VS zou geheime gevangenissen hebben in Oost-Europa
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/3 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 21

    Onderwerp: VS zou geheime gevangenissen hebben in Oost-Europa

    1. #1
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Locatie
      Thuis
      Berichten
      14.989
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      504

      Standaard VS zou geheime gevangenissen hebben in Oost-Europa

      VS zou geheime gevangenissen hebben in Oost-Europa

      NEW YORK - De Amerikaanse geheime dienst CIA heeft enkele van zijn belangrijkste Al-Qaeda-verdachten vastgehouden en ondervraagd in een sovjetcomplex in Oost-Europa, zeggen Amerikaanse en buitenlandse functionarissen die van de praktijk op de hoogte zijn. De krant The Washington Post heeft dat gisteren op zijn website gemeld.

      De geheime locatie maakt deel uit van een stelsel van geheime gevangenissen dat de CIA bijna vier jaar geleden heeft opgezet en dat zich op wisselende momenten uitspreidde over acht landen, waaronder Thailand, Afghanistan en enkele nieuwe democratieën in Oost-Europa. Ook op de basis in Guantanamo op Cuba waar de meeste Al-Qaeda-verdachten worden vastgehouden, bevindt zich een kleine dépendence.

      De Washington Post zei van het bestaan van het geheime gevangenisnetwerk op de hoogte te zijn gebracht door huidige en voormalige inlichtingenfunctionarissen en diplomaten in verschillende landen. Het systeem is gebaseerd op samenwerking met buitenlandse inlichtingendiensten en strikte geheimhouding, zei de krant.

      Zelfs de Congresleden die toezicht moeten houden op geheime operaties van de CIA hebben, op een enkele uitzondering na, geen weet van de ,,black sites'' (zwarte locaties), zoals de geheime detentiecentra in overheidsstukken worden genoemd.

      Slechts een handjevol topfunctionarissen, onder wie de president, en enkele hoge inlichtingenchefs in de gastlanden zijn ervan op de hoogte. Met een beroep op de nationale veiligheid en de waarde van het systeem hebben de CIA en het Witte Huis het Congres ervan overtuigd niet te eisen dat de geheime dienst in het openbaar vragen beantwoordt over de omstandigheden waaronder gevangenen worden vastgehouden.

      Er is dan ook niets bekend over wie er op de geheime locaties worden vastgehouden, welke ondervragingsmethoden op hen worden uitgeoefend en hoe wordt beslist wie vast blijft zitten en voor hoe lang.
      C'est flex !

    2. #2
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Locatie
      Thuis
      Berichten
      14.989
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      504

      Standaard

      Vraagje: is er - los van alle morele issues die dit opwerpt - een reden waarom de gevangenen niet op US grondgebied worden vastgehouden. Een juridische wellicht ?
      C'est flex !

    3. #3
      Very Important Prikker delirious's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2004
      Locatie
      Eindhoven
      Berichten
      8.255
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      44

      Standaard

      Mac Martel.
      Martel King.
      Kentucky Fried Martel.

      Waar zitten ze niet?
      !

    4. #4
      Banned Juliette's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Locatie
      Europa
      Berichten
      7.348
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard

      Geplaatst door Wide-O
      Vraagje: is er - los van alle morele issues die dit opwerpt - een reden waarom de gevangenen niet op US grondgebied worden vastgehouden. Een juridische wellicht ?
      Zou het niet meer iets zijn van: die gevangenen heel ver weg stoppen van lastige publieke opinie en pers enzo?

      Dit vond ik: Amnesty over 4 jaar Guantanamo:

      http://www.aivl.be/index.cfm?PageID=2072

      Juridisch is dat dus veroordeeld maar 'de administratie' doet er niks mee.

    5. #5
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Jun 2005
      Berichten
      2.656
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      23

      Standaard

      Geplaatst door Wide-O
      Vraagje: is er - los van alle morele issues die dit opwerpt - een reden waarom de gevangenen niet op US grondgebied worden vastgehouden. Een juridische wellicht ?
      Uiteraard: in de VS mag niet gemarteld worden en heeft de gevangene recht op een advocaat. Een andere reden zou kunnen zijn dat men zo beter geheim kan houden wie men in het gevang heeft? Het zou mij niet verbazen als zelfs het Rode Kruis niet weet wie daar zitten hetgeen in strijd is met de rechten van de mens.

    6. #6
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Locatie
      Thuis
      Berichten
      14.989
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      504

      Standaard

      Geplaatst door Juliette
      Zou het niet meer iets zijn van: die gevangenen heel ver weg stoppen van lastige publieke opinie en pers enzo?

      Dit vond ik: Amnesty over 4 jaar Guantanamo:

      http://www.aivl.be/index.cfm?PageID=2072

      Juridisch is dat dus veroordeeld maar 'de administratie' doet er niks mee.
      Bedankt voor de link - ik had wel al de Engelse versie gelezen.

      Verzwijgen... dat gebeurt toch niet echt ? Zeker niet in Europa, maar in de VS media wordt Guantanamo toch ook niet echt "verzwegen". En laatst werd de link naar Marokko toch ook breed in de pers gebracht...

      Daarnaast zijn er vast veel Ami's te vinden die het perfect normaal vinden dat mensen zonder rechten "een beetje ruw verhoord (ahum)" worden op hun eigen grondgebied. Ook zullen er best genoeg faciliteiten zijn in de US waar men stil en ongedwongen krijgsgevangenen kan vasthouden...

      @waterfiets: Is Guantanamo officiëel VS-grondgebied ? Ik vermoed zelf ook dat de redenen puur juridisch zijn hoor, maar ik krijg het niet helemaal helder in mijn hoofd.

      Als ik het me goed herinner is het Rode Kruis één keer binnengemogen op G., maar mochten ze onder geen beding met de gevangenen praten. Dat niet alleen de internationale regels worden geschonden, maar ook alle morele & menselijke staat voor mij buiten kijf.

      Je moet natuurlijk niet lullig doen, en ik kan best begrijpen dat je een verdachte van een terroristische aanslag (voor zover die er bij zijn natuurlijk) een keer wat, kuch, harder aanpakt. Dat werkt zo in die kringen. Zeker als je denkt daar je "intelligence" mee te verhogen.

      Maar op zo'n grote schaal, en zonder hen daarna toegang te geven tot de normale rechtsbedeling, dat is volgens mij nog nooit vertoond.
      C'est flex !

    7. #7
      Zeven in één klap GiovanniHN's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2005
      Locatie
      Smallville
      Berichten
      20.940
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      23262

      Standaard

      Als ik het goed heb is Guantanamo wel Amerikaans grondgebied. Maar de gevangen daar zijn Prisoners of War en hebben daardoor wat minder rechten.

      De geheime gevangenissen waar hierover gesproken wordt gaan veel verder, daar wordt elk grondrecht door de plee gespeeld.

      Het artikel van The Washington Post geeft meer duidelijkheid. Kan je teruglezen op www.washingtonpost.com en op mijn weblog http://terrorisme.web-log.nl


    8. #8
      Companion of Earth Spoetnik's Avatar
      Ingeschreven
      Aug 2004
      Locatie
      Tel Aviv
      Berichten
      8.954
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2190

      Standaard

      Geplaatst door GiovanniHN
      Als ik het goed heb is Guantanamo wel Amerikaans grondgebied. Maar de gevangen daar zijn Prisoners of War en hebben daardoor wat minder rechten.
      Guantanamo is geen Amerikaanse grondgebied, het is een gebied dat geleased is van Cuba.

      Voorts zijn de gevangenen daar geen prisoners of war (dan zouden ze onder geneve vallen) maar ze zijn 'enemy combatants'.
      "People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use."
      - 19th-century Danish Christian philosopher Soren Kierkegaard

      ספוטניק אומר:
      Beep... Beep... Beep... Beep... Beep... Beep...

    9. #9
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Locatie
      Thuis
      Berichten
      14.989
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      504

      Standaard

      Geplaatst door Spoetnik
      Guantanamo is geen Amerikaanse grondgebied, het is een gebied dat geleased is van Cuba.

      Voorts zijn de gevangenen daar geen prisoners of war (dan zouden ze onder geneve vallen) maar ze zijn 'enemy combatants'.
      Een dépendence wordt het ergens genoemd.

      Dat van die POW dacht ik ook al, omdat ze per definitie onder de CvG zouden vallen in dat geval.
      C'est flex !

    10. #10
      Companion of Earth Spoetnik's Avatar
      Ingeschreven
      Aug 2004
      Locatie
      Tel Aviv
      Berichten
      8.954
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2190

      Standaard

      Geplaatst door Wide-O
      Een dépendence wordt het ergens genoemd.
      U.S. Naval Station Guantanamo Bay, which covers 116 km² (approx. 45 mi²), is sometimes abbreviated as GTMO or "Gitmo". It was established in 1898, when the United States obtained control of Cuba from Spain at the end of the Spanish-American War, following the 1898 invasion of Guantanamo Bay. The U.S. government obtained a perpetual lease that began on February 23, 1903, from Tomás Estrada Palma, an American citizen, who became the first President of Cuba.

      Bron: Wiki

      Er staat ook nog wat info over de status van de gevangenen:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Guantanamo_Bay
      "People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use."
      - 19th-century Danish Christian philosopher Soren Kierkegaard

      ספוטניק אומר:
      Beep... Beep... Beep... Beep... Beep... Beep...

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Gelijkaardige Onderwerpen

    1. Bush erkent bestaan geheime CIA-gevangenissen
      Door ~Panthera~ in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 17
      Laatste Bericht: 07-09-06, 16:16
    2. De Gucht overtuigd van het bestaan geheime gevangenissen
      Door Wide-O in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 6
      Laatste Bericht: 21-01-06, 16:49
    3. NL werkt stiekem mee aan geheime CIA-gevangenissen en transport
      Door MO_NL in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 0
      Laatste Bericht: 28-11-05, 13:35
    4. Raad van Europa opent onderzoek naar geheime CIA-gevangenissen
      Door Wide-O in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 8
      Laatste Bericht: 23-11-05, 14:18
    5. Netwerk van geheime gevangenissen
      Door MO_NL in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 0
      Laatste Bericht: 14-06-04, 11:03

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •