3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 15

    Onderwerp: 3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !

    1. #1
      Tevreden met 0 = Geluk. Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Berichten
      28.489
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614783

      Standaard 3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !

      1- Liegen
      2- Geen principes
      3- Geen fatsoenlijk opleiding ( kennis)

      trump is het gelukt en dat zegt genoeg.
      Sometimes God’s blessings are not in what He gives, but in what He takes away.

    2. #2
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: 3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !

      Lijken mij voorwaarden waaraan vrijwel alle politici dienen te voldoen om redelijk succesvol te zijn.

    3. #3
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: 3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Lijken mij voorwaarden waaraan vrijwel alle politici dienen te voldoen om redelijk succesvol te zijn.
      Met dank aan de domme massa.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    4. #4
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard Re: 3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Met dank aan de domme massa.
      Tja, dat is wel jouw probleem met de massa. Maar de democratie is nu juist gebaseerd op de wil van de meerderheid, volgens jou dus de "domme massa". Sommigen beweren hier iets anders, maar in een democratie bepaalt de meerderheid, want stemmen worden geteld, dus is het aantal stemmen de doorslaggevende factor. Je bent toch een democraat of niet?

      Trouwens is het begrip "dom" relatief of absoluut? Wanneer spreek je bij iemand van "dom"? Je hebt er namelijk een uitgeproken mening over. Het gemiddelde IQ is 100. Bij welke waarde kun je spreken van dom?

    5. #5
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: 3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Tja, dat is wel jouw probleem met de massa. Maar de democratie is nu juist gebaseerd op de wil van de meerderheid, volgens jou dus de "domme massa". Sommigen beweren hier iets anders, maar in een democratie bepaalt de meerderheid, want stemmen worden geteld, dus is het aantal stemmen de doorslaggevende factor. Je bent toch een democraat of niet?
      Ik kan wel honderd keer herhalen dat binnen een democratie de meerderheid beslist met inachtneming van de belangen van minderheden, maar ik ben er allang zeker van dat dat toch niet tot je doordringt.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    6. #6
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard Re: 3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Ik kan wel honderd keer herhalen dat binnen een democratie de meerderheid beslist met inachtneming van de belangen van minderheden, maar ik ben er allang zeker van dat dat toch niet tot je doordringt.
      Ik had exact dit antwoord voorspeld. Het ontwijken van diverse vragen spreekt voor zich.

    7. #7
      Very Important Prikker Ibrah1234's Avatar
      Ingeschreven
      Mar 2013
      Berichten
      6.569
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      737767

      Standaard Re: 3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Met dank aan de domme massa.
      Je wil hiermee zeggen dat de bevolking van Nederland een bespeelbare populatie betreft welke als marionetten worden bestuurd door enkele machtsgeile zichzelf zwaar overschattende mannetjes (politici)?

      Lachertje, alsof de Kamerleden allen met een diploma van TU Delft op zak lopen.

      Rutte is ook maar een geschiedenisleraartje. Wie is slimmer en meer begaafd. Een timmerman die in zijn eentje een huis kan bouwen of een man als Rutte die het exacte jaartal weet weet wanneer de Slag bij Heiligerlee plaatsvond.

      Je bent pas echt oerdom het electoraat als zodanig te kwalificeren. Het zegt meer iets over jou en over jouw mensbeeld dan over de intelligentie van je medemens.

    8. #8
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard Re: 3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibrah1234 Bekijk Berichten
      Je wil hiermee zeggen dat de bevolking van Nederland een bespeelbare populatie betreft welke als marionetten worden bestuurd door enkele machtsgeile zichzelf zwaar overschattende mannetjes (politici)?

      Lachertje, alsof de Kamerleden allen met een diploma van TU Delft op zak lopen.

      Rutte is ook maar een geschiedenisleraartje. Wie is slimmer en meer begaafd. Een timmerman die in zijn eentje een huis kan bouwen of een man als Rutte die het exacte jaartal weet weet wanneer de Slag bij Heiligerlee plaatsvond.

      Je bent pas echt oerdom het electoraat als zodanig te kwalificeren. Het zegt meer iets over jou en over jouw mensbeeld dan over de intelligentie van je medemens.
      Pure minachting voor de democratie en de massa hier. Maar o wee als je de meerderheid van allochtonen voor dom zou uitmaken (wat natuurlijk niet zo is, zo wijzen de cijfers van deze sucsesvolle groep uit) dan ben je steevast een zwak begaafde populist. Je mag alleen de witte meerderheid, het liefst mannen, voor dom uitmaken. Kennelijk mag je best in vakjes denken als het maar niet specifiek over allochtonen gaat. En dan vraag ik mij ook af op welke academische onderzoeken knuppeltje zich baseert bij zijn kwalificatie over de domme massa... Ik moet mij hier altijd met cijfers verantwoorden over onderwerpen als de EU, religie, misdaad etc. Maar deugmensen kunnnen hier zonder bewijzen de massa (wit in meerderheid) voor dom uitmaken.

      Als de massa dom is zou dat gelijk verdeeld moeten zijn over de wereld. Waar zijn die verschillen in ontwikkeling dan door de verklaren die er op de wereld zijn? Revisor bijvoorbeeld legt daarvoor de schuld (grotendeels) bij het westen. Wat zeggen de leden die alles beter weten over die grote verschillen in ontwikkeling? Zijn de mensen in die landen gemiddeld dommer dan de domme meerderheid in "ontwikkelde" landen?

    9. #9
      Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Berichten
      32.850
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110984

      Standaard Re: 3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Pure minachting voor de democratie en de massa hier.

      Als de massa dom is zou dat gelijk verdeeld moeten zijn over de wereld.
      Gosseling, je lult weer uit je nek. Eerder beweerde je dat er hier helemaal geen democratie was. Hoe kan ik daar dan minachting voor hebben?

      Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat dat voor een heel groot gedeelte van de wereld opgaat.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      So, from the river to the sea - make Palestina free. (knuppeltje)

    10. #10
      Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Locatie
      Chili, Región Aysén
      Berichten
      5.018
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

      Standaard Re: 3 foute kenmerken en toch baas van de groot democratie !

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Gosseling, je lult weer uit je nek. Eerder beweerde je dat er hier helemaal geen democratie was. Hoe kan ik daar dan minachting voor hebben?

      Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat dat voor een heel groot gedeelte van de wereld opgaat.
      Nou je hebt minachting voor de massa. Want je kwalificeert de massa als dom. En mensen die dom zijn maken keuze op basis van verkeerde ideeën, dus zouden beter niet moeten stemmen. Je bent niet de eerste die dat zo ziet. Grote denkers vinden dat ook. En toch ben je een democraat als ik het goed heb begrepen. Hoe verhoudt zich dat geloof in de democratie met je overtuiging dat de massa dom is?

      Ik vind inderdaad dat er in Nederland en de EU géén sprake is van democratie. Maar jij wél, want jij hecht waarde aan de representatieve democratie, zoals de parlementaire democratie de wij in Nederland hebben. Je bent meen ik zelfs tégen de volksraadpleging als democratisch instrument, om de eerder genoemde reden van de domme meerderheid. Maar als jij stelt dat de meerderheid of massa dom is, is dat ook een argument tégen de parlementaire democratie. Immers wie dom is stemt mogelijk op domme politici en dat is slecht voor het land. Want goed en verstandig beleid kan alleen bepaalt worden door intelligente mensen op basis van feiten en niet door domme politici die gekozen zijn door de domme massa.

      In tegenstelling tot wat jij hier bij herhaling beweert en volgens mij ook bij herhaling onjuist is, namelijk dat de democratie minderheden zou beschermen, is dat de democratie juist niet het instrument is om minderheden te beschermen. Minderheden worden uitsluitend (!) beschermd door de grondwet en niet door de wil van de massa. Aangezien die grondwet via de (parlementaire) democratie gewijzigd kan worden (al is dat een langdurig proces), zijn minderheden daarmee altijd afhankelijk van de wil van de meerderheid. Je kunt dat bij hoog en laag ontkennen, eventueel geholpen door het harde geschreeuw van M61, maar bescherming van minderheden hangt uiteindelijk af van aantallen stemmen, dus de wil van de meerderheid. De essentie van democratie is namelijk stemmen tellen. Meer is het niet. De grondwet is en blijft mensenwerk welke gevormd is via het democratisch instrument.

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •