EU ruziet nog wel even door...
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 6 van de 6

    Onderwerp: EU ruziet nog wel even door...

    1. #1
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard

      EU ruziet nog wel even door over omvang crisisfonds, Nederland weer de gebeten hond

      Bron : AD.nl - 26 mei 2020


      Premier Mark Rutte voor aanvang van een Europese top in februari. Toen werden de EU-leiders het niet eens over wat landen moeten bijdragen aan de nieuwe EU-begroting. Inmiddels is de ruzie door de coronacrisis nog ingewikkelder geworden.© ANP

      Nederland trapt op de rem bij de vorming van een coronafonds. Eerder gebeurde dat ook al bij de nieuwe Europese begroting. Morgen komt de Europese Commissie met een compromis, maar de kans dat dat met gejuich wordt ontvangen is minimaal.

      Nederland is weer de gebeten hond in Europa. Zelfs Duitsland waarmee het kabinet doorgaans samen optrekt, ergert zich aan onze opstelling. ‘Een provocatie’, noemt Norbert Röttgen het voorstel van Nederland, Oostenrijk, Denemarken en Zweden om geen giften te schenken aan landen die door de coronacrisis in zwaar economisch weer zitten. CDU-politicus Röttgen is een van de kandidaten om bondskanselier Angela Merkel op te volgen.

      En ook vanuit het Europees parlement krijgt Nederland de wind van voren. Volgens de voorzitter David Sassoli beseffen we de ernst van de crisis niet, zijn we ‘star’ en ‘niet verantwoordelijk’. Door de economische crisis dreigen noord en zuid verder uit elkaar te groeien, wat de toekomst van de EU en de euro op het spel kan zetten.

      Nee-zegger

      En het kabinet had dit keer nog wel zo zijn best gedaan om eens niet vooraan te staan als zuinige nee-zegger. Nadat minister Wopke Hoekstra (Financiën) dit voorjaar een golf van Nederland-haat ontketende in Zuid-Europa met zijn zuinige opstelling, liet het kabinet nu Oostenrijk de kastanjes uit het vuur halen.

      Toen Frankrijk en Duitsland vorige week een voorstel presenteerden om landen te helpen met een fonds van 500 miljard euro aan subsidies en giften, hield premier Rutte zich aanvankelijk op de vlakte. Het was de Oostenrijkse bondskanselier Sebastian Kurz die het plan openlijk afwees. Geld weggeven in plaats van uitlenen, betekent dat de rekening uiteindelijk komt te liggen bij de belastingbetaler van de rijkere landen.

      Chopin

      De ruzie over geld ettert al maanden. Het begon met de discussie over de nieuwe meerjarenbegroting voor de EU. Nederland en enkele andere lidstaten waren tegen het voorstel van de Europese Commissie, waarin wij meer moesten afdragen. Demonstratief nam Rutte een biografie van componist Chopin mee naar een top waarop een besluit had moeten vallen. Merkel was boos over dat ‘kinderlijke gedrag’. Het besluit werd uitgesteld.

      Inmiddels is daar een extra probleem bijgekomen. Door de coronapandemie kent de EU plots een ongekende economische neergang. Iedereen is het er over eens dat er een herstelfonds moet komen om elkaar te helpen, maar iedereen wil andere bedragen en stelt andere voorwaarden. Behalve het Frans-Duitse voorstel ligt er ook een voorstel van Spanje en Italië om 1500 miljard euro te reserveren en het Europees parlement wil zelfs een fonds van 2000 miljard euro.

      Dit weekeinde presenteerde Oostenrijk, Nederland, Denemarken en Zweden (door de rest smalend ‘de vrekkige vier’ genoemd) hun voorstel. De vier noemen geen bedrag maar willen alleen steun in de vorm van leningen.

      "Kinderlijk gedrag"

      Angela Merkel, bondskanselier

      Compromis

      Woensdagmiddag komt Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, met een compromisvoorstel voor zowel de meerjarenbegroting als het herstelfonds. Op de volgende Europese top van regeringsleiders van 18 en 19 juni zou daar dan over besloten kunnen worden. Maar de kans dat dat lukt, is klein. De 27 lidstaten moeten het unaniem eens worden. En daar is nog geen zicht op. Ook een aantal Oost-Europese landen zou werken aan een voorstel.

      Rutte heeft al aangegeven geen haast te hebben. Over de nieuwe begroting hoeft nu nog geen besluit te vallen. En voor een herstelfonds kunnen we voorlopig vooruit met de afspraken die de Europese ministers van Financiën vorige maand na lang geruzie maakten. Volgens Rutte moeten we eerst eens kritisch kijken hoeveel extra geld er eigenlijk nodig is. ,,Anders wordt het een feestcommissie op zoek naar een feest, met al dat geld.’’

      Schulden

      En dan zijn er de voorwaarden van zo’n nieuw fonds. Waar Duitsland inmiddels van mening is dat landen met grote schulden niet moeten worden opgezadeld met nog hogere schulden, denkt Rutte daar heel anders over. Wij zien ook wel dat andere landen het moeilijker hebben dan wij, zei hij vorige week. Maar dan mag volgens hem ook de vraag gesteld worden: ‘Hoe komt dat eigenlijk?’

      Niet alle landen hebben de afgelopen jaren voldoende gedaan om hun begroting op orde te krijgen, zoals Italië. Rutte: ,,Als je aanspraak maken wilt op hulp, moet je echt vergaande hervormingen doorvoeren zodat je de volgende keer voor jezelf kan zorgen. Anders kan ik het ook aan Nederland niet uitleggen.’’

      Vandaag was het Oostenrijk en niet Nederland dat namens de vier een klein openingetje bood in de onderhandelingen: volgens de Oostenrijkse minister van Financiën zou een deel van het noodfonds uit giften kunnen bestaan.

      "Anders kan ik het ook niet aan Nederland uitleggen"

      Mark Rutte , premier
      .

    2. #2
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: EU ruziet nog wel even door...

      Ach op termijn wordt er toch weer toegegeven.

      Het valt mij op dat er in dergelijke gevallen altijd geschermd wordt met solidariteit. Je eigen economie eens een keer op orde brengen zodat je zelf de klappen op kunt vangen is ook een vorm van solidariteit.

      Onder Rome moeten ze Italië afgraven en dat deel tegen Afrika aan drukken. De verspilling en corruptie is daar niet uit te bannen.

      Er moeten steeds draconischere maatregelen genomen worden om de euro te redden. De conclusie dat er een oplossing gezocht moet worden om de kloof tussen noord en zuid, die blijft bestaan, op te lossen ligt voor de hand. Politiek durft men dat echter niet aan.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    3. #3
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard Re: EU ruziet nog wel even door...

      De titel dekt de lading volledig: de EU ruziet nog wel even door. Logisch, want er is geen politieke en culturele eenheid.
      En zoals altijd is het zuiden weer enorm boos op het zuinige noorden, want het zuiden moet weer de meeste steun krijgen en dat is nooit anders geweest. Het noorden mag telkens weer opdraaien voor de eeuwige tekorten in het zuiden.


      Eric P. de Blois
      Puerto Aysén
      Chile



      .

    4. #4
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: EU ruziet nog wel even door...

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      De titel dekt de lading volledig: de EU ruziet nog wel even door. Logisch, want er is geen politieke en culturele eenheid.
      En zoals altijd is het zuiden weer enorm boos op het zuinige noorden, want het zuiden moet weer de meeste steun krijgen en dat is nooit anders geweest. Het noorden mag telkens weer opdraaien voor de eeuwige tekorten in het zuiden.
      Jij zou een echte flamingant kunnen zijn.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    5. #5
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard Re: EU ruziet nog wel even door...

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Jij zou een echte flamingant kunnen zijn.
      Met mijn franse achternaam zeker haha... In elk geval ben ik tégen de EU in de huidige vorm en omvang. Dat maakt mij niet persé tot een flamingant. En ik ambieer dat ook niet. Ik geef niets om Vlaanderen en ook niet om Holland. Een enorme puinhoop daar in Vlaanderen. Alle steden zijn totaal verloederd. De politie heeft nergens grip op. Alleen Zuid-Limburg vind ik cultureel en landschappelijk nog mooi en fijn om te vertoeven, maar dat zal niet ontzettend lang meer duren met het huidige tempo van verloedering in de samenleving. Ik zie al heel nare ontwikkelingen daar die alleen maar groeien. Ben er vorig jaar nog drie maanden geweest met mijn vriendin. Je ziet het gewoon achteruit gaan. Het is nu nog leefbaar in de mooie buurten. Maar ja als gemeenten gedwongen worden iedereen met een zak geld van de overheid daar te dumpen is de lol er snel af. Rijke arabieren kopen in Vaals mooie panden op en drukken daarmee de waarde van huizen omhoog en jagen de oorspronkelijke bewoners weg. Daar kun je de schouders over ophalen natuurlijk. Ik kom die mensen nergens tegen op een wandel- of fietspad. Wat moeten die mensen daar? Zonde gewoon.

      "Een echte flamingant". Ach wat maakt dat uit. Wat mensen vinden van ontwikkelingen die de samenleving raken heeft bitter weinig invloed op de democratische besluitvorming. Dat is wel een kenmerk van de EU, een groot lichaam wat doordendert mét of zonder instemming van de meerderheid van de bevolking van de afzonderlijke lidstaten. Zie de uitslagen van schijn-referenda die standaard genegeerd worden door Brussel. Verzet heeft nul zin. Evenwel goed om toch kritiek te laten horen. Dat waardeer ik wel van Wilders en Baudet.

    6. #6
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: EU ruziet nog wel even door...

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Met mijn franse achternaam zeker haha...

      In elk geval ben ik tégen de EU.

      Dat waardeer ik wel van Wilders en Baudet.
      Ach, die flaminganten verzieken ook altijd elke discussie met hun eeuwige mantra over dat slechte zuiden (Wallonië) waarvoor zij altijd maar krom moeten liggen.

      Dat ben ik ook. Maar volgens mij verschillen wij totaal van mening als het erom gaat welke kant het uit zou moeten.

      Gosseling, wil je in gods naam de discussie niet meer vervuilen door met die twee charlatans aan te komen, ja?
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •