Mohammed B door verschillende ogen gezien
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/27 1211 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 262

Onderwerp: Mohammed B door verschillende ogen gezien

Columnist frank van gemert's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      17

Standaard Mohammed B door verschillende ogen gezien

Mohammed B door verschillende ogen gezien

In de gangsterfilm ‘Angels with dirty faces’ uit 1938 wordt Rocky (James Cagney) na een schietpartij veroordeeld tot de elektrische stoel. Zijn vriend, een priester gespeeld door Pat O'Brien, vraagt Rocky de straatjeugd, die hem bewondert, een laatste boodschap te sturen dat misdaad niet loont. Hoewel boos en verbitterd, geeft Rocky gehoor aan het verzoek. In het zicht van de stoel barst hij voor een camera in huilen uit en redt daarmee de jeugd.

Zoals Rocky, heeft ook Mohammed B aanhang onder de jeugd op straat. Marokkaanse jongens met een stigma voelen meer verbondenheid met een in Amsterdam geboren Marokkaanse jongeman dan met een columnist die hen bewust en bij herhaling op de tenen is gaan staan. Mohammed B was zoals zij zijn. Onder andere in de Volkskrant van maandag 11-7 is dat opgetekend. Dit wordt nog versterkt door het feit dat het centrale thema islam is. Van Gogh besmeurde deze religie, terwijl Mohammed B juist zegt vanuit de islam tot zijn daad te zijn gekomen. In Marokkaanse kringen hebben kwesties die met religie worden verbonden een zware morele lading. Degene die claimt vanuit de islam te handelen dwingt daarmee haast goedkeuring van anderen af. Interpretatie kan lastig zijn wanneer het een feit betreft dat op zichzelf volgens de Koran wordt afgewezen. Deze tegenstrijdigheid en de verbondenheid maken het voor sommigen moeilijk om afstand te nemen van de daden van Mohammed B.

Bij de aanloop naar het proces blijkt dat velen graag willen dat Mohammed B zich uitspreekt, verantwoording aflegt. Men wil de mens achter de moordenaar kennen. Ondanks alle pogingen om hem aan de praat te krijgen, heeft hij gedurende zijn proces echter de kaken op elkaar gehouden. Enkel aan het eind spreekt hij tot de moeder van Theo van Gogh en legt hij in enkele woorden uit dat zijn geloof zijn drijfveer is geweest. Deze woorden kunnen nauwelijks als gebaar van inschikkelijkheid of spijt worden geïnterpreteerd. Ook zijn kleding en body language geven daarvan geen blijk.
      Mohammed B realiseerde zich dat hij kan uitglijden als hij tekst en uitleg geeft. Hij heeft zich daartegen gewapend door te zwijgen. Daarnaast laat hij zijn onafwendbare veroordeling van zich afglijden door de rechtsorde niet te erkennen. Hij kan niet geraakt geworden.

Waar Rocky op het laatste moment uit zijn stoere rol valt en de jeugd bijstuurt, doet Mohammed B dat nadrukkelijk niet. Hij zwijgt en is daarmee standvastig. Ondanks de herhaalde typeringen door vrienden van Theo, zoals ‘minkukel’, ‘stakker’ of ‘mislukkeling’, is het mijn inschatting dat de afkeuring niet gedragen wordt door alle Marokkaanse jeugd op straat. In hun perceptie toont de rechtszaak eerder het omgekeerde. Het feit dat hij moeilijk uit zijn woorden kwam, maar toch zijn zegje deed, is voor hen zeer herkenbaar. Zijn optreden dwingt bewondering af. Deze jongeman, die zoveel lijkt op hen, wijkt niet, hij blijft overeind in het witte bastion dat de rechtszaal is.
      (zelfde tekst als in Volkskrant 14-6)

Islamoloog Ron Haleber's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      32

Standaard Re: Mohammed B door verschillende ogen gezien

Geplaatst door frank van gemert
      In de gangsterfilm ‘Angels with dirty faces’ uit 1938 wordt Rocky (James Cagney) na een schietpartij veroordeeld tot de elektrische stoel. Zijn vriend, een priester gespeeld door Pat O'Brien, vraagt Rocky de straatjeugd, die hem bewondert, een laatste boodschap te sturen dat misdaad niet loont. Hoewel boos en verbitterd, geeft Rocky gehoor aan het verzoek. In het zicht van de stoel barst hij voor een camera in huilen uit en redt daarmee de jeugd.

Zoals Rocky, heeft ook Mohammed B aanhang onder de jeugd op straat. Marokkaanse jongens met een stigma voelen meer verbondenheid met een in Amsterdam geboren Marokkaanse jongeman dan met een columnist die hen bewust en bij herhaling op de tenen is gaan staan. Mohammed B was zoals zij zijn. Onder andere in de Volkskrant van maandag 11-7 is dat opgetekend. Dit wordt nog versterkt door het feit dat het centrale thema islam is. Van Gogh besmeurde deze religie, terwijl Mohammed B juist zegt vanuit de islam tot zijn daad te zijn gekomen. In Marokkaanse kringen hebben kwesties die met religie worden verbonden een zware morele lading. Degene die claimt vanuit de islam te handelen dwingt daarmee haast goedkeuring van anderen af. Interpretatie kan lastig zijn wanneer het een feit betreft dat op zichzelf volgens de Koran wordt afgewezen. Deze tegenstrijdigheid en de verbondenheid maken het voor sommigen moeilijk om afstand te nemen van de daden van Mohammed B.

Bij de aanloop naar het proces blijkt dat velen graag willen dat Mohammed B zich uitspreekt, verantwoording aflegt. Men wil de mens achter de moordenaar kennen. Ondanks alle pogingen om hem aan de praat te krijgen, heeft hij gedurende zijn proces echter de kaken op elkaar gehouden. Enkel aan het eind spreekt hij tot de moeder van Theo van Gogh en legt hij in enkele woorden uit dat zijn geloof zijn drijfveer is geweest. Deze woorden kunnen nauwelijks als gebaar van inschikkelijkheid of spijt worden geïnterpreteerd. Ook zijn kleding en body language geven daarvan geen blijk.
      Mohammed B realiseerde zich dat hij kan uitglijden als hij tekst en uitleg geeft. Hij heeft zich daartegen gewapend door te zwijgen. Daarnaast laat hij zijn onafwendbare veroordeling van zich afglijden door de rechtsorde niet te erkennen. Hij kan niet geraakt geworden.

Waar Rocky op het laatste moment uit zijn stoere rol valt en de jeugd bijstuurt, doet Mohammed B dat nadrukkelijk niet. Hij zwijgt en is daarmee standvastig. Ondanks de herhaalde typeringen door vrienden van Theo, zoals ‘minkukel’, ‘stakker’ of ‘mislukkeling’, is het mijn inschatting dat de afkeuring niet gedragen wordt door alle Marokkaanse jeugd op straat. In hun perceptie toont de rechtszaak eerder het omgekeerde. Het feit dat hij moeilijk uit zijn woorden kwam, maar toch zijn zegje deed, is voor hen zeer herkenbaar. Zijn optreden dwingt bewondering af. Deze jongeman, die zoveel lijkt op hen, wijkt niet, hij blijft overeind in het witte bastion dat de rechtszaal is.
      (zelfde tekst als in Volkskrant 14-6)

Frank, je gebruikte dit voorbeeld ook in AT5... Ebru Omar zat er maar hinderlijk met haar emotionele afkeer doorheen te kakelen zodat jij nauwelijks aan het woord kwam.

De centrale vraag die onder tafel blijft, is: wat voor een invloed heeft MoB als 'held' op jonge Marokkanen? Je krijgt dat antwoord nooit van Marokkanen zelf te horen - neem Marcouch of Tariq die deelnamen aan de discussie. Die kijken wel link uit om de waarheid te zeggen want dan rolt hun achterban over hen heen. Ik vind dit uitermate laf.

Gisteren zat ik bij een politiek café van de PvdA Amsterdam. Snel gaf als redacteur van het WRR-rapport over 'buurten en het vertrouwen van de burger daar in de politiek', een berg bijeengeraapte oude aanbevelingen. Ik ergerde me rot en vroeg hem: en wat staat erin over radicalisering van Marokkaanse jongeren. Antwoord: Niets want dat was onze opdracht niet!

Ik noemde de WRR-er Snel ook de stupide strategie van Uri Rosenthal in zijn rapport voor de Gemeente R'dam voor een verklikkersnetwerk tbh van radicalisering. En zei dat zoiets contraproductief was en de stand van zaken enkel maar zou verergeren. Ook dit rapport is bij monde van Snel bij de WRR onbekend. Het lijkt me dat ook jij die methode afwijst...?

Later bond ik de kat de bel aan door te zeggen dat vanuit mn contacten met Marokkanen die weten wat er onder hun groep jongeren leeft, mij duidelijk is dat er best wel tegen de duizend jongeren in A'dam kunnen zijn (of veel meer) die MoB als hun grote held zien. Maar dat natuurlijk niet voor een NL-camera zeggen omdat de Nederlanders ze het dan verwijten en boos over ze heen vallen.

Op mijn vraag aan de verzamelde vroede PvdA vaderen wat ze met die radicalisering doen - ik gaf een serie opties - werd er wel begrijpend geknikt maar kreeg ik nul op mijn request. Men zou het als aandachtspunt meenemen bij het nieuwe PvdA-program... Ze zijn aan het bezuinigen, en wat ik noemde kost geld. Dus het is me duidelijk dat er in A'dam helemaal niets zal gebeuren.

Ook jouw interviewer Martin Zuithof - bewonderaar van Werdmölder - kon mij later niets noemen. In de welzijnssektor droomt men er als Martin van dat iedereen zich zomaar mengt als op caféterrassen en met een Turk of mocro een gesprek aangaat over dit soort zaken. Ik zei dat ik dat pure larie van hem vond. Die mensen verstaan elkaar geeneens...

Frank, wat is jouw ervaring met MoB als 'held' van jonge Marokkanen? Leeft dat breed...? Ik bedoel natuurlijk niet dat die mocro's er allemaal geweldfantasiën bij hebben (hoewel het ook niet is uit te sluiten).

En deel je mn mening dat dit de al bestaande kloof weer enorm gaat vergroten en Marokkanen op zichzelf zal doen terugtrekken?***

Frank, weet jij wel methoden om de rol van MoB voor jonge mocro's in contact met NLers bespreekbaar te maken...?

*** Ik merk steeds weer dat de kloof veel dieper is dan enige onderzoeker durft te veronderstellen. Lees daarvoor mijn gesprek met de meestal alleszins tolerante Orakel en met de niet-tolerante Jabri in het topic van Benzakours "Lotte heet nu Allah": http://www.maroc.nl/forums/showthrea...hreadid=145042

Prikker DeStorthoop's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      16

Standaard

Er is sprake van chronische rolmodel-armoede lijkt me.
      De Storthoop heeft gesproken.

Ingeschreven
      Nov 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      32

Standaard

Geplaatst door DeStorthoop
      Er is sprake van chronische rolmodel-armoede lijkt me.
      Nou me dunkt dat MoB daar goed in voorziet! Ook FvG wijst daar juist op!

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      500

Standaard

Geplaatst door Ron Haleber
      Nou me dunkt dat MoB daar goed in voorziet! Ook FvG wijst daar juist op!
      Stelling: rolmodel lijkt me een te sterk woord. Bewondering voor het feit dat hij een soort "don't fuck with us" statement leek te maken ? "Tief op met je Westerse gezeik" ?

Tussendoor: eigenlijk grappig dat we Rocky als voorbeeld gebruiken terwijl er ook een Muhammed Ali was ...
      C'est flex !

Ingeschreven
      Nov 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      17

Standaard

Geplaatst door Wide-O
      Stelling: rolmodel lijkt me een te sterk woord. Bewondering voor het feit dat hij een soort "don't fuck with us" statement leek te maken ? "Tief op met je Westerse gezeik" ?

Tussendoor: eigenlijk grappig dat we Rocky als voorbeeld gebruiken terwijl er ook een Muhammed Ali was ...
      De film is uit 1938. James Cagney is een Ier, Ieren werden destijds gezien als de minder succesvole migranten, die o.a. vanwege herhaalde hongersnood de wijk naar de VS namen.

Ingeschreven
      Nov 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      17

Standaard Re: Re: Mohammed B door verschillende ogen gezien

Geplaatst door Ron Haleber
      Frank, wat is jouw ervaring met MoB als 'held' van jonge Marokkanen? Leeft dat breed...? Ik bedoel natuurlijk niet dat die mocro's er allemaal geweldfantasiën bij hebben (hoewel het ook niet is uit te sluiten).

En deel je mn mening dat dit de al bestaande kloof weer enorm gaat vergroten en Marokkanen op zichzelf zal doen terugtrekken?***

Frank, weet jij wel methoden om de rol van MoB voor jonge mocro's in contact met NLers bespreekbaar te maken...?
      Ik denk, zoals ik heb geschreven in dit stukje, dat in het bijzonder onder Marokkaanse jongeren er sympathie bestaat voor MoB. Over de omvang kan ik niets zeggen, maar je hoeft niet helderziend of zeer fijngevoelig te zijn om dit te registreren. Ik vind dat zorgwekkend en ja, het kan de kloof vergroten, al wil ik zeker niet de suggestie wekken dat die sympathie zich per se vertaalt naar radicale acties.
      Ik kan je niet een methode noemen, dat vind ik een lastige vraag.

Ingeschreven
      Nov 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      32

Standaard Re: Re: Re: Mohammed B door verschillende ogen gezien

Ik denk, zoals ik heb geschreven in dit stukje, dat in het bijzonder onder Marokkaanse jongeren er sympathie bestaat voor MoB. Over de omvang kan ik niets zeggen, maar je hoeft niet helderziend of zeer fijngevoelig te zijn om dit te registreren. Ik vind dat zorgwekkend en ja, het kan de kloof vergroten, al wil ik zeker niet de suggestie wekken dat die sympathie zich per se vertaalt naar radicale acties.
      Ik kan je niet een methode noemen, dat vind ik een lastige vraag.
      Ik noemde de stadsdeelburgermeester Tjeerd Herrema (en de niet aanwezige wethouder Fatima Elatik) als voorbeeld de volgende mogelijkheden tav 'radicalisering'.:

1. Activeer overleggroep met minderheden olv een wethouder. Verzamel hun suggesties op dit punt en doe er wat mee om ze zelf actief te maken. [In Zeeburg kwam die groep al sinds oktober 2004 niet meer bijeen]

2. Oefen druk uit op migrantenorganisaties als de Mar. Raad Zeeburg om het op bijeenkomsten met jongeren te bespreken.

3. Richt een overleg met de ouders op waar o.m. Mar. welzijnwerkers het met ze bespreken.

4. (een bij herhaling afgewezen voorstel uit 2002 van mij en vrienden) Ondersteun buurtdiscussies georganiseerd door een onafhankelijke en professionele groep over thema's die taboes voor moslims en autochtonen bevatten. Neem de stadsgesprekken in R'dam als voorbeeld. Een onafhankelijke groep omdat Marokkanen zelf zich er niet aan zullen wagen.

5. Verplicht de welzijnsorganisaties voorlichting over de cultuur van moslims en islam te geven ism moskeeën. [over scholen heeft 'de politiek' tegenwoordig niets meer te zeggen]

6. Vroeger stelde de politie zich een sociale taak via hun buurtregisseurs: het organiseren van een netwerk dat als er iets mis gaat, dit bespreekbaar wordt. Dit is weggevallen en de pliesie deelt enkel nog bekeuringen uit. Reactiveer dit op een of andere manier.

Frank op welke punten zie jij de beste mogelijkheden?

Would B Prikker
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard

Ron,
      Laat maar. Groetjes, Martin

Alif Laam Miem AARDIG's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2004
      Leeftijd
      80
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      684

Standaard Re: Mohammed B door verschillende ogen gezien

Hij zwijgt en is daarmee standvastig. Ondanks de herhaalde typeringen door vrienden van Theo, zoals ‘minkukel’, ‘stakker’ of ‘mislukkeling’, is het mijn inschatting dat de afkeuring niet gedragen wordt door alle Marokkaanse jeugd op straat.
      Hoe moet ik dit precies lezen? Staat ondanks in verbinding met de voorgaande zin? Of bedoel je gewoon dat de symphatisanten van B. iets zouden moeten aantrekken van de beledigingen van Theo's friends? Dat lage incasseringsvermogen gedoe. Ik weet niet hoe ik het moet interpreteren. Graag uitleg.
      "And who is more unjust than he who prevents men from the mosques of Allāh that His name should be remembered therein and strives to ruin them" (2:114)

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Straf gezien door de ogen van Marokkaanse (ex-)boefjes
      Door nard in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 30
      Laatste Bericht: 14-10-05, 10:38
    2. Mohammed B. door de ogen van AT5
      Door MO_NL in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 3
      Laatste Bericht: 12-07-05, 16:33
    3. Latifa Uit Denemarken heeft mooiste ogen die ik gezien heb
      Door SportFreak in forum Wie schrijft die blijft