Afrikaanse landen en economische ontwikkeling - Pagina 11
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 11/13 EersteEerste ... 101112 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 101 tot 110 van de 130

    Onderwerp: Afrikaanse landen en economische ontwikkeling

    1. #101
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Afrikaanse landen en economische ontwikkeling

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      De overheid deed alles om het bedrijf te steunen. De overheid hief hoge invoerrechten op buitenlandse auto's, stelde scherpe beperkingen aan buitenlandse investeringen in de auto-industrie, en garandeerde zo winst voor het bedrijf. De overheid weerde Ford en General Motors, de grootste autoindustrieën uit die tijd. Desondanks moest de overheid 15 jaar na de start van het bedrijf nog gemeenschapsgeld aan het bedrijf geven om het van bankroet te redden.
      Ooit in mijn studententijd een referaat gehouden over de Japanse auto-industrie. In de fifties maakte de industrie inderdaad inferieure producten. Pas na invoering van door Japan zelf ontwikkelde quality control management kwam de industrie van de grond.

      Voorheen was men niet in staat te werken binnen toleranties van enkele micromillimeters zoals de Duitse auto-industrie.

      E.e.a. had weinig met de economie of financiering te maken.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    2. #102
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Afrikaanse landen en economische ontwikkeling

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Waar dan? Vroeg ik. Ik suggereerde nog een paar landen, maar je reageert er niet op.
      Niger Mali Nigeria Ethiopië zomaar een paar.

      BTW, ik mis wel eens een post.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    3. #103
      fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Locatie
      Deba, Euskadi
      Berichten
      121.427
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072964

      Standaard Re: Afrikaanse landen en economische ontwikkeling

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Niger Mali Nigeria Ethiopië zomaar een paar.

      BTW, ik mis wel eens een post.
      Niger en Mali heb ik al eens uitgelegd. Het fundamentele probleem daar is de positie van de Toeareg. Toen Algerije de overhand kreeg in de burgeroorlog zijn de 'islamisten' naar de marge verdreven, de woestijn in. In die twee landen wisten ze ontevreden Toeareg te ronselen. Meer is het niet.

      Als de regeringen van die landen, en / of de nu daar actieve Europese landen, wat aan de positie en grieven van de Toeareg zouden doen was het meteen afgelopen met de invloed van die paar Algerijnen.

      Van radicalisatie is geen sprake.

      Ditzelfde geldt trouwens voor IS. Ik begrijp niet dat niemand de vraag stelt waar ze vandaan komen, en waarom ze aanhang hebben. Ook het antwoord op die vragen is: er liggen reële problemen en grieven aan ten grondslag. Los je die op, dan is het probleem ook grotendeels weg. Machtsbeluste types die een extremistische ideologie gebruiken om meer macht te verwerven zal je altijd hebben, maar als ze geen voedingsbodem hebben, dan slaan ze geen deuk in een pakje boter.

      Ik heb al een keer of 4 uitgelegd wat er in Nigeria aan de hand is. Maar blijkbaar weiger je daar kennis van te nemen. Van 'radicalisatie' is ook daar geen sprake; wel van machtsbeluste varkens die gebruik maken van locale, reële problemen en grieven.

      Wat is er in Ethiopië, behalve een 'christelijke' dictatuur?
      viejo pendejo se extravia

    4. #104
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Afrikaanse landen en economische ontwikkeling

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark61 Bekijk Berichten
      Niger en Mali heb ik al eens uitgelegd. Het fundamentele probleem daar is de positie van de Toeareg. Toen Algerije de overhand kreeg in de burgeroorlog zijn de 'islamisten' naar de marge verdreven, de woestijn in. In die twee landen wisten ze ontevreden Toeareg te ronselen. Meer is het niet.

      Als de regeringen van die landen, en / of de nu daar actieve Europese landen, wat aan de positie en grieven van de Toeareg zouden doen was het meteen afgelopen met de invloed van die paar Algerijnen.

      Van radicalisatie is geen sprake.

      Ditzelfde geldt trouwens voor IS. Ik begrijp niet dat niemand de vraag stelt waar ze vandaan komen, en waarom ze aanhang hebben. Ook het antwoord op die vragen is: er liggen reële problemen en grieven aan ten grondslag. Los je die op, dan is het probleem ook grotendeels weg. Machtsbeluste types die een extremistische ideologie gebruiken om meer macht te verwerven zal je altijd hebben, maar als ze geen voedingsbodem hebben, dan slaan ze geen deuk in een pakje boter.

      Ik heb al een keer of 4 uitgelegd wat er in Nigeria aan de hand is. Maar blijkbaar weiger je daar kennis van te nemen. Van 'radicalisatie' is ook daar geen sprake; wel van machtsbeluste varkens die gebruik maken van locale, reële problemen en grieven.

      Wat is er in Ethiopië, behalve een 'christelijke' dictatuur?
      Jij stelt wel veel vragen voor iemand die alles al weet.

      Boko Haram en Al Sabaab? Stel pubers?
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    5. #105
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Afrikaanse landen en economische ontwikkeling

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark Bekijk Berichten
      een vraagje, hoeveel van jullie wijsgeren hebben in Afrika gewoon en gewerkt?
      'Gewerkt' drie keer kort achter elkaar maar dat is niet representatief.

      Gewoont; een paar maanden in Caïro.

      Vakantie of doorreis enkele landen.

      Mag ik nu wat zeggen? Moet je ook eerst van een hoogte vallen om te weten hoe pijn de landing doet of is het voldoende dat je gewoon weet dat het erg pijn doet?
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    6. #106
      Very Important Prikker Mark's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2002
      Locatie
      K4-land
      Berichten
      34.322
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402417

      Standaard Re: Afrikaanse landen en economische ontwikkeling

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      'Gewerkt' drie keer kort achter elkaar maar dat is niet representatief.

      Gewoont; een paar maanden in Caïro.

      Vakantie of doorreis enkele landen.

      Mag ik nu wat zeggen? Moet je ook eerst van een hoogte vallen om te weten hoe pijn de landing doet of is het voldoende dat je gewoon weet dat het erg pijn doet?
      Ik denk dat de complexiteit van afrika niet te vergelijken met vallen.

      Overigens zeg ik absoluut niet dat je daar gewoond moet hebben om een mening te hebben, ik heb ook maar 1% gezien.

      Maar er zijn wel mensen die niet vaak buiten nederland komen en hun ervaringen en wereldbeeld en ideeen projecten op afrika waarbij men er van uit gaat dat de hele wereld werkt zoals het werkt in Nederland.
      Gaarne langzaam typen wanneer u mij aanspreekt, ik ben blond en heb een IQ van 89.

    7. #107
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Afrikaanse landen en economische ontwikkeling

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark Bekijk Berichten
      Ik denk dat de complexiteit van afrika niet te vergelijken met vallen.

      Overigens zeg ik absoluut niet dat je daar gewoond moet hebben om een mening te hebben, ik heb ook maar 1% gezien.

      Maar er zijn wel mensen die niet vaak buiten nederland komen en hun ervaringen en wereldbeeld en ideeen projecten op afrika waarbij men er van uit gaat dat de hele wereld werkt zoals het werkt in Nederland.
      In een notendop: Niets werkt als er niet voldoende is voor iedereen.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    8. #108
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.612
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Lightbulb Afrikaanse landen en economische ontwikkeling

      .
      intermezzo 4Anecdotes over electriciteit

      Mijn kennissen wonen in een van de grootste steden van Nigeria.

      Er is natuurlijk electriciteit, maar zoals in andere afrikaanse landen valt die regelmatig uit. 's Nachts wordt de electriciteit in de meeste stadsdelen uitgezet. Overdag valt hij ook vaak uit.

      Veel mensen hebben daarom een generator om hun eigen electriciteit op te wekken. Nadeel van generatoren is, ze gebruiken fossiele brandstof, vervuilen de lucht en maken lawaai.

      Mn kennissen hebben een restaurant, en ook zij hebben een generator. In het restaurant hangt een grote breedbeeld televisie als publiekstrekker (veel mensen hebben geen tv), en een tv werkt nu eenmaal op electriciteit. Ze hebben er ook stereo. En leuke, sfeervolle verlichting.

      Op een half uur rijden van de stad hebben mn kennissen een hectare grond. Er is daar een klein gehucht, de zwager van een vriendin van me heeft daar een huis. Mn vriendin verbouwt yam, casava en plantain op die hectare.

      Toen in de stad de stroom laatst 's avonds was uitgevallen vroeg ik haar:
      – In het gehucht bij je land zal het nu wel aardedonker zijn?
      – Nee, daar hebben ze altijd electriciteit. Er staat daar een bierfabriek, en die heeft altijd electriciteit, en die voorziet het gehucht van electriciteit.

      Aan de zuidkant van de stad staat een groot, vrij modern ziekenhuis, en dat heeft ook altijd electriciteit. Het adverteert er zelfs mee – belangrijk om te weten als je naar het ziekenhuis moet.

      De nollywood filmindustrie produceert veel films. Dat lijkt me wat moeilijk zonder electriciteit ...

      Chinezen hebben onlangs een soort fun shopping plaza met spelcomputers neergezet in de stad. “Ze hebben daar alles wat jullie in Europa hebben”, zei mn vriendin. Dat plaza heeft ook altijd electriciteit. Ik vind het wel zonde dat die daarvoor gebruikt wordt.

      Waarom klets ik over electriciteit?
      Onderdeeltje van het verhaal; geen tijd voor een groot verhaal. De bedoeling zal duidelijk worden.
      Laatst gewijzigd door Olive Yao; 22-10-20 om 13:11.
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    9. #109
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.612
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: Afrikaanse landen en economische ontwikkeling

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten

      Ooit in mijn studententijd een referaat gehouden over de Japanse auto-industrie. In de fifties maakte de industrie inderdaad inferieure producten. Pas na invoering van door Japan zelf ontwikkelde quality control management kwam de industrie van de grond.

      Voorheen was men niet in staat te werken binnen toleranties van enkele micromillimeters zoals de Duitse auto-industrie.

      E.e.a. had weinig met de economie of financiering te maken.
      Leuk om te lezen, maar hoezo heeft dat weinig met economische ontwikkeling te maken?
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    10. #110
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.612
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Arrow Afrikaanse landen en economische ontwikkeling

      .
      intermezzo 5 – Economische scholen

      Klassieke school

      Heersende school vanaf Adam Smith tot late 19e eeuw.

      sleutelthema's:
      • onzichtbare hand → laisser faire
      • wet van Say: aanbod schept zijn eigen vraag
      • Ricardo's model van comparatief voordeel → vrijhandel

      De economische actoren zijn klassen: de klassen van kapitalisten, werkers en grondeigenaars.

      In onze tijd nieuwe klassieke economie:
      neemt klassieke theorie van geldhoeveelheid en prijsniveau aan: verandering in de geldhoeveelheid leidt alleen tot verandering in het prijsniveau; daarom werkt monetaire politiek niet.


      Neoklassieke school

      Kwam op vanaf jaren 1870, dominerende school vanaf jaren 1890 tot begin jaren 1930, schrikbewind vanaf rond 1980.

      sleutelthema's:
      • theorie van marginaal nut; dit bepaalt werking van prijsmechanisme
      • 'sterk reductionisme': alle economische processen herleiden tot micro-processen.
      • 'algemeen evenwicht': alle markten afzonderlijk van de gehele economie zijn in evenwicht; deze toestand is de spil waarom modellen draaien.

      twee stromingen:
      a. markten kunnen falen
      b. economische subjecten zijn rationeel, daarom kunnen markten niet falen.

      later meer hierover


      Marxistische school

      Neemt thema's van klassieke school over, met name
      • Ricardo's arbeidswaardeleer
      • de klasse-opvatting van economische actoren.

      In de eerste helft van de 20e eeuw serieuze concurrent van neoklassieke school.

      centraal thema:
      Kapitalisme is sterk voor economische ontwikkeling, maar bepaalde mechanismes leiden op den duur tot de onhoudbaarheid van dit systeem.

      Volgens critici faalt Marx' arbeidswaardeleer; maar volgens tenminste één (mij bekende) econoom heeft hij een goede (algemene) waardeleer die helpt om kapitalisme te beschrijven.


      Economische ontwikkelingstheorie

      • een traditie, niet één school
      • praktijkgericht en eclectisch

      • in zwang vanaf de 16e eeuw, dus ouder dan de klassieke school
      • in 19e eeuw gepraktiseerd in VS en Duitsland
      • duitse Historische school maakt deel uit van deze traditie
      • In decennia 1950 en 1960 verder ontwikkeld en in praktijk gebracht.

      later meer hierover


      Oostenrijkse school

      Sinds late 19e eeuw.

      sleutelthema:
      de spontane sociale orde is de beste, de samenleving is niet 'maakbaar'.

      Is net als klassieke school en neoklassieke school-in-stroming-b voor laisser faire, maar om tegenovergestelde reden dan neoklasssiek-b:
      economische subjecten zijn juist niet rationeel, aanvaard daarom de spontane orde van laisser faire.

      Centrale punten van kritiek op deze school:
      • markten zelf zijn niet 'spontane' instituties;
      • als je het vereiste van 'spontaan' doorvoert wordt het 'handelen zonder denken'.


      school van Schumpeter

      Schumpeter dacht veel na over Marx; zijn werk is mede te lezen als verwerking van en reactie op Marx.

      kernthema's:
      • bestudeert kapitalisme als productiesysteem
      • waarschuwt voor bureaucratie en logge grootschaligheid
      • focus op innovatie.


      school van Keynes

      Leidende economische school van midden decennium 1930 tot begin decennium 1970;
      in praktijk is economie in de stijl van Keynes niet meer weggeweest.

      • focus op macro-economie
      • wijst onzichtbare hand af: wat goed is voor individuen hoeft niet goed te zijn voor de economie als geheel
      • economische subjecten zijn vaak irrationeel
      • focus op de rol van geld

      Belangrijk inzicht:
      mensen gemeenschappelijk, met hun instrument de staat, kunnen nuttig economisch handelen.


      Institutionalistische school

      Eind 19e eeuw naar voren gekomen in de VS.

      Hierin staan economische instituten centraal; de school bestudeert hoe die werken.

      Was in de VS nauw betrokken bij de new deal, die economische instituten zoals regulering van financiële markten en sociale zekerheid vorm gaf.

      Kritiek op neoklassieke school:
      die is alleen geschikt voor beschrijving van het economisch gedrag van 'alleenstaande individuen die noten en bessen ruilen aan de bosrand'.


      'Behaviouralistische' school

      In ontwikkeling sinds de decennia 1940-1950.

      • baseert economische theorie op menselijk gedrag en de menselijke psyche
      • economische subjecten zijn beperkt rationeel
      • breidt deze ideeën uit naar organisaties.

      Kritiek op neoklassieke school:
      die overschat de rol van markten en onderschat de rol van organisaties.


      Waarom deze post over economische scholen?
      Omdat die grote invloed hebben op economische politiek, en
      verschillende scholen leiden tot sterk verschillende economische politiek.
      Laatst gewijzigd door Olive Yao; 12-12-15 om 00:38.
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •