Creatief met beelden ... cursus I
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/3 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 24

    Onderwerp: Creatief met beelden ... cursus I

    1. #1
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Creatief met beelden ... cursus I

      Een kunstenares biedt een alternatief voor het standbeeld van die Edward Colston die in Bristol van z'n sokkel werd getrokken.

      Een beter eerbetoon aan dit historische moment lijkt mij niet denkbaar. Ik durf te wedden dat dit beeld blijft staan. Ook dat zou historisch wezen.

      https://www.theguardian.com/world/20...tter-protester

    2. #2
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Hm ... gelukkig nam niemand die weddenschap aan. Bleek iets te optimistisch.

      https://www.theguardian.com/world/20...lston--bristol

    3. #3
      Niet zo belangrijk Soldim's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Berichten
      6.523
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      371838

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Hm ... gelukkig nam niemand die weddenschap aan. Bleek iets te optimistisch.
      Tsja, als alleen beelden van moreel perfecte lieden mogen blijven ... worden de sokkels leeg.

      Misschien standbeelden van honden en katten? Of alleen van herbivoren?

    4. #4
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soldim Bekijk Berichten
      Tsja, als alleen beelden van moreel perfecte lieden mogen blijven ... worden de sokkels leeg.

      Misschien standbeelden van honden en katten? Of alleen van herbivoren?
      Ik weet niet of deze dame moreel perfect was. Opportuistisch is ze wel ... :-)

    5. #5
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Ik ben verbaasd over zoveel blindheid inzake deze beeldenstorm.
      Onwelgevallige elementen worden verwijderd. Ik wacht de boekverbrandingen af. Daarna volgen de opvoedingskampen.

      In den beginne zien we het als voor een goede zaak. Met een blinde vlek voor de vrijheid van anderen. Magoed, die zijn allen slecht.....

      Ik kreeg hier al een sneer toen ik over de Amsterdamse grachtenpanden begon. Intussen ben ik in deze links ingehaald. Gapers worden ook verwijderd, mits zwart. De blanken mogen blijven hangen.

      Het zijn gekke tijden met hier en daar gevaarlijke trekjes.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    6. #6
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Ik ben verbaasd over zoveel blindheid inzake deze beeldenstorm.
      Onwelgevallige elementen worden verwijderd. Ik wacht de boekverbrandingen af. Daarna volgen de opvoedingskampen.

      In den beginne zien we het als voor een goede zaak. Met een blinde vlek voor de vrijheid van anderen. Magoed, die zijn allen slecht.....

      Ik kreeg hier al een sneer toen ik over de Amsterdamse grachtenpanden begon. Intussen ben ik in deze links ingehaald. Gapers worden ook verwijderd, mits zwart. De blanken mogen blijven hangen.

      Het zijn gekke tijden met hier en daar gevaarlijke trekjes.
      Welke blindheid?

      En hoe verhoudt die blinheid zich tot de bijziendheid voor deze tijden? Zagen we toen meer?
      Jebent 'links' ingehaald met betrekking tot Grachtenpanden? Hoezo? Zijn er grachtenpanden in de gracht geflikkerd. Of heeft iemand daar wat over geroepen?
      Ik vermoed het laatste. Waarom dan wel aandacht gegeven aan dit geroep van een of ander persoon en niet aan ander geroep van een ander persoon? Waarom pik je dit uit de maalstroom van de rare ideeen die individuen dagelijks de wereld inslingeren?
      Een standbeeld van Coen, een monument, d.w.z. iets wat is geplaatst ter herdenking, is toch iets anders dan een grachtenpand? Of vind je dat die inwisselbaar zijn? Een huis om in te wonen en een sculptuur om iemand en zijn daden te herdenken? En als dat twee wezenlijk andere zaken zijn, waarom voer je dit dan op?

    7. #7
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.905
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Ik ben verbaasd over zoveel blindheid inzake deze beeldenstorm.
      Onwelgevallige elementen worden verwijderd. Ik wacht de boekverbrandingen af. Daarna volgen de opvoedingskampen.

      In den beginne zien we het als voor een goede zaak. Met een blinde vlek voor de vrijheid van anderen. Magoed, die zijn allen slecht.....

      Intussen ben ik in deze links ingehaald.

      Gapers worden ook verwijderd, mits zwart.

      Het zijn gekke tijden met hier en daar gevaarlijke trekjes.
      Beeldenstorm? Met die paar beelden? Dat ging er destijds wel heel wat ruiger naartoe.

      Welke blinde vlek? De blinde vlek die ik zie is het veel te lang ontkennen van de donkere kant van onze geschiedenis.
      Dat heeft voor de frustratie gezorgd die we nu tot uiting zien komen. We hebben het gewoon aan onszelf te danken.

      Wat is links? Voor mij is dat een volstrekt loze kreet. Geen mens - geen politieke partij - is in alles links of rechts, als je al een consensus kan bereiken over wat links of rechts is.

      Sommigen worden overgeschilderd. Maar de gapers waren ooit reclameborden om aan te duiden wat er in de winkel te koop was. En net als met zwarte pieten, hebben ook bepaalde gapers in de loop der tijd een zwarte lik verf, rode zoeloe lippen en een mal hoofddeksel gekregen.

      Hoezo? Was dat ooit anders dan?
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    8. #8
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door super ick Bekijk Berichten
      Ik ben verbaasd over zoveel blindheid inzake deze beeldenstorm.
      Onwelgevallige elementen worden verwijderd. Ik wacht de boekverbrandingen af. Daarna volgen de opvoedingskampen.

      In den beginne zien we het als voor een goede zaak. Met een blinde vlek voor de vrijheid van anderen. Magoed, die zijn allen slecht.....

      Ik kreeg hier al een sneer toen ik over de Amsterdamse grachtenpanden begon. Intussen ben ik in deze links ingehaald. Gapers worden ook verwijderd, mits zwart. De blanken mogen blijven hangen.

      Het zijn gekke tijden met hier en daar gevaarlijke trekjes.
      Men wil de tijdsgeest waarin e.e.a. zich voordeed niet in ogenschouw nemen. Wat heden ten dage als volstrekt ongepast wordt gezien, het zo efficiënt vervoeren van slaven naar de 'nieuwe wereld', werd wellicht toentertijd als goed koopmanschap beschouwd.

      De profeet Mohammed handelde ook in slaven. What's next, de koran herschrijven, moskeeën afbreken en zijn naam uit de koran verwijderen?

      Bram van der Lek, voormalig fractievoorzitter van de PSP, bepleitte in de 70'er jaren het legaliseren van vrijwillige seksuele omgang van kinderen met volwassenen. Nu onbespreekbaar.

      Het zijn andere tijden.

    9. #9
      Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Locatie
      Bijlmer
      Berichten
      7.439
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556382

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Ja, en, dus?

      Het waren tijden met een andere moraal, dat klopt vaag. Het wekt de indruk dat er sowieso een eenduidige moraal is te destilleren en dat de tijdperken eenduidig onderscheiden blokken zijn, terwijl ze in de praktijk diffuus in elkaar overlopen.
      En we leven niet in die tijd en er is geen enkele morele verplichting monumenten uit die tijd over te nemen.
      Het is de keuze van een gemeenschap te bepalen wat zij uit het verleden op het voetstuk wil hijsen en wat niet.

      Dus is de openbare executieplaats omgebouwt tot parkeerplaats, de lelijke kerken die nauwelijks meer bezocht worden omgebouwd tot poptempel, moskee of afgebroken. De Zaansche Schans wordt in stand gehouden.

      Dus: hoe legitimeert de constatering dat het andere tijden waren de wens om bepaalde resten uit die tijd wel en andere niet te bewaren?

      Wat betreft je voorbeelen: in de 16 en 17e eeuw was er een levendi debat over slavernij. De slavenhalers namen daar een volledig door economische overwegingen gestuurde positie in in. Dat slavernij stonk en geld niet, dat was toen ook al bekend. Alleen waren er ook toen, net als nu, mensen die beweren dat we dat niet zo principieel moeten zien ... herken je die positie een beetje?

      Er zijn inderdaad personen die vinden dat de Koran en Bijbel niet navolgenswaard zijn op grond van achterhaalde moraal en niet de status verdienen die het nu bezit. De mensen die de Koran willen verbieden vind je eerder aan jouw zijde (je hebt ooit je sympathie voor FvD hier uitgesproken) van het politieke spectrum. Die zijn wel weer wat inconsequent, want aan de bijbel willen ze hun vingers niet branden.

      Jan van Leiden propageerde rond 1525 iets soortgelijks. Hij had niet heel veel aanhang. Net als de PSP. Het PSP standpunt doen voorkomen als een breedgedragen gedachten in de tijdgeest van de 70er jaren is onzin.

    10. #10
      Tuigoloog super ick's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2004
      Locatie
      Amsterdam
      Berichten
      28.554
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      1360624

      Standaard Re: Creatief met beelden ... cursus I

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Welke blinde vlek? De blinde vlek die ik zie is het veel te lang ontkennen van de donkere kant van onze geschiedenis.
      Dat heeft voor de frustratie gezorgd die we nu tot uiting zien komen. We hebben het gewoon aan onszelf te danken.

      Wat is links? Voor mij is dat een volstrekt loze kreet. Geen mens - geen politieke partij - is in alles links of rechts, als je al een consensus kan bereiken over wat links of rechts is.

      Sommigen worden overgeschilderd. Maar de gapers waren ooit reclameborden om aan te duiden wat er in de winkel te koop was. En net als met zwarte pieten, hebben ook bepaalde gapers in de loop der tijd een zwarte lik verf, rode zoeloe lippen en een mal hoofddeksel gekregen.
      Dat bepaalde groepen zich het recht toe eigenen om niet gewenste verschijnselen eigenhandig te molesteren. Dit is een voorbode van opgelegde censuur, dwingelandij. Geweld tegen objecten is weer een stap dichterbij naar geweld tegen mensen. Kennelijk verontrust dit een groot deel van de bevolking totaal niet. Die kijken er tevreden naar.

      Dit is typisch iets voor ons Nederlanders waar teveel ruggegraatlozen, zoals jij, denken het morele kompas uit te moeten hangen en alles tegen de morele meetlat van 2020 aan te moeten houden.

      Alles wordt platgeslagen tot huidskleur. Diversiteit betekend per saldo een andere huidskleur. En ik maar denken dat diversiteit een mix van andersdenkenden is.
      Lachen hoe hier iemand als Akwasi hoog van de toren blaast terwijl juist hij een nazaat van slavenhandelaars was. Waarom? Puur om zijn huidskleur. Dat is pas zwart wit denken.
      Een volk dat voor tirannen zwicht ...
      zal meer dan lijf en goed verliezen:
      dan dooft het licht...
      Hendrik Mattheus van Randwijk

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •