Creatief met beelden ... cursus I - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
    Resultaten 11 tot 20 van de 24

    Onderwerp: Creatief met beelden ... cursus I

    1. #11
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Welke blindheid?

      En hoe verhoudt die blinheid zich tot de bijziendheid voor deze tijden? Zagen we toen meer?
      Jebent 'links' ingehaald met betrekking tot Grachtenpanden? Hoezo? Zijn er grachtenpanden in de gracht geflikkerd. Of heeft iemand daar wat over geroepen?
      Ik vermoed het laatste. Waarom dan wel aandacht gegeven aan dit geroep van een of ander persoon en niet aan ander geroep van een ander persoon? Waarom pik je dit uit de maalstroom van de rare ideeen die individuen dagelijks de wereld inslingeren?
      Een standbeeld van Coen, een monument, d.w.z. iets wat is geplaatst ter herdenking, is toch iets anders dan een grachtenpand? Of vind je dat die inwisselbaar zijn? Een huis om in te wonen en een sculptuur om iemand en zijn daden te herdenken? En als dat twee wezenlijk andere zaken zijn, waarom voer je dit dan op?
      Niet mij in de schoenen schuiven. Het was duidelijk dat ik de zaak wilde ridiculiseren toen ik over de grachten planden begon.
      Inderdaad worden die panden nu betrokken bij de discussie.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    2. #12
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Dat bepaalde groepen zich het recht toe eigenen om niet gewenste verschijnselen eigenhandig te molesteren. Dit is een voorbode van opgelegde censuur, dwingelandij. Geweld tegen objecten is weer een stap dichterbij naar geweld tegen mensen.

      Dit is typisch iets voor ons Nederlanders waar teveel ruggegraatlozen, zoals jij, denken het morele kompas uit te moeten hangen en alles tegen de morele meetlat van 2020 aan te moeten houden.

      Alles wordt platgeslagen tot huidskleur. Diversiteit betekend per saldo een andere huidskleur. En ik maar denken dat diversiteit een mix van andersdenkenden is.

      Lachen hoe hier iemand als Akwasi hoog van de toren blaast terwijl juist hij een nazaat van slavenhandelaars was. Waarom? Puur om zijn huidskleur. Dat is pas zwart wit denken.
      Veel te zwaar overtrokken. Bovendien kun je zoiets verwachten als bepaalde signalen alsmaar genegeerd blijven worden.

      Dit is gewoon ordinair potten en ketelen. Blijkbaar heb je niet eens door dat je zelf heel verontwaardigd jou morele opvatting wil opdringen, en anderen met een jouw niet welgevallige mening voor ruggengraatlozen uitmaakt.

      Alweer zo'n totaal onzinnige opmerking. Er wordt niets plat geslagen. Er wordt juist alleen maar op meer erkenning en gelijkschakeling van de diversiteit aangedrongen - en dat daar nog heel wat aan schort, gezien de nog steeds zeer grote mate van achterstelling en discriminatie. En huilen omdat daarbij een paar standbeelden beklad worden, of een paar heilige huisjes worden omgetrapt, is kindergejank.

      Hoe miezerig kun je zijn. Ik weet niet wat de voorgeschiedenis van die gast is. Maar sinds wanneer moet iemand als hij zich persoonlijk verantwoorden voor wat iemand van zijn voorouders heeft uitgevreten. Dat eisen we niet eens meer van kinderen van NSB'ers.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    3. #13
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Alles wordt platgeslagen tot huidskleur. Diversiteit betekend per saldo een andere huidskleur. En ik maar denken dat diversiteit een mix van andersdenkenden is.
      Helemaal mee eens. Maar de witte mannen hebben geen idee wat de hele discussie doet met iemand met een donkere huidskleur.

      Ineens is je huidskleur onderwerp van gesprek. Meeste van mijn vrienden vinden het helemaal niet prettig. Het is nooit maar dan ook nooit ter sprake gekomen, men heeft er nooit last van gehad en ineens is je huidskleur onderwerp van gesprek.

      Ik zou er ook onzeker van worden en minder geaccepteerd. Prettig is het niet.

      Bij mij thuis op een verjaardagsvisite beginnen over 'zwarte Piet' of slavernijverleden? Die sociaal gehandicapte figuren zou ik liever buiten de deur houden.

      Mijn mensbeeld is exact als die van jou. Ik kijk ook niet naar huidskleur maar naar een gemêleerd gezelschap van andersdenkenden.

    4. #14
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Ik geloof dat Knuppeltje afdoende heeft geantwoord.
      En dat glijdende schaal waar houdt het op- geklets, vind ik heel erg moeilijk serieus te nemen.
      Het is wss een verzuchting die slavenhouders ook op de lippen lag. Waar houdt het op. Eerst gelijke rechtem voor slaven, waar gaat dit naartoe, zo meteen willen vrouwen ook nog gelijke rechten.

      Beoordelen met de blik van nu?
      Dat klopt in sommige gevallen en in andere weer niet. Maar waarom zou ik niet naar het beeld van Coen met een blik van nu kijken? Het is eeuwen na de dood van Coen, die zoals ik je al eerder vertelde, ook gedurende zijn leven controversieel was, neergezet in een periode van het bouwen van de ideologie van de nationale staat. Nederland was nl. net van een statenbond van soevereine provincies een eenheidsstaat gewordrn, maar ja, het volk wilde daar niet t zo aan, die bleef liever Hollander of Fries. Dit beeld is dus tevens een stukje staatspropaganda.
      Ik hou idd niet van propaganda, ook als t'ie 130 jaar oud is.

    5. #15
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Nog even over na zitten denken. Waar je natuurlijk wel een punt hebt is dat het makkelijk roepen is langs de zijlijn. Allemaal leuk en aardig, comnstateren dat er een structureel probleem is, maar wat er dan aan te doen.

      Als dit de drijvende gedachte is, dan het volgende: het gegeven dat het zo moeilijk is om de meerderheid van overwegend blanke samenlevingen het structurele karakter van racisme te laten mee krijgen, zie de argumenten van de Zwarte Piet aanhangers hier op deze site, inclusief wonderlijke ter pleke bij elkaar gefantaseerde verhaaltjes over het zwart worden door schoorstenen bezoek, mogen duidelijk make hoe ontzettend hardnekkig mensen vasthouden aan hun gewoontes en 'sociale' privileges. Zolang dat gaande is, is het hellende' vlak naar de afgrond nog niet, maar zijn we nog aan de andere kant van de graat op iets waarvan een aantal mensen wens te volharden dat het echt horizontaal is, maar waarvan iedereen eigenlijk wel weet dat het een vals plat is.

    6. #16
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Veel te zwaar overtrokken. Bovendien kun je zoiets verwachten als bepaalde signalen alsmaar genegeerd blijven worden.

      Alweer zo'n totaal onzinnige opmerking. Er wordt niets plat geslagen. Er wordt juist alleen maar op meer erkenning en gelijkschakeling van de diversiteit aangedrongen - en dat daar nog heel wat aan schort, gezien de nog steeds zeer grote mate van achterstelling en discriminatie. En huilen omdat daarbij een paar standbeelden beklad worden, of een paar heilige huisjes worden omgetrapt, is kindergejank.

      Hoe miezerig kun je zijn. Ik weet niet wat de voorgeschiedenis van die gast is. Maar sinds wanneer moet iemand als hij zich persoonlijk verantwoorden voor wat iemand van zijn voorouders heeft uitgevreten. Dat eisen we niet eens meer van kinderen van NSB'ers.
      Mijn constatering is juist, je praat het goed.

      Je bevestigd met deze opmerking precies het punt dat ik wil maken. Diversiteit platgeslagen tot afkomst. Wederom praat je het molesteren van standbeelden goed.
      Wat is er diverser een autochtoon, en twee allochtonen waarvan 1 van Cinese komaf en de ander van Surinaamse die alledrie makelaar zijn en VVD stemmen of 3 autochtonen waarvan er 1 PVV stemt en 77 jaar is, de ander 18 en op de SP stemt en een vrouw van 45?

      Aha, nu komt het niet uit en hoeven personen zich ineens niet te verantwoorden voor de daden van hun voorouders. Dan zijn we het dus toch eens en kan die hele slavernijdiscussie zo de prullenbak in. Of om jouw woordkeuze te gebruiken 'stoppen met het gejank'.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    7. #17
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Mijn constatering is juist, je praat het goed.
      Je blijft maar in de jankmodus hangen alsof de wereld aan het vergaan is. Allemaal door een beetje protestgedoe. Alsof de wereld aan het vergaan zou zijn.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    8. #18
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.575
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soldim Bekijk Berichten
      Tsja, als alleen beelden van moreel perfecte lieden mogen blijven ... worden de sokkels leeg.

      Misschien standbeelden van honden en katten? Of alleen van herbivoren?
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Ik ben verbaasd over zoveel blindheid inzake deze beeldenstorm.
      Onwelgevallige elementen worden verwijderd. Ik wacht de boekverbrandingen af. Daarna volgen de opvoedingskampen.

      In den beginne zien we het als voor een goede zaak. Met een blinde vlek voor de vrijheid van anderen. Magoed, die zijn allen slecht.....

      Ik kreeg hier al een sneer toen ik over de Amsterdamse grachtenpanden begon. Intussen ben ik in deze links ingehaald. Gapers worden ook verwijderd, mits zwart. De blanken mogen blijven hangen.

      Het zijn gekke tijden met hier en daar gevaarlijke trekjes.
      Vind dat vooral Soldim een punt heeft. Teveel focussen op individuen vind ik onzinig. Heb gehoord dat Churchill ook een racist was, en Ghandi ook, en een standbeeld van die oude amerikaanse cowboy-acteur John Wayne moet ook weg. Vind dit op twee manieren disproportioneel. Ook al heeft Churchill zich ooit racistisch getoond, het is disproportioneel om dat voorop te stellen. En, men maakt individuen als zij disproportioneel groot in het hele verhaal, waardoor men de grote lijn uit beeld duwt.
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    9. #19
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.575
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soldim Bekijk Berichten

      Tsja, als alleen beelden van moreel perfecte lieden mogen blijven ... worden de sokkels leeg.

      Misschien standbeelden van honden en katten? Of alleen van herbivoren?
      Standbeelden van engelen?

    10. #20
      antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Berichten
      18.575
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745206

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten

      Ja, en, dus?

      Het waren tijden met een andere moraal, dat klopt vaag. Het wekt de indruk dat er sowieso een eenduidige moraal is te destilleren en dat de tijdperken eenduidig onderscheiden blokken zijn, terwijl ze in de praktijk diffuus in elkaar overlopen.
      En we leven niet in die tijd en er is geen enkele morele verplichting monumenten uit die tijd over te nemen.
      Het is de keuze van een gemeenschap te bepalen wat zij uit het verleden op het voetstuk wil hijsen en wat niet.

      Dus is de openbare executieplaats omgebouwt tot parkeerplaats, de lelijke kerken die nauwelijks meer bezocht worden omgebouwd tot poptempel, moskee of afgebroken. De Zaansche Schans wordt in stand gehouden.

      Dus: hoe legitimeert de constatering dat het andere tijden waren de wens om bepaalde resten uit die tijd wel en andere niet te bewaren?

      Wat betreft je voorbeelen: in de 16 en 17e eeuw was er een levendi debat over slavernij. De slavenhalers namen daar een volledig door economische overwegingen gestuurde positie in in. Dat slavernij stonk en geld niet, dat was toen ook al bekend. Alleen waren er ook toen, net als nu, mensen die beweren dat we dat niet zo principieel moeten zien ... herken je die positie een beetje?
      Het waren tijden met een andere moraal, dat klopt vaag. Het wekt de indruk dat er sowieso een eenduidige moraal is te destilleren en dat de tijdperken eenduidig onderscheiden blokken zijn, terwijl ze in de praktijk diffuus in elkaar overlopen.
      (…)
      Dat wordt inderdaad vaak aangevoerd, andere moraal. Vervolgens, met een beroep op ethisch relativisme, dat wij het niet moreel kunnen afkeuren omdat onze normen niet toepasselijk zijn.

      Of dat verhaal historisch-ethisch-filosofisch steek houdt stel je ter discussie (net als ik op wsdb).

      Maar men kan verder gaan en stellen dat het niet om moraal gaat, omdat mensen niet uit morele motieven handelden. Wat je in je laatste alinea schrijft wijst daarop:

      economische overwegingen (…) mensen die beweren dat we dat niet zo principieel moeten zien
      Wat betreft je voorbeelen: in de 16 en 17e eeuw was er een levendig debat over slavernij.
      Dit is de soort informatie waarnaar ik ook op wsdb op zoek was.
      De meeste Westerse politici tonen zich vijanden van de mensen in de wereld.

      Most Western politicians show themselves to be enemies of the peoples of the world.

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •