Marokkaan? Sorry geen stage.
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/6 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 51

Onderwerp: Marokkaan? Sorry geen stage.

MOLON LABE! TonH's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      103

Standaard Marokkaan? Sorry geen stage.

Bouw heeft weinig op met Marokkaanse stagiaires

DEN HAAG - De bouwsector heeft het niet zo begrepen op scholieren met een Marokkaanse achternaam die telefonisch om een stageplek vragen. Uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht in opdracht van GroenLinks blijkt dat slechts 15 procent een kans maakt op een uitnodigingsgesprek tegen 41 procent van de scholieren met een Nederlandse naam.

In de detailhandel en in de horeca zijn de verschillen veel kleiner. In de horeca zijn de kansen voor scholieren van Marokkaanse afkomst nagenoeg gelijk aan die van autochtone leerlingen en in de detailhandel is er slechts een klein verschil ten gunste van de ‘Nederlandse’ leerling, aldus GroenLinks vrijdag.

De onderzoekers verklaren de terughoudendheid in de bouw door de relatieve onbekendheid van de werkgevers met werknemers van buitenlandse komaf. Slechts 3 procent van de werknemers in de bouwsector heeft een allochtone achtergrond.

In het onderzoek werden in totaal 336 bedrijven benaderd door proefpersonen die zich voordeden als mbo-scholier en een Nederlandse dan wel een Marokkaanse naam opgaven in het telefoongesprek.

Bron: ANP/Volkskrant
      Kretens gezegde: "The fate every people makes for itself, and the things its own madness does to it, are not things done by its enemies."

Ingeschreven
      Feb 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      103

Standaard

Onderzoek GroenLinks toont discriminatie bij stages aan
      26 augustus 2005

Marokkaanse jongeren hebben gemiddeld 30% minder kans op een stage. In de bouw hebben ze zelfs 63% minder kans. Dat blijkt uit onderzoek van GroenLinks. GroenLinks vindt dit onaanvaardbaar. De overheid en de werkgevers moeten maatregelen nemen om allochtone jongeren een eerlijker kans te geven.

GroenLinks heeft samen met de Universiteit van Utrecht onderzoek gedaan naar discriminatie bij het zoeken van stages. Voor dit onderzoek belden gelijk gekwalificeerde autochtone en Marokkaanse MBO-ers naar bedrijven voor een stage. In totaal zijn 336 bedrijven benaderd.

De uitkomsten zijn ontluisterend. Marokkaanse jongeren worden stelselmatig vaker afgewezen dan hun autochtone leeftijdgenoten. Opmerkelijk genoeg geldt dit voor erkende leerbedrijven. Marokkaanse jongeren maken 30% minder kans op een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek. In de bouw loopt dat op tot 63%. Dat betekent dat autochtone jongeren hier bijna 3 keer zo veel kans maken op een stage als Marokkaanse jongeren met dezelfde kwalificaties.

Het onderzoek toont aan dat Marokkaanse jongeren al op voorhand worden gediscrimineerd, vooral in de bouw. Deze jongeren krijgen zo minder kansen ervaring op te doen en hun studie succesvol af te ronden. Dat is funest voor onze kennissamenleving, waar we alle potentieel kunnen gebruiken. Discriminatie druist niet alleen in tegen onze Grondwet, maar is ook een onderschat gevaar dat risico’s met zich mee brengt, bijvoorbeeld voor uitsluiting en radicalisering. GroenLinks vindt dat onaanvaardbaar en pleit voor snelle maatregelen.

- Leerbedrijven moeten onmiddellijk hun steun en status verliezen wanneer blijkt dat zij discrimineren. Tegelijkertijd moet de subsidie voor erkende leerbedrijven omhoog en moet de accreditatie van leerbedrijven minder bureaucratisch verlopen. Zo worden werkgevers gestimuleerd om meer en betere stages aan te bieden.

- Brancheverenigingen moeten een stageplatform instellen, samen met vertegenwoordigers van de scholen en de stagiaires. Het platform onderzoekt individuele meldingen van discriminatie. Bovendien herhaalt het platform dit onderzoek regelmatig om te beoordelen of er nog steeds sprake is van discriminatie in bepaalde branches.

- ROC’s moeten vaker gebruik maken van de formele klachtenprocedures bij discriminatie. De stagebegeleider kan het platform van de branchevereniging inschakelen en aangifte doen van discriminatie.

- Er moet een proef komen met anonieme sollicitaties voor stages. Volgens de Commissie Gelijke Behandeling kan dit de discriminatie op de arbeidsmarkt tegengaan.

- Het beroepsonderwijs dient een forse impuls te krijgen om jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. De scholen moeten meer mentoren en leerlingbegeleiders aanstellen, vooral voor de moeilijker leerlingen. Stagebegeleiders moeten zich extra inzetten voor de bemiddeling en begeleiding van allochtone stagiaires

- Er dient nader onderzoek te komen over in hoeverre de negatieve attitude bij sommige werkgevers gebaseerd is op reële ervaringen of op (voor)oordelen. Er moet een landelijke campagne komen om werkgevers te stimuleren om allochtone jongeren een stageplaats te bieden. Zo kan de negatieve beeldvorming rond allochtone scholieren worden bijgesteld en is de kans groter dat deze jongeren een eerlijke kans krijgen.

Ten slotte roept GroenLinks brancheverenigingen – met name de bouw -, jongerenorganisaties en het onderwijsveld op ook zelf met voorstellen te komen hoe de discriminatie tegen te gaan.

De samenvatting van de onderzoeksresultaten is hier te vinden.
      http://www.groenlinks.nl/2ekamer/not.../download_file

Naïma Azough
      Kretens gezegde: "The fate every people makes for itself, and the things its own madness does to it, are not things done by its enemies."

Prikker
      Ingeschreven
      Jun 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Standaard

gewoon de namen van die bedrijven publiceren, lijkt me slechte marketing.

De bedrijven moeten wel vrij blijven mensen te selecteren naar eigen goeddunken, het is niet voor niets ´vrij´ondernemerschap
      S.E. et O.

AMOR TUSSISQUE NON CELATUR

Erasmus

Banned Oeroeboeroe's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard

Het kannatuurlijk ook gewoon zo zijn dat Marokkanen neigen naar traag bouwen...

Misschien moeten eens een paar Marokkanen zich met die bouwfraude bemoeien. Wel eerst paspoort Marokko verminken natuurlijk.

Ingeschreven
      Feb 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      103

Standaard

Geplaatst door Elsschot
      gewoon de namen van die bedrijven publiceren, lijkt me slechte marketing.

De bedrijven moeten wel vrij blijven mensen te selecteren naar eigen goeddunken, het is niet voor niets ´vrij´ondernemerschap
      De namen publiceren lijkt me zowiezo goed. En hoeveel onderzoeken en zoekjes zijn er nu al niet geweest die op hetzelfde uitkomen? Toch kan ik me de reacties al weer voorstellen: het is een incident; er zijn andere factoren in het spel; ach Marokkanen en de Linkse Kerk; lange tenen...

Prima, dat zelf selecteren: daarom wordt iedereen met een 'vlekje' uitgekotst en mag daarna met behulp van belastinggeld in leven worden gehouden, terwijl het vrije ondernemersschap kankert op die uitvreters in de WAO en WW...

Prikker
      Ingeschreven
      Jun 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      18

Standaard

Geplaatst door TonH

Prima, dat zelf selecteren: daarom wordt iedereen met een 'vlekje' uitgekotst en mag daarna met behulp van belastinggeld in leven worden gehouden, terwijl het vrije ondernemersschap kankert op die uitvreters in de WAO en WW...

Het is helaas niet mogelijk om als bedrijf je hoofd boven water te houden met niet functionerende werknemers, zij moeten maar in de non-profit sectoren gaan werken waar minder schade (faillissement) aangericht kan worden.

Dat een eigenaar van een bedrijf niet zelf zou mogen uitmaken wie hij aanneemt is natuurlijk heel raar, hijzelf loopt het ondernemersrisico
      S.E. et O.

AMOR TUSSISQUE NON CELATUR

Erasmus

Banned Juliette's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard

Geplaatst door TonH Prima, dat zelf selecteren: daarom wordt iedereen met een 'vlekje' uitgekotst en mag daarna met behulp van belastinggeld in leven worden gehouden, terwijl het vrije ondernemersschap kankert op die uitvreters in de WAO en WW...
      Precies. Enerzijds zagen op die 'luie' werklozen en anderzijds panikeren wanneer de overheid daar iets aan wil doen met bijvoorbeeld quota voor allochtonen. Beperking van hun vrijheid enzo.

Maar wel vooraan staan om de subsidies aan te nemen die diezelfde overheid investeert in speciale tewerkstellingsrogramma's. (En die gasten uiteraard weer aan de deur zetten zodra die programma's afgelopen zijn.)

Voorspelbaar.

Banned Juliette's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard

Geplaatst door Elsschot
      Het is helaas niet mogelijk om als bedrijf je hoofd boven water te houden met niet functionerende werknemers, zij moeten maar in de non-profit sectoren gaan werken waar minder schade (faillissement) aangericht kan worden.

Dat een eigenaar van een bedrijf niet zelf zou mogen uitmaken wie hij aanneemt is natuurlijk heel raar, hijzelf loopt het ondernemersrisico
      Da's wel waar.

Maar het is het gebrek aan consequent zijn dat me stoort. Ondernemers pakken graag uit met hun belangrijke rol in de samenleving. Terecht overigens. Daar krijgen ze ook in veel gevallen subsidies voor. Of belastingvoordelen.

Maar ze moeten die rol dan ook echt op zich nemen. En niet alleen wanneer dat goed uitkomt.

Banned magden_david's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard

de oplossing is niet enkel dwingen bedrijven allochtonen aan te nemen en strafrechtelijke sanctie.
      Een belangrijk deel is ook de vraag WAAROM discrimineren werkgevers allochtonen?

Uit mijn eigen ervaringen met diverse werkgevers blijkt namelijk dat in hun opinie (los van de vraag of de realiteit hiermee overeenstemt) allochtonen vaker in de WAO terecht komen of een andere mentaliteit hebben die zij niet in hun bedrijf willen hebben, (campina is bijvoorbeeld een behoorlijk christelijk bedrijf en wil dat blijven).
      Detailisten worden vooral geconfronteerd met de hangjongeren op hun winkel pleintje en piekeren er niet over zo'n vervelende knaap in hun winkel neer te zetten. Slechte uitstraling voor de winkel en onbetrouwbaar. Ik zou zelf ook geen hangjongeren in mijn toko willen hebben als personeel.

Waar ik woon, in den haag, maak ik vaak een praatje met winkelhouders en je hoort zonder dta je erom vraagt hoeveel problemen zij wle niet ondervinden van allochtone jongeren. varieerend van dieftstal en intimidatie tot pure pesterijen. Dan vind ik het niet vreemd dat zij dat soort lui niet in hun winkel hebben werken , laat staan dat zij het risico lopen ww, wao, zw, voor hen te moeten betalen.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110

Standaard

Geplaatst door magden_david
      de oplossing is niet enkel dwingen bedrijven allochtonen aan te nemen en strafrechtelijke sanctie.
      Een belangrijk deel is ook de vraag WAAROM discrimineren werkgevers allochtonen?

Uit mijn eigen ervaringen met diverse werkgevers blijkt namelijk dat in hun opinie (los van de vraag of de realiteit hiermee overeenstemt) allochtonen vaker in de WAO terecht komen of een andere mentaliteit hebben die zij niet in hun bedrijf willen hebben, (campina is bijvoorbeeld een behoorlijk christelijk bedrijf en wil dat blijven).
      Detailisten worden vooral geconfronteerd met de hangjongeren op hun winkel pleintje en piekeren er niet over zo'n vervelende knaap in hun winkel neer te zetten. Slechte uitstraling voor de winkel en onbetrouwbaar. Ik zou zelf ook geen hangjongeren in mijn toko willen hebben als personeel.

Waar ik woon, in den haag, maak ik vaak een praatje met winkelhouders en je hoort zonder dta je erom vraagt hoeveel problemen zij wle niet ondervinden van allochtone jongeren. varieerend van dieftstal en intimidatie tot pure pesterijen. Dan vind ik het niet vreemd dat zij dat soort lui niet in hun winkel hebben werken , laat staan dat zij het risico lopen ww, wao, zw, voor hen te moeten betalen.

Hangjongeren heb je onder alle nationaliteiten. Dit artikel gaat over discriminatie van Marokkanen. Of zijn alle Marokkanen volgens jou hangjongeren?
      "Do you know him; his name is Rasoolullah,
      Do you know him; his name is habibullah,
      Do you know him; his name is sayfullah,
      Sayyidina Mustafa."

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Dus geen Marokkaan
      Door DRL0VE in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 8
      Laatste Bericht: 16-08-07, 13:06
    2. Geen hand, dan ook geen stage moslim
      Door Seif in forum Het nieuws van de dag