Accu op zeewater
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/3 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 21

    Onderwerp: Accu op zeewater

    1. #1
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Accu op zeewater

      IBM ontwikkelt accu op basis van zeewater en zonder zware metalen of kobalt
      IBM zegt dat het een chemische samenstelling voor accu's heeft ontwikkeld, waarbij er geen zware metalen of kobalt aan te pas komt. De materialen voor de accu zijn afkomstig uit zeewater en dat zou leiden tot een snelle laadtijd, een goede veiligheid en een hoge energiedichtheid.

      IBM zegt dat uit eerste tests is gebleken dat de accusamenstelling is te optimaliseren, zodat de accu de capaciteiten van lithium-ionaccu's kan overtreffen. Het gaat dan om een aantal categorieën, zoals lagere kosten, snellere laadtijden, hogere energiedichtheden, een hoge energie-efficiëntie en een lagere kans op brand. Volgens IBM is het al mogelijk om een laadcapaciteit van 80 procent te halen in minder dan vijf minuten en ligt de energiedichtheid boven de 800Wh/L, wat volgens het bedrijf vergelijkbaar is met de allerbeste lithium-ionaccu's. Het draait bij het ontwerp van IBM om drie nieuwe en verschillende materialen, die volgens het bedrijf nog nooit zijn gecombineerd in een accu.

      Het IBM Research’s Battery Lab heeft een ontwerp gemaakt van een kathode, zonder nikkel en kobalt en met een veilig, vloeibaar elektrolyt. Volgens het bedrijf is gebleken dat deze combinatie in staat is om de vorming van dendrieten te onderdrukken. Dendrieten zijn vinger- of boomachtige structuren die worden gevormd door ophopende lithiumatomen. Zodra ze groeien en uiteindelijk een verbinding maken tussen de anode en kathode, kan kortsluiting ontstaan. Dat risico, en daarmee de kans op brand, zou in het ontwerp van IBM kleiner zijn dan bij lithium-ion-accu's, waar dit risico in principe altijd op de loer ligt. Over de exacte chemische samenstelling van de kathode zegt IBM niets.

      Het bedrijf meldt dat het samenwerkt met verschillende bedrijven om de nieuwe accu uiteindelijk in een commercieel ontwikkelingstraject te krijgen. Daartoe werkt IBM onder meer samen met Mercedes-Benz Research. Ook werkt IBM samen met Central Glass, een belangrijke elektrolytleverancier, en Sidus, een accufabrikant. Plannen voor een grootschalige ontwikkeling van de accu zitten nog in een vroege fase, waardoor nog niet is te zeggen of en wanneer het ontwerp daadwerkelijk commercieel aantrekkelijk wordt en uiteindelijk zal leiden tot accu's op basis van zeewater. IBM zegt dat het voor het verbeteren van de accuprestaties ook machinelearning en computersimulaties heeft ingezet.

      https://tweakers.net/nieuws/161330/i...of-kobalt.html
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    2. #2
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Accu op zeewater

      Het is best lastig inschatten maar ik denk dat de wetenschap meer problemen oplost die voor ons nu onoplosbaar lijken. Ook op het gebied van milieu.

      Als accu's in de toekomst zo krachtig worden en op een schone manier kunnen worden gefabriceerd dan staan ze straks in ieder huis. Aangesloten op wat zonnepanelen, die ook beter en beter worden.

      Als kleine jongen in het donker met een zaklamp die met 5 batterijen een fietslampje een half uur kon laten branden. Nu heb je een ledje met dezelfde opbrengst dat een halve dag brandt op een knoopcelletje.
      Een computer met een harde schijf die nu te klein zou zijn om 1 mp3-tje op te slaan.

      Ik word soms een beetje moe van die zwartkijkers en doemdenkerij.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 2 Likes, 0 Dislikes

    3. #3
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Accu op zeewater

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Als kleine jongen in het donker met een zaklamp die met 5 batterijen een fietslampje een half uur kon laten branden. Nu heb je een ledje met dezelfde opbrengst dat een halve dag brandt op een knoopcelletje.
      Een computer met een harde schijf die nu te klein zou zijn om 1 mp3-tje op te slaan.
      De energiedichtheid van die krengen is nog te laag en veel te duur. Zo'n Tesla powerwall om 14KW uit je zonnepanelen op te slaan kost al iets van 9 mille incl. montage. Hoe lang zou zo'n ding mee gaan voor het aan vervanging toe is, 5 jaar?

      https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    4. #4
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Accu op zeewater

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      De energiedichtheid van die krengen is nog te laag en veel te duur. Zo'n Tesla powerwall om 14KW uit je zonnepanelen op te slaan kost al iets van 9 mille incl. montage. Hoe lang zou zo'n ding mee gaan voor het aan vervanging toe is, 5 jaar?

      https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall
      Ik betaal nu meer aan het energiebedrijf. En je kunt volledig zelfstandig worden met een dergelijke installatie. Dat moet jou toch aanspreken?

      Stel je voor dat de accu beter wordt en door massaproductie goedkoper. In de VS is een groot deel van de taxi s al jaren hybride Toyota. Ik heb daar wat chauffeurs gevraagd en die geven aan dat de accu s tussen de 200.000 en 250.000 mijl vervangen moeten worden. Er zijn ook bedrijven die ze kunnen regeneren. Kost minder en is even goed als nieuw. Dan sleuren ze dus mee aan het in beweging brengen van een volle auto. Dat is een andere belasting dan grotendeels geleidelijk stroomafname en veel lagere pieken.

      Ik zie daar wel toekomst in. In afgelegen gebieden in de VS zie je ook steeds meer batterijgebruik ipv generatoren.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    5. #5
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Accu op zeewater

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Ik betaal nu meer aan het energiebedrijf. En je kunt volledig zelfstandig worden met een dergelijke installatie. Dat moet jou toch aanspreken?
      Jazeker, zelf heb ik ook panelen.

      Collega's overwegen ook een thuisaccu want ze willen die slimme meters niet. Je kunt zo'n kerel van de energiemaatschappij nu nog wegsturen als ze met een slimme meter voor de deur staan maar m.i.v. dit jaar (?) lukt dan niet meer.

      Helemaal het fijne weet ik er ook niet van, maar nu draait de analoge meter hier thuis gewoon terug. Straks met die slimme meters kunnen ze precies zien wat je hebt opgewekt en hebt teruggeleverd aan het net.

      Wat ik ervan heb gehoord is dat er dan sprake is van een terug leververgoeding van bij bijv. 7 cent per KW maar je moet het inkopen voor 20 cent per KW. Tot nu toe liep hier thuis gewoon de (analoge) meter terug.

      Tsja, dan ziet zo'n rendement sommetje en terugverdientijd er ineens heel anders uit. Als de subsidie er in de toekomst ook nog eens eraf gaat............
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    6. #6
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Accu op zeewater

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Jazeker, zelf heb ik ook panelen.

      Collega's overwegen ook een thuisaccu want ze willen die slimme meters niet. Je kunt zo'n kerel van de energiemaatschappij nu nog wegsturen als ze met een slimme meter voor de deur staan maar m.i.v. dit jaar (?) lukt dan niet meer.

      Helemaal het fijne weet ik er ook niet van, maar nu draait de analoge meter hier thuis gewoon terug. Straks met die slimme meters kunnen ze precies zien wat je hebt opgewekt en hebt teruggeleverd aan het net.

      Wat ik ervan heb gehoord is dat er dan sprake is van een terug leververgoeding van bij bijv. 7 cent per KW maar je moet het inkopen voor 20 cent per KW. Tot nu toe liep hier thuis gewoon de (analoge) meter terug.

      Tsja, dan ziet zo'n rendement sommetje en terugverdientijd er ineens heel anders uit. Als de subsidie er in de toekomst ook nog eens eraf gaat............
      Dat klopt. Het terugverdienen gaat op termijn verdwijnen. Best een achterlijke gedachte, zeker milieutechnisch omdat teruglevering energie betreft die milieuvriendelijk is opgewekt. Volgens mij is terugleveren ook geen subsidie. Je verkoopt stroom die de andere partij vervolgens weer duurder doorverkoopt. Met een beetje fantasie kun je initiatieven verzinnen voor een eigen installatie waarmee een hele straat of wijk levert aan het bedrijfsleven. Dan sla je de energieleverancier over. Ik vrees dat dat wel vloeken in de kerk zou zijn.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    7. #7
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Accu op zeewater

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      In de VS is een groot deel van de taxi s al jaren hybride Toyota. Ik heb daar wat chauffeurs gevraagd en die geven aan dat de accu s tussen de 200.000 en 250.000 mijl vervangen moeten worden. Er zijn ook bedrijven die ze kunnen regeneren. Kost minder en is even goed als nieuw. Dan sleuren ze dus mee aan het in beweging brengen van een volle auto.
      Wat mij weerhoud is dat gedoe met laadkabels enz. Op het werk hebben we geen laadpaal en een jongen i.b.v. een elektrische auto rolt dan zo'n snoer uit, deur van het pand half open en zo'n lelijke oranje kabel ligt er.

      Als ik ooit elektrisch zou gaan rijden dan opteer ik voor zo'n inductieplaat op de oprit of garage. Net zoals die IPhones die opgeladen worden op een inductieplaatje.

    8. #8
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.573
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: Accu op zeewater

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten

      Aangesloten op wat zonnepanelen, die ook beter en beter worden.
      Is er veel kwaliteitsverschil?

      Overweeg om mn kennissen in Edo dit jaar te helpen met zonnepanelen. Kan een goede investering zijn. De electriciteit valt vaak uit, dan gebruiken ze generatoren om electriciteit op te wekken, en ze hebben hoge brandstofkosten.

      Twee opties: In één keer alle nodige zonnepanelen aanschaffen. Voor rond € 2000 zijn ze daar klaar. Of klein beginnen, en dan later - wanneer ze kwalitatief beter zijn - verder uitbouwen.
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    9. #9
      Niet zo belangrijk Soldim's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Berichten
      6.523
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      371838

      Standaard Re: Accu op zeewater

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Is er veel kwaliteitsverschil?

      Overweeg om mn kennissen in Edo dit jaar te helpen met zonnepanelen. Kan een goede investering zijn. De electriciteit valt vaak uit, dan gebruiken ze generatoren om electriciteit op te wekken, en ze hebben hoge brandstofkosten.

      Twee opties: In één keer alle nodige zonnepanelen aanschaffen. Voor rond € 2000 zijn ze daar klaar. Of klein beginnen, en dan later - wanneer ze kwalitatief beter zijn - verder uitbouwen.
      Ze worden beter, maar dat is marginaal. Beter voor de volle mep nu gaan.

      Zonnepanelen hebben nu een efficiency van tussen 15-18 procent. Super hoge kwaliteit (en prijs!) is 20-23 procent.

      Voor maximaal 33% meer capaciteit is het niet lang te wachten, in mijn opinie.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

    10. #10
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.573
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: Accu op zeewater

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soldim Bekijk Berichten

      Ze worden beter, maar dat is marginaal. Beter voor de volle mep nu gaan.

      Zonnepanelen hebben nu een efficiency van tussen 15-18 procent. Super hoge kwaliteit (en prijs!) is 20-23 procent.

      Voor maximaal 33% meer capaciteit is het niet lang te wachten, in mijn opinie.
      Bedankt, vriend!
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •