

The US authorities have said they are investigating the allegations.

"Obviously the destruction of any kind of holy book... is something that is reprehensible and not in keeping with US policies and practices," state department spokesman Tom Casey said.

President Karzai, who is in Brussels, told Nato that his country would need international assistance "for many, many years to come".

Buildings burned down

Afghan National Army soldiers, supported by US units, are out on the streets of Jalalabad to try and control the situation.
      Protests also spread to the south-eastern city of Khost, where hundreds of students took to the streets.

In Jalalabad, buildings belonging to the United Nations are reported to have been attacked and the offices of two international aid groups are said to have been destroyed.

Pakistani ambassador to Afghanistan, Rustam Shah Mohmand, told the BBC the Pakistani consul's house had also been burned down and two cars torched.

One international aid worker in Jalalabad told the BBC that he could see smoke rising from points across the city.

He said there were groups of people running along the streets, reportedly looking for foreigners and anyone working for non-governmental organisations.

The BBC's Andrew North in Kabul says the violence comes after several months of mounting concern among foreign aid workers in Afghanistan over their security.

All UN and other foreign aid workers in the city have been told to move to safe areas.

The protesters chanted "Death to America" and smashed car windows and damaged shops.

"Police opened fire in the air to control the mob, and some people were injured," Jalalabad police chief, Abdul Rehman, told the AFP news agency.

Jalalabad is 130km (80 miles) east of the Afghan capital, Kabul, close to the Pakistani border.

Reports of abuse

The unrest follows a report in the American magazine, Newsweek, that interrogators at Guantanamo Bay had placed copies of the Koran on toilets in order to put pressure on Muslim prisoners.

Former Guantanamo inmates told the BBC Urdu service earlier this month that some Arab prisoners had still not spoken to their interrogators after three years to protest at the desecration of the Koran by guards at the camp.

On Sunday, the Pakistani government said it was "deeply dismayed" over the reports about the Koran.

Islamist parties there have called for a nationwide strike on Friday.

Both Pakistan and Afghanistan are close allies of the US in its war against terror.

Insulting the Koran or Islam's Prophet Mohammed is regarded as blasphemy and punishable by death in both Pakistan and Afghanistan.

The US is holding about 520 inmates at Guantanamo Bay, many of them al-Qaeda and Taleban suspects captured in Pakistan and Afghanistan following the 11 September 2001 attacks in the US and subsequent US-led invasion of Afghanistan.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/4535491.stm

Na twee weken van zware gevechten in zuidoost Afghanistan tussen Amerikaanse en Afghaanse troepen en de Taliban, breken er nu rellen uit in oost Afghanistan. Het zal niet lang duren voordat de NAVO troepen in Afghanistan ook onder vuur komen.
      "People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use."
      - 19th-century Danish Christian philosopher Soren Kierkegaard

ספוטניק אומר:
      Beep... Beep... Beep... Beep... Beep... Beep...

Very Important Prikker Simon's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      36

Standaard

Tja maar of er nu iets klopt van het verhaal dat de Koran in een wc is geworpen - zoals ik elders las - in Guantanomo of dat dit propaganda is van een of andere Taliban groep die wat sterk onder vuur is komen te liggen ? Enfin, het zou best kunnen gezien de instructies die men eerder heeft afgegeven bij verhoren ...
      "Uiteindelijk is alles wat we ondernemen een vluchtige, vergeefse ontsnappingspoging aan het niets" - Woody Allen -

Companion of Earth Spoetnik's Avatar
      Ingeschreven
      Aug 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2186

Standaard

Geplaatst door Simon
      Tja maar of er nu iets klopt van het verhaal dat de Koran in een wc is geworpen - zoals ik elders las - in Guantanomo of dat dit propaganda is van een of andere Taliban groep die wat sterk onder vuur is komen te liggen ?
      Het kwam van een ex-gevangene op Guantanamo die werd geinterviewd door BBC Urdu.

Ik zie trouwens ik dat een dubbelpost maak :/
      "People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use."
      - 19th-century Danish Christian philosopher Soren Kierkegaard

ספוטניק אומר:
      Beep... Beep... Beep... Beep... Beep... Beep...

Very Important Prikker taouanza's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      56

Standaard

Geplaatst door Spoetnik
      Het kwam van een ex-gevangene op Guantanamo die werd geinterviewd door BBC Urdu.

Ik zie trouwens ik dat een dubbelpost maak :/
      [GJmodus]Ach die man zal door de martelingen zo ernstig beschadigd zijn dat zijn getuigenissen niet objectief kunnen zijn en dus onbetrouwbaar. De Taliban misbruikt gesteelijk gestoorde mensen voor hun propaganda[/GJmodus]
      "De islam heeft een plaats gevonden in Nederland."

Nou ik weet niet of ik daar nou zo blij mee moet zijn.

Ik heb zelfs met een servier gesproken gisterern en die zijn er zelfs ook bang voor dat "de islam" of beter gezegt de islamitische gemeenschap over 10 jaar aan de macht zijn. Cristenen nemen een stuk of 2 a 3 kinderen, islamiten houden er meerdere vrouwen op na en hebben een kroost van 10 tot 25 kinderen. Reken maar uit, straks zijn er voldoende islamieten om de grootste politiek partij te vormen (met de meeste zetels)

Very Important Prikker taouanza's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      56

Standaard

Geplaatst door Ghost Dog
      [Taouanzamodes]Als GJ 'A' zegt kan ik er zelf nog altijd de rest van het alfabet bij verzinnen.

PS: die modus wordt nooit uitgezet.
      Ik kan zo opzoeken waar je zoiets hebt gezegd.
      "De islam heeft een plaats gevonden in Nederland."

Nou ik weet niet of ik daar nou zo blij mee moet zijn.

Ik heb zelfs met een servier gesproken gisterern en die zijn er zelfs ook bang voor dat "de islam" of beter gezegt de islamitische gemeenschap over 10 jaar aan de macht zijn. Cristenen nemen een stuk of 2 a 3 kinderen, islamiten houden er meerdere vrouwen op na en hebben een kroost van 10 tot 25 kinderen. Reken maar uit, straks zijn er voldoende islamieten om de grootste politiek partij te vormen (met de meeste zetels)

Prikker
      Ingeschreven
      May 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      16

Standaard

Beste Taounza,
      Je argument om mijn topic niet te openen klopkt. Deze topic is beschouw als een bewijs. Het is niet eerlijk, maar ik begrijp het wel. Over vrijheidsmeningsuiting gesproken??????
      Gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid zijn de basisvoorwaarden voor de vrede

Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577371

Red face

http://vrtnieuws.telenet-media.be/ni...x.html?video_1

Boze moslims en een schijnheilige Condoleezza Rice. Ik wens de Nederlanders veel succes met hun submission II
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

Important Prikker Zwarte Kat's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Standaard

Spokesman Richard Boucher said copies of the Qur'an are available to Muslim detainees along with the opportunity to worship.

"The call to prayer is played over camp loudspeakers at the appropriate times every day," Boucher said. "And the detainees have stencilled arrows pointing in the direction of Mecca so people are afforded the opportunity to pray as they wish."
      Dit vind ik dan weer uitermate vriendelijk van die Amerikanen.
      [freya]

Prikker
      Ingeschreven
      Jan 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      16

Standaard

Ik herinner me halfjes een verhaal dat ik had gehoord toen ik nog klein was. het ging over een herder, die tijdens het hoeden van zijn schapen hoorde dat een ongelovige van toen de Kuran op de een of andere manier had onteerd ofzo. Hierop ging hij op pad, om de dader te doden. Maar onderweg kwam hij iemand tegen (profeet?), die hem vertelde dat de eigenaar van de kuran Allah was, en het de taak van de herder was om op zijn schapen te letten.

iig, alhoewel begrijpelijk, is de reactie van de Afganen verkeerd.

Overigens wel triest, dat geen een land zich tegen Amerika uitspreekt. (het ging niet om een simpele burger, maar een ambtenaar van de Amerikaanse overheid)

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Kogel is door de kerk.. Missie naar Afghanistan gaat door.
      Door DeLachendeDerde in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 1
      Laatste Bericht: 03-02-06, 09:52
    2. Nieuwe bewijzen van extreme foltering door Amerikanen in Afghanistan
      Door Marsipulami in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 1
      Laatste Bericht: 20-05-05, 13:05
    3. amerikanen verliezen terrein in afghanistan
      Door akram in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 15
      Laatste Bericht: 12-09-04, 15:28
    4. Reacties: 3