Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir - Pagina 31
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 31/34 EersteEerste ... 21303132 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 301 tot 310 van de 335

    Onderwerp: Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir

    1. #301
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      26.216
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011808

      Standaard Re: Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir

      Naema Tahir weigerde ooit een gearrangeerd huwelijk, maar ziet nu de voordelen daarvan: ‘Het is heel sociaal’

      Beeld Maartje Geels

      Jurist, schrijver en Trouw-columnist Naema Tahir weigerde ooit te trouwen met een man die haar vader aandroeg. Nu is ze gepromoveerd op de waarde van het gearrangeerde huwelijk. ‘Ik heb geleerd: mijn ouders hadden gelijk.’

      Marije van Beek
      16 november 2019, 1:00

      In dikke stralen gutst de novemberregen langs de ruiten, maar jurist en schrijver Naema Tahir (49) komt opgeruimd een koffiezaak op Den Haag Centraal binnen. “Heerlijk weer”, zegt ze. “Dit werkt bij mij kalmerend op de ziel.” Tahir werd geboren in Slough, een industriestadje nabij Londen, als kind van Pakistaanse ouders. Op haar tiende verhuisde ze naar Etten-Leur, waar ze de middelbare school doorliep, met een pauze van twee jaar, die ze in Faisalabad, Pakistan doorbracht.

      Eind jaren negentig probeerde haar vader haar vergeefs uit te huwelijken aan een onbekende Pakistaan. Ze weigerde, en werd na 11 september een vurige, rebelse stem in het publieke debat over de islam. Op Internationale Vrouwendag in 2004 schreef ze in NRC Handelsblad dat het een goede dag was voor moderne moslima’s om aan symbolische zelfontmaagding te doen, en ‘bebloede lakens aan de vlaggenmasten op je balkon te hangen’.

      De band met haar ouders werd er niet beter op. Toen ze een Nederlandse man trouwde en haar eerste boek schreef, werd het contact een tijdje verbroken. Tahir bleef schrijven, de laatste jaren als columniste voor Trouw. En ze ging promoveren op het thema het gearrangeerde huwelijk. Vorige week kwam het proefschrift uit. Haar boodschap? Ze wil de goede kanten van dit huwelijkssysteem belichten.

      U bedankt uw ouders in het nawoord, omdat ze u inspireerden om juist over dit thema een proefschrift te schrijven.

      “Toen ik weigerde, vond ik het gearrangeerd huwelijk een slecht systeem. Zij zeiden: het is een goed systeem. Ik dacht: je hebt het mis. Maar ik heb nu geleerd: zij hadden gelijk. Ik heb hen gewoon tekortgedaan door het niet te begrijpen. Daarom heb ik het aan hen opgedragen. Ik wil liever zo min mogelijk op de persoonlijke kant van dit verhaal ingaan. Dit is mijn wetenschappelijke werk. Ik wil vermijden dat mijn proefschrift een soort traumaverwerking is van mijn eigen leven. Ook ter bescherming van mijn familie.”

      Evenwel stuitte ze in haar eigen omgeving, de Brits-Pakistaanse gemeenschap die ook haar onderzoeksgroep werd, op de vragen die ze in haar studie opwerpt. Ze merkte dat haar keuze om los te breken weinig navolging kreeg.

      “Ik ken haast niemand in mijn familie die geen gearrangeerd huwelijk heeft. Ook hoogopgeleide vrouwen kiezen hiervoor. Waarom?, vroeg ik me af. Vanuit het moderne, westerse perspectief is dat lastig te begrijpen. Je ziet wel wat relevante dingen, zoals: er is geen keuze, geen vrijheid, geen gelijkheid. Maar je ziet heel veel dingen niet, zoals de positieve waarden achter die traditie. Mijn doel was daar inzicht in te vergaren.”

      Vanwaar de noodzaak om dit te doorgronden?


      “Zonder begrip van dit systeem wordt het verkeerd aangepakt. Ik zie dat falen. Het beleid is: ‘oh we moeten die vrouwen redden, we moeten die jongeren een keuze geven’. De bestaande campagnes en programma’s gaan ervan uit dat het gearrangeerde huwelijk verkeerd is. Terwijl alleen het gedwóngen huwelijk verkeerd is. Een randverschijnsel. Maar ze worden op een hoop gegooid.

      “Intussen wordt er in families juist met veel zorg naar een huwelijkspartner gezocht. Een van de dingen die ik ontdekte, is dat heel veel gearrangeerde huwelijken al een mengvorm zijn, dat ze een beetje moderner zijn gemaakt. Ouders kiezen een partner voor hun kind, maar dan wel met diens instemming, en met de vrijheid om te weigeren. Als je oprecht in het belang van je kind iemand uitkiest en zegt: ‘Dat is een hele lieve persoon voor jou, wat vind jij?’. Daar is niets schadelijks aan.”

      Wat zijn die positieve waarden achter het gearrangeerde huwelijk?


      “Lotsverbondenheid, bijvoorbeeld. De keuze voor het gearrangeerd huwelijk is de keuze voor een groepscultuur waarin je bescherming geniet. Het huwelijk is zo’n risico, een fout is zo gemaakt. Het is best een zware last op de schouders om zelf maar iemand te kiezen voor het huwelijk. De Pakistaanse cultuur kijkt naar het Westen en ziet hoe we denken alles in ons eentje te kunnen. Nou, mooi niet. Zij vinden die levenswijze eenzaam en zwaar.

      “Ouders die een huwelijkspartner voor hun kind zoeken, stellen zich de vraag: past dit meisje of deze jongen in de familie? Zij kijken naar objectieve criteria die het huwelijk stabiel maken. Juist omdat ze niet verliefd zijn, denken ze meer rationeel. Het autonome huwelijk zoals dat in het Westen gebruikelijk is, gaat meer uit van subjectieve criteria voor een huwelijkspartner. Verliefdheid, aantrekkingskracht.

      Naema Tahir. Beeld Maartje Geels

      “Wat meespeelt is dat de mens als een feilbaar wezen wordt gezien, die de bescherming van God en van de familie hard nodig heeft. Misschien gaat het over vijf jaar slecht met het huwelijk. Dan helpt het als mijn ouders mede besloten hebben, en we allemaal een verantwoordelijkheid dragen. Het is heel sociaal. Ik vind dat iets waardevols. Dat moeten we echt erkennen.”

      Is het in traditionele gezinnen niet gewoon: vaders wil is wet?


      “Wie het gearrangeerde huwelijkssysteem zo opvat, begrijpt het net zo goed verkeerd. Het komt voor dat vaders zeggen: nee, mijn dochter wordt te westers, dus ze moet maar gewoon met een neef trouwen. Maar als je je kind schaadt, dan praktiseer je de traditie niet op de manier zoals die is bedoeld. Die mooie begrippen als instemming en keuzevrijheid zijn in de praktijk heel lastig. Ik heb veel casussen gelezen waarin jonge vrouwen zeggen: ik wilde het eigenlijk niet, maar heb toch maar ‘ja’ gezegd. In hoeverre is dat dan nog met instemming?”

      Zou u uw eigen kind uithuwelijken?


      “Nou, mijn eigen dochtertje, dat is een beetje te dichtbij om iets over te zeggen. Ik denk meer in het algemeen dat als je een huwelijk voor je kind arrangeert, je je er wel van moet verzekeren dat er instemming van je kind is. En denk aan het belang van je kind. Op die manier zou je het beste van beide systemen kunnen nemen.”

      Het beste van beide wil zeggen dat een potentiële huwelijkskandidaat zowel moet voldoen aan de verwachtingen van de ouders als aan die van het kind. Dat wordt wel lang zoeken.


      “Ik denk dat jongeren in die situatie leren hun eigen verwachtingen terug te vinden in de verwachtingen van de familie. Mijn familie houdt van me, dan kan ik hem ook wel aantrekkelijk vinden. Zoiets. Ik denk sowieso dat we in het Westen al te veel van onze liefdespartners zijn gaan verwachten.”

      Vergeleken met een paar jaar geleden bent u heel sympathiek over behoudende levenswijzen. Hoe komt dat?


      “Daar ben ik nog niet over uit. Door ouder te worden? Door het besef dat het niet voor iedereen weggelegd is om voor zichzelf te kiezen? Het is een psychologische zoektocht. Misschien zat het in me, al die tijd, maar heb ik me laten meeslepen door de teneur van het debat destijds, waarin de roep van ‘kies voor jezelf’ heel graag werd gehoord?”

      U bent ook met een conservatief getrouwd, hoogleraar rechtsfilosofie Andreas Kinneging.


      “Wat hij mij heeft geleerd is: jij zit je achtergrond te ontkennen. En hij lijkt innerlijk trouwens heel erg op een Pakistaan.” Lachend: “Dat zeggen ook Pakistani wel eens verbaasd tegen me: ‘You’re married to a Pakistani’.
      “Ik zal een voorbeeld geven van hoe ver mijn zelfontkenning ging, uit de tijd dat ik nog werkte bij het ministerie van justitie. Collega’s kwamen met een verjaardagscadeautje, een cd met Qawwali, dat is Pakistaanse soefimuziek. Mijn reactie? Ah nee die volksmuziek, maar daar luister ik helemaal niet naar. Terwijl ik er dol op ben. Maar van de buitenkant kon dat niet, ik schaamde me ervoor. Ik was toch een westerse vrouw, waarom hebben ze me niet iets van George Michael gegeven?

      “Dat ontkennen doe ik niet meer: ik heb nu eenmaal die wortels. Terugblikkend heb ik veel dingen gezegd die gewoon verkeerd zijn. ‘Je moet westers worden!’ Of: ‘Kies voor jezelf, breek desnoods los van je gezin’. Maar zoiets is heel zwaar. Dat kan één persoon op de miljoen, denk ik. Kijk, ik gun het mensen als ze willen losbreken, echt. Maar ik vind niet dat je het van mensen kunt eisen. Ja, je wordt gewaardeerd als je dat doet hè? Zo werd ik op handen gedragen in bepaalde kringen. Maar heb je gezien hoeveel schade dat oplevert, hoeveel pijn? Het redt de een, maar het levert zoveel pijn op in gezinnen. Zij verliezen iemand. Heel veel mensen komen daar niet overheen. Een tragedie die we ook een plek moeten geven in ons debat.”

      Bent u nog feminist?


      “Ja. Ik zie te vaak vrouwen die alleen maar huismoeder zijn, iets wat voor conservatieven prima is. Maar ik vind dat een vrouw altijd onafhankelijk inkomen moet hebben. Nou ja, ‘moet’ - ik vind het gezond dat je buiten je gezin een actieradius hebt waar je hersens aanboort, een netwerk hebt, collega’s hebt, dat je die groei ook hebt.”

      En ik moet het toch vragen: uw ouders, hoe kijken zij aan tegen uw promotie?

      “Ze waren erbij, met de verdediging, en zijn enorm trots. Zij denken in termen van de gemeenschap: dat er nu een doctor aan die gemeenschap is toegevoegd. Dat is voor hen van grote betekenis. Een van de stichters en geestelijk vaders van Pakistan is dr. Iqbal, die in Duitsland is gepromoveerd. De doctor des vaderlands, in wezen. Mijn ouders denken: wauw, onze dochter heeft nu die titel.”


      https://www.trouw.nl/religie-filosof...iaal~b1622096/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    2. #302
      Very Important Prikker Samir75017's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2011
      Berichten
      4.072
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199470

      Standaard Re: Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir

      Bipolar disorder vs schizophrenia.

    3. #303
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Samir75017 Bekijk Berichten
      Bipolar disorder vs schizophrenia.
      Dat is wel erg grof Sammie.

      Maar ik vind haar wel veel te toegefelijk. Ik heb niets tegen gearrangeerde huwelijken, zolang dat maar geen enkele mensenrecht schendt - en er zeker geen sprake is van hele of verkapte kinderhandel.



      Uithuwelijken hoef je niet te vergoelijken.

      HARRIET DUURVOORT

      Ik was verrast toen de Volkskrant vorige week maar liefst twee artikelen publiceerde waarin gearrangeerde huwelijken worden gepresenteerd als eigenlijk zo gek nog niet. Naema Tahir had haar beeld bijgesteld naar aanleiding van haar proefschrift. En Nadia Zerouali was anders gaan denken toen ze voor haar kookboek allemaal Marokkaanse oma's ontmoette die zielsgelukkig getrouwd waren met de mannen aan wie ze als jong meisje waren uitgehuwelijkt. Als je het vergelijkt met al dat westerse liefdesgedoe en al die echtscheidingen, dan heeft het wel wat. Van huwelijksdwang is hier geen sprake. Meer van goedbedoelde druk. Bij veel gearrangeerde huwelijken mag je bijvoorbeeld best op snuffelstage. Als het echt niets is, mag je alsnog weigeren, in de zin van een alternatief vragen aan je familie.

      De maar liefst twintig koppelaars die zich met het arrangement bemoeien 'kijken naar intelligentie, opleiding, karakter, hobby's. Is er gespreksstof, is er een klik? Ze kijken naar het uiterlijk van de toekomstige huwelijkspartners: als zij lang is, moet hij ook lang zijn. Als ze het goed doen, kan het een geweldig resultaat opleveren', aldus Tahir.

      Als je precies in het leven past dat je ouders voor je hebben uitgetekend, zal het best prima zijn. Maar als je dat niet doet... Een recht tot rebellie, tot eigenheid, is non-existent. Het gaat niet alleen om het recht zelf een levenspartner te kiezen. Het gaat evengoed om het recht helemaal niet te willen trouwen, om een vrij liefdesleven te hebben, om gemengde relaties aan te gaan, et cetera. Of om het recht niet heteroseksueel te zijn.

      En intussen zijn er onmogelijke liefdes op de Nederlandse schoolpleinen. Op veel roc's en vmbo's zitten jongeren met wortels uit elke hoek van de wereld bij elkaar en de puberliefde kruipt waar het niet gaan kan. Omdat ook ouders niet gek zijn, is er grote druk om meiden zo jong mogelijk te laten trouwen. Zodat de schelp zich weer kan sluiten, het gevaar wordt afgewend en iedereen zich opgelucht weer eervol en geborgen in de eigen zuil kan terugtrekken.

      Persoonlijk vind ik juist dat, met mijn allicht westerse bril, en in elke vezel van mijn wezen een vermengd mens, een immoreel standpunt. Ik vind mijn cultuur niet beter dan andere culturen, maar op dit punt komen we niet nader tot elkaar.

      Je moet duizend mijl in elkaars schoenen lopen om elkaar te begrijpen, zo zei ook Naema Tahir . Prachtig, maar in wiens schoenen? In de schoenen van het 15-jarige Turkse meisje dat verliefd is op haar geheime Antilliaanse vriendje, maar doodsbang is dat haar broers erachter komen? Dat misschien helemaal niet met haar vriendje wil trouwen, maar gewoon, de eerste liefde wil vieren, wil leven?

      De familie gaat kapot bij totale vrijheid. Dat is de reden dat velen toch ook uit eigen wil instemmen met een gearrangeerd huwelijk, aldus Tahir. 'Individualisme kan alleen bloeien als er een betrouwbare staat is, een vangnet. Maar in veel landen met een groepscultuur is de staat geen vangnet. Daarom verzorgt het gezin je van de wieg tot het graf.'

      In mijn multiculturele vrienden- en kennissenkring zie ik ironisch genoeg het tegenovergestelde gebeuren. Het zijn juist vaak de losgebroken, goedopgeleide en vrij levende volwassen kinderen die hun conservatieve ouders verzorgen en onderhouden, ondanks het feit dat hun pubertijd een hel was omdat ze van hun ouders niet mochten zijn wie ze zijn. Achteraf zou de familie zelf kapot zijn gegaan zonder steun van hun homoseksuele zoon of eerloze dochter.

      Uit een onderzoek van kennisinstituut Movisie, voor sociale vraagstukken, bleek dat het niet kunnen beslissen over zaken als huwelijk en relaties soms een reden was voor zelfmoord van meisjes van Hindoestaanse, Turkse en Marokkaanse afkomst. Als je gearrangeerde huwelijken vergoelijkt, heb je geen oog voor de wanhoop van dit soort meiden. Ik voel medelijden voor die meisjes, niet voor hun ouders. (VOLKSKRANT 28-11-2019)



      Gelukkig zal er hier de echtscheidingswet aangepast worden.


      Scheiden voor moskee of kerk straks stuk simpeler

      AERNOUT KOLIJN

      De ontbinding van religieuze huwelijken wordt makkelijker. Een wetsvoorstel van minister Dekker van Rechtsbescherming regelt dat de rechter voortaan in één uitspraak het burgerlijk huwelijk kan beëindigen en de partners kan opdragen om ook de religieuze scheiding aan te vragen.

      'Iedereen moet de vrijheid hebben om te scheiden en om zijn of haar leven weer los van elkaar te kunnen voortzetten. Het mag en kan niet zo zijn dat de ene echtgenoot de andere in die vrijheid belet', aldus de minister in een toelichting.

      Het probleem van vrouwen in 'huwelijkse gevangenschap' is op de politieke agenda gezet door GroenLinks-Kamerlid Kathalijne Buitenweg en de actiegroep Femmes for Freedom. Het zijn vaak vrouwen die voor de staat van hun man scheiden, maar dan nog wel op religieus vlak aan hun partner verbonden zijn. Dit kan grote gevolgen hebben. Een vrouw kan na haar burgerlijke scheiding bijvoorbeeld niet naar haar land van herkomst reizen omdat zij daar nog als gehuwd geldt. Dan kan zij strafbaar zijn op grond van overspel of verlating van haar man en aangehouden worden.

      Het is voor rechters al mogelijk om na de ontbinding van het burgerlijk huwelijk ook het einde van het religieuze huwelijk op te dragen. Is een van de partners niet bereid om mee te werken aan een scheiding, dan kan een rechter een dwangsom of een veroordeling uitspreken om af te dwingen dat de scheiding ook wordt aangevraagd bij de religieuze instanties. Of de scheiding er dan ook van komt, is niet zeker: in Nederland kan bijvoorbeeld alleen een kerkelijke rechtbank binnen een katholieke kerk het katholiek huwelijk ontbinden. Een islamitisch huwelijk kan alleen worden ontbonden via een imam, soms met teruggave van de bruidsgift.

      Een rechter kan partners wel dwingen om de religieuze ontbinding aan te vragen, maar vanwege de complexiteit van die procedure schuiven rechters de religieuze scheiding vaak voor zich uit. Kerk en staat zijn in Nederland immers gescheiden. Daarom kiezen rechters meestal voor een tweede procedure. Door het nieuwe wetsvoorstel wil het kabinet bespoedigen dat rechters de burgerlijke en de religieuze scheiding tegelijk in gang zetten.

      Advocaat Marjolein van Vliet van Punt & Van Harpert Advocaten ziet vooral verbetering in de procedure. 'Nu is vaak een tweede procedure nodig. Dit kost de scheidende partij weer tijd en extra geld. Dat schrikt af.' Carla Smeets, advocaat familierecht en partner bij SmeetsGijbels, kent de complexiteit van een religieuze scheiding: 'Gescheiden vrouwen die voor het geloof nog getrouwd zijn, zitten klem. Het is dan niet mogelijk om opnieuw met iemand uit de eigen geloofsgemeenschap te trouwen, omdat je volgens de regels van het geloof nog getrouwd bent en een echtscheiding uitgesproken door de Nederlandse rechter niet altijd door de autoriteiten in het land van herkomst wordt erkend.'

      Rechters waren vaak terughoudend of zij wel bevoegd waren een echtgenoot te veroordelen medewerking te verlenen aan een religieuze scheiding. Met dit wetsvoorstel wordt duidelijk in de wet verankerd dat de rechter die bevoegdheid wel heeft. Smeets ziet nog wel obstakels bij de uitvoering van de wet. 'Het zal niet in alle gevallen eenvoudig zijn om die medewerking van de religieuze instanties ook daadwerkelijk af te dwingen. Je moet volgens sommige religies bijvoorbeeld eerst aantonen dat er sprake is geweest van overspel. Bewijs dat maar eens.' (VOLKSKRANT 28-11-2019)
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    4. #304
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      De familie gaat kapot bij totale vrijheid. Dat is de reden dat velen toch ook uit eigen wil instemmen met een gearrangeerd huwelijk, aldus Tahir. 'Individualisme kan alleen bloeien als er een betrouwbare staat is, een vangnet. Maar in veel landen met een groepscultuur is de staat geen vangnet. Daarom verzorgt het gezin je van de wieg tot het graf.'
      Erg goed verwoord en zo op het eerste oog plausibel. Maar in de VS is men wars van zowat elke vorm van overheid en worden zaken als Medicare door een groot deel van de bevolking gezien als een socialistisch experiment alsmede een ongewenste vorm van overheidsbemoeienis.

      Er zijn uiteraard wel sociale voorzieningen in de VS maar niet te vergelijken met het sociaal vangnet hier in Nederland.

      Toch is de VS een broedplaats van individualisme.

    5. #305
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Erg goed verwoord en zo op het eerste oog plausibel. Maar in de VS is men wars van zowat elke vorm van overheid en worden zaken als Medicare door een groot deel van de bevolking gezien als een socialistisch experiment alsmede een ongewenste vorm van overheidsbemoeienis.

      Er zijn uiteraard wel sociale voorzieningen in de VS maar niet te vergelijken met het sociaal vangnet hier in Nederland.

      Toch is de VS een broedplaats van individualisme.
      Het gaat in deze niet over de VS, ja!! Trouwens, dat achterlijk gebied moeten we gewoon aan de Chinezen geven, zijn we van die ellende ook af.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    6. #306
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Het gaat in deze niet over de VS, ja!! Trouwens, dat achterlijk gebied moeten we gewoon aan de Chinezen geven, zijn we van die ellende ook af.
      Nuanceren doen we alleen als het moslims betreft. Lekker hoor.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    7. #307
      Banned
      Ingeschreven
      Nov 2019
      Berichten
      585
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami Bekijk Berichten
      Jij zou best eens een sluier gaan dragen. Een sluier met reclame er op voor één of ander erotisch blad, of zo. Zo kan je de fundamentalisten ook treiteren.

    8. #308
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Couscousje Bekijk Berichten


      Cc
      Surat Luqman... En onder de mensen zijn er die ijdele praatjes zonder kennis (aan anderen verkopen) en van God's pad willen doen afdwalen en er mee de spot drijft; voor zulken zal er een vernederende straf zijn...




      Surat Al Furqan...

      En we hebben sommige mensen onder jullie een test laten zijn voor anderen... Zullen jullie de test weerstaan?

      Laatst gewijzigd door Wizdom; 07-12-19 om 20:57.
      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    9. #309
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir

      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    10. #310
      Very Important Prikker Wizdom's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      Krotterdam
      Berichten
      12.280
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2766646

      Standaard Re: Leestip: "Een moslima ontsluiert" van Naema Tahir

      al-Qur'an 3:160 If Allah helps you, none can overcome you: If He forsakes you, who is there, after that, that can help you? in Allah, then, Let believers put their trust.

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Gelijkaardige Onderwerpen

    1. """"Wat is geel en altijd te laat""""
      Door Hay Jouhara in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 15
      Laatste Bericht: 10-03-06, 20:19
    2. Naema Tahir: Kostbaar bezit
      Door Olive Yao in forum Islam & Seksualiteit
      Reacties: 2
      Laatste Bericht: 13-02-06, 21:03
    3. Leestip: Nahed Selim - "Zwijgen is verraad"
      Door Juliette in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 24
      Laatste Bericht: 13-02-06, 20:41
    4. Wat een afgang zeg die Naema Tahir : zij is een schrijfster
      Door SportFreak in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 12
      Laatste Bericht: 09-02-06, 20:27
    5. Nieuwe Islam. Site "moslima en haar gezin"
      Door Mos3ab in forum Islam en meer
      Reacties: 0
      Laatste Bericht: 03-11-02, 01:02

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •