Kinderen van gescheiden ouders zijn slechter in wiskunde
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Kinderen van gescheiden ouders zijn slechter in wiskunde

Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577370

Standaard Kinderen van gescheiden ouders zijn slechter in wiskunde

Kinderen van gescheiden ouders vinden het vaak moeilijk om vrienden te maken en scoren minder goed op wiskunde. Dat blijkt uit een recente studie in de Verenigde Staten.

Ze halen minder goede resultaten dan klasgenootjes van wie de ouders nog samen zijn, krijgen vaker te kampen met angstaanvallen, zijn eenzamer en voelen zich niet lekker in hun vel. Bovendien is de kans groot dat hun leerachterstand niet meer kunnen wegwerken.

Amerikaanse onderzoekers onderzochten vijf jaar lang het gedrag en de studieresultaten van 3.585 basisschoolkinderen in de Verenigde Staten. Daaruit blijkt dat leerlingen geen leerproblemen hadden voor de echtscheiding van hun ouders, maar van zodra de scheiding werd ingezet kregen de kinderen opeens met een heleboel problemen te kampen. Dat staat te lezen in American Sociological Review (ASR).

Moeilijk vrienden maken

"Kinderen van gescheiden ouders behalen slechtere wiskunderesultaten en hebben het moeilijker om vrienden te maken", vertelt onderzoeker Hyun Sik Kim van de universiteit van Wisconsin-Madison, die de studie leidde. "Ze zijn angstiger, eenzamer, hebben een laag zelfbeeld en zijn vaker verdrietig. Na de echtscheiding zien we een kleine verbetering, maar toch blijven ze achter op hun leeftijdsgenootjes hinken."

"Ik vermoedde dat de kinderen nog voor de scheiding met een reeks problemen zouden kampen, maar dat kon tijdens de studie niet worden aangetoond."

Stress = boosdoener

Een mogelijke verklaring voor deze achterstand zou te vinden zijn bij verhoogde stressgehaltes bij kinderen wiens ouders voortdurend ruziën, kibbelen over het hoederecht of elkaar verwijten maken. Een onstabiele gezinssituatie zou volgens Hyun Sik Kim ook een negatieve impact hebben op sociale contacten.

Bovendien krijgen gescheiden ouders ook meer met geldproblemen te maken en zijn ze na de scheiding vaker depressiever dan getrouwde koppels.

Een recentBrits onderzoek toont eveneens aan dat kinderen van gescheiden ouders maar liefst vijf keer meer kans hebben om psychologische problemen te ontwikkelen dan hun leeftijdsgenoten van wie de ouders nog samen zijn. (kgm)

04/06/11 19u56
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

Ingeschreven
      Feb 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577370

Standaard

Zo te zien is de katholieke huwelijksmoraal zo slecht nog niet.

Prikker
      Ingeschreven
      Mar 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marsipulami Bekijk Berichten
      Wat God bindt zal de mens niet scheiden!

Ingeschreven
      Feb 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577370

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mothership Bekijk Berichten
      Wat God bindt zal de mens niet scheiden!
      Goed zo!

MOLON LABE! TonH's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      100

Standaard

Goed voorbeeld doet volgen: De enige zoon van God had hij bij de vrouw van een ander. Oh en God zelf was niet getrouwd, toch? Dan zijn er ook nog wat boeken (ok, niet altijd helemaal koosher) die beweren dat de zoon ook een 'chip-of-the-old-log' was...

En toch maar steeds weer hameren op het sacrement van het huwelijk en al die dingen die daarmee samenhangen.

Ik ga morgen maar weer eens een kaarsje branden...
      Kretens gezegde: "The fate every people makes for itself, and the things its own madness does to it, are not things done by its enemies."

Ingeschreven
      Feb 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577370

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TonH Bekijk Berichten
      Goed voorbeeld doet volgen: De enige zoon van God had hij bij de vrouw van een ander. Oh en God zelf was niet getrouwd, toch? Dan zijn er ook nog wat boeken (ok, niet altijd helemaal koosher) die beweren dat de zoon ook een 'chip-of-the-old-log' was...

En toch maar steeds weer hameren op het sacrement van het huwelijk en al die dingen die daarmee samenhangen.

Ik ga morgen maar weer eens een kaarsje branden...
      Hmm, dat klinkt als geschreven door iemand met een mislukt huwelijk.

MOLON LABE! TonH's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      100

Standaard

Hmm, dat klinkt als geschreven door iemand met een mislukt huwelijk.
      Nee, al 20 jaar gelukkig getrouwd. Maar we zijn wel beiden kinderen van gescheiden ouders. En daarmee is tenminste een andere mythe de wereld uit. Namelijk dat kinderen uit 'gebroken' gezinnen ook zelf een 'gebroken' gezin zullen vormen.

Van die wiskunde moet ik erkennen dat dat klopt. Ik was er goed in tot het moment dat m'n ouders gingen scheiden. Daarna werden de achten ineens vieren en ben ik daardoor zelfs een maal gezakt voor het eindexamen.
      Kretens gezegde: "The fate every people makes for itself, and the things its own madness does to it, are not things done by its enemies."

Ingeschreven
      Feb 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577370

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TonH Bekijk Berichten
      Nee, al 20 jaar gelukkig getrouwd. Maar we zijn wel beiden kinderen van gescheiden ouders. En daarmee is tenminste een andere mythe de wereld uit. Namelijk dat kinderen uit 'gebroken' gezinnen ook zelf een 'gebroken' gezin zullen vormen.
      Nou, nou, dat is pas een mooi verhaal. Als er geen katholieken meer over zijn, dan word ik orthodox.

Ingeschreven
      Feb 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577370

Standaard

Er is ook een link tussen het niet naleven van de katholieke huwelijksmoraal en het drama Sebrenica.

"Dutchbat-commandant Karremans slechte keus voor Srebrenica"

04/06/11, 13u58

Thom Karremans, de bevelhebber van het Nederlandse bataljon Dutchbat ten tijde van de genocide in Srebrenica in juli 1995, was als commandant in Srebrenica niet op zijn plaats. Dat zegt althans de landmachtgeneraal van destijds, Hans Couzy, zaterdag in de krant Algemeen Dagblad. Karremans lag destijds in scheiding en had zijn energie eigenlijk daarvoor nodig, aldus Couzy.

"Ik hoorde het pas achteraf. Had ik het eerder geweten, dan had ik hem nooit gestuurd. Een scheiding vreet veel energie en die had hij toen wel ergens anders voor nodig.", aldus Couzy.

Over Ratko Mladic zegt hij: "Ik geloof niet dat hij tevoren bedacht had die moslimmannen te doden. Toen hij duizenden gevangen had genomen, wist hij niet wat hij met ze aan moest. 'Dan maar dood, dan ben ik ervan af', moet hij hebben gedacht."

Couzy vindt nog steeds dat Dutchbat geen blaam treft. "Het moest wel misgaan met zo weinig middelen in zo'n gebied. Maar ja, de politiek besliste anders. En dus gingen we." Hij schrok vreselijk van de Nederlandse militairen, zoals ze terugkwamen uit Srebrenica: "Van die stoere, brede kerels, helemaal gebroken. als ik ze aan keek, zag ik de dood nog in hun ogen." (anp/mvdb)

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Jun 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10258

Standaard

Kinderen van gescheiden ouders vinden het vaak moeilijk om vrienden te maken en scoren minder goed op wiskunde. Dat blijkt uit een recente studie in de Verenigde Staten.

Ze halen minder goede resultaten dan klasgenootjes van wie de ouders nog samen zijn, krijgen vaker te kampen met angstaanvallen, zijn eenzamer en voelen zich niet lekker in hun vel. Bovendien is de kans groot dat hun leerachterstand niet meer kunnen wegwerken.

Amerikaanse onderzoekers onderzochten vijf jaar lang het gedrag en de studieresultaten van 3.585 basisschoolkinderen in de Verenigde Staten. Daaruit blijkt dat leerlingen geen leerproblemen hadden voor de echtscheiding van hun ouders, maar van zodra de scheiding werd ingezet kregen de kinderen opeens met een heleboel problemen te kampen. Dat staat te lezen in American Sociological Review (ASR).

Moeilijk vrienden maken

"Kinderen van gescheiden ouders behalen slechtere wiskunderesultaten en hebben het moeilijker om vrienden te maken", vertelt onderzoeker Hyun Sik Kim van de universiteit van Wisconsin-Madison, die de studie leidde. "Ze zijn angstiger, eenzamer, hebben een laag zelfbeeld en zijn vaker verdrietig. Na de echtscheiding zien we een kleine verbetering, maar toch blijven ze achter op hun leeftijdsgenootjes hinken."

"Ik vermoedde dat de kinderen nog voor de scheiding met een reeks problemen zouden kampen, maar dat kon tijdens de studie niet worden aangetoond."

Stress = boosdoener

Een mogelijke verklaring voor deze achterstand zou te vinden zijn bij verhoogde stressgehaltes bij kinderen wiens ouders voortdurend ruziën, kibbelen over het hoederecht of elkaar verwijten maken. Een onstabiele gezinssituatie zou volgens Hyun Sik Kim ook een negatieve impact hebben op sociale contacten.

Bovendien krijgen gescheiden ouders ook meer met geldproblemen te maken en zijn ze na de scheiding vaker depressiever dan getrouwde koppels.

Een recentBrits onderzoek toont eveneens aan dat kinderen van gescheiden ouders maar liefst vijf keer meer kans hebben om psychologische problemen te ontwikkelen dan hun leeftijdsgenoten van wie de ouders nog samen zijn. (kgm)

04/06/11 19u56
      Dat is al langer bekent. De meeste mensen scheiden, zeker met kinderen, dan ook niet omdat het hun hobby is.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Reacties: 2
      Laatste Bericht: 17-11-10, 23:29
    2. 'Kinderen slechter af ondanks millenniumdoel'
      Door Fatii1 in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 0
      Laatste Bericht: 08-07-10, 20:08
    3. Gescheiden(marokkaanse) vrouwen met kinderen...
      Door _Maryam in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 62
      Laatste Bericht: 01-03-10, 09:01
    4. Kind gescheiden ouders scheidt zelf vaker
      Door Marsipulami in forum Het nieuws van de dag
      Reacties: 0
      Laatste Bericht: 02-07-07, 08:47
    5. ik mocht niet omgang met dochters van gescheiden ouders
      Door SportFreak in forum Wie schrijft die blijft
      Reacties: 6
      Laatste Bericht: 01-07-04, 17:32

Bladwijzers