Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
    Resultaten 11 tot 20 van de 25

    Onderwerp: Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

    1. #11
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      26.423
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011808

      Standaard Re: Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

      Soldim heb jij geld bij DUO moeten lenen voor je studie?
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    2. #12
      Niet zo belangrijk Soldim's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Berichten
      6.523
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      371838

      Standaard Re: Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Soldim heb jij geld bij DUO moeten lenen voor je studie?
      Te oud, DUO bestond nog niet. Was het destijds de Informatiserings Bank, of Informatiserings Groep? Zoiets.....

      'k Heb er geleend, maar m'n studie vooral betaald door te werken tijdens weekenden en vakanties. Ik ben afgestudeerd in mei 1997, in oktober geen schuld meer.

    3. #13
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

      Ik heb op latere leeftijd alles moeten betalen. S'nachts gewerkt om geld te verdienen om mijn studies mee te betalen. Vier jaar lang geen cent te makken gehad daardoor. Een prima periode waarin ik mijzelf nog beter heb leren kennen. Investering in toekomst en persoonlijkheid geweest.

      De opgelopen financiële achterstand had ik binnen vijf jaar ingelopen.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    4. #14
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      26.423
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011808

      Standaard Re: Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soldim Bekijk Berichten
      Te oud, DUO bestond nog niet. Was het destijds de Informatiserings Bank, of Informatiserings Groep? Zoiets.....

      'k Heb er geleend, maar m'n studie vooral betaald door te werken tijdens weekenden en vakanties. Ik ben afgestudeerd in mei 1997, in oktober geen schuld meer.
      Ik stelde je die vraag omdat je ten tijde van de informatiseringsbank geen leenstelsel had. Dan vraag ik me af hoe jij met een studieschuld opgezadeld bent.

      Ik lees wel dat je het voor je post-doctoraal / phd geleend hebt maar dat is geen leenstelsel waar we het nu over heben.

      Dat is een studie bovenop je studie, maar daar gaat het onderwerp van deze topic niet over.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    5. #15
      Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Berichten
      26.423
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011808

      Standaard Re: Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

      En trouwens bij een post-doc studie krijg je over het algemeen ''salaris''. Dan is een lening eigenlijk niet nodig. Snap dus niet dat je voor je post-doc een lening hebt genomen.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

    6. #16
      Sportfreakje Karin.N's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2004
      Locatie
      Sportland
      Berichten
      5.895
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2473542

      Standaard Re: Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

      Veel hooggeschoolden kunnen pas vanaf hun 30e voor zichzelf beginnen werken waar anderen dat al vanaf hun 18e kunnen. En als ze dan op pensioen gaan is de pensioenkas leeg want verteerd door de vorige generaties


      Ben ik niet met je eens Mars. Mijn dochter van 21 volgt een HBO opleiding ICT en staat sinds maart 2017 ingeschreven bij de kamer van Koophandel. Ze bouwt oa apps en verdient daar al een aardig belegde boterham mee.

      Mn andere dochter studeert voor dierenarts. Zij staat sinds een half jaar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heeft een lucratieve uitlaatservice.

      Als je bereid bent om te leren en daarnaast te werken dan valt het reuze mee met je studieschuld. De 21
      jarige heeft in haar eerste jaar wel een studieschuld opgebouwd omdat ze eerst de TIO (particuliere opleiding dus een schuld van ca 16.000) is gaan doen. Maar later in het jaar bleek dat dit toch niet was wat ze wilde.

      Maar ze is al opzij aan het leggen en zoals het er nu uitziet is ze straks klaar met haar studie en kan ze in een keer aflossen.
      Wel een dure les geweest, dus de huidige studie heeft ze weloverwogen gekozen.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    7. #17
      Niet zo belangrijk Soldim's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Berichten
      6.523
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      371838

      Standaard Re: Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Ik stelde je die vraag omdat je ten tijde van de informatiseringsbank geen leenstelsel had. Dan vraag ik me af hoe jij met een studieschuld opgezadeld bent.
      Je kreeg destijds een berus, en de mogelijkheid voor een aanvullende beurs als lening. Dat aanvullende deel was eerste rente vrij, later werd daar rente over geheven.

      Ik lees wel dat je het voor je post-doctoraal / phd geleend hebt maar dat is geen leenstelsel waar we het nu over heben.
      Nee, daarvoor hoefde ik niet te lenen, maar het was tegen een nogal bescheiden salaris -- pas daarna gingen we fatsoenlijk verdienen.

    8. #18
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

      Ben van mening dat bepaalde studierichtingen zoals de HTS en middelbare opleidingen techniek gratis zouden moeten zijn om meer mensen richting technische opleidingen te trekken. Hoor in mijn omgeving ook steeds meer geluiden de aloude LTS in ere te herstellen.

    9. #19
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Ben van mening dat bepaalde studierichtingen zoals de HTS en middelbare opleidingen techniek gratis zouden moeten zijn om meer mensen richting technische opleidingen te trekken. Hoor in mijn omgeving ook steeds meer geluiden de aloude LTS in ere te herstellen.
      Grote aannemingsbedrijven als BAM en vd Vorm kunnen ook bedrijfsscholen opstarten waar bouwvakkers het vak grotendeels in de praktijk leren. Dan kunnen mensen met leerproblemen weer echte gewaarde vakmensen worden die hun eigen broek op kunnen houden. Dat zijn juist de mensen die meestal tussen wal en schip vallen en alle hoop verliezen.

      Gewoon leren omdat het voorgedaan wordt. Metselaars, stukadoors, dakdekkers, timmerlui. Er is een nijpend tekort maar nergens worden ze adequaat opgeleid.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    10. #20
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.917
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

      Ik geloof niet dat opgeleid worden tot bouwvakker er bij de jongeren de laatste jaren populair is geworden. In tegendeel, denk ik zo.

      Daarnaast was het 50 jaar geleden al zo dat van leerlingen die van die goede oude ambachtsschool afkwamen door werkgevers werd gezegd dat ook die schoolverlaters het vak eigenlijk nog moesten leren. What's new?

      En aan verdere vakopleiding van hun personeel doen hebben de meeste aannemers een hekel zolang dat volgens hen geld kost.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •