Korte notitie over zorgethiek
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 5 van de 5

    Onderwerp: Korte notitie over zorgethiek

    1. #1
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.575
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Korte notitie over zorgethiek

      .
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Interim Bekijk Berichten
      Othering en actieve solidariteit: exclusie of inclusie?

      J. Steenmeijer



      In 'ethics of care' kan 'to care' twee dingen betekenen, namelijk 'geven om' en 'zorgen voor'.
      Het gaat hier niet alleen om ethiek voor de zorgsector - zoals de nederlandse vertaling zou kunnen suggereren. Het idee ervan is dat ethiek geldt binnen beperkte relaties van mensen die om elkaar geven.

      J. Steenmeier schrijft:

      Een aantal jaren later verscheen het boek Caring (1984) van Nel Noddings (...)
      (p. 11)


      In dat boek schrijft Nel Noddings:

      "I am not obliged to care for starving children in Africa, because there is no way for this caring to be completed in the other unless I abandon the caring to which I am obligated".
      (p. 86)


      Dit interpreteer ik als volgt.

      Volgens evolutionaire psychologie is onze psyche mede genetisch gevormd. Dit kan van invloed zijn op onze emoties en gedragsneigingen tegenover babies en kinderen, met name die van onszelf, en ook verschillen tussen vrouwen en mannen daarbij.

      Nel Noddings is van oordeel dat zij er niet moreel toe gehouden is om te geven om verhongerende kinderen in Afrika. De reden die ze daarvoor geeft noem ik warhoofdig. De reden is volgens mij een genetisch bepaalde neiging om voor haar eigen kinderen te (willen) zorgen en niet voor andere kinderen. Haar genen moeten in de volgende generatie komen. Dat heeft voorrang. Vervolgens zoekt ze haar ethische filosofie daarbij. Deze lijkt genetisch beïnvloed te zijn.

      Ethics of care geldt vanouds als feministisch, maar dit noem ik eerder antifeministisch, want irrationeel en stereotyperend.
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

    2. #2
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Korte notitie over zorgethiek

      Ik vind hier nou eens helemaal niets van.

      Heerlijk ...
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 0 Likes, 1 Dislikes

    3. #3
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.575
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard nog een korte notitie over zorgethiek

      .
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten

      Ik vind hier nou eens helemaal niets van.

      Heerlijk ...
      Good for you! Wie over alles een mening heeft moet wel dom zijn. Op jou niet van toepassing.


      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Interim Bekijk Berichten

      Na het eerste onderzoek van je topic las ik jouw topictitel als korte metten maken met zorgethiek.

      Met 'othering' in de zoekmachine kwam ik uit op de masterthesis.

      Hoofdstuk 3 beschrijft de vorming van een morele elite die zich op een gegeven moment (vermoedelijk) afsluit van veranderingen in de samenleving → antifeminisme, kapitalistisch feminisme, westers feminisme, niet universeel feminisme?

      Is jouw irrationeel hetzelfde irrationeel als mijn irrationeel in 'het allang irrationeel geworden economische systeem'?
      Niet korte metten maken - zo gaat ethics of care terug op David Hume, volgens wie sympathie de grondslag van ethiek is - en die daarmee een van de vier klassieke rationele ethische filosofieen ontwikkeld heeft.

      Met de geciteerde publicatie maakte ik 20 jaar geleden kennis, en nu komt deze op maroc ter sprake. Het citaat stoorde me toen al.

      Irrationeel in de zin van niet met ratio, wat ik de geciteerde auteur tegenwerp. En nu feminisme voor mij mede het benutten van ratio omvat, leidt dit tot het tegenovergestelde (zwart-wit gesteld).
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

    4. #4
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Korte notitie over zorgethiek

      Als je hier echt emotioneel bij betrokken raakt dan heb je geen leven meer.

      Hongersnoden zoals we vroeger uitgemergelde kinderen zagen en er urgent voedselhulp moest worden gegeven zijn gelukkig grotendeels voorbij.

      Het is lastige materie. Eerlijke handel, corruptie, cultuur, onderwijsniveau, bevolkingssamenhang, etc, etc. Het is een tombola van oorzaken waar geen gemakkelijke op.ossing voor is. Degene die stelselmatig naar 1 reden wijst neem ik sowieso niet serieus.

      Ik kan plenty voorbeelden geven van geslaagde initiatieven die door 'eigen' mensen weer ten gronde worden gericht. Ter plaatse politieagentje spelen werkt ook niet. Goedopgeleide jonge mensen vertrekken en dragen dus niet bij.

      Het meest voor de hand liggend lijkt om jonge mensen hier op te leiden die daarna hun land gaan helpen opbouwen. Dat zou je dan ook moeten begeleiden want er is ter plekke geen basis. Dat gaat dan weer niet zonder de veiligheid te garanderen en zo kom je dan toch weer uit bij politieagentje ter plaatse spelen. Waarschijnlijk voor generaties lang.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

    5. #5
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Korte notitie over koran 4:34 (guardians)

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Interim Bekijk Berichten
      Dat mannnen de 'guardians' van de vrouwen zijn (koran 4:34), is voor velen het bewijs dat de islam een partriarchale levensbeschouwing is.

      Paradoxaal genoeg is 'guardians' de opmaat voor Ibn Rushd (Averroës) om te pleiten voor gelijkberechtiging van vrouwen.

      In haar essay Ibn Rushd's (Averroes)' views on women schrijft Nadia Harhash:
      Het zegt mij allemaal niet zo veel, die theorie. Geloven is mensenwerk.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •