‘Nieuwe’ regel verplicht jeugdspelers naakt te douchen bij Berchem Sport
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 5 van de 5

    Onderwerp: ‘Nieuwe’ regel verplicht jeugdspelers naakt te douchen bij Berchem Sport

    1. #1
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard ‘Nieuwe’ regel verplicht jeugdspelers naakt te douchen bij Berchem Sport

      ‘Nieuwe’ regel verplicht jeugdspelers naakt te douchen bij Berchem Sport: “Nieuw? Die regel bestaat al 12 jaar”

      SVM ADA 14 november 2019 18u43


      Antwerpen Grote consternatie bij de jeugdspelers van voetbalclub Berchem Sport. Spelertjes tot en met de U15 zouden er verplicht worden om naakt te douchen. Tot grote verontwaardiging van trainer Mo, die ook papa is van een van de spelertjes. Volgens hem zijn heel wat ouders tegen de regel. “Maar meneer, die regel bestaat al 12 jaar en nooit kraaide er iemand naar. Nu doet deze trainer alsof iedereen er plots tegen is”, zegt de jeugdvoorzitter.
      Commotie bij de jeugd van Berchem Sport. Trainer en vader van een van de spelertjes trok naar de media omdat hij het ongehoord vindt dat spelertjes verplicht worden naakt te douchen. “In de drie jaar dat ik er ben, hebben ze altijd de keuze gehad en was er nooit zever”, stelt trainer Mo. “Nu opeens wordt er gezegd dat wie zich niet aan de nieuwe regels houdt de club mag verlaten”, zegt hij.

      Geen nieuwe regel

      Maar dat verhaal klopt niet volgens jeugdvoorzitter Dirk Lambrechts. “Die regel bestaat al 12 jaar en nooit kraaide er iemand naar. Integendeel. De kinderen zijn daar helemaal niet mee bezig. We hebben deze regel nu voorgelegd aan Unia en zij zullen controleren of we dit mogen verplichten. Mag het niet, dan zullen we het aanpassen maar we zijn ervan overtuigd dat dit mag”, aldus Lambrechts.

      Lambrechts zegt dat het een religieuze kwestie is geworden van de vader die zegt dat zijn geloof het niet toelaat naakt te douchen maar daar heeft de voorzitter geen oren naar. “Kinderen komen om te voetballen, bij te leren en zich te amuseren. Niet om hun geloof te belijden. Bovendien heeft deze trainer in het verleden al voor heel wat problemen gezorgd. Zijn ploeg staat er om bekend weinig discipline te hebben. Op verschillende tornooien werden we als club al aangesproken voor het wangedrag van zijn ploeg”, gaat Lambrechts verder. “Hierover hebben we donderdagavond een gesprek met de trainer.”

      Keuze

      Lambrechts betreurt de hele zaak. Volgens hem creëer je hierdoor problemen die er eigenlijk niet zijn. “Kinderen zijn helemaal niet preuts. Maar door dit soort van spelletjes creëer je onzekerheid en schaamte bij de kinderen. We hebben de regel ook bewust maar tot de U15 vastgelegd. Kinderen vanaf 16 jaar mogen kiezen of ze naakt douchen omdat je je dan al meer bewust bent van je lichaam.”
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    2. #2
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: ‘Nieuwe’ regel verplicht jeugdspelers naakt te douchen bij Berchem Sport

      Berchem Sport trekt verplicht naakt douchen bij jeugdspelers voorlopig in

      PhT 15 november 2019 10u31

      Antwerpen Berchem Sport laat jeugdspelers de komende twee weken opnieuw vrij beslissen of ze met of zonder slip douchen. De club last een bezinningsmoment in na de commotie die donderdagavond was ontstaan. Een groep ouders protesteerde tegen de verplichting voor spelers onder 16 jaar om naakt te douchen. De club gaat met een aantal instanties, zoals Unia, samenzitten om haar standpunt klaar en duidelijk te kunnen bepalen. “Dan volgt er binnen twee weken nieuw overleg met de ouders om een oplossing uit te werken”, zegt jeugdvoorzitter Dirk Lambrechts.

      Pause

      HIj wijst er ook op dat de acht jeugdspelers (U12) die woensdag niet mochten meetrainen met de rest van de ploeg niet gestráft zijn. “Dat was een eenmalige maatregel. Voor de rest wil ik sereniteit. Allerlei experten komen nu aan het woord. Maar ze kennen de context niet.”

      Vanochtend zei Simon De Vriendt van het Centrum voor Ethiek in de Sport op Radio 1 dat het beter is om kinderen de vrije keuze te laten hoe ze douchen. “Een school kan het niet opleggen. Dan is het vreemd dat een sportclub dat wel kan. Steeds meer jongeren zijn ook bang voor de gevolgen als er bijvoorbeeld met gsm’s foto’s worden genomen. We raden de club aan om de wens van de jongeren te respecteren.”
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    3. #3
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: ‘Nieuwe’ regel verplicht jeugdspelers naakt te douchen bij Berchem Sport

      Ik vind deze berichtgeving nogal vreemd en verrassend.

      Men stelt het voor alsof douchen zonder zwem- of onderbroek in een collectieve doucheruimte met minderjarigen in aanwezigheid van een volwassen trainer die in zijn blote flikker staat mee te douchen de normaalste zaak ter wereld is. Sterker zelfs, minderjarigen die dat niet leuk vinden worden gestraft en mogen niet meer deelnemen aan trainingen.

      Als verklaring voor de weigering om naakt samen met anderen te douchen wordt verwezen naar de islam (als achterlijke godsdienst / cultuur) en de meer ruim denkenden verwijzen naar foto's en filmpjes van naakte kinderen die mogelijks via de sociale media zouden kunnen verspreid worden.

      In mijn jeugd waren er geen moslims in mijn klas, en het internet of de sociale media bestonden toen nog niet. Toch herinner ik me dat ik me vaak moest omkleden in een gezamenlijke ruimte om te gaan zwemmen. Om onze onderbroek te wisselen voor een zwembroek wikkelden we dan eerst onze badhanddoek rond ons middel om vervolgens zedig onze onderbroek te verwisselen voor een zwembroek zonder dat klasgenoten of sportleerkrachten onze' genitaliën te zien kregen. Als er na het zwemmen nog gedoucht werd gebeurde dat altijd met zwembroek aan.

      Vreemd dus dat de media de zaken nu voorstellen alsof schroom om naakt te douchen iets 'nieuws' zou zijn -te wijten aan de islam of de opkomst van sociale media- dat vroeger niet bestond. Het tegendeel is waar, enige schroom om zichzelf naakt te tonen is de normaalste zaak ter wereld en is van alle tijden en daar is niks mis mee.

      Ik stel me eerder vragen bij kinderen die gestraft worden omdat ze weigeren om naakt te douchen in aanwezigheid van een volwassen trainer die in zijn blote flikker mee staat te douchen.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    4. #4
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Berichten
      3.409
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      12

      Standaard Re: ‘Nieuwe’ regel verplicht jeugdspelers naakt te douchen bij Berchem Sport

      Ze kunnen de pot op die Philip De Winter hondengewoon na de wedstrijd direct naar huis en daar gewoon douchen

    5. #5
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.096
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard Re: ‘Nieuwe’ regel verplicht jeugdspelers naakt te douchen bij Berchem Sport

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IQVanEenGarnaal Bekijk Berichten
      Ze kunnen de pot op die Philip De Winter hondengewoon na de wedstrijd direct naar huis en daar gewoon douchen
      Wat heeft die er nou mee te maken? Die man heeft met dit alles niets te maken en wordt ook niet genoemd. Als je iets wilt zeggen over de inhoud van een artikel, lees dan eerst het hele verhaal. En het is trouwens Filip Dewinter en niet Philip de Winter.

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •