Tolerantie voor alcohol heeft onze voorouders mogelijk behoed voor uitsterven
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 8 van de 8

    Onderwerp: Tolerantie voor alcohol heeft onze voorouders mogelijk behoed voor uitsterven

    1. #1
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Tolerantie voor alcohol heeft onze voorouders mogelijk behoed voor uitsterven

      Tolerantie voor alcohol heeft onze voorouders mogelijk behoed voor uitsterven

      Het vermogen om alcohol te verwerken, heeft mogelijk de verre gemeenschappelijke voorouders van de mens en de mensapen gered van de uitsterving. Het gaf hen een voordeel in de concurrentiestrijd met gewone apen, op een ogenblik dat hun toekomst er weinig rooskleurig uitzag, zeggen onderzoekers in een nieuw boek.

      Luc De Roy do 05 dec 18:06


      Zo'n 10 miljoen jaar geleden aten onze aapachtige voorouders in Afrika afgevallen fruit dat ze van de grond in het bos raapten. Een groot deel van dat fruit zal beginnen gisten zijn, en dus alcohol bevat hebben.

      In die periode waren de populaties van de voorouders van de mensapen ingestort door de concurrentie met apensoorten die in staat waren onrijp fruit te eten. Mensapen, en mensen, hebben het moeilijk om dat te verteren, en dus hadden de gewone apen een voordeel in de evolutionaire concurrentiestrijd.

      Volgens de onderzoekers lijkt de redding van minstens één afstammingslijn van mensapen een genetische aanpassing te zijn geweest die hen toeliet alcohol te verwerken. Dat maakte dat ze konden beginnen overrijp, gistend fruit te eten.

      Net zoals de mensapen voor de aanpassing, kunnen gewone apen de ethanol - de drinkbare variant van alcohol - niet verdragen, en deze nieuwe bron van calorieën heeft mogelijk de mensapenpopulaties toegelaten zich te herstellen toen ze op het randje van uitsterven stonden.

      "Zelfs nu nog zien we mensapen gegist fruit eten en zelfs palmwijn drinken die door mensen geproduceerd is", zei doctor Kim Hockings van het Centrum voor Ecologie en Milieubescherming van de University of Exeter, een van de auteurs van het boek.

      "Het is lastig om te weten te komen waarom ze dit doen", zo zei hij, "en dit weerspiegelt de complexe geschiedenis van onze eigen verhouding met alcohol."

      "Alcohol belangrijk voor sociaal weefsel"

      Het boek van Hockings en Robin Dunbar, professor Evolutionaire psychologie aan de University of Oxford, bekijkt net die verhouding van de mens met alcohol, vanaf ons verre evolutionaire verleden tot het heden.

      "Een interessant punt is dat het alcoholgehalte in afgevallen fruit meestal maar zo'n 1 tot 4 procent bedraagt - zoals in zwak bier -, terwijl veel van de alcohol die mensen nu consumeren, veel sterker is dan dat", zei Hockings. "Zoals dat het geval is met andere stoffen als zout en suiker, ligt het probleem misschien niet bij de stof zelf, maar bij de concentraties waar we nu toegang toe hebben."

      De wetenschappers zeggen in het boek dat alcohol vaak louter bekeken wordt als een 'sociaal probleem', of als een manier om dronken te worden. Dat gaat echter voorbij aan de belangrijke rol van alcohol in het sociaal weefsel van vele huidige en vroegere menselijke samenlevingen.

      "Alcohol heeft een belangrijke rol gespeeld in de manier waarop mensen feesten gebruikt hebben om banden met elkaar te smeden en te behouden", zei professor Dunbar. "In verschillende culturen en periodes in de geschiedenis is het steeds een zeer belangrijk onderdeel geweest van het sociaal verkeer tussen mensen."

      "Alcohol wordt meer en meer gezien als een medisch probleem, maar alcoholmisbruik is slechts een klein deel van een veel breder sociaal patroon van alcoholgebruik door mensen."

      Van veel andere soorten is geweten dat ze alcohol consumeren en verwerken, en het volgende doel van de onderzoekers is het alcoholgehalte in wilde vruchten meten.

      Het boek 'Alcohol and Humans: A long and social affair' is vandaag verschenen in het Verenigd Koninkrijk en verschijnt begin januari in de Verenigde Staten. Dit artikel is gebaseerd op een persbericht van de University of Exeter.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    2. #2
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Tolerantie voor alcohol heeft onze voorouders mogelijk behoed voor uitsterven

      Fysiek ben ik absoluut alcohol intolerant. Als het zich al voordoet drink ik meestal laat in de avond alcoholische versnaperingen, anders ben ik nergens meer toe in staat later op de dag en doodmoe.

    3. #3
      Banned
      Ingeschreven
      Nov 2019
      Berichten
      585
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Tolerantie voor alcohol heeft onze voorouders mogelijk behoed voor uitsterven

      Alcohol is vies.

      Alcohol is een makkelijke en goedkope grijp als het even tegenzit met alle gevolgen van dien.

    4. #4
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.905
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Tolerantie voor alcohol heeft onze voorouders mogelijk behoed voor uitsterven

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Fysiek ben ik absoluut alcohol intolerant. Als het zich al voordoet drink ik meestal laat in de avond alcoholische versnaperingen, anders ben ik nergens meer toe in staat later op de dag en doodmoe.
      Dan zou ik dat toch zeker niet laat op de avond doen.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    5. #5
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Tolerantie voor alcohol heeft onze voorouders mogelijk behoed voor uitsterven

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Dan zou ik dat toch zeker niet laat op de avond doen.
      Bruiloften, recepties, eten in een restaurant of thuis, nuttig ik geen alcoholische versnaperingen voor 22:30 uur. Vraag me niet waarom, maar het is een regel welke ik mezelf heb opgelegd en ooit eens uit het niets is ontstaan.

    6. #6
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Re: Tolerantie voor alcohol heeft onze voorouders mogelijk behoed voor uitsterven

      De meeste mensen (ook moslims) hebben bij het ontbijt al een portie alcohol binnen, maar ze weten/beseffen dat niet.

      Bier en brood hebben namelijk dezelfde ingrediënten, zijnde graan, water en gist. Onder invloed van de werking van de gist worden de suikers in het graan omgezet naar koolzuurgas en alcohol.

      Als brood gaat rijzen dan ondergaat het hetzelfde proces als bier dat wordt vergist er wordt namelijk koolzuurgas gevormd en alcohol. De luchtbelllen in het brood worden gevormd door het koolzuurgas, dat CO2 zorgt bij het brouwen van bier voor de prik/bubbels en het schuim op het bier.

      De alcohol in het brood verdampt grotendeels tijdens het bakken. Niettemin zou er best een norm of wet komen die bepaalt hoeveel boterhammen met pindakaas je nog mag eten alvorens achter het stuur te kruipen.
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf

    7. #7
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Tolerantie voor alcohol heeft onze voorouders mogelijk behoed voor uitsterven

      Hm, op basis van het artikel komt de argumentatie mij wat hap snap voor.
      Alcohol heeft een sociale functie. Historisch geldt dat voor talloze vormen van 'drugs'. Hebben die de mensheid dan niet evenzozeer gered.
      En het kunnen afbreken van gegist fruit is een caloriebron, maar niet echt een structurele. Zelfs niet als je het, voor de langere houdbaarheid zou destilleren.

    8. #8
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Tolerantie voor alcohol heeft onze voorouders mogelijk behoed voor uitsterven

      Deze zomer viel mij op dat er vooral veel senioren op een terras vroeg in de middag al aan wijn en bier zaten.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •