Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/4 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 33

    Onderwerp: Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent

    1. #1
      Very Important Prikker Marsipulami's Avatar
      Ingeschreven
      Feb 2002
      Locatie
      ....
      Berichten
      33.060
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      577376

      Standaard Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent

      Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent, opluchting bij artsen: "Groot pak van mijn hart"

      Op het euthanasieproces in Gent zijn de drie artsen vrijgesproken. Ze zijn dus niet schuldig aan gifmoord op Tine Nys. Dat heeft de assisenjury na een urenlang beraad beslist. In de hele zaal klonk luid applaus toen het arrest uitgesproken werd. Voor de dokters valt er een last van hun schouders: "Dit is een groot pak van mijn hart, wij dragen dat al 10 jaar mee", zegt psychiater Lieve Thienpont. De familie van Tine Nys en haar advocaat wilden voorlopig niet reageren.

      Hanne Decré

      De spanning was te snijden toen het Hof, samen met de jury om iets voor één vannacht de assisenzaal in Gent binnenkwam. Meer dan acht uur eerder hadden ze zich teruggetrokken in een kamertje om te oordelen of de drie artsen schuldig waren aan gifmoord op Tine Nys of niet.

      Twee weken lang had de jury naar allerlei getuigen, experten, de beschuldigde artsen, de familie en vrienden van Tine Nys, en de respectievelijke advocaten van de familie en de verdediging geluisterd. En toen was het aan hen. Per dokter kregen de 12 juryleden twee vragen mee: Is de arts schuldig aan doodslag? En zo ja, is er sprake van de vergiftiging (een verzwarende omstandigheid)?

      Pas na middernacht viel het verdict: vrijspraak voor de drie artsen. Ze zijn dus niet schuldig aan gifmoord op Tine Nys, die in 2010 euthanasie kreeg na ondraaglijk psychisch lijden.

      Voor de drie artsen was er ook een aparte motivering. Te beginnen bij Joris Van Hove, de arts die op 27 april 2010 de euthanasie uitvoerde. " "Het besluit is dat er redelijke twijfel was bij het hof wat betreft Joris Van Hove", begon het hof. "En als er redelijke twijfel is, is dat in het voordeel van de beschuldigde", klonk het in het arrest voor Joris Van Hove.

      Arrest

      Nadat de voorzitter van het Hof die woorden had uitgesproken, was de opluchting vanuit de zaal enorm, en dat uitte zich in daverend applaus en luid geroep. De voorzitter zag zich genoodzaakt om in te grijpen en tot stilte aan te manen.

      Want er waren natuurlijk nog de vroegere huisarts van Tine Nys en psychiater Lieve Thienpont, die een tweede advies voor de euthanasie had geschreven.

      Ook de vroegere huisarts van Tine Nys werd vrijgesproken. "Er bleek dat de huisarts de patiënte eerst nog wilde spreken. Bovendien is het niet aangetoond dat hij wist dat de euthanasie op 27 april uitgevoerd ging worden." Als laatste kwam psychiater Lieve Thienpont aan de beurt. "Zij was tijdens de euthanasieprocedure de tweede geraadpleegde arts. Alle voorwaarden in deze zaak werden vervuld, er kan haar geen enkele fout verweten worden."

      En zo valt het doek over dit euthanasieproces. Na het arrest was er opnieuw ontlading bij de artsen, hun familie en hun advocaten.

      De familie van Tine Nys verliet de zaal meteen. Ze wilden niet meer reageren.

      Reacties artsen, van "een groot pak van mijn hart" tot "blij dat ik blad kan omdraaien"
      De opluchting was van het gezicht van psychiater Lieve Thienpont af te lezen. Ze omhelsde vrienden, familie, haar advocaten. "Dit is een groot pak van mijn hart. Dat is 10 jaar dat wij dat meedragen", zegt ze in een eerste reactie. "Dat betekent 10 jaar zwijgplicht hebben, in geen enkele context konden we ons verweren en dat is uw tong afbijten. Het was al een hele opluchting om het te mogen brengen. En nu is het een ongelooflijke opluchting dat het achter de rug is. Ik ben ook onwaarschijnlijk gelukkig voor mijn kinderen en kleinkinderen dat ze de stempel van moordenaar niet moeten meedragen."

      En het belangrijkste, zo zegt ze, is dat ze kan verderdoen met haar werk. "Dat we mensen kunnen helpen die geen perspectief meer hebben, dat we hen kunnen helpen met een humaan leven of een humane dood. Dat die mogelijkheid blijft bestaan. In de naam van mensen die ondraaglijk lijden, is dit een erkenning van het ondraaglijk psychisch lijden."

      Dezelfde opluchting klinkt ook door bij Joris Van Hove, die de euthanasie uitvoerde. "Ik ben gelukkig dat het gedaan is, dat we een blad kunnen omslaan. Maar hier heeft niemand gewonnen, we hebben allemaal schade gehad. Achteraf gezien hadden we ook allemaal beter kunnen doen. Dit proces is zeker niet het proces van de haat. We moeten iedereen zonder wrok erkennen." Hij benadrukt ook dat hij zich verder wil bekwamen, zodat hij de wet beter kent. "Ik heb lessen geleerd uit dit alles", eindigt hij.

      Ook hun advocaten reageren tevreden. "Het was een moeilijk gevecht. Wij waren overtuigd, maar je weet maar nooit", vertelde advocaat Jef Vermassen, die Thienpont verdedigde. "Er was een zeer gebrekkige wet, met onduidelijkheden en geen rechtspraak."

      Frédéric Thiebaut, die de vroegere huisarts van Tine Nys verdedigde, was er iets geruster in: "Maar toch moet een jury nog altijd beslissen. Dit waren al spannende uren, maar voor onze cliënten is het 10 jaar spannend geweest. Op het einde van de rit was dit de juiste beslissing."

      Walter Van Steenbrugge is vooral opgelucht voor de medische wereld: "Voor de vele artsen die zulke moeilijke taken moeten doen qua levensbeëindiging. In deze heeft de jury absoluut gelijk gehad." Hij gaat wel nog het parlement aanschrijven waarom de openbare aanklager na 7 jaar het geweer ineens van schouder veranderde.
      Bekijk hier de reactie van Walter Van Steenbrugge en lees verder onder de video:

      "Dit is fantastisch nieuws", reageert Wim Distelmans, een van de architecten van de euthanasiewet ten slotte. "Dit bewijst dat de wet misschien niet volmaakt, maar wel solide is."
      www.radiomaria.be - Een katholiek geluid op de middengolf
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    2. #2
      Banned
      Ingeschreven
      Jan 2020
      Berichten
      2.684
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent

      Marsipulami hoort bij Maroc.nl. Gerespecteerd door bijna iedere forumlid.

      Dat kunnen velen Marsipulami niet nadoen.

      Ik lees de priksels van Marsipulami ook graag,en ik zal vast niet de enige zijn.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    3. #3
      Banned
      Ingeschreven
      Jan 2020
      Berichten
      2.684
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent

      Ik heb wel een mening over euthanasie.

      Euthanasie is een zwaktebod. Hoeveel mensen hebben met een immenselijke pijn geleefd zonder aan zelfmoord te denken?

      Ik vind dat de mens zelf mag beslissen of hij/zij verder wil leven. In het geval een patient niet meer verder wil leven moet je die doorverwijzen naar een geestelijke gezondheisorganisatie en niet naar naar hoogopgeleide artsen die mensen beter of gezonder moeten maken.

      Een arts moet mensen in leven houden en niet doden. Die hele euthanasie onzin is een lachertje en aanval op medische gezondheidszorg.

      Het kan en mag niet zo zijn dat een paar mensen de hele medische ethiek om zeep helpen.

      Artsen moeten mensen gezonder en beter maken en niet doden en bovendien is het een zonde om zelfmoord of eutahansie te plegen.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    4. #4
      Banned
      Ingeschreven
      Jan 2020
      Berichten
      2.684
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Nou prikken... Mars plakt eigenlijk voornamelijk. Dat kan iedereen. Zelden komt hij met iets eigens. Dat heb ik hem vaker verweten. Jammer, want Mars weet alles beter. Wij kunnen dus nog veel van hem leren. Jammer dat hij zijn juiste mening over gevoelige zaken niet wat vaker met ons wil delen. Ook over geloof. Vooral...
      Je speelt nu op de man.

      Is niet netjes van je Eric.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    5. #5
      Banned
      Ingeschreven
      Jan 2020
      Berichten
      2.684
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      En dat constateer uitgerekend jij! Op de man spelen is jouw enige bezigheid hier. Gisteren zijn er nog wat bijdragen van jou die in deze categorie vallen verwijderd. Zal ik ze uploaden voor je?
      Oh je doelt op je op reacties die op de man zijn gespeeld en door een aantal leden naar mij zijn gepmt?

      Ik heb daar niks over te schrijven omdat het beheer haar werk heeft gedaan. ( helaas kon ik er niet tijdig op reageren doordat het beheer jouw bagger had verwijderd).

      En nu moet jij eens ontopic-reageren ipv op de man spelen.

      Zal ik ze uploaden voor je?
      Dat durf jij niet.

      Dan wordt je namelijk heel hard met één druk op knop door het beheer uit de database gekieperd.

      Maar je bent vrij om te doen wat je wil doen,ieder mens is verantwoordlijk voor zijn eigen gedrag, maar probeer vooral ontopic te reageren en laat onze eerbare en gerespecteerde Marsipulami met rust. Oke?
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    6. #6
      Banned
      Ingeschreven
      Jan 2020
      Berichten
      2.684
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Ik heb de bal bij Mars gelegd.
      Door niet inhoudelijk in te gaan op de topic? Knap.

      Hij mag de aftrap geven in een topic die door hem gestart is.
      Mars heeft al afgetrapt door de topic te openen.

      Zoek het woord ''aftrappen'' eens op.

      Ik ben eigenlijk ook te dom om er een mening over te geven.
      Iedereen heeft recht op het verkondigen van zijn mening,hoe dom en slim de persoon in kwestie ook mag zijn, maar dat moet wel binnen de grenzen van de topic en huisregels gebeuren.

      Ik lees in 3 verschillende topics 7 overtredingen van de huisregels door jou.

      Waarom houd jij je niet aan de huisregels en ondertussen moord en brand schreeuwen als leden hetzelfde doen als wat jij doet?
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    7. #7
      Banned
      Ingeschreven
      Jan 2020
      Berichten
      2.684
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Ik heb Mars een enorm compliment gegeven namelijk : dat hij over veel onderwerpen een juiste mening heeft. Dat mag best gezegd worden mij dunkt. Als domme lid kan ik van anderen hier nog heel erg veel leren. Ook van jou.
      Fijn en het is vooral zeer prettig om te lezen dat jij inziet dat je vaak best fout zit.

      Want Marsipulami benoemd onderwerpen waarin hij het vaak bij het juiste eind heeft.

      Dank je.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    8. #8
      Banned
      Ingeschreven
      Jan 2020
      Berichten
      2.684
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Ik heb Mars een enorm compliment gegeven namelijk : dat hij over veel onderwerpen een juiste mening heeft. Dat mag best gezegd worden mij dunkt. Als dom lid kan ik van anderen hier nog heel erg veel leren. Ook van jou.
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Vaak fout zeg je? Eigenlijk altijd. Terecht ook dat ik zoveel dislikes krijg.
      Niet echt. Dislikes is maar een psychologisch spelletje waarin bijna elk forum lid doorheen weet te prikken.

      Het gaat mij eerder om het feit jij niet begrijpt óf wil begrijpen in wat er geschreven staat.

      Ik heb voor het gemak maar even jouw reactie geuppt en plaats om mijn reactie geloofwaardiger te maken maar een topic waarin jij als een mol op in bent gegaan ( beter dan doldrieste stier) toch?

      https://www.maroc.nl/forums/wie-schr...412649-nl.html.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    9. #9
      Banned
      Ingeschreven
      Jan 2020
      Berichten
      2.684
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Op alle punten heb je gelijk. Goed dat je mij daar op gewezen hebt.
      Nou er zijn een aantal punten die voor verbetering vatbaar zijn. Ik leer wel veel ja,heb ik altijd al gedaan.

      Ook die taallessen in rood: het is niet "dom lid" , zoals ik schreef, maar "domme lid" , zoals jij stelt.
      Ligt aan de context. Zowel dom lid en domme lid is abn maar jij schrijft het nogal onhandig en in een verkeerde context.

      Jij bent een geweldig debater. De anderen zien dat ook.
      Iets zien is heel wat anders dan iets doorlezen.


      Hoe wil je het hebben Eric DeBlois? OP academisch of wetenschappelijk niveau?
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    10. #10
      Banned
      Ingeschreven
      Jan 2020
      Berichten
      2.684
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      0

      Standaard Re: Drie beschuldigde artsen vrijgesproken op euthanasieproces in Gent

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Hoe kan ik over deze topic nu een mening geven? Ik weet niet eens waar Gent ligt.
      Gent ligt in Belgie.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •