Morricone (1928-2020): maestro en muzikaal genie
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 5 van de 5

    Onderwerp: Morricone (1928-2020): maestro en muzikaal genie

    1. #1
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard

      Morricone (1928-2020): maestro en muzikaal genie

      Bron : AD.nl - 6 juli 2020



      De grote maestro is niet meer. Ennio Morricone, zonder twijfel de bekendste filmcomponist aller tijden, is op 91-jarige leeftijd overleden. Het Italiaanse muzikale genie kampte al jaren met zijn gezondheid. Veel concerten moest hij de laatste jaren afzeggen.

      Hij werd vooral bekend door zijn muziek voor de western Once upon a time in the West (een van de bestverkochte filmsoundtracks ooit) van zijn vriend regisseur Sergio Leone. De ondersteunende muziek droeg zeker bij aan de populariteit van deze klassieker, vooral het mondharmonica-nummer is onvergetelijk en gaat nog steeds door merg en been.

      Componist Ennio Morricone op 91-jarige leeftijd overleden na val

      Morricone was een van de meest productieve filmcomponisten. Op zijn naam staan vijfhonderd filmcomposities waaronder Cinema Paradiso, de spaghettiwesterns van Leone (zoals The Good, The Bad and The Ugly), The Mission, The Untouchables, Days of Heaven en The Hateful Eight van Quentin Tarantino, een van de laatste grote films waaraan Morricone meewerkte.

      Het muzikale genie werd onder de rook van Rome geboren als zoon van een trompettist. Als kind was de trompet – die vaak in zijn werk opduikt – het eerste muziekinstrument dat hij kon bespelen. Naar verluidt schreef Morricone zijn eerste muziekstukken toen hij zes was.

      Vruchtbare partnerschap

      Doorslaggevend voor zijn carrière was de ontmoeting met Sergio Leone, die hij op de lagere school tegenkwam. Pas twee decennia later zouden de twee voor het eerst gaan samenwerken. Het werd een van de meest vruchtbare partnerschappen tussen componist en regisseur uit de filmgeschiedenis.

      Morricone, die in interviews altijd met maestro aangesproken wilde worden, was zeker een vernieuwer in zijn vak. Zijn verrassende gebruik van instrumenten en geluidsfragmenten – het gebruik van een elektrische gitaar voor een westernsoundtrack, maar ook kerkklokken, het gehuil van jakhalzen en zelfs zweepslagen – maakte zijn muziek uniek en zeer invloedrijk. ,,Elk geluid kan in muziek worden toegepast. Het verhoogt het realistische gehalte en zorgt ook voor emotie door de associatie die het oproept’’, zei hij ooit in een interview.

      Wie het genoegen kreeg om met Morricone te praten, moest wel op zijn tellen passen. Hij kon humeurig zijn, eiste respect van zijn interviewers en sprak uitsluitend Italiaans.

      Hij was ook een trotse man die er altijd op bleef hameren dat zijn westernmuziek maar een klein onderdeel was van zijn imposante oeuvre. Vaak schreef hij de muziek van zijn films voordat hij de beelden had gezien. Zijn invloed op filmmakers was zo groot dat zij hun scène monteerden op basis van de muziek die hij had aangeleverd.

      Morricone, die in 2007 een ere-Oscar kreeg uit handen van Clint Eastwood, beschouwde zelf zijn muziek voor de gangsterfilm Once upon a time in America, ook onder regie van zijn schoolgenoot Leone, als een van zijn beste werken. ,,Toen waren wij beiden op het toppunt van onze capaciteiten.’’

      .

    2. #2
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard

      Ennio Morricone "Mission" (Gabriel's Oboe)

      Concerto di Natale 2012


    3. #3
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard

      The Mission - "Gabriel's Oboe" (cover by Bevani flute)


    4. #4
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Morricone (1928-2020): maestro en muzikaal genie

      Ik kan mij nog heel goed herinneren dat mijn oom die in de USA woonde ergens halverwege de 70'er jaren aan mijn moeder de LP van Once Upon the Time in the West gaf (met als foto de 'op de schouder sta' scene). Als kleine jongen volkomen gefascineerd. Fantastische film ook (hoewel the Good the Bad etc. mijn favoriet is, wss omdat ik die als eerste zag).
      Mijn moeder overigens vond er niets aan. Maar haar muzikale smaak had zich na 'Zij dronk ranja met een rietje' nooit echt verder ontwikkeld.

    5. #5
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Morricone (1928-2020): maestro en muzikaal genie

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Maar haar muzikale smaak had zich na 'Zij dronk ranja met een rietje' nooit echt verder ontwikkeld.
      Kwee nie. Naarmate de jaren verstrijken kan ik de muziekvoorkeur van o.a. uw moeder steeds meer waarderen.

      Daarbij treft u in mij iemand aan die n.b. tijdens een gezellige samenzijn nog steeds pocht dat hij op zeer jonge leeftijd Miles Davis heeft mogen zien op het North Sea Jazz festival.

      Vroeger wilde ik er niets van horen maar inmiddels....


    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •