Gedrag 'kut-Marokkanen' heeft geen culturele achtergrond
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/4 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 33

Onderwerp: Gedrag 'kut-Marokkanen' heeft geen culturele achtergrond

Prikker
      Ingeschreven
      Oct 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      16

Standaard Gedrag 'kut-Marokkanen' heeft geen culturele achtergrond

'Gedrag kut-Marokkanen ligt niet aan cultuur'

Gepost door Rob ([email protected]) - Bron: Dagblad van het Noorden / Novum
      Gepubliceerd: Tuesday 6 November 2007 @ 16:34.

Volgens criminoloog Jan Dirk de Jong ligt het gewelddadige gedrag van Marokkaanse straatjongeren niet aan de Marokkaanse cultuur, maar is het de algemeen menselijke behoefte aan erkenning, veiligheid en vertier en de straatcultuur in achterstandswijken. Dat schrijft De Jong in zijn proefschrift waarop hij volgende week aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveert.

De Jong stelt dat de term 'kut-Marokkanen' synoniem is geworden voor zich misdragende jongeren. Niet alleen publiek en politie, ook sociaal-wetenschappers verklaren de agressie van veel jonge Marokkanen vanuit hun cultuur. Ze zouden een vechtersmentaliteit hebben die voortkomt uit het Rifgebergte waar veel van hun (voor)ouders vandaan komen.

De Jong: ''Die culturele verklaring voelt heel lekker aan. Zeker bij mensen die deze jongens maar eng vinden. Zelf dacht ik eerst ook zo. Naarmate mijn onderzoek vorderde, begon ik echter steeds meer te twijfelen aan deze verklaring. De overeenkomsten tussen 'Marokkaanse' jongens en (straat)jongens met een andere etnische achtergrond leken me veel groter dan de verschillen als we kijken naar groepsgedrag en straatcultuur.''

De reden dat Marokkaanse jongeren zo veel heviger ontsporen, ligt aan de Nederlandse samenleving stelt De Jong. ''Ze voelen zich door de samenleving steeds sterker afgewezen. Daardoor zoeken ze meer steun bij elkaar en krijg je gevaarlijke groepsprocessen.'' De promovendus zegt dat er bij de Marokkaanse straatjongens geen sprake is van onwil, maar van knellende onmacht. ''Ze proberen gezichtsverlies te beperken door de indruk te wekken dat ze er zelf bewust voor kiezen zich delinquent te gedragen.''

De Jong: ''Wat we vooral niet moeten doen is de problemen en het gedrag van deze jongens ten onrechte bestempelen als 'typisch Marokkaans'. Daarmee verklaren we niet veel van het gedrag en we lossen de problemen er niet mee op. Sterker nog, op die manier houden we de problemen juist in stand en jagen we de processen aan die leiden tot de verhevigingen in hun gedrag. We moeten deze jongens in de eerste plaats beschouwen als 'onze' jongens. Geen Marokkaanse, maar Nederlandse jongens.''

Momenteel is De Jong werkzaam als Universitair Docent aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling Strafrecht en Criminologie. Hij deed voor zijn onderzoek jarenlang etnografisch onderzoek naar opvallend delinquent groepsgedrag van Marokkaanse jongens in Amsterdam West (Slotervaart). De RuG heeft over zijn proefschrift en aanstaande promotie ook een uitgebreid persbericht verzonden.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/83856

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      106

Standaard

Ook oud nieuws. Alsof het in Marokko normaal is om al rotzooi trappend door het leven te gaan.

Volgens mij zouden ze dat daar echt niet durven.
      "Do you know him; his name is Rasoolullah,
      Do you know him; his name is habibullah,
      Do you know him; his name is sayfullah,
      Sayyidina Mustafa."

Banned
      Ingeschreven
      May 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard

Volwassene Marokkanen willen gewoon net als ieder mens een huisje, boompje, kindje, dat kleine groepje dat rotzooi trapt haalt wel de media maar de grote groep die het goed doet in de maatschappij niet.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      31

Standaard

Wat ik me dan nog steeds afvraag, is waarom het dan relatief wel Marokkaanse jongens zijn die de meeste problemen veroorzaken. Het is jaren lang doodgezwegen door de politiek en pers. Dus het is niet zo dat het begonnen is door (foutief) negatief beeld te creeren. Het negatieve beeld is juist ontstaan door de misdragingen.

Geplaatst door Rabi'ah.
      Ook oud nieuws. Alsof het in Marokko normaal is om al rotzooi trappend door het leven te gaan.

Volgens mij zouden ze dat daar echt niet durven.
      Dat is volgens mij nu juist de theorie, daar veel sociale controle, hier weinig.

fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072959

Standaard

Geplaatst door Witte78
      Wat ik me dan nog steeds afvraag, is waarom het dan relatief wel Marokkaanse jongens zijn die de meeste problemen veroorzaken.
      Als dat zo is: de discrepantie tussen daaro en hiero. Blijkbaar.
      viejo pendejo se extravia

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      106

Standaard

Geplaatst door Witte78
      Wat ik me dan nog steeds afvraag, is waarom het dan relatief wel Marokkaanse jongens zijn die de meeste problemen veroorzaken. \
      Ik vraag me dus nu al jaren oprecht af of dat waar is. Heeft het niet gewoon te maken met de hoge concentratie Marokkanen in bepaalde wijken?

Ik ben geboren en getogen in een Surinaamse wijk; bij ons zijn/waren het de Surinamers die rotzooi trappen. En in West zullen dat idd Marokkanen zijn, omdat die daar nou eenmaal meer wonen.

Bij ons wonen er ook wat Marokkanen, maar dat zijn brave rustige tweeverdienersgezinnetjes.

Geplaatst door Witte78

Dat is volgens mij nu juist de theorie, daar veel sociale controle, hier weinig.
      Ja. Het heeft dus niet met de Marokkaanse cultuur te maken. Want in de Marokkaanse cultuur van Marokko heerst nu juist meer sociale controle.
      Sayyidina Mustafa."

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      31

Standaard

Geplaatst door Rabi'ah.
      Ik vraag me dus nu al jaren oprecht af of dat waar is. Heeft het niet gewoon te maken met de hoge concentratie Marokkanen in bepaalde wijken?

Ik ben geboren en getogen in een Surinaamse wijk; bij ons zijn/waren het de Surinamers die rotzooi trappen. En in West zullen dat idd Marokkanen zijn, omdat die daar nou eenmaal meer wonen.

Bij ons wonen er ook wat Marokkanen, maar dat zijn brave rustige tweeverdienersgezinnetjes.

Het zou natuurlijk niet waar kunnen zijn, maar dan nog rest de vraag waarom de media uiteindelijk gekozen heeft om marokkanen zondebok te maken, en niet bijvoorbeeld turken of surinamers, of allochtonen in het algemeen.

Ja. Het heeft dus niet met de Marokkaanse cultuur te maken. Want in de Marokkaanse cultuur van Marokko heerst nu juist meer sociale controle.
      Juist omdat die sociale controle in nederland ontbreekt, ontsporen die jongeren. Wanneer diezelfde jongeren in Marokko waren opgegroeid was dat dus niet gebeurd. (volgens die theorie dan)

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      106

Standaard

Geplaatst door Witte78
      Het zou natuurlijk niet waar kunnen zijn,
      Ah, dus nu begin je al terug te krabbelen van iets wat je 1 post geleden met nog zoveel stelligheid beweerde.

Geplaatst door Witte78

maar dan nog rest de vraag waarom de media uiteindelijk gekozen heeft om marokkanen zondebok te maken, en niet bijvoorbeeld turken of surinamers.
      Dat heeft denk ik met heel andere dingen te maken. Behoefte aan een nieuwe vijand, anti-islamhetze (kennelijk worden Marokkanen gezien als prototype van DE moslims) en reeele problemen die opgeblazen worden tot wezenloze proporties.

In de jaren 70 en 80 waren Surinamers de zondebok in de media.
      Sayyidina Mustafa."

fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072959

Standaard

Geplaatst door Rabi'ah.
      Dat heeft denk ik met heel andere dingen te maken. Behoefte aan een nieuwe vijand, anti-islamhetze (kennelijk worden Marokkanen gezien als prototype van DE moslims) en reeele problemen die opgeblazen worden tot wezenloze proporties.
      Ik denk niet dat het willekeurig is. En in de jaren 80 waren de Turken de prototype-moslims. Ze kwamen eerder en in veel grotere getale dan Marokkanen. Die zijn kwa aantal de laatste 10 jaar ofzo enorm bijgetrokken. Was lang 1:3.

Ik geloof wel degelijk dat Marokkanen op straat euh lamezeggen meer opvallen. Bij messen denk je aan Marokkanen, bij guns aan Anti's en Turken/Koerden. Dat zijn echt wel statistische dingen, denk ik.

Maar dan niet wegens kleine criminaliteit, eerder vermeend misbruik van de sociale voorzieningen.

Ook al wordt er van alles wezenloos overdreven, een kern van waarheid zit er altijd wel in. Er wordt wel degelijk gedifferentieerd. Turken en islam = duistere vijfde colonne-organisaties. Heel anders dan Marokkanen en islam.
      viejo pendejo se extravia

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      31

Standaard

Geplaatst door Rabi'ah.
      Ah, dus nu begin je al terug te krabbelen van iets wat je 1 post geleden met nog zoveel stelligheid beweerde.

Dat heet open staan voor andere denkbeelden . In het artikel wordt trouwens ook gesteld dat marokkanen relatief vaker ontsporen. Tis dus niet echt een verzinsel van mij ofzo.

Als ik in mijn omgeving kijk, dan waren de problemen er al voordat er media aandacht aan werd geschonken.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Reacties: 67
      Laatste Bericht: 28-01-08, 19:23
    2. FBI ziet geen terroristische achtergrond
      Door IbnRushd in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 33
      Laatste Bericht: 21-04-07, 10:11
    3. Wat heeft culturele diversiteit met Politiek te maken?
      Door meryamaa in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 2
      Laatste Bericht: 01-10-06, 13:48
    4. Marokkanen vasten vaker dan Turken en hebben een actiever religieus gedrag.
      Door Zwarte Schaap in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 14
      Laatste Bericht: 04-10-05, 18:16
    5. Echt zielig Marokkanen gedrag weer, bah
      Door Liega in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 15
      Laatste Bericht: 11-02-05, 14:55

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten